DC
Helsingin UA
Kappas, no niinpäs onkin. Tosin tuo on 1997, ei 1996.On se ollut vielä myöhemminkin. Esimerkiksi tästä vuoden 96 Ruotsin Celicasta löytyy ovenkahvan alapuolelta.
Kappas, no niinpäs onkin. Tosin tuo on 1997, ei 1996.On se ollut vielä myöhemminkin. Esimerkiksi tästä vuoden 96 Ruotsin Celicasta löytyy ovenkahvan alapuolelta.
Autosport 1995 loppuvuoden lehdissä seuraavia juttujaSunnuntain satunnaishuomio: hämmentävää, ettei Vataselle löytynyt 1996 yhtään näyttöpaikkaa Fordin ratissa, vaikka koko ohjelmankin ajamisesta oli ollut puhetta ennen Toyotan turbo-käryä ja siitä seurannutta Sainzin saapumista talliin. Fordilla pyöri nimittäin alkukaudesta 1996 suorastaan adamomainen kuskiruletti:
Eiköhän tuo ole ollut ihan vaan somisteena vuosikausia.Tuli tuossa jokunen päivä sitten ajeltua keskemmällä Suomea ja yhden autokorjaamon(?) pihassa ohimennessä havaitsin keltaisen Shell-sponssatun Celica ST205:n hylsyn. Oletettavasti ex-Hagström. Paikka oli Väärinmajan seutua. Lieneeköhän ollut ihan vaan somisteena vai meinaako joku entisöidä siitä vielä kilpa-autoa.
Mitäs muuten tälle kuvassa näkyneelle Mazdan kehitysversiolle tapahtui? Carlsson ajoi sillä Argentiinan, Salonen Suurajot ja RAC:n vuonna 1987. Salonen kävi vielä ennen RAC:ta ajamassa Briteissä Audi Sport Rallyn.
Liittyi varmaan siihen, kun Lancia tuon kauden jälkeen lopetti tehdastallina. Eli sekä Kankkusella, että Auriolilla oli edessä uuden työpaikan etsintä.Tuli tuossa selailtua -92 Vauhdin Maailmat läpi. Varikolla kuiskitaan -osiossa mainittiin pariinkin otteeseen, että Kankkunen siirtyisi 1993 vuodeksi Mitsubishille.
Tuo saaga on muistaakseni dokumentoitu johonkin tällä foorumilla, olisiko jopa tähän ketjuun? Mutta joka tapauksessa, tuo siirto tehtiin kaiketikin suurin piirtein saman aikaisesti, eli samalla kun Sainz ja Repsol marssivat Lancialle, menivät Kankkunen ja Auriol samasta ovesta mutta toiseen suuntaan. Sehän jäi hämmentävän viime tippaan se koko kuvio, ja muistaakseni vielä 1992 RAC:n alla Kankkunen ilmoitti odottavansa, että jatkaa Lancialla.Eli sekä Kankkusella, että Auriolilla oli edessä uuden työpaikan etsintä.
Eikä Ove Toyotalta ollut vielä soittanut.
Toyotallehan molemmat sitten menivät. Mutta palkattiinko heidät ennen vai jälkeen Sainzin lähdön? Oliko Toyotan tarkoitus alunperin ajattaa todellista dream-teamia kaudella 93. Sainz-Kankkunen-Auriol.
Lancia lopetti tehdastallina kauteen 1991. Kauden 1992 operoi Jolly Club, mutta vielä Martinin sponsoroimana. 1993 sitten Sainzin Repsol-rahoilla.Liittyi varmaan siihen, kun Lancia tuon kauden jälkeen lopetti tehdastallina.