90-Luku vs. 2010-Luku

  • Viestiketjun aloittaja mn97
  • Aloituspäivämäärä

Jopper

Member
Liittynyt
29.7.2011
Viestit
13
Sijainti
Kuopio
Esimerkiksi 94-kaudella Minardi oli Jordanin tasoinen talli.
Jep jep, ihan jo pelkästään MM-taulukkoa katsomalla huomaamme, että tallit olivat täsmälleen samalla tasolla:

Jordan, sijoitus 5., pisteitä 28, palkintopallisijoituksia yksi (Barrichello oli kertaalleen kolmas), kuten myös yksi paalupaikka.

Minardi, sijoitus 10., pisteitä viisi. Paras sijoitus viides.

Kyllä vain, Minardi oli selkeästi Jordanin tasoinen talli. Kerro mulle ihmeessä lisää.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Jep jep, ihan jo pelkästään MM-taulukkoa katsomalla huomaamme, että tallit olivat täsmälleen samalla tasolla:

Jordan, sijoitus 5., pisteitä 28, palkintopallisijoituksia yksi (Barrichello oli kertaalleen kolmas), kuten myös yksi paalupaikka.

Minardi, sijoitus 10., pisteitä viisi. Paras sijoitus viides.

Kyllä vain, Minardi oli selkeästi Jordanin tasoinen talli. Kerro mulle ihmeessä lisää.
Ehkä tässä haetaan sitä, että Minardi oli tuolloin sillä tasolla kuin Jordan sen loppuvuosina. :wink:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jep jep, ihan jo pelkästään MM-taulukkoa katsomalla huomaamme, että tallit olivat täsmälleen samalla tasolla:

Jordan, sijoitus 5., pisteitä 28, palkintopallisijoituksia yksi (Barrichello oli kertaalleen kolmas), kuten myös yksi paalupaikka.

Minardi, sijoitus 10., pisteitä viisi. Paras sijoitus viides.

Kyllä vain, Minardi oli selkeästi Jordanin tasoinen talli. Kerro mulle ihmeessä lisää.
Aika kova taso ollut kaudella, kun viisi pistettä ei riitä tallien taulukossa kymmenettä sijaa korkeammalle. Takavuosina samaan sijoitukseen on riittänyt pyöreä nolla, ja jopa viime kaudella jolloin pisteitä jaettiin kisan kymmenelle ensimmäiselle.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Niin eihän ne pisteet kerro koko totuutta. Täytyy muistaa sekin, että Minardilla oli paljon huonommat kuskit, kuin Jordanilla oli nuoret ja nälkäiset Irvine ja Rubens.

Mitä tulee Simtekiin, auto oli ainakin komea.
 

Jopper

Member
Liittynyt
29.7.2011
Viestit
13
Sijainti
Kuopio
Niin eihän ne pisteet kerro koko totuutta. Täytyy muistaa sekin, että Minardilla oli paljon huonommat kuskit, kuin Jordanilla oli nuoret ja nälkäiset Irvine ja Rubens.
Toki näin, mutta mielestäni jos toinen talli kerää lähes kuusi kertaa enemmän pisteitä kuin toinen, niin ei se pelkästään selity kuskien paremmuudella. Ei siinä lähellä toista olla oltu missään vaiheessa. Herää jo.

Muutenkin nuo kauden -94 peräpään tallit olivat todella surkeaa katsottavaa, Simtekin autoillakin päästiin huikeat viisi kertaa kilpailuun mukaan kauden aikana.

