A.Senna / M.Schumacher

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
pmv sanoi:
Itse pitäisin Schumin mm-sarjan kolmatta sijaa kaudella 92 erittäin kovana näyttönä. Löihän hän pisteissä Sennan, vaikka Benetton oli pikkutalli verrattuna McLaren-Hondaan. Mclarenin maine oli tuohon aikaan likimain sama kuin Ferrarin nyt, joten vähäpätöisestä tempusta ei ollut kyse.
Kyllä, Schumin suoritus oli hyvä varsinkin kun verrataan että Schumi oli vasta tuloillaan. Kuitenkin katsoin tuosta vähän tilastoja vuodesta 1992. Sennalle merkittiin 5 keskeytystä johtuen teknisestä viasta. 2 keskeytystä kolareista johtuen josta toinen Schumin kanssa. En tiedä miten käyny kolareissa mutta tilastoihin merkittiin Sennalle "accident" ja Schumille "accident with senna". Schumille on merkattu 1 puhtaasti tekninen vika ja 3 muuta on olleet kolarointeja tai keskeytys jousituksesta+ spinni.

Katoin myöskin lähtöluetteloja noin yleisesti niin näytti, että Mclaren oli useimmiten heti sijalla 3-4 Williamssien jälkeen ja sen jälkeen kummatkin Benettonit joka osottaa, että Brundle sai myöskin autostaan irti jotain. Ei siis ollut ihan mikään tusina-auto. Brundle loppukautta kohden jäi sitten paljonkin jälkeen. Pienen budjetin talli keskitty Schumiin vai Schumille kasvoi kokemusta enemmän?

Pitää kuitenkin muistaa, että Williamssit oli ylivoimasia silloin. Ei pidä vähätellä, että Senna tuolloin kokenut kuljettaja ei välttämättä keskittyny enään vuoteen 1992 vaan jo seuraavaan autoon.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
1992 McLarenin auto oli varsin epäluotettava. Meksikossa, Brasiliassa, Kanadassa, Englannissa ja Japanissa Senna keskeytti auton hajottua, Espanjassa hän ajoi ulos, Australiassa Mansellin perään ja Ranskassa kolaroi Schumacherin kanssa.

Schumin auto hajosi varsinaisesti vain Japanissa. Unkarissa irtosi takasiipi (aikaisemman tilanteen seuraus), lisäksi Imolassa ja Ranskassa hän keskeytti omiin virheisiin.

Voitot menivät Schumin pistevoitosta huolimatta Sennalle 3-1, ja Belgian lisäksi Schumilla oli voittomahdollisuuksia lähinnä Australiassa, jossa hän kävi viimeisellä kierroksilla kovan taistelun Bergerin kanssa.

Senna olisi voinut hyvinkin voittaa myös Kanadassa, jossa auto hajosi johtoasemasta.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
pmv sanoi:
Itse laskisiin Sennan ja Schumacherin ohella myös Prostin aikamme huippukuljettajaksi. Prost kuitenkin kykeni lyömään Sennan molempina yhteisinä McLaren kausina bruttopisteissä. Sennahan voitti 88 mestaruuden vain sen takia että vain 11 parasta tulosta laskettiin. Prostin saldo tuolta vuodelta oli 7 voittoa ja 7 kakkossijaa.
Niin no. Säännöt oli kuitenkin samat kaikille. Osaltaan ideanahan oli, että voittojen merkitys korostuu ja sitä se kaudella 88 tekikin.

Itse uskon että kaikki kuskit yrittävät aina voittaa, oli pistelaskusysteemi mikä tahansa. Semmonen juttu, että myös Prost jaksoi muistuttaa Sennaa siitä että löi tämä bruttopisteissä myös kaudella 88. Eikä se kuulemma yhtään vähentänyt miesten välistä kitkaa. Eli tämä seikka söi Sennaakin.
Nimenomaan Prosthan on sanonut, että mikäli hän huomasi, ettei pysty taistelemaan voitosta ilman suurten riskien ottamista hän tyytyy kakkossijaan sillä kuusi pistettä on parempi kuin ei mitään. Sennalle taas tälläinen ajattelutapa ei sopinut ollenkaan, vaan hän ajoi vain ja ainoastaan voittaakseen. "I can't justify finishing second or third in any circumstances." Näin siis Senna.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Re: Re: A.Senna / M.Schumacher

