"Äidinkieli"

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Mitä oikeestaan äidinkieli tarkottaa käsitteenä? Onko se se kieli jolla ihminen ajattelee ja kommunikoi ja jota hän virheettä puhuu? Vai se mitä hän on puhunut alunperin?

Meinaan tänään olen kuullut suomalaisten vanhempien lapselta joka puhuu ja ajattelee vain ruottiks lauseen joka suomennettuna kuuluis "Mutta minun äidinkielenihän on suomi. Minä olen vain kokonaan unohtanut sen".
Tyyppi on siis ihan lapsena puhunut suomea, mutta unohtanut kielen kokonaan ja puhuu nyt vain ruottia.
Mikä mielestäsi on tyypin äidinkieli? Äidin kieli on selvä, se on suomi, samaten kuin isän kieli. Mutta voiko äidinkieli olla sellainen jota ei osaa sanaakaan?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Wikipedian mukaanhan äidinkieli on se kieli jota oppii ensimmäisenä, eli siinä mielessä tuon ruottalaisen kanssa samaa mieltä...mutta Wiki ei ota kantaa siihen onko se enää äidinkieli jos se unohtuu.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Mielenkiintoinen ajatus. Hieman asian vierestä: Muistan joskus lukeneeni miehestä, joka oli menettänyt muistinsa. Muisti ei vaan palautunut ja hän eli elämäänsä "uutena ihmisenä" vuosikausia ellei jopa vuosikymmeniä kunnes sitten äkkiä muisti palasi (syytä en nyt muista).
Kävi sitten niin, että mies unohti mm. ne vieraat kielet, mitä oli ehtinyt oppia ennen muistinsa palaamista.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Sanoisin, notta äidinkieli on se kieli, jonka lapsi ensimmäisenä oppii puhumaan ja ymmärtämään. Se, miten tämän kielen pystyy unohtamaan, on jo erikoisempi tappaus.

Toisaalta tulee mieleen eräs vanha naapuri, joka Englannista suomeen muuttettuaan puhui lapselleen englantia ja lapsi vastasi äidilleen suomeksi. Tämä sen takia, että tuo tyttö pystyisi kommunikoimaan englantilaisen isänsä kanssa. Kumpikohan on em. tytön äidinkieli ?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Tuo AJ:n juttu kuulostaa siltä että voisi olla vaikka urbaani legenda... :rolleyes:
Tosin mistäs sen tietää, onhan sitä hassumpaakin sattunut.

Mun mielestä tuon R&K:n mainitseman tyypin äidinkieli on ruotsi.
En kuitenkaan osaa sen tarkemmin perustella, mutta ekana tuli se mieleen.
Ehkäpä siksi että äidinkieli tuntuis siltä kieleltä mitä ihminen puhuu parhaiten.
Voihan nitä parhaita kieliä olla sitten vaikka useampikin.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Mulla on kollega joka alunperin kotonaan on oppinut ruotsin ja saksan, kuitenkin 7-vuotiaasta lähtien hän oli kasvanut englanninkielisessä ympäristössä ja englanti onkin siten kieli jota hän parhaiten hallitsee ja jolla hän pääasiallisesti ajattelee.
Sanoisin hänellä olevan kolme äidinkieltä.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
burb sanoi:
Tuo AJ:n juttu kuulostaa siltä että voisi olla vaikka urbaani legenda... :rolleyes:
Tosin mistäs sen tietää, onhan sitä hassumpaakin sattunut.
Se saattoi muuten olla myös jostain romaanista. On nimittäin vierähtänyt eräskin vuosi(kymmen) siitä, kun tuosta luin.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Il Tempo Gigante sanoi:
Sanoisin, notta äidinkieli on se kieli, jonka lapsi ensimmäisenä oppii puhumaan ja ymmärtämään. Se, miten tämän kielen pystyy unohtamaan, on jo erikoisempi tappaus.
Kyllä sen pystyy unohtamaan jos vaikkapa alle nelivuotiaana annetaan kasvattivanhemmille vieraaseen maahan....vaikkapa sotalapsi joka jää sille tielleen.

Samaten kaveri seurusteli joskus Intiasta adoptoidun tytön, yhden Anun, kanssa (Se likka on ollut aika paljon julkisuudessa sittemmin, mm. telkkarissa, lehdissä yms. koska on kirjottanut jonkun kirjan kokemuksistaan) ja ei se tyttö osaa enää alkuperäisellä kielellään puhua.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
AJ sanoi:
Se saattoi muuten olla myös jostain romaanista. On nimittäin vierähtänyt eräskin vuosi(kymmen) siitä, kun tuosta luin.

