A-ryhmän jutustelu

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5551
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Nyt mennään ohi aiheesta, mutta pakko kommentoida. Olen itsekin kuullut Löysän sanovan noin Tomin Nuoteista -ohjelmassa. Mutta Mitsuhan oli kuitenkin mennyt varsin kovaa kahtena edellisenä vuotena Vatasen käsissä. Ja Airikkala oli ottanut sillä voiton reilua vuotta aiemmin RAC:ssa. Näistä herroista molemmat saivat sen kääntymään, vaikka pitivätkin yliohjaavasta.

Miten Vatanen pysyi Sainzin kannoilla Suurajoissa 1990, mutta Saloselle auto ei seuraavana vuonna sopinut yhtään? Vastasiko Kentta yksin auton testaamisesta 1990? Hieman liioitellen Mazdallahan Mikkola höyläsi testit ja Löysä kävi vain kokeilemassa, että Hannu on suunnilleen säätänyt auton oikein?
Kenneth tuli talliin 1990 ja Mitsusta tuli uusi evo 1991, joka oli varmaan pitkälti Kennethin tekemä. Juuri katsoin kausikoostetta 1991 jossa Akropoliksen kohdalla asiasta puhutaan. "Salosen auto ei käyttäytynyt kuin tallitoverin ja hämeenlinnalainen kokeili toisenlaista etuperää".


Tässä taas Salonen kertoo Suurajoissa Tampereen pätkän jälkeen ottaneensa tasauspyörästön lukon etuperään

Siirretään toisesta ketjusta...

Salosen hankala 1991 tuli kyllä varmaan kaikille asianosaisille jonkinlaisena yllätyksenä. Kausihan näytti alkavan perinteisin menoin, kun Timo johti Ruotsissa, mutta matka keskeytyikin sitten ulosajoon (toisin kuin 1989, tämä taisi olla ns. oma moka). Akropoliksessa vauhti oli jokseenkin vaisua ja vaikka Jyväskylään oli ilmeisesti testattu todella antaumuksella, niin siitä huolimatta meno ei ollut totuttua. Kisan lopussa Timo pääsi kellottamaan pohjatkin, mutta kisan ollessa kuumimmillaan jäivät välähdykset maailmanmestarin todellisesta vauhdista vähiin (Surkeessa Juha joutui toki tunnetusta syystä hidastamaan).