Niin ja pitää myös muistaa, että takavuosina (2000-luku) niitä talleja on pääsääntöisesti (ennen viime kautta siis) ollut mukana se 10 tai 11, joten senkin suhteen siihen kymppipaikkaan ei ole niin paljoa vaadittu. Varsinkin kun pisteitäkin jaettiin kahdeksalle ensimmäiselle ja muutama kärkitalli oli aika selkeästi omassa luokassaan.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
- Liian luotettavat autot (kiitos sääntömuutosten)
- Kokoasfaltoidut turva-alueet
- Tuomariston aktivoituminen radalla tapahtuvista pienistäkin osumista / kohtuuttomat rangaistukset kilpatilanteissa tapahtuneista törmäilyistä
- Aika-ajon keinotekoinen paloittelu kolmeen osaan
- Mahdottomuus ajaa kilpailu läpi yhdellä rengassarjalla

Nuo ovat ne asiat jotka nyky-ykkösissä eniten harmittavat.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Muutenkin nuo kauden -94 peräpään tallit olivat todella surkeaa katsottavaa, Simtekin autoillakin päästiin huikeat viisi kertaa kilpailuun mukaan kauden aikana.
No ollaan hieman väärässä tallissa, nimittäin Simtekin autolla päästiin kaikkiin kilpailuihin kauden aikana. Talli mitä haet on Pacific.
 

Jopper

Member
Liittynyt
29.7.2011
Viestit
13
Sijainti
Kuopio
No ollaan hieman väärässä tallissa, nimittäin Simtekin autolla päästiin kaikkiin kilpailuihin kauden aikana. Talli mitä haet on Pacific.
Juu tietysti, tuli vain ihan puhdas ajatus/kirjoitusvirhe. Pacificia hain, mutta pointti nyt kuitenkin tuli selville joka tapauksessa :)
 

Iso8

Viisuhullu
Liittynyt
23.7.2011
Viestit
5836
Sijainti
Tampere
2000-luku voittaa 90-luvun 100-0 ja syy on se, koska 90-luvulla Formuloiden turvallisuus oli mitä oli ja aika monta kuljettajaa kuoli mm. Arton Senna. 2000-luvulla on tullut pahan näköisiä tilanteita, mutta kukaan ei ole kuollut. Esim. näissä. 2010 Mark Webberin auto meni kuperkeikan, kun osui Heikki Kovalaiseen, se näytti pahalta, mutta Webber selvisi vahingoittumattomana. Ikävä sanoa tätä, mutta lyön vetoa, että jos autojen kunto olisi ollut samaa kun 90-luvulla veikkaan, että Webber olisi ollut mennyttä. Toinen esimerkki on viime viikonloppuna tapahtunut Nick Heilfeldin aika pahan näköinen onnettomuus, kun auto syttyi palamaan, mutta onneksi ei käynyt kuskille pahasti, mutta 90-luvulla olisi voinut käydä todella paljon pahemminkin. Esimerkkejä on varmasti enemmänkin, mutta tuossa oli nyt sentään pari.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
2000-luku voittaa 90-luvun 100-0 ja syy on se, koska 90-luvulla Formuloiden turvallisuus oli mitä oli ja aika monta kuljettajaa kuoli mm. Arton Senna. 2000-luvulla on tullut pahan näköisiä tilanteita, mutta kukaan ei ole kuollut. Esim. näissä. 2010 Mark Webberin auto meni kuperkeikan, kun osui Heikki Kovalaiseen, se näytti pahalta, mutta Webber selvisi vahingoittumattomana. Ikävä sanoa tätä, mutta lyön vetoa, että jos autojen kunto olisi ollut samaa kun 90-luvulla veikkaan, että Webber olisi ollut mennyttä. Toinen esimerkki on viime viikonloppuna tapahtunut Nick Heilfeldin aika pahan näköinen onnettomuus, kun auto syttyi palamaan, mutta onneksi ei käynyt kuskille pahasti, mutta 90-luvulla olisi voinut käydä todella paljon pahemminkin. Esimerkkejä on varmasti enemmänkin, mutta tuossa oli nyt sentään pari.
90-luvulla kuoli aika monta (2) kuljettajaa. Myönnettäköön, että sekin oli liian monta. Mark Webber heitti voltit, mutta tuli keula edellä reunavalliin - ei hengenvaarallinen tilanne edes 90-luvulla, vaikka kieltämättä olisi voinut olla mahdollisuudet jalan murtumiseen ála Schumacher, sillä vauhtia oli vielä kohtalaisesti osumakohdassa. Nick Heidfeldin Renault tuskin olisi 90-luvulla syttynyt palamaan varikolla ainakaan samasta syystä mitä viime kilpailussa, mikäli olen oikein ymmärtänyt palon syyn (liittynee pakokaasutsydeemeihin).
 