Oberfeldwebel sanoi:
Kyllä, ja juuri sitä minä arvostan. "Schumi" (joukkoineen) pystyy tekemään autosta niin hyvän, ettei hänelle tule hätää kisatilanteessa. Schumi "teki" paremman auton kuin mihin Senna koskaan ylsi. Tämä (testaus/ tietotaito) on Schumi ehdoton vahvuus!
Olisikohan noin? Ihme kun Ferrarilla kuitenkin tuli suurimmat askeleet vasta Barrichellon tultua tiimiin. Sitä ennen sumi oli ensin vääntänyt jo 5 vuotta eikä ilman merkkiäkään että auto parantuisi :D
oldez sanoi:
Ei lempinimeä Der Regenmeister ole turhaan saatu. Harmi vaan että nykyään Schumilla(ja Barrichellolla) on ainoana bridgestonen sadekelinrenkaat. Olisi meinaan kiva Schumin taistelevan tasapäisesti nykykuljettajia vastaan.
Kaksi sarjan parhaista sadekuskia paremmilla saderenkailla ja parhaalla autolla on kyllä ikävä homma. Ei tule yllätyksiä edes sateessa :(
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tietysti noitten kausien 92-93 vertailu on epäreilua, koska miesten urat olivat niin eri vaiheessa. Minkään järjen tai ennakkokaavailun mukaan tuo Schumin MM:n kolmas tila ja Sennan lyöminen ei olisi pitänyt olla mahdollista. On muuten hyvä huomata, että kauden aikana ajettiin kolme sadekelin kisaa: Espanja, Ranska ja Belgia. Schumi nappasi näistä kisoista 16 pistettä ja Senna 2. Sattuihan Sennalle toki tuolla kaudella muutama tosi hyväkin kisa, mutta välillä se hyöytyi muiden ongelmista. Itse asiassa kaikki voitot perustuivat Williamsien jonkin asteiseen hyytymiseen. Eli jos Senna menettikin pisteitä tekniikan pettämiseen, tuli niitä myös vastavuoroisesti takaisin muiden teknisten ongelmien takia.

Paras vertailukohta miesten välilä on 93 kauden kisat Monacosta lähtien kun kalusto oli suht tasaveroista.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Spam sanoi:
Mistä porukka tietää, että Jarnolla on paras kunto? Ai siks ku se teki jonkun tempauksen ja juos puolmaratonin? Veikaanpa, että monet kuskit juoksevat lenkkejä joiden pituus on lähellä puolmaratonia, sehän on reilu 20km. Varmaan lähes kaikki kuskit pystyisivät halutessaan juoksemaan täyden maratonin siihen erityisesti treenaamatta, ei se mitään älytöntä kuntoa vaadi.
Harrastatkos itse juoksua? Puol maratoni on viellä aivan inhimillinen matka, sen pystyy normaali kestävyysurheilun harrastaja juoksemaan. Maraton on kuitenkin vain ja ainoastaan alan harrastajille. Sanotaan, että jos haluat pystyä juoksemaan maratonin, sinun on valmistautuessa juostava 100 km viikossa. Tuollaisia määriä tuskin F1-kuljettajat harrastavat.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Giffen:[ sanoi:
Harrastatkos itse juoksua? Puol maratoni on viellä aivan inhimillinen matka, sen pystyy normaali kestävyysurheilun harrastaja juoksemaan. Maraton on kuitenkin vain ja ainoastaan alan harrastajille. Sanotaan, että jos haluat pystyä juoksemaan maratonin, sinun on valmistautuessa juostava 100 km viikossa. Tuollaisia määriä tuskin F1-kuljettajat harrastavat.
Off-topic, mutta tartutaan nyt tähän...

Ensinnäkin, Trulli harrastaa maratonjuoksua, eli reilun 42 km juoksua, ei puolimaratonia. Puolimaraton (21 km) on kestävyysmielessä aika eri juttu. Väitän, että siitä suoriutuu jokainen normaalipainoinen ihminen parin kuukauden harjoittelulla.

