pmv sanoi:
Sennan kitinä oli kyllä älytön niistä moottoreista. Silverstonessa se loppui kun seinään sen jälkeen kun Schumacher veti Stowen jarrutuksessa ohi. Niin kävi myös edellisessä kisassa Magny Coursissa.
Schumihan oli jo jarrutukseen tultaessa selvästi Sennaa edellä. McLaren tuntui muutenkin olevan melko hukassa muutaman kisan ajan keskellä kautta '93 Sennan jäätyä esim. Silverstonen aika-ajossa lähes kolme sekuntia Williamseille ja 1,6s Schumacherille. Vaikea uskoa, että Schumi olisi Sennan voittanut samanlaisella kalustolla aika-ajossa tuollaisella erolla, eikö?
Mitä tulee kauteen '92, Senna keskeytti todellakin monta kertaa Schumacherin edestä ja ei Benetton todellakaan huono talli ollut silloin. Talli oli kehittynyt nousujohteisesti ja oli '88 lähtien joka kerta top 4 tallien joukossa. Schumi ajoi toki erinomaisesti nuoreksi kuljettajaksi, tosin välillä Brundle pystyi tasavahvoihin suorituksiin ja taisipa pari kertaa päihittääkin Michaelin. Luotettava ja nopea auto oli erinomainen apuväline Schumacherin urakehityksessä. 53 pistettä ei olisi ollut mahdollista ilman luotettavaa autoa ja tuskinpa Senna olisi jäänyt 50 pointsiin mikäli luotettavuus olisi ollut samaa tasoa Benettonin kanssa. Molempien päästessä maaliin, Senna oli paria poikkeusta lukuunottamatta aina edellä ja yleensä edellä myös keskeytyshetkellä.
pmv mainitsi aikaisemmin Sennan voittaneen kaikki kolme voittoaan '92 Williamsin ongelmien johdosta, mutta menettipä toisaalta Kanadan voiton teknisiin ongelmiin. Olisiko Schumacher voittanut Mansellin Spassa, mikäli tekniset ongelmat eivät olisi Nigelliä hidastaneet? Tuskinpa, sillä Mansellin vauhti oli aivan eri luokkaa, kunnes ongelmat alkoivat hidastaa autoa.
Kaudella '93 Senna ajoi tyrmäävän alkukauden, voitettuaan näytöstyyliin Brasilian ja Doningtonin sadekilpailut. Aina Monacoon asti näytti siltä, että Senna saattaisi jopa haastaa Prostin mestaruuskamppailuun, joskin Williamsin nopeusetu oli selvää luokkaa. Monacossa myös Schumin Benetton kulki kisassa sekunnin nopeampaa per kierros, mutta Prostin ensin kärsittyä kytkinongelmista ja Schumacherin keskeytettyä teknisiin ongelmiin, ajoi Senna jo viidennen perättäisen Monacon voiton. Kanadassa sitten tuli keskeytys toiselta sijalta (arvatkaa kuka sen sija peri
) ja sen jälkeen McLaren jäi täysin Williamsin vauhdista ja myös Benetton sekä jopa Ligier oli muutaman kisan McLarenia ja Sennaa vahvempi. Schumacher taas ajoi keskikaudella kolme kakkossijaa ja yhden kolmossijan, Hillin menetettyä kaksi voittoa kisan loppupuolella teknisiin ongelmiin. Portugalissa McLaren sai taas juonesta kiinni molempien kuljettajien jäädessä alle sekunnin paaluajasta. Benetton jäi loppukaudesta kehityksessä hieman jälkeen McLarenia ja Williamsin keskittyessä seuraavaan kauteen alkoi tulla tasaisempia aika-ajoja & kilpailuja kolmen kärkitallin kesken. Schumacher voitti Portugalin kisan hyvällä taktikoinnilla, mutta Sennan vauhtiin tuskin olisi ollut asiaa mikäli Fordin mylly ei olisi hajonnut. Kaksi viimeistä kisaa meni sitten Sennan nimiin, Prost olisi saattanut antaa kovemman vastuksen mikäli mestaruus ei olisi jo ratkennut Portugalissa. Schumacher kolaroi Suzukassa sijalta kuusi Hillin perään ja päätöskisa Australiassa päättyi konerikkoon sijalta kolme tai neljä.
Schumacher peri tänäkin vuonna enemmän pisteitä Sennan keskeytyksiin, mitä päinvastoin, huolimatta Monacon keskeytyksestä johtosijalta.
pmv sanoi:
Mitä mieltä muuten olette Michael Schumacherin suorituksesta Barcelonassa 92? Mies löi ajamlla kaikki muut paitsi Mansellin, vaikka autossa ei ollut luistonestoa tai semiautomaattista vaihteistoa. Niissä olosuhteissa mm. Senna pyörähti ulos. Schumi jäi kakkoseksi vain muutaman sekunnin Mansellista jääneenä, toki Nigel varmisteli lopussa.
Schumacherin suoritus oli kieltämättä erinomainen. Sennan puolustukseksi täytyy sanoa, että McLaren toi tähän kisaan ensimmäisen kerrän vm 92 auton ja jollen väärin muista (sitähän tapahtuu harvoin
) autoa ei oltu testattu sateella kertaakaan ennen kilpailua. '92 McLaren oli vaikea ajettava sateella, Bergerinkään vauhti kyseissä Barcelonan kisassa ei todellakaan ollut kehuttavaa. '93 McLaren taas meni sateella Sennan käsissä ilmiömäisen hyvin, kun taas Benetton oli ilmeisen heikko, koska esim. Doningtonissa Jordanin rookie-kuski Barrichello vei Schumia kuin litran mittaa, kisan päätyttyä vielä suht aikasin Schumilta pyörähdykseen.
Molemmat olivat ja Schumi on edelleen loistavia kuljettajia, mutta kyllä ainakin tuolloin oli Senna vielä mielestäni selkeästi kovempi nimi. Objektiivista kuvaahan on mahdotonta antaa, koska kalustoissa oli eroja, mutta 32 kisasta Senna oli reilusti yli 20:ssä kisassa Schumia vahvempi. Molemmilla antoivat kuitenkin erinomaisia näyttöjä ajotaidoista sekä kuivalla, että märällä radalla ja oli todella sääli lajin kannalta Sennan liian aikainen poistuminen. On tullut moneen kertaan mietittä, miten erilaisia vuodet 94-96 olisivat olleet, mikäli Ayrton olisi ollut vielä kehissä.