Tota noin...tää on kyllä ihan suomalaisissa lehdissäkin aikanaan faktana kerrottu uutinen. En tiedä viittaatko samaan tapaukseen, mutta tapahtui siis Yhdysvalloissa ja miehellä oli mm. perhe ja menetettyään muistinsa hän perusti uuden perheen.
En muista miten tapaus paljastui tai tuli julkisuuteen...tai onko se edes totta. Saattaahan se olla että täällä on uutisoitu urbaanilegendaa totuutena. Ei ois eka kerta. Tuskin viimeinenkään.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Ehkäpä äidinkielen voisi määritellä kieleksi jonka oppiminen on vaikuttanut aivojen mielikuvarakenteisiin. Erot eri kielten mielikuvarakenteissahan nimenomaan vaikeuttavat aikuisiällä uusien kielien oppimista.

Esimerkiksi suomen ja ruotsin kielten mielikuvarakenteet ovat huomattavan suuret, muistelen lukeneeni jostain tutkimuksesta jossa vertailtiin suomalaisten ja ruotsalaisten jääkiekkoselostajien tapaa selostaa. Suomalaiset puhuivat enemmän pelaajien ryhmityksestä (siis "kappaleiden" suhteista) ja ruotsalaiset taas keskittyivät kiekon liikkeisiin (siis "pisteen" liikkeeseen). Tämä liittynee aika suoraan suomen kielen sijamuotojen käyttöön ja ruotsin kielen prepositioihin - äkkiseltään vähämerkitykselliseltä tuntuva asia määrääkin ajattelutavan.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Puhuin pääasiassa aluksi vain ruottia 5 vuotiaaksi asti, kunnes mun vanhemmat päättivät muuttaa takaisin suomeen. Muuttopäivän jälkeen mun piti vaan lopettaa puhekielen(äidinkielen?) ja alkaa puhumaan suomea, jota en osannu kuin muutaman sanan sieltä täältä... se ei ollu kovin häävi kokemus.


Onneksi mun toinen isoveli asui vielä kotona ja se oli sen verran rohkea sekä osasi paljon paremmin suomea kuin minä. Niin muuton jälkeen ekana päivänä mentiin yhteen Välilän leikkipuistoon jossa suomalaiset pojat hyppivät hiekkalaatikossa jotain pituushyppyä.. niin mun isoveli meni pokkana ottamaan yhtä pisintä poikaa kädestä kiinni ja esitteli meidät ja sanoi, että "me ollaan just muutettu ruottista suomeen.... saadaanko me hypätä kilpaa teidän kanssa?" JA me saatiin... vaikka kyllähän ne muut ihmettelivät että mikäs tämä käsipäivää juttu on? :) Nämä pituushyppääjät ovat vieläkin mun veljen parhaita kavereita ja mun hyviä tuttuja. Lol, mitäs toi juttu tähän äidinkieleen nyt liittyi?
 

Nasse-setä

Hyvin vihainen.
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
91
Sijainti
Helsinkay
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mutta voiko äidinkieli olla sellainen jota ei osaa sanaakaan?
No, tämä saattaa olla monitulkintainen kysymys, mutta ainakin virallisesti voi. Voit parissa minuutissa vaihtaa äidinkielesi vaikka swahiliksi. Tai lapsesi äidinkielen jos olet kapinallinen pakkoruotsia kohtaan. Skidi varmaan ois mycket glad jos voisi skipata ruotsintunnit.

Vaikkapa tuolta: http://www.cc.jyu.fi/~pasaojan/tiedot.html
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Pasi73 sanoi:
Puhuin pääasiassa aluksi vain ruottia 5 vuotiaaksi asti, kunnes mun vanhemmat päättivät muuttaa takaisin suomeen. Muuttopäivän jälkeen mun piti vaan lopettaa puhekielen(äidinkielen?) ja alkaa puhumaan suomea, jota en osannu kuin muutaman sanan sieltä täältä... se ei ollu kovin häävi kokemus.
No ohhoh.
Eipä ole missään vaiheessa tullut mieleen että sulle ei ole tää suomen kieli se alkuperäinen kieli. Ei varmaankaan ollut häävi kokemus, mutta hyvinpä olet tämän omaksunut. parempaa Suomen kieltähän sä haastelet.Kuin moni muu meistä tavallisistaphoorumilaisista, kuka sentään ollaan puhua Suomi koko age.
:cool:
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Miksei äidinkieltä voisi sanoa helpomminkin vaikka "maankieli" tai "kielenkieli"? :doubtful:
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Thunder sanoi:
Miksei äidinkieltä voisi sanoa helpomminkin vaikka "maankieli" tai "kielenkieli"? :doubtful:
Maankieltä en ymmärrä henkilöön liittyväksi sillä tavalla kuin äidinkielen. Olisiko kielenkieli samaa sarjaa kuin kielikorva tai nuottikorva? Kielenkieltä parempi ajatuksena olisi 'mielenkieli'. Siitä taas tulee mieleen sanonta 'olla mielinkielin', mielistellä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Wikipedian mukaanhan äidinkieli on se kieli jota oppii ensimmäisenä, eli siinä mielessä tuon ruottalaisen kanssa samaa mieltä...mutta Wiki ei ota kantaa siihen onko se enää äidinkieli jos se unohtuu.
Kyllä se on mun mielestä äidinkieli vaikka se unohtuiskin. Eiköhän toi sanakin tule siitä, että se on se kieli, jota sun äitis on puhunut ts. kaiketi vielä useinmiten nykymaailmassakin se kieli, jonka lapsi ensimmäisenä oppii.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mitä oikeestaan äidinkieli tarkottaa käsitteenä?
Kai se aika usein liitetään tunnekieleen eli kieleen, jolla ihminen pystyy parhaiten ilmaisemaan tunteitaan. Vaikka vieraan kielen oppisi aikuisena kuinka sujuvasti, niin siitä ei voi tulla tunnekieltä. Sen vuoksi terapiaakaan ei pääsääntöisesti anneta vieraalla kielellä, vaikka terapioitavan kielitaito sekä puhuttuna että kirjoitettuna olisi loistava.