Iso8

Viisuhullu
Liittynyt
23.7.2011
Viestit
5836
Sijainti
Tampere
90-luvulla kuoli aika monta (2) kuljettajaa. Myönnettäköön, että sekin oli liian monta. Mark Webber heitti voltit, mutta tuli keula edellä reunavalliin - ei hengenvaarallinen tilanne edes 90-luvulla, vaikka kieltämättä olisi voinut olla mahdollisuudet jalan murtumiseen ála Schumacher, sillä vauhtia oli vielä kohtalaisesti osumakohdassa. Nick Heidfeldin Renault tuskin olisi 90-luvulla syttynyt palamaan varikolla ainakaan samasta syystä mitä viime kilpailussa, mikäli olen oikein ymmärtänyt palon syyn (liittynee pakokaasutsydeemeihin).
No myönnän, että en ole siihen perehtynyt, kun synnyin 95. Mutta olen nähnyt videoita pahoista kolareista ja siksi päädyin tuohon ratkaisuun mutä äsken sanoin. Anteeksi, kun olin väärässä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Esim. näissä. 2010 Mark Webberin auto meni kuperkeikan, kun osui Heikki Kovalaiseen, se näytti pahalta, mutta Webber selvisi vahingoittumattomana. Ikävä sanoa tätä, mutta lyön vetoa, että jos autojen kunto olisi ollut samaa kun 90-luvulla veikkaan, että Webber olisi ollut mennyttä.

Andrea De Cesaris Itävallan Österreichringillä v. 1985

Philippe Alliot Meksikossa v. 1988

Mauricio Gugelmin Ranskan Paul Ricardilla 1989

Riccardo Patrese Portugalin Estoril v.1992

Derek Warwick Saksan Hockenheimringillä v. 1993

Christian Fittipaldi Italian Monzassa v. 1993

Ukyo Katayama Portugalissa v. 1995

Toinen esimerkki on viime viikonloppuna tapahtunut Nick Heilfeldin aika pahan näköinen onnettomuus, kun auto syttyi palamaan, mutta onneksi ei käynyt kuskille pahasti, mutta 90-luvulla olisi voinut käydä todella paljon pahemminkin. Esimerkkejä on varmasti enemmänkin, mutta tuossa oli nyt sentään pari.
Aguri Suzuki Kanadassa v. 1991

Pedro Diniz Argentiina v. 1996
 
Viimeksi muokattu:

Gotcha

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
146
Sijainti
Saksa
Hajosin kyllä kun kommentaattori sanoo "de Cesaris has a small accident". Tuohon aikaanhan tuommoinen olikin pientä kunnon ryskäyksiin verrattuna :thumbup:
Kuvittelenko vai kuulostaako tuo "kommentaattori" Sennalta? Tuohon aikaanhan joskus kuskit itse selostivat näissä highlights-pätkissä, muistan ainakin kun ilmeisesti Stefan Johansson joskus selosti sitä pätkää missä Keke veti pelasti hienosti sen 360-spinnin Long Beachissa. Mansell joskus selosti kans jotain pätkää muistaakseni kauden 1985 kilpailussa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Kuvittelenko vai kuulostaako tuo "kommentaattori" Sennalta? Tuohon aikaanhan joskus kuskit itse selostivat näissä highlights-pätkissä, muistan ainakin kun ilmeisesti Stefan Johansson joskus selosti sitä pätkää missä Keke veti pelasti hienosti sen 360-spinnin Long Beachissa. Mansell joskus selosti kans jotain pätkää muistaakseni kauden 1985 kilpailussa.
Vuoden 1985 virallisessa kausikoosteessa kuskit tosiaankin kertoivat kisoista itse. Kahdeksan eri kuskia taisi olla äänessä, McLarenin (Prost/Lauda) Williamsin (Mansell/Rosberg) ja Ferrarin (Alboreto/Johansson) molemmat kuskit sekä Senna Lotukselta ja Piquet Brabhamilta.
 