Tuo 100 km viikossa on kuitenkin aivan liioiteltua. Itse juoksin maratonia edeltävän vuoden aikana (erinäisten ongelmien takia) yhteensä alle 300 km, ja maratoniin meni aikaa neljä tuntia.

Ja takaisin aiheeseen...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Edellä nostettiin esille taistelupari Senna / Prost

Bruttopisteitä Prost keräsi kaksikosta enemmän vuosina 1988, 89.Mutta ratkaisevaa on se että Molempien tullessa maaliin Prost onnistui voittamaan Sennan 32 kisassa 2-3 kertaa.Samoin aika-ajoissa.

Tuossa 11 kilpailua huomioivassa pistelaskussa nimenomaan nopein oli mestari.Vuoden ´89 mestaruuden vei Prostia nopeammalta Sennalta: Suzukan kolari ja/tai Mclarenin epäluotettavuus.

Eli ihmettelen todella millä näkökulmalla joku saa Prostin kaksikosta nopeammaksi. :rolleyes:

Prost osasi taktikoida ja säätää autoa, mutta puhtaassa nopeudessa ja kilpailussa sekä muilla saroilla Senna oli selvästi parempi.
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
pmv sanoi:
Mclarenin maine oli tuohon aikaan likimain sama kuin Ferrarin nyt, joten vähäpätöisestä tempusta ei ollut kyse.
Maineellahan se McLaren kulkeekin niinkuin tänäkin vuonna hyvin on nähty.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Monesti kuultiin sanottavan, että Senna on Prostia nopeampi kilpa-ajaja, mutta Prost on parempi kilpa-ajaja. Tietyllä tapaa tämä oli mielestäni totta, mutta Senna kehittyi todella paljon juuri noina vuosina ja oli taktisesti erittäin kypsä kuljettaja jo kaudella 1991. Prostin nopeimmat vuodet olivat mielestäni 81-84, jonka jälkeen mies ei tietystikkään ollut hidas, mutta muutti merkittävästi asennoitumistaan ajamiseen. Loppuaikoina taktiikka ja riskien välttäminen nousi erittäin suureen asemaan, eikä se tietysti huono valinta ollut. Menestystä tuli roppakaupalla.

Sennan 89 kaudesta on sanottava, ettei se aivan virheetön ollut. Kauden avauksessa matka päättyi ensimmäisen mutkan kolariin Bergerin ja Patresen kanssa ja Silverstonessa mies spinnasi ulos oma alotteisesti.
 

Coolman

Well-known member
Liittynyt
28.7.2001
Viestit
121
Sijainti
Southern Sweden
Paras vertailukohta miesten välilä on 93 kauden kisat Monacosta lähtien kun kalusto oli suht tasaveroista. [/B][/QUOTE]

Vai oli?