ek22.JPGek34.JPG

Tämä jälkeen mentiin Australiaan ja siellä Timo hävisi todella rankasti Erikssonille ihan ajamalla. Jopa suomalaisten puolia yleensä vahvasti pitänyt VM ihmetteli miksi Salonen oli niin yössä. Joku siinä Galantissa selvästi oli, mikä ei vaan Salosen ajotyyliin sopinut.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Kausihan näytti alkavan perinteisin menoin, kun Timo johti Ruotsissa, mutta matka keskeytyikin sitten ulosajoon (toisin kuin 1989, tämä taisi olla ns. oma moka).
Mennäänpä taas vähän sivuun, nyt sentään pysytään viestiketjun aiheessa eli A-ryhmässä. Eikö 1989 Ruotsin ulosajo ollut oma moka? Mikä siinä oli syynä?
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mitsu Galantista kun oli täällä puhetta, niin tulipa mieleen Galantin erityispiirre nelipyöräohjaus, jota aina rallilähetyksissä kovasti hehkutettiin. Lapsena tuli aina silmä kovana seurattua tv-ruudulta, näkyykö takapyörissä jotain kääntymistä, vaikka todellisuudessahan tuo kääntöaste taisi olla n. 1,5 astetta. Eli ei mitään silmällä havaittavaa. Olikohan tuolla ominaisuudella minkäänlaista käytännön hyötyä rallissa vai oliko jopa haittaa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä jälkeen mentiin Australiaan ja siellä Timo hävisi todella rankasti Erikssonille ihan ajamalla. Jopa suomalaisten puolia yleensä vahvasti pitänyt VM ihmetteli miksi Salonen oli niin yössä. Joku siinä Galantissa selvästi oli, mikä ei vaan Salosen ajotyyliin sopinut.
Jossain muistan Timon selittäneen niistä levy- tai viskolukoista, ja kuinka Eriksson oli tehnyt auton ajettavaksi kuin etuvetoinen ja se ei sovi hänelle. Ja se vaihtoehto joka oli epämiellyttävämpi ajaa, oli kellon mukaan parempi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitsu Galantista kun oli täällä puhetta, niin tulipa mieleen Galantin erityispiirre nelipyöräohjaus, jota aina rallilähetyksissä kovasti hehkutettiin. Lapsena tuli aina silmä kovana seurattua tv-ruudulta, näkyykö takapyörissä jotain kääntymistä, vaikka todellisuudessahan tuo kääntöaste taisi olla n. 1,5 astetta. Eli ei mitään silmällä havaittavaa. Olikohan tuolla ominaisuudella minkäänlaista käytännön hyötyä rallissa vai oliko jopa haittaa?
Lasse Lammen mukaan nelipyöräohjaus lukittiin pois ralliautoista, mutta markkinointisyistä sitä ei kerrottu julkisesti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5551
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mennäänpä taas vähän sivuun, nyt sentään pysytään viestiketjun aiheessa eli A-ryhmässä. Eikö 1989 Ruotsin ulosajo ollut oma moka? Mikä siinä oli syynä?
Muistelisin että se johtui siitä, että aura-auto oli aurannut tien ojan päälle ja Timo ensimmäisenä autona sortui siihen. Täytyy tämä tosin tarkistaa vielä. Ja okei, siitäkin voi toki olla kahta mieltä, että onko se oma moka vai ei.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistelisin että se johtui siitä, että aura-auto oli aurannut tien ojan päälle ja Timo ensimmäisenä autona sortui siihen. Täytyy tämä tosin tarkistaa vielä. Ja okei, siitäkin voi toki olla kahta mieltä, että onko se oma moka vai ei.
Niin tämä taisi olla Timon itsensä kertoma versio ;) Ei ole WRC+ onboardia josta tarkistaa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
Olivatko A-ryhmän autot jo nelivetoisia?
Ensimmäinen A-ryhmän maailmanmestaruus tuli etuvetoisella VW Golf GTI:llä.

Siinä vaiheessa, kun A-ryhmäläisistä tuli rallin kuninkuusluokka, 2-vetoisilla on napsittu voittoja seuraavasti:

87 Korsika BMW M3
87 Norsunluurannikko VW Golf GTI 16V
88 Korsika Ford Sierra RS Cosworth
88 Uusi-Seelanti Opel Kadett GSi 16V
88 Norsunluurannikko Nissan 200SX
89 Norsunluurannikko Renault 5 GT Turbo

Loppu A-ryhmän ajasta mentiinkin nelivetoisten tahdissa, kunnes WRC-aikaan 1999 Bugalski voitti etuvetoisella Citroen Xsara Kit Carilla Katalonian ja Korsikan.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5551
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ensimmäinen A-ryhmän maailmanmestaruus tuli etuvetoisella VW Golf GTI:llä.

Siinä vaiheessa, kun A-ryhmäläisistä tuli rallin kuninkuusluokka, 2-vetoisilla on napsittu voittoja seuraavasti:

87 Korsika BMW M3
87 Norsunluurannikko VW Golf GTI 16V
88 Korsika Ford Sierra RS Cosworth
88 Uusi-Seelanti Opel Kadett GSi 16V
88 Norsunluurannikko Nissan 200SX
89 Norsunluurannikko Renault 5 GT Turbo

