Afrikan nälkää näkevät

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Aivan, mutta tarkoitin sun olevan samolla linjoilla kuin minä, enkä mun olevan samoilla linjoilla kuin sinä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Aivan, mutta tarkoitin sun olevan samolla linjoilla kuin minä, enkä mun olevan samoilla linjoilla kuin sinä.
Niin no se.
Olethan sä toki vanhempi joten sulla tuo mielipide asioiden suhteen varmasti ollut kauemmin joten täten mä siis peesailen! :D
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Huoh. Tuo oli kritiikkiä Mehen roolille. Että nyt rahaa vaan sokeasti johonkin hyvällä tarkoituksella, ei väliä vaikka siitä osa menee aseisiin joilla murhataan lisää ihmisiä. Siinä oli mielestäni iso ristiriita. Suomessa ei kuitenkaan minun ole tarvinnut pelätä että joku virkamies vetää veroista välistä rahaa jolla palkkaa jonkun Gestapo-tyypin tappamaan minut yöllä sänkyyni. Luulen että Afrikassa tilanne voi olla toinen.

Enkä nyt tarkoita että tuomiolle pitäisi viedä lahjoittajia. Auttamismahdollisuutta en myöskään aio viedä keneltäkään, päin vastoin.
Ilmoitan kyllä selvästi siinä vaiheessa, kun mun suuhun täytyy ruveta laittaan sanoja tai mielipiteitä. Että rauhotupas vähän.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mehen tattirisotosta tuli mieleen että aafrikkalaisille vois syöttää tota naitattia.
 

haju

Banned
Liittynyt
5.2.2006
Viestit
3208
Mun mielestä nyt olisi aika passeli aika laittaa Mehen suuhun sanoja sekä mielipiteitä.
Sinähän tuota olkiukkoilua olet ennenkin mallikkaasti harrastanut, joten anna taas palaa vain.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Ihmisyyden ja ihmisen auttamisesta luopuminen lunastetaan loppupeleissä aina korkeampaan hintaan kuin mitä sillä ensin luullaan voitettavan.

Ja rakasta lähimmäistäsi käsky tarkoittaa oikeesti kauimmaista.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Parasta kehitysapua olisi tasavertaiset mahdollisuudet harjoittaa omