A-ryhmän jutustelu

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
191
Kas, niinpä olikin. 1996 on vielä ollut ST185 ajossa Ruotsissa. En tarkistanut lähteitä, luotin kuvatekstiin sivulla, josta tuon kuvan lainasin.
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3501
Sunnuntain satunnaishuomio: hämmentävää, ettei Vataselle löytynyt 1996 yhtään näyttöpaikkaa Fordin ratissa, vaikka koko ohjelmankin ajamisesta oli ollut puhetta ennen Toyotan turbo-käryä ja siitä seurannutta Sainzin saapumista talliin. Fordilla pyöri nimittäin alkukaudesta 1996 suorastaan adamomainen kuskiruletti:

Ruotsi: Sainz-Delecour-Blomqvist
Safari: Sainz-Blomqvist
Indonesia: Sainz-Evans-Dandy Rukmana (kukapä muukaan...)

Vasta Akropoliksessa tilanne vakiintui ja loppukausi mentiin kahdella kuskilla (Sainz-Thiry). Kyllä nyt Arin olisi pitänyt 1993-1994 hyvien suoritusten turvin kiilata ainakin Stigun ohi tässä hierarkiassa. Ja toki Vatanen myös oli yksityis-Fordillaan Ruotsissa selvästi nopeampi kuin Delecour ja Blomqvist, kunnes sortui sitten viimeisenä päivänä ulosajoon.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18172
Sunnuntain satunnaishuomio: hämmentävää, ettei Vataselle löytynyt 1996 yhtään näyttöpaikkaa Fordin ratissa, vaikka koko ohjelmankin ajamisesta oli ollut puhetta ennen Toyotan turbo-käryä ja siitä seurannutta Sainzin saapumista talliin. Fordilla pyöri nimittäin alkukaudesta 1996 suorastaan adamomainen kuskiruletti:
Autosport 1995 loppuvuoden lehdissä seuraavia juttuja
 

Liitetiedostot

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3501
Uskallan veikata, että tv-ohjelma, johon Autosportin jutussa viitataan, oli Lasse Lehtisen juontama "Anteeksi kuinka?". Muistan kuinka Arin vierailua ko. ohjelmassa tapitettiin koko perheen voimin viikonloppuna saunan jälkeen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8765
Muistelen, että joskus Ruutulipussa Vatanen oli innoissaan 1996 kalenterista, kun Monte Carlo ja Korsika olivat tuolloin vain kaksivetoisten kisoja.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4424
Sijainti
Event horizon
Vatasen ajaessa aavikkokisoja Pösöllä taisi muisteluni mukaan joku Mitsubishilla pahoittaa mielensä pahemman kerran ja torpata (esi)sopimuksen Vatasen WRC-ohjelmasta Lancerilla. Ei lopultakaan tainnut ajaa kuin HongKong-Beijing rallin Mitsulle ja sai sitten Wilsonilta Michelin Pilot Eskon RAC ralliin pikaisella aikataululla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4424
Sijainti
Event horizon
Tuli tuossa jokunen päivä sitten ajeltua keskemmällä Suomea ja yhden autokorjaamon(?) pihassa ohimennessä havaitsin keltaisen Shell-sponssatun Celica ST205:n hylsyn. Oletettavasti ex-Hagström. Paikka oli Väärinmajan seutua. Lieneeköhän ollut ihan vaan somisteena vai meinaako joku entisöidä siitä vielä kilpa-autoa.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9345
Sijainti
Lake City
Tuli tuossa jokunen päivä sitten ajeltua keskemmällä Suomea ja yhden autokorjaamon(?) pihassa ohimennessä havaitsin keltaisen Shell-sponssatun Celica ST205:n hylsyn. Oletettavasti ex-Hagström. Paikka oli Väärinmajan seutua. Lieneeköhän ollut ihan vaan somisteena vai meinaako joku entisöidä siitä vielä kilpa-autoa.
Eiköhän tuo ole ollut ihan vaan somisteena vuosikausia.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3486
Sijainti
Salo
Entisöintiprojekteissa usein käy se kiinnostuksen lopahtaminen, yleensä siinä vaiheessa kun auto on purettu hylsyksi. Tai sitten tapahtuu jotain muuta. Yhdellä lukiokaverilla oli vm. 1979 Starlet joka oli säilynyt pilaamattomana ja F-ryhmältä pelastuneena. Se piti laittaa museokilpiin heti kun ikä tulisi täyteen, mutta ukkosmyrsky ja pihapuun oksa kasvattivat työmäärän niillä resursseilla tekemättömäksi paikaksi.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
191
Mitäs muuten tälle kuvassa näkyneelle Mazdan kehitysversiolle tapahtui? Carlsson ajoi sillä Argentiinan, Salonen Suurajot ja RAC:n vuonna 1987. Salonen kävi vielä ennen RAC:ta ajamassa Briteissä Audi Sport Rallyn.