Loppu A-ryhmän ajasta mentiinkin nelivetoisten tahdissa, kunnes WRC-aikaan 1999 Bugalski voitti etuvetoisella Citroen Xsara Kit Carilla Katalonian ja Korsikan.
Vertailun vuoksi (joka ei tietenkään ole 1:1 monestakin syystä), SM-sarjassa ei samaisella A-ryhmän aikakaudella 1987 -> voitettu enää yhtään kisaa kaksivetoisella. Kuten taannoin tuli toisaalla esiin, SM-sarjan viimeisen takavetovoiton ajoi Antero Laine Mitsubishi Starion Turbolla Teboil-rallissa 1986 ja sattumalta se viimeinen kaksivetovoitto (ja samalla luonnollisesti viimeinen etuvetovoitto) tuli heti seuraavassa SM-rallissa eli 1986 Pohjola-rallissa, jossa Mikko Sundström korjasi potin Fiat Uno Turbolla Mika Arpiaisen B-ryhmän Metron hyydyttyä selkeästä johtoasemasta matkalle.

Knoppina mainittakoon, että todennäköisesti viimeisen kerran takavetoisella SM-rallia johdettiin Satakunta-rallissa 1989, kun rallin parissa mielestäni jokseenkin aliarvostettu rallicross-mestari Juha Miettinen johti kisaa kolmen pätkän jälkeen Sierra RS Cosworthilla (ja siis soralla!). Käsittämätöntä kyllä, Miettinen oli lähtenyt (tai saanut, kuten VM:n kisaraportissa mainitaan) kisaan ainoastaan neljä uutta rengasta ja kuluneilla renkailla kävi sitten näin.

satakunta89_1.JPGsatakunta89_2.JPG
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5551
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Muistelisin että se johtui siitä, että aura-auto oli aurannut tien ojan päälle ja Timo ensimmäisenä autona sortui siihen. Täytyy tämä tosin tarkistaa vielä.
Okei, kyllä tässä täytyy vähän pakittaa. Erkki Vanhasen kisaraportti (VM 2/89) kertoo:

Mutta kisa jatkui toisella jaksolla ilman suurempia hässäköitä. Kaikki ehtivät jo tuudittautua Salosen voittoon, kunnes numerolla 23 kuultiin kummia. Yli kahden minuutin johdossa ollut Salonen ajoi ulos ja menetti runsaat puoli tuntia! Se oli shokki, ei vain Mazda-tallille, vaan koko suomalaisleirille. Nopeasti laskettiin, pystyykö kukaan meikäläinen nousemaan kisan kärkeen, lähinnä oli Sebastian, joka oli kuudentena yli viisi minuuttia kärjestä jääneenä. Loput kuskit top-ten listalla olivat ruotsalaisia. Kilpa voitiin todeta ratkenneen isäntämaan kuskien hyväksi, ajamalla ei heidän triumphiaan voi estää.

"Se oli ihan selvästi näkyvä kaarre suoran päässä. Tavallisesti heitän auton luisuun ja pitelen kaasulla tiellä. Nyt kun oli aikaa varmistella, ohjasin rauhassa spooria pitkin. Kuinka ollakaan etupää hyppäsi urasta ja samassa oltiin jo ojassa", muistelee Salonen ratkaisun hetkeä. Paikalla ei ollut kuin kaksi katsojaa, joiden voimat eivät riittäneet auton palauttamiseen tielle. Ei vaikka Vode Silander vahvana kaverina punnersi mukana.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
744
1986 Pohjola-rallissa, jossa Mikko Sundström korjasi potin Fiat Uno Turbolla Mika Arpiaisen B-ryhmän Metron hyydyttyä selkeästä johtoasemasta matkalle.
Edelleen aika kova osoitus Suntan kyvyistä. Marraskuuun lopussa etuvetoisella Unolla voitto Lindholmin A-ryhmän 80 quattrosta ja Palmqvistin B-ryhmän Quattrosta.
 

toroturpa

Member
Liittynyt
8.12.2019
Viestit
11
Edelleen aika kova osoitus Suntan kyvyistä. Marraskuuun lopussa etuvetoisella Unolla voitto Lindholmin A-ryhmän 80 quattrosta ja Palmqvistin B-ryhmän Quattrosta.
OT. Mikko Sundström kilpaili myös Ford Caprilla.
Onko teillä tietoa milloin ja missä?
 
Ylös