Abu Dhabi GP, Yas Marina Circuit

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ehkä näille ylihitaille mutkille tulisi tehdä jotain, yhdessä kierrosrajoittimen poistamisen kanssa? Ohituksia nähtiin luvattoman vähän siihen nähden mihin olisi ollut mahdollisuus.

Onneksi sentään f-putki lähtee mäkeen ensi kaudella.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Paljon helpottaisi jo se, että T5/6 shikaanista ei ajettaisi, vaan mentäisiin sitä oikotietä suoraan seiskamutkaan. Nykyään tuo shikaani vain venyttää autojen välimatkaa ja neulansilmään on mahdotonta yrittää ohitusta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paljon helpottaisi jo se, että T565 shikaanista ei ajettaisi, vaan mentäisiin sitä oikotietä suoraan seiskamutkaan. Nykyään tuo shikaani vain venyttää autojen välimatkaa ja neulansilmään on mahdotonta yrittää ohitusta.
Siitä neulansilmästä ei saa ohituspaikkaa, vaikka edeltävän shikaanin poistaisikin (mikä, kuten monesti todettua ei ole mahdollista). Mutta kompleksin nykymuodossa ne välimatkat vaikeuttavat ohittamista myös neulansilmän jälkeisellä suoralla, mikä on huonompi juttu.

Ehkä jos jonnekin shikaanin ja neulansilmän välimaastoon laittaisi niiden sijaan Turkin viimeisen mutkan tapaisen triplamutkan, voisi ohittaminen pääsuoralla olla helpompaa (kun se kerran onnistuu Turkin lyhyellä maalisuorallakin). Turva-aluettakin jäisi riittävästi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Siitä neulansilmästä ei saa ohituspaikkaa, vaikka edeltävän shikaanin poistaisikin (mikä, kuten monesti todettua ei ole mahdollista). Mutta kompleksin nykymuodossa ne välimatkat vaikeuttavat ohittamista myös neulansilmän jälkeisellä suoralla, mikä on huonompi juttu.
Kyllä siitä ainakin jonkunasteinen ohituspaikka tulisi. Ainakin jos saisi edellä tulevan ottamaan puolustavan ajolinjan neulansilmän sisääntuloon, niin seuraavalle suoralle tulisi parempi mahdollisuus päästä ohitse. Nythän kaikki voivat ajaa samaa ajolinjaa tuon neulansilmän, koska siihen on mahdotonta yrittää ohitusta.

Mutta tämä olikin vain tällainen huomio, joka olisi pitänyt tajuta jo rataa suunniteltaessa. Eihän ne sitä shikaania tule sieltä enää pois ottamaan. Nyt vaan kärsitään huonosta radasta niin kauan, kunnes sheikit kyllästyvät Fykkösiin. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä siitä ainakin jonkunasteinen ohituspaikka tulisi. Ainakin jos saisi edellä tulevan ottamaan puolustavan ajolinjan neulansilmän sisääntuloon, niin seuraavalle suoralle tulisi parempi mahdollisuus päästä ohitse.
Vain jos olisivat hiusneulaan tullessa ohitusetäisyydellä, mitä eivät edeltävän nopean mutkan takia ole.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
Vain jos olisivat hiusneulaan tullessa ohitusetäisyydellä, mitä eivät edeltävän nopean mutkan takia ole.
Aika läheelle tuntuivat kuitenkin tuohon shikaanin jarrutukseen pääsevän. :rolleyes: Ja tuo nopea vasen-oikeahan menee kaasu pohjassa likaisessa ilmassakin (?).
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nykyisellään neulansilmä on niin leveä ja siihen otettava ajolinja on juuri sellainen, että sisälle olisi ilman shikaania mahdollista tunkeutua ja pakottaa itsensä ohi. Tai näin siis ainakin oikeilla kilpa-autoilla. Tiedä sitten päteekö se ykkösiin vai ei...

Valitettavasti kyseinen shikaani kuitenkin tuhoaa täysin mahdollisuuden tällaiseen vauhdikkaaseen syöksyyn. Mikäli shikaanin sisääntulo olisi edes hieman tiukempi, niin siitä voisi saada ohituspaikan. Parempi kuitenkin olisi eliminoida shikaani kokonaan ja luoda vähän kauemmas kunnon jarrutuspaikka, mutta se taitaa olla nyt myöhäistä, koska katsomot ja ulosajoalueet ovat niin lähellä rataa, että suoraa ajaminen on mahdotonta. Tämä puolestaan on täysin naurettavaa, koska Tilke sai jälleen kerran käyttöönsä tyhjän paperin, eikä vieläkään kyennyt ajattelemaan mutkiin valittavia ajolinjoja ohituspaikkoja ajatellen.

Brundle kritisoi viikonlopun aikana myös useasti Abu Dhabin suoria sanomalla, että ne ovat aivan liian pitkiä ja että F1-autot näyttävät niillä tuskastuttavan hitailta. :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nykyisellään neulansilmä on niin leveä ja siihen otettava ajolinja on juuri sellainen, että sisälle olisi ilman shikaania mahdollista tunkeutua ja pakottaa itsensä ohi. Tai näin siis ainakin oikeilla kilpa-autoilla. Tiedä sitten päteekö se ykkösiin vai ei...
Jos edelläajava kokee, että takanatuleva pyrkii hiusneulassa ohi, niin tottahan hän itse ottaa sen sisälinjan puolustautuakseen.
Tämä puolestaan on täysin naurettavaa, koska Tilke sai jälleen kerran käyttöönsä tyhjän paperin, eikä vieläkään kyennyt ajattelemaan mutkiin valittavia ajolinjoja ohituspaikkoja ajatellen.
Mielestäni on selvää, ettei juuri tähän kohtaan pyrittykään ohituspaikkaa tekemään, vaan tavoite oli areena, jossa autot ovat lähellä katsojia.

Tontti oli kyllä tyhjä kun aluetta alettiin suunnitella, mutta se, oliko Tilken toimistolla täysin vapaat kädet ei ainakaan ole minun tiedossani. Kai maksajillakin jotain toiveita on ollut. Se valaistu hotelli ei ole Tilken toimiston käsialaa ja liekö radalle nimen antanut Marinakaan. Ja eiköhän tontille oltu määrätty jonkinlaiset rajatkin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Se suora on kuitenkin aika pitkä ohituksia ajatellen. Itse tekisin sellaisen muutoksen, että tehtäisiin siihen kaksi-apexinen vasuri. Siinä shikaanin kohdalla käännytään vasemmalle kuten nytkin, mutta oikean sijasta mennään suoraan sille pitkälle suoralle, hiukan aukeavan mutkan läpi. Katsomot tosin jäisivät hieman kauemmaksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Autosportissa Whitmarsh ja Petrov sanovat, ettei radalla voi ohittaa. Radan edustaja taas toteaa, että rataa parannetaan, jos keinoja löytyy.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88322

Yksi erikoinen väite Whitmarshin kommentista kuitenkin löytyy:
"I think it is a fantastic facility that we come to, but the end of the straight they need a wide challenging corner, not a chicane that has got one line through it - because it is impossible to overtake."

Monzan shikaaneissa ei ohiteta? Span bussipysäkillä ei ohiteta? Montrealin viimeisessä shikaanissa ei ohiteta?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Monzan shikaaneissa ei ohiteta? Span bussipysäkillä ei ohiteta? Montrealin viimeisessä shikaanissa ei ohiteta?
Whitmarsh on ihan oikeassa sikäli, että missään mainitsemistasi mutkista ei varsinaisesti ohiteta, vaan liike pitää saada pääosin suoritettua jo suoralla / jarrutuksessa. Rinnakkain mutkaan meno johtaa erityisesti kahdessa ensin mainitussa shikaanin oikaisemiseen sen sijaan, että ohituksen voisi viedä loppuun itse mutkassa. Erityisesti uudistetut Monzan ykkösshikaani ja Span bussipysäkki ovat olleet ohitusten suhteen selkeitä pettymyksiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Whitmarsh on ihan oikeassa sikäli, että missään mainitsemistasi mutkista ei varsinaisesti ohiteta, vaan liike pitää saada pääosin suoritettua jo suoralla / jarrutuksessa. Rinnakkain mutkaan meno johtaa erityisesti kahdessa ensin mainitussa shikaanin oikaisemiseen sen sijaan, että ohituksen voisi viedä loppuun itse mutkassa. Erityisesti uudistetut Monzan ykkösshikaani ja Span bussipysäkki ovat olleet ohitusten suhteen selkeitä pettymyksiä.
Se on toki totta, että ohittaminen näissä tapauksissa tarkoittaa jarrutuskilpailua jo suoralla. Sitä Abu Dhabissakin selkeästi on haettu, jossain määrin epäonnistuen.

Span tapauksessa bussipysäkistä tehtiin liian jyrkkä z. Hieman loivempi shikaani olisi luultavasti ollut ohitusten kannalta parempi. Monzan ykkösshikaani sen sijaan on tarjonnut ihan hyviä ja näyttäviä ohituksia, myös siten, että sen läpi menee kaksi autoa rinnakkain kummankaan oikaisematta. Minusta se ei ole pettymys.

Abu Dhabiin palatakseni pitkän suoran jälkeisiä äkkivääriä mutkia lienee helppo haluttaessa muuttaa. Pohjoispään areena lienee kinkkisempi, koska ei sen varsinaista funktiota katsomoystävällisenä kohtana ole järkeä lähteä hävittämään.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Siinä ollaankin koko ajan vajottu syvemmälle ja syvemmälle tylsyyden alhoon. Normaaliliikenteen seuraaminen alkaa olla jännittävämpää kuin koko yliturvallinen leikkikehän kiertäminen, jossa ei taphdu yhtään mitään. Radat alkavat muodostua vitsiksi kun pitää ajaa vain maalattujen aluiden välimaastossa. Ja mikäli ajaa leveäksi maalatulle aluelle, koukkaa vain takaisin sekunnin ajanmenetyksen kanssa.

En yhtään ihmettelisi, vaikka Fangiot ja kumppanit kääntyilisivät haudoissaan paraikaa.
Samaa mieltä. Ei moottoriruheilun kuninkuusluokassa äärimmäinen turvallisuus voi olla urheilun ja kilpailunkinkin pyhittävä itseisarvo= Jos näin olisi, niin autoihin asennettaisiin rajoittimet, joilla ne kulkisivat 11 kim/h koska tutkimuksen mukaan näin hitaalla vauhdilla tehty tormäys ei aiheuttaisi kuljettajalle käytännössä mitään riskejä missään törmäystilanteissa.

Kuitenkin sekä yleisö että kuljettavat haluavat ajaa kilpaa kovaa. Se vain on niin. Riski on osa tätä lajia ja niin sen kuuluukin olla.

Jos ei tätä hyväksy, niin tervemenoa marttojen kaulahuivi-kudontakurssin pariin, formulat eivät ole silloin oikea juttu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Se on toki totta, että ohittaminen näissä tapauksissa tarkoittaa jarrutuskilpailua jo suoralla. Sitä Abu Dhabissakin selkeästi on haettu, jossain määrin epäonnistuen.
Ainahan ohittaminen tarkoittaa tuota, jollei nopeusero suoralla ole todella merkittävä. Shikaani vaan ei ylipäätään tue muodoltaan ohittamista, kun sisäkaarteeseen sukeltamalla on mutkan toisessa osassa väärällä linjalla ja ulkokautta tullessa taas ensimmäisessä.

Abu Dhabiin palatakseni pitkän suoran jälkeisiä äkkivääriä mutkia lienee helppo haluttaessa muuttaa. Pohjoispään areena lienee kinkkisempi, koska ei sen varsinaista funktiota katsomoystävällisenä kohtana ole järkeä lähteä hävittämään.
Mikähän mahtaa olla pohjoispää? Mutkat 5-6-7? Autosportin Tony Dodginsin mukaan mutkien 5 ja 6 hävittämistä on harkittu, mutta katsomoiden turvallisuuden koettiin vaarantuvan liiaksi.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Shikaani vaan ei ylipäätään tue muodoltaan ohittamista, kun sisäkaarteeseen sukeltamalla on mutkan toisessa osassa väärällä linjalla ja ulkokautta tullessa taas ensimmäisessä.
Voi Bobbis minkä teit. Odotettavissa parin sivun vääntö siitä onko šikaani muoto vai funktio.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mikähän mahtaa olla pohjoispää? Mutkat 5-6-7? Autosportin Tony Dodginsin mukaan mutkien 5 ja 6 hävittämistä on harkittu, mutta katsomoiden turvallisuuden koettiin vaarantuvan liiaksi.
Tuohon kohtaan sopisi hienosti Korean 1-2 mutkien tyylinen mutkayhdistelmä. Korean 1 mutka on ehkä hieman liian terävä joten pikkaisen suuremmalla säteellä siitä saisi ajettavamman. Turva-aluetta piisaisi riittävästi tuon muutoksen jälkeen koska mutkayhdistelmää vietäisiin hieman etäämmälle katsomoista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikähän mahtaa olla pohjoispää? Mutkat 5-6-7? Autosportin Tony Dodginsin mukaan mutkien 5 ja 6 hävittämistä on harkittu, mutta katsomoiden turvallisuuden koettiin vaarantuvan liiaksi.
Jep. Mutkat 5-7. Jos 5-6 hävitetään, hiusneulan pohjaa pitää vain tuoda (reilusti) kauemmas katsomoista. Ei se mahdotonta ole, vaikka vähän heikentääkin katsomonäkymiä. Varsin hyvät ne olisi silti. Tosin voisi siihen sitten miettiä muutakin ratkaisua kuin vain laajempikaarista hiusneulaa.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Mitä jos tonne neulansilmään mentäis tota "korkkiruuvi"-osuutta pitkin. Siirretäis neulansilmää vaan lähemmäs. Katsomo jäisi vähän kauemmaksi, mutta ei liian kauaksi mun mielestä. Tota korkkiruuvia käytettiin V8:lla ja muistaakseni ainakin Vice sitä kehui ihan kivaksi.

Tähän tapaan


Koitin pitkien suorien päähänkin jotain väsätä, mutta yllättävän vaikea. Tilaa ei ole paljon, ja Shanghain mutka 14. tapasta systeemiä en saanut mahdutettua. Jos joku haluaa, niin saa muokata sinne jotain omaa ehdotusta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tässä oma editointini.

Nykyinen rata:


Modifioitu rata:


Rataa on muutettu kauttaaltaan jouheammaksi ajaa.

Ainoa mutka mitä on hidastettu, on viimeinen mutka. Mahdollistaa parhaimmassa tapauksessa ohitusyrityksen pääsuoralla, koska toiseksi viimeinen mutka menee nyt likimain kaasu pohjassa ja mahdollistaa peesaamisen lähituntumassa viimeiseen mutkaan. Tänä vuonna nähtiin paljon takana ajavan lipsumisia toiseksi viimeisessä mutkassa ja näin menetettiin hyökkäysyritykset maalisuoralle.
 
Ylös