1988 palattiin kuitenkin takaisin vanhempaan maskiin ja valoihin sekä rei'ittämättömään etupuskuriin. Sillä 1987 kauden alun ilmiasulla ajettiinkin siitä eteenpäin ja se oli käytössä vielä alkuvuodesta 1990 Portugalissa. Kokonaan uusi korimalli tuli MM-tasolla vasta Jyväskylään 1990. Mikkola taisi sillä ajaa jo Mänttä 200 -rallin.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9345
Sijainti
Lake City
Olisko tossa mallissa ollut niin isoja ongelmia? Olen itsekin joskus kummastellut sitä, että 1987 aikana oli tuo "facelift" malli käytössä, mutta sitten palattiin vanhempaan keulaan (joka oli rallikäytössä jo 1986). Tuotantoautoissa siis tuo vanha malli tuli markkinoille 1985, facelift 1987.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
296
Sijainti
pk.seutu
Olihan se Mazdan taival aika kivikkoinen. Eikä vain aika vaan tosi.
Olikos Kreikan testit 87, kun auto oli enemmän hinausauton lavetilla, kuin pätkällä. Lopulta jäi sitten koko kisa ajamatta.
Warmbold oli omanlaatuisensa tallipomo. Salonenhan kertoi omassa Tomin nuoteista sarjan jaksossaan Warmboldin joskus sanoneen hänelle, että ei ajaisi niin kovaa ettei auto hajoa. Paikkaa ja aikaa en muista. Jostain testistä siinäkin oli kyse.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
169
Tuli tuossa selailtua -92 Vauhdin Maailmat läpi. Varikolla kuiskitaan -osiossa mainittiin pariinkin otteeseen, että Kankkunen siirtyisi 1993 vuodeksi Mitsubishille.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
296
Sijainti
pk.seutu
Tuli tuossa selailtua -92 Vauhdin Maailmat läpi. Varikolla kuiskitaan -osiossa mainittiin pariinkin otteeseen, että Kankkunen siirtyisi 1993 vuodeksi Mitsubishille.
Liittyi varmaan siihen, kun Lancia tuon kauden jälkeen lopetti tehdastallina. Eli sekä Kankkusella, että Auriolilla oli edessä uuden työpaikan etsintä.
Eikä Ove Toyotalta ollut vielä soittanut.
Toyotallehan molemmat sitten menivät. Mutta palkattiinko heidät ennen vai jälkeen Sainzin lähdön? Oliko Toyotan tarkoitus alunperin ajattaa todellista dream-teamia kaudella 93. Sainz-Kankkunen-Auriol.
Vai tarvitsiko tiimi korvaajan / korvaajat Sainzille? Valmistajien mestaruus oli hyvin vahvasti tähtäimessä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
191
Ilmeisesti Mazda oli hyvä ajaa, muttei kestänyt juuri mitään. Myöhemmin alikokoisen moottorin tehottomuus alkoi näkyä, kun muut tulivat ohi vasemmalta ja oikealta.

Salonen voitti sillä kuitenkin 1987 Ruotsin ja Carlsson 1989 Ruotsin ja Uuden-Seelannin. Neljäskään voitto ei ollut kaukana, kun Mikkola johti RAC:tä 1988.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3501
Eli sekä Kankkusella, että Auriolilla oli edessä uuden työpaikan etsintä.
Eikä Ove Toyotalta ollut vielä soittanut.
Toyotallehan molemmat sitten menivät. Mutta palkattiinko heidät ennen vai jälkeen Sainzin lähdön? Oliko Toyotan tarkoitus alunperin ajattaa todellista dream-teamia kaudella 93. Sainz-Kankkunen-Auriol.
Tuo saaga on muistaakseni dokumentoitu johonkin tällä foorumilla, olisiko jopa tähän ketjuun? Mutta joka tapauksessa, tuo siirto tehtiin kaiketikin suurin piirtein saman aikaisesti, eli samalla kun Sainz ja Repsol marssivat Lancialle, menivät Kankkunen ja Auriol samasta ovesta mutta toiseen suuntaan. Sehän jäi hämmentävän viime tippaan se koko kuvio, ja muistaakseni vielä 1992 RAC:n alla Kankkunen ilmoitti odottavansa, että jatkaa Lancialla.
 
Ylös