Viimeksi muokattu:

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Kuvittelenko vai kuulostaako tuo "kommentaattori" Sennalta? Tuohon aikaanhan joskus kuskit itse selostivat näissä highlights-pätkissä, muistan ainakin kun ilmeisesti Stefan Johansson joskus selosti sitä pätkää missä Keke veti pelasti hienosti sen 360-spinnin Long Beachissa. Mansell joskus selosti kans jotain pätkää muistaakseni kauden 1985 kilpailussa.
Jep, kyllä se Senna on.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Toki näin, mutta mielestäni jos toinen talli kerää lähes kuusi kertaa enemmän pisteitä kuin toinen, niin ei se pelkästään selity kuskien paremmuudella. Ei siinä lähellä toista olla oltu missään vaiheessa. Herää jo.
Herään jo. Katsotaan esimerkiksi aika-ajoja.

-94 Monacon aika-ajot

1. Michael Schumacher GER Benetton 1.18,560
2. Mika Häkkinen FIN McLaren-Peugeot 1.19,488 + 0,928
3. Gerhard Berger AUT Ferrari 1.19,958 + 1,398
4. Damon Hill GBR Williams-Renault 1.20,079 + 1,519
5. Jean Alesi FRA Ferrari 1.20,452 + 1,892
6. Christian Fittipaldi BRA Footwork-Ford 1.21,053 + 2,493
7. Gianni Morbidelli ITA Footwork-Ford 1.21,189 + 2,629
8. Martin Brundle GBR McLaren-Peugeot 1.21,222 + 2,662
9. Pierluigi Martini ITA Minardi-Ford 1.21,288 + 2,728
10. Mark Blundell GBR Tyrrell-Yamaha 1.21,614 + 3,054
11. Ukyo Katayama JPN Tyrrell-Yamaha 1.21,731 + 3,171
12.Michele Alboreto ITA Minardi-Ford 1.21,793 + 3,233
13. Érik Comas FRA Larrousse-Ford 1.22,211 + 3,651
14. Andrea de Cesaris ITA Jordan-Hart 1.22,265 + 3,705
15. Rubens Barrichello BRA Jordan-Hart 1.22,359 + 3,799

16. Johnny Herbert GBR Lotus-Mugen 1.22,375 + 3,815
17. Jyrki Järvilehto FIN Benetton-Ford 1.22,679 + 4,119
18. Olivier Beretta MON Larrousse-Ford 1.23,025 + 4,465
19. Pedro Lamy POR Lotus-Mugen 1.23,858 + 5,298
20. Olivier Panis FRA Ligier-Renault 1.24,131 + 5,571
21. Éric Bernard FRA Ligier-Renault 1.24,377 + 5,817
22. David Brabham AUS Simtek-Ford 1.24,656 + 6,096
23. Bertrand Gachot BEL Pacific-Ilmor 1.26,082 + 7,522
24. Paul Belmondo FRA Pacific-Ilmor 1.29,984 + 11,424

Kyllä ne ihan vauhdissa oli. Lehto jäi Benettonilla taakse. JJ 4 sekuntia takana tallikaveriaan. Kuvittele sama ero nykypäivänä.

Olen tässä katsellut -94 vuoden kisoja ja ainakin yksi huomiota herättävä seikka ja se on se, että lähes joka kisassa oli lähtökolarihässäkkä. Häkkinenkin menetti pelin muistaakseni Monacossa ja Hockenheimissa jo lähdössä. Ihan selvästi näkee kuinka silloin porukka yritti paljon aggressiivisemmin jo lähdössä paranella sijoituksiaan. Oliskohan se siinä, kun vain 6. parhaalle annettiin pisteitä niin jo lähdössä porukka teki kaikkensa parannellakseen sijoituksiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös