Abu Dhabin jälkikausikokeet

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Russelin mukaan Mersulla keskityttiin eilen vain "oppimiseen" eikä niinkään suorituskykyyn.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3436
Sijainti
F1-fanikatsomo
Laitetaan tähän ketjuun tuplana postaus - sori siitä - kun tuo Red Bull ketju keskittynyt seiska / hymy / seura / ilta-paska juttujen tasoiseen juorujen ruotimiseen ja kommentoijien keskinäiseen kinaamiseen

Voisko olla että RB saa "ylimääräisillä" ilmanottoaukoilla ohjattua tuon katteen kyljessä olevan palon kautta paineistettua ilmaa diffusorin yläpuolelle jolloin difussorin toiminta tehostuu entisestään?
Vertikaalinen imuaukko voisi olla myös mukana kuviossa keräämässä ilmaa vielä lisää, kun se näyttää olevan enemmän rungon (monokokin?) osa kuin katteen muotoilua
RB20_2.jpg
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Laitetaan tähän ketjuun tuplana postaus - sori siitä - kun tuo Red Bull ketju keskittynyt seiska / hymy / seura / ilta-paska juttujen tasoiseen juorujen ruotimiseen ja kommentoijien keskinäiseen kinaamiseen

Voisko olla että RB saa "ylimääräisillä" ilmanottoaukoilla ohjattua tuon katteen kyljessä olevan palon kautta paineistettua ilmaa diffusorin yläpuolelle jolloin difussorin toiminta tehostuu entisestään?
Vertikaalinen imuaukko voisi olla myös mukana kuviossa keräämässä ilmaa vielä lisää, kun se näyttää olevan enemmän rungon (monokokin?) osa kuin katteen muotoilua
Näytä liitetiedosto 4485
Se ruli myös täällä mieleen, että niillä ylimääräisillä aukoilla ehkä ahdetaan virtauksia diffuusorin alueelle
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5686
Mun mielestä jossakin eilen tullessa YouTube-pätkässä oli käyty tuota läpi. En nyt muista mikä niistä monista oli. Tuo palko kuitenkin on mukana ohjaamassa virtauksia beam-wingille ja diffusoria tehostamaan.

That beam wing – which makes a return to the regulations, having been banned since 2014 – creates a low-pressure area behind the exit ramps of the underfloor venturis, accelerating the exit air, and therefore the speed of the whole underbody airflow. This enhances the downforce created by the underfloor, compensating for the reduction in downforce from the new wings.
As with the wing element-to-endplate transition, so with the endplate-to-beam-wing, there can be no overlapping of surfaces. They must form a continuous line – for the same reason: that of limiting the creation of vortices, which hurt the aerodynamics of the following car.
Kertaus 2022 alusta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Miten toi Haas voi olla noin hidas...
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Radasta hajonnut kaivonkansi, niin aamupäivän ajot keskeytyivät
Taas vissiin kolahti Ferkun pohjaan.

RBllä ollut jarrujen kanssa ongelmia. Checolla oli jarrut tulessakin

1000062970.jpg
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6248
Miten toi Haas voi olla noin hidas...
Haas linjasi, että tämän testin ykkösprioriteetti on renkaiden ymmärtäminen ja niiden kestävyyden parantaminen. Nopeuteen ei nyt kiinnitetä huomiota. Mutta ovathan he suoraan sanoneet että todennäköisesti ovat Bahrainissa porukan hitaimpia.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Laitetaan tähän ketjuun tuplana postaus - sori siitä - kun tuo Red Bull ketju keskittynyt seiska / hymy / seura / ilta-paska juttujen tasoiseen juorujen ruotimiseen ja kommentoijien keskinäiseen kinaamiseen

Voisko olla että RB saa "ylimääräisillä" ilmanottoaukoilla ohjattua tuon katteen kyljessä olevan palon kautta paineistettua ilmaa diffusorin yläpuolelle jolloin difussorin toiminta tehostuu entisestään?
Vertikaalinen imuaukko voisi olla myös mukana kuviossa keräämässä ilmaa vielä lisää, kun se näyttää olevan enemmän rungon (monokokin?) osa kuin katteen muotoilua
Näytä liitetiedosto 4485
Ei ole järkeä kummassakaan ideassa. Pahoittelen. Virtaukset diffulle ohjautuvat helpommin pintojen päältä laminaarisesti(coanda-ilmiö). Ja meinaatko, ettei RB tarvitse jäähdytysilmaa juuri lainkaan? Totuus on se, että RB on pilkkonyt jäähdyttäjät osiin -kuten Mesen zero-podissakin oli -mutta tietenkin eri lailla.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3666
Voisko olla että RB saa "ylimääräisillä" ilmanottoaukoilla ohjattua tuon katteen kyljessä olevan palon kautta paineistettua ilmaa diffusorin yläpuolelle jolloin difussorin toiminta tehostuu entisestään?
En tiedä, mikä virka noilla ilmanottoaukoilla on, mutta ylipäätään Red Bullin katteiden päällä olevat altaat vaikuttavat että sillä haetaan jotakin efektiä perälle, vähän samalla lailla kuin Aston Martin lanseerasi viime kaudella sivuponttoonidesignin. Muotoilu näyttää maallikon silmään typerältä, kun takasiiven eteen tehdään iso blokki, mutta luultavasti sillä kuitenkin jotakin etua haetaan.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
En tiedä, mikä virka noilla ilmanottoaukoilla on, mutta ylipäätään Red Bullin katteiden päällä olevat altaat vaikuttavat että sillä haetaan jotakin efektiä perälle, vähän samalla lailla kuin Aston Martin lanseerasi viime kaudella sivuponttoonidesignin. Muotoilu näyttää maallikon silmään typerältä, kun takasiiven eteen tehdään iso blokki, mutta luultavasti sillä kuitenkin jotakin etua haetaan.
Niillä on se virka, että niillä saadaan jäähdytysilmaa sinne missä on tarve jäähdytykselle. Minustakin näyttää typerältä tuo moottorikatteen yläosa, mut edelleen se ilmavirtaus jatkuu siitä alaspäin niin kuin ne rööritkin taipuu, niin kyllä sitä virtausta takasiivellekin riittää kun on vedetty "löysät pois" tieltä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Tän päibän ajat
1000062976.jpg
1000062983.png
Sainz pehmeällä kärkeen ja ajaakohan DR jotain pr-kierroksia, kun eilenkin sitä uritettiin ajattaa kärkiporukkaan
 
Viimeksi muokattu:

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Ilmeisesti kisasimulaatiossa Sainz oli keskimäärin 0,59 sekuntia nopeampi per kierros kuin Verstappen viime vuoden kilpailussa.

SF24: 96,87 s
RB19: 97,46 s (+0,59 s)
SF23: 98,33 s (+1,46 s !! )

Ja huippunopeus 9 km/h alhaisempi viimeiseen kilpailuun verrattuna, eli myllystä ei mahdollisesti otettu edes vielä kaikkea voimaa käyttöön. Näyttää erittäin hyvältä toi Ferrarin auto.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Veikkaan eron olevan sekunnin luokkaa ekassa kisasaa kuitenkin RBn eduksi. Mesekin näytti tänään jo aika paljon paremmalta kärjen takana voi olla jännä kisa, kun siellä voisi olla jopa 4 tallia lähellä toisiaan. Ferkku, Mese, AM ja Mäkki
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3666
Veikkaan eron olevan sekunnin luokkaa ekassa kisasaa kuitenkin RBn eduksi. Mesekin näytti tänään jo aika paljon paremmalta kärjen takana voi olla jännä kisa, kun siellä voisi olla jopa 4 tallia lähellä toisiaan. Ferkku, Mese, AM ja Mäkki
Mahdollisesti hitaampi Red Bull on myös samassa joukossa näiden neljän tallin kanssa. Verstappen ylhäisessä yksinäisyydessään puoli sekuntia muiden edellä.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ferrari kuljettajat pitivät onnistuneena tavoitetta tehdä uudesta autosta helpommin ajettava, kuin edeltäjänsä oli.

Ei omaan silmääni kuitenkaan niin helposti ajettavalta näytä kuin muutamilla muilla talleilla. Yksittäisellä kierroksella tuo ei niin hirveästi toki haittaa, mutta kisapituudella helpommin ajettava auto on suuri etu.

Pelkässä nopeudessa mitattuna Ferrari on kyllä kärkitallien joukossa. Bahrainin radalla taitaa "suuremmilla siivillä" (mutkaisemman radan säädöillä) saada paremman kierrosajan?


Osa talleista ajoi toisen testipäivän loppupuolella autojaan hyvinkin matalina. Ilmeisesti FIA on poistanut alkavalle kaudelle autojen pomppimista/tärinää rajoittavat säännöt? Toki pohjalevyn kulumista tarkkaillaan edelleen. Näytti siltä, että osa autoista saattoi saada suurtakin suorituskykyetua juuri ajattamalla autoa todella lähellä radanpintaa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Sama kaivonkansi taas siellä irti ja testit seis
 
Ylös