Miellän siis äidinkielen omimmaksi kieleksi, läheisimmäksi kieleksi - kieleksi, joka nousee esiin esimerkiksi dementoituessa. Koko aikuisikänsä ulkomailla asuneethan saattavat dementoituessaan unohtaa uuden kotimaansa kielen ja alkaa puhua taas äidinkieltään.

Äidinkieli siis on voimakkaimmin aivoihin jäsentynyt viestintä-, tunne- ja käsitejärjestelmä.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Hurmurisija sanoi:
Kai se aika usein liitetään tunnekieleen eli kieleen, jolla ihminen pystyy parhaiten ilmaisemaan tunteitaan. Vaikka vieraan kielen oppisi aikuisena kuinka sujuvasti, niin siitä ei voi tulla tunnekieltä. Sen vuoksi terapiaakaan ei pääsääntöisesti anneta vieraalla kielellä, vaikka terapioitavan kielitaito sekä puhuttuna että kirjoitettuna olisi loistava.

Miellän siis äidinkielen omimmaksi kieleksi, läheisimmäksi kieleksi - kieleksi, joka nousee esiin esimerkiksi dementoituessa. Koko aikuisikänsä ulkomailla asuneethan saattavat dementoituessaan unohtaa uuden kotimaansa kielen ja alkaa puhua taas äidinkieltään.

Äidinkieli siis on voimakkaimmin aivoihin jäsentynyt viestintä-, tunne- ja käsitejärjestelmä.
No niin, nyt tuli sellainen postaus, jossa asia oli niinkuin mä sen ajattelen.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Kyllä se on mun mielestä äidinkieli vaikka se unohtuiskin. Eiköhän toi sanakin tule siitä, että se on se kieli, jota sun äitis on puhunut ts. kaiketi vielä useinmiten nykymaailmassakin se kieli, jonka lapsi ensimmäisenä oppii.

Must ois vaan aika hassua että tuo aiemmin mainittu Anu, joka on siis Intiasta adoptoitu tänne, sanois että hänen aidinkielensä on Intia (tai mitä se sitten onkin kakarana siellä puhunut) koska hän ei enää muista sellaista aikaa kun on asunut siellä, saatikka että muistais edes kieltä osanneensa.
Emmä osaa kyllä mieltää mitenkään että sellaisen ihmisen äidinkieli ois joku muu kuin Suomi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Must ois vaan aika hassua että tuo aiemmin mainittu Anu, joka on siis Intiasta adoptoitu tänne, sanois että hänen aidinkielensä on Intia (tai mitä se sitten onkin kakarana siellä puhunut) koska hän ei enää muista sellaista aikaa kun on asunut siellä, saatikka että muistais edes kieltä osanneensa.
Emmä osaa kyllä mieltää mitenkään että sellaisen ihmisen äidinkieli ois joku muu kuin Suomi.
Joo siis varmaan kätevintä kyllä olis ainakin johonkin viralliseen lomakkeeseenkin pistää äidinkieleks suomen, jos kerran se on se kieli, jota parhaiten osaa, etenkin jos sitä "oikeeta" äidinkieltään ei enää edes osaa.

Liekö tolle äidinkielelle edes olemass amitään virallisempaa määritelmää, kaipa sitä saa jokainen itse sitten päättää, minkä kielen omaksi äidinkielekseen ilmoittaa. Itte kyllä kuitenkin pitäisin edelleenkin ton Anun varsinaisena äidinkielenä sitä kieltä, minkä hän lapsena oppi ja ensimmäisenä puhui. Siis ihan puhtaasti sen vuoksi, että mun mielestä sana äidinkieli viittaa voimakkaasti juuri tuohon kieleen.
 
Ylös