A.Senna / M.Schumacher

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, siis Benetton sai luistoneston otettua käyttöön Monacossa 93. McLarenilla se oli ollut käytössä jo kauden alusta. Ongelma piili siinä, että Ford uskoi tc:n rikkovan muutenkin epätasaisesti käyvän V8 koneen. McLarenillahan oli TAG:n moottorinohjausjärjestelmä, kun Benettonilla oli Cosworthin tehdassofta. Moottoriversioissa oli eroa Silverstoneen asti, jossa McLaren sai käyttöönsä HB 7 version. Itse kuitenkin näkisin niin, että näissä moottoreissa ei ollut juurikaan tehoeroa. Itse asiassa Sennan vauhti vain hidastui tuosta, kunnes sitten Häkkisen mukaantulo toi menoon jotain lisää.

Sennan kitinä oli kyllä älytön niistä moottoreista. Silverstonessa se loppui kun seinään sen jälkeen kun Schumacher veti Stowen jarrutuksessa ohi. Niin kävi myös edellisessä kisassa Magny Coursissa.

Mitä mieltä muuten olette Michael Schumacherin suorituksesta Barcelonassa 92? Mies löi ajamlla kaikki muut paitsi Mansellin, vaikka autossa ei ollut luistonestoa tai semiautomaattista vaihteistoa. Niissä olosuhteissa mm. Senna pyörähti ulos. Schumi jäi kakkoseksi vain muutaman sekunnin Mansellista jääneenä, toki Nigel varmisteli lopussa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vuosi ´92 on Sennan ja Schumacherin vertailussa vaikea koska Mclaren-Honda oli kyseisenä vuonna kuten jo edellä mainittiinkin melkoisen epäluotettava.

Kauden aikana Senna keskeytti kauden aikana 5 kertaa tekniseen vikaan, keskeytyksiä kokonaisuudessaan 8.
Yksi oma virhe (Espanja) Schumacherin virhe (Ranska) sekä epäselväksi jäänyt kolari Mansellin kanssa (Australia)

Schumacherin Benetton-Ford puolestaan oli pomminvarma.Ainoastaan Japanissa mies keskeytti tekniseen vikaan.Kokonaisuutena keskeytyksiä kaudella 4, omia virheitä siis 3 (Imola, Ranska ja Unkari) Viimeisin aikaisemman kolaroinnin vaurioihin.Portugalissa 7 sija.

Voitot kaudesta Sennalle 3-1
Aika-ajo vertailu Sennalle 14-2
Piste-ero ruhtinaalliset 53-50 Schumacherille

Millä muulla syyllä kuin Mclarenin epäluotettavuudella joku saa kaudesta Schumacherin paremmaksi? :rolleyes:

Vakuuttava tulokaskausi Schumacherilta, sitä ei voi kukaan kiistää, mutta ei se paljon huonompi olisi voinut ollakaan Benettonin tasoisessa tallissa, Schumacherin tasoiselta kuljettajalta.

Vuosi ´93 oli tasaisempi.Mclaren ja Benetton kun olivat molemmat Fordin koneilla matkassa.

Voitot kaudesta Sennalle 5-1
Aika-ajo vertailu tasan 8-8
Senna voitti Schumacherin pisteissä 73-52

Keskeytyksiä Sennalle 5, näistä tekniseen vikaan 4 kertaa (Imola, Kanada, Unkari, Portugali) ja kerran kolariin Brundlen kanssa (Monza)

Schumacherille keskeytyksiä 7, tekniseen vikaan 3 kertaa (Monaco, Italia, Australia) ja omiin virheisiin ja kolareihin 4 (Etelä-Afrikka, Donington, Unkari ja Japani)

Molemmilla kausilla Senna oli Schumia parempi :thumbup:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
pmv sanoi:
Sennan kitinä oli kyllä älytön niistä moottoreista. Silverstonessa se loppui kun seinään sen jälkeen kun Schumacher veti Stowen jarrutuksessa ohi. Niin kävi myös edellisessä kisassa Magny Coursissa.
Schumihan oli jo jarrutukseen tultaessa selvästi Sennaa edellä. McLaren tuntui muutenkin olevan melko hukassa muutaman kisan ajan keskellä kautta '93 Sennan jäätyä esim. Silverstonen aika-ajossa lähes kolme sekuntia Williamseille ja 1,6s Schumacherille. Vaikea uskoa, että Schumi olisi Sennan voittanut samanlaisella kalustolla aika-ajossa tuollaisella erolla, eikö?