Senna ajoi Fordin nuhapumpulla kuin taas Schumilla oli
Fordin rajuin malli allaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
yleisesti ottaen voidaan todeta että noita herroja voi verrata vain kausien 93 ja 94 osalta.... Schumacherin auto/kokemus ei vielä -92 ollut kovin korkealla jotta vertailua voisi käydä (+ Fordin kone oli aika surkea verrattuna mmuihin)
93 puolestaan on suht hyvä vertailupohja, molemmilla suht samantyyppinen kalusto, ja sen vuoden Senna mielestäni veikin selkeesti nimiinsä... 94 taas kamppailu oli tasaista Imolaan asti, Schumi vei sen alkuvuoden nimiinsä jo pisteidenkin takia...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
bigbear sanoi:
Katsokaas huviksenne vuoden 1994 3 ekan kisan aikajojen tuloksia,ne kertoo paljon enemmän kuin nuo kisat...
no ei paljoa.... Brasiliassa Senna oli keskeytys hetkellään tippunut jo toiseksi Schumin taakse, ja pyörähti sitten...
Aidassa muistaakseni Senna spinnasi Häkän avustamana ekassa mutkassa, ja siinäkin kohtaa oli Schumi jo rinnalla/edellä... imolassa Senna johti tamburelloon asti ja brasiliassa jonkun aikaa... paalut kyllä tuli, mut kisa suoritukset oli Schumilla parempia...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
FO110K sanoi:
no ei paljoa.... Brasiliassa Senna oli keskeytys hetkellään tippunut jo toiseksi Schumin taakse, ja pyörähti sitten...
Aidassa muistaakseni Senna spinnasi Häkän avustamana ekassa mutkassa, ja siinäkin kohtaa oli Schumi jo rinnalla/edellä... imolassa Senna johti tamburelloon asti ja brasiliassa jonkun aikaa... paalut kyllä tuli, mut kisa suoritukset oli Schumilla parempia...
Ok,brasiliassa Senna ei pärjännyt schumille, Japanissa Häkkinen tuhosi Sennan kisan ,joten selvyyttä ei saatu ja Imolassa Senna ajoi johdossa loppuunsa asti :( . Eli fifty fifty meni kisa suoritukset
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
bigbear sanoi:
Ok,brasiliassa Senna ei pärjännyt schumille, Japanissa Häkkinen tuhosi Sennan kisan ,joten selvyyttä ei saatu ja Imolassa Senna ajoi johdossa loppuunsa asti :( . Eli fifty fifty meni kisa suoritukset
no vaikka enempi Sennaa kannatankin, niin mielestäni noissa kolmessa kisassa Schumacher oli vahvempi.... aika-ajot Senna vei 3-0, Schumacher taas kisat... eli aika tasan mut pisteet on ne jotka ratkasee yleensäkin eli MSc:n puolelle kallistuu....
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Todella kova lisä Sennan ansiolistaan on tuo vuosi ´93.Mclaren-Ford oli kokonaisuus joka ei voinut verratakaan Williams-Renaultiin, varsinkaan alkukaudesta.Mutta Sennan ajamana sekin oli voittaja-auto jolla taisteltiin mestaruudesta.Myös Benetton oli autona Mclarenia parempi.

Dennisin olisi vain pitänyt antaa M.Andrettin paikka Häkkiselle jolle se olisi kuulunut :jaska: :jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
Black Leopard sanoi:
Todella kova lisä Sennan ansiolistaan on tuo vuosi ´93.Mclaren-Ford oli kokonaisuus joka ei voinut verratakaan Williams-Renaultiin, varsinkaan alkukaudesta.Mutta Sennan ajamana sekin oli voittaja-auto jolla taisteltiin mestaruudesta.Myös Benetton oli autona Mclarenia parempi.

Dennisin olisi vain pitänyt antaa M.Andrettin paikka Häkkiselle jolle se olisi kuulunut :jaska: :jaska:
McLarenilla oli vielä heikompi versio siitä Fordin koneesta mikä Benettonilla oli. Benetton tais aina sillon saada ne paremmat koneet. :nope:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Henri sanoi:
McLarenilla oli vielä heikompi versio siitä Fordin koneesta mikä Benettonilla oli. Benetton tais aina sillon saada ne paremmat koneet. :nope:
Kauden -93 alkukavaiheessa Mclarenilla oli vanhempi Fordin versio kuin Benettonilla käytössä, jonka takia Senna aloitti sellaisen valituksen koneen huonoudesta, että lopulta Ford antoi samat koneet Mclarenille (Monacoon?)kuin millä Benetton kaahaili. Eli koko kautta ei Mclaren missään nimessä ajanut "nuhapumpulla".

Muutenhan Mclarenin auto ei tuona kauten ollut mitenkään huono, Dennis taisi kehua autoaan sarjan kaikkien aikojen älykkäimmäksi. Benetton aloitti kauden jopa ilman luistonestoa, joka sitten jossain vaiheessa kautta saatiin. Olisikohan sekin tapahtunut Monacon aikoihin?

Mun mielestä kauden -92 lopputuloksista, jossa Schumi oli Sennaa edellä ei voi sanoa muuta kuin : Helvetin kova suoritus. Kovin moni kuljettaja ei voi sanoa voittaneensa parhaimmillaan olleen Sennan ensimmäisellä kaudellaan MM-lopputuloksissa.
 
Ylös