Mitä tulee kauteen '92, Senna keskeytti todellakin monta kertaa Schumacherin edestä ja ei Benetton todellakaan huono talli ollut silloin. Talli oli kehittynyt nousujohteisesti ja oli '88 lähtien joka kerta top 4 tallien joukossa. Schumi ajoi toki erinomaisesti nuoreksi kuljettajaksi, tosin välillä Brundle pystyi tasavahvoihin suorituksiin ja taisipa pari kertaa päihittääkin Michaelin. Luotettava ja nopea auto oli erinomainen apuväline Schumacherin urakehityksessä. 53 pistettä ei olisi ollut mahdollista ilman luotettavaa autoa ja tuskinpa Senna olisi jäänyt 50 pointsiin mikäli luotettavuus olisi ollut samaa tasoa Benettonin kanssa. Molempien päästessä maaliin, Senna oli paria poikkeusta lukuunottamatta aina edellä ja yleensä edellä myös keskeytyshetkellä.

pmv mainitsi aikaisemmin Sennan voittaneen kaikki kolme voittoaan '92 Williamsin ongelmien johdosta, mutta menettipä toisaalta Kanadan voiton teknisiin ongelmiin. Olisiko Schumacher voittanut Mansellin Spassa, mikäli tekniset ongelmat eivät olisi Nigelliä hidastaneet? Tuskinpa, sillä Mansellin vauhti oli aivan eri luokkaa, kunnes ongelmat alkoivat hidastaa autoa.

Kaudella '93 Senna ajoi tyrmäävän alkukauden, voitettuaan näytöstyyliin Brasilian ja Doningtonin sadekilpailut. Aina Monacoon asti näytti siltä, että Senna saattaisi jopa haastaa Prostin mestaruuskamppailuun, joskin Williamsin nopeusetu oli selvää luokkaa. Monacossa myös Schumin Benetton kulki kisassa sekunnin nopeampaa per kierros, mutta Prostin ensin kärsittyä kytkinongelmista ja Schumacherin keskeytettyä teknisiin ongelmiin, ajoi Senna jo viidennen perättäisen Monacon voiton. Kanadassa sitten tuli keskeytys toiselta sijalta (arvatkaa kuka sen sija peri :D) ja sen jälkeen McLaren jäi täysin Williamsin vauhdista ja myös Benetton sekä jopa Ligier oli muutaman kisan McLarenia ja Sennaa vahvempi. Schumacher taas ajoi keskikaudella kolme kakkossijaa ja yhden kolmossijan, Hillin menetettyä kaksi voittoa kisan loppupuolella teknisiin ongelmiin. Portugalissa McLaren sai taas juonesta kiinni molempien kuljettajien jäädessä alle sekunnin paaluajasta. Benetton jäi loppukaudesta kehityksessä hieman jälkeen McLarenia ja Williamsin keskittyessä seuraavaan kauteen alkoi tulla tasaisempia aika-ajoja & kilpailuja kolmen kärkitallin kesken. Schumacher voitti Portugalin kisan hyvällä taktikoinnilla, mutta Sennan vauhtiin tuskin olisi ollut asiaa mikäli Fordin mylly ei olisi hajonnut. Kaksi viimeistä kisaa meni sitten Sennan nimiin, Prost olisi saattanut antaa kovemman vastuksen mikäli mestaruus ei olisi jo ratkennut Portugalissa. Schumacher kolaroi Suzukassa sijalta kuusi Hillin perään ja päätöskisa Australiassa päättyi konerikkoon sijalta kolme tai neljä.
Schumacher peri tänäkin vuonna enemmän pisteitä Sennan keskeytyksiin, mitä päinvastoin, huolimatta Monacon keskeytyksestä johtosijalta.
pmv sanoi:
Mitä mieltä muuten olette Michael Schumacherin suorituksesta Barcelonassa 92? Mies löi ajamlla kaikki muut paitsi Mansellin, vaikka autossa ei ollut luistonestoa tai semiautomaattista vaihteistoa. Niissä olosuhteissa mm. Senna pyörähti ulos. Schumi jäi kakkoseksi vain muutaman sekunnin Mansellista jääneenä, toki Nigel varmisteli lopussa.
Schumacherin suoritus oli kieltämättä erinomainen. Sennan puolustukseksi täytyy sanoa, että McLaren toi tähän kisaan ensimmäisen kerrän vm 92 auton ja jollen väärin muista (sitähän tapahtuu harvoin :D) autoa ei oltu testattu sateella kertaakaan ennen kilpailua. '92 McLaren oli vaikea ajettava sateella, Bergerinkään vauhti kyseissä Barcelonan kisassa ei todellakaan ollut kehuttavaa. '93 McLaren taas meni sateella Sennan käsissä ilmiömäisen hyvin, kun taas Benetton oli ilmeisen heikko, koska esim. Doningtonissa Jordanin rookie-kuski Barrichello vei Schumia kuin litran mittaa, kisan päätyttyä vielä suht aikasin Schumilta pyörähdykseen.

Molemmat olivat ja Schumi on edelleen loistavia kuljettajia, mutta kyllä ainakin tuolloin oli Senna vielä mielestäni selkeästi kovempi nimi. Objektiivista kuvaahan on mahdotonta antaa, koska kalustoissa oli eroja, mutta 32 kisasta Senna oli reilusti yli 20:ssä kisassa Schumia vahvempi. Molemmilla antoivat kuitenkin erinomaisia näyttöjä ajotaidoista sekä kuivalla, että märällä radalla ja oli todella sääli lajin kannalta Sennan liian aikainen poistuminen. On tullut moneen kertaan mietittä, miten erilaisia vuodet 94-96 olisivat olleet, mikäli Ayrton olisi ollut vielä kehissä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei se McLarenin 92 auto tullut Espanjaan vaan jo Brasiliaan, joten kyllä se oli tuttu kampe. Sitävastoin Benetton toi tuohon Espanjan kisaan täysin uuden ja likimain testaamattoman auton. Sen Schumacher ajoi eturiviin, häviten vain Mansellille. Melkoinen suoritus siis, jos ajatellaan että testaamattomalla autolla pystytään tällaiseen tekoon. Kun tuosta Peten tekstistä saa sellaisen käsityksen että jopa itse Ayrton Sennalta ei voisi odottaa kovin hyvää suoritusta sadekelin kisassa, autolla jota ei niissä olosuhteissa ole testatu, niin tämä Schumin esitys on kai aika uskomaton.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
En millään jaksa lukea kaikkia kommentteja, joten pikkasen otan sieltä sun täältä... Huomauttaisin, ettei ehkä kannata laittaa liikaa painoa noissa vertailuissa sille kellä oli sutimisenestot ja puoliautomaattiset askit. Sillä jos noita käyttäisi yhtenä arvosteluperiaatteena, niin JJ Lehto taitaisi olla maailman paras sadekelinkuski kautta aikojen... Sen verran hyvä miehen suoritustaso oli kauden 93 sateissa. Ehkä kuitenkin muuttujia oli sadekelillä paikoitellen liikaa sen ajan tekniikalle? Toisaalta ei ole mikään paha miinus jos on joutunut sateella Barrichellon tyrmäämäksi. Brassi on sateella ehdottomasti F1-gridin eliittiä ja erityisesti vahva sadekelin aika-ajoissa.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
No jos ne sadekelin suoritukset eivät ole yhtään autosta kiinni, niin miksi jopa Barrichello vei Schumia 100-0 Doningtonin kisassa '93 ja Schumacher pidätteli Lotuksia siihen asti kunnes pyörähti ulos? Samoiten Brasiliassa sateen alettua Senna alkoi jätättää Schumacheria oikein tosissaan. Tuliko Regenmeisteristä toisella kokonaisella kaudellaan huonompi sadekelin-kuljettaja kuin edellisellä? Tai ehkäpä Senna pärjäsi '93 vain sen takia, koska McLaren oli täysin ylivoimainen auto ja '92 hänen todelliset sadekelin taidot tulivat esille.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kuten sanoin, älkää aliarvioiko Rubinhoa sateella. Vaikken muuten brassia korkealle arvostakaan, on mies nopea sateella.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Se ei ollut tarkoituskaan, vaan osoittaa, ettei herra Schumacherkaan mikään kuolematon mies ollut sateella, vaikka eräistä kirjoituksista sen käsityksen voisi saada. Barrichello ajoi kuitenkin Doningtonissa vasta uransa kolmannen F1-kisan ja mies oli vasta reilu parikymppinen, eikä Jordan auto ollut nopeudeltaan Benettonin tasoa. Joskus säädöt menivät sateella metsään niin Schumacherilta kuin Sennaltakin.
 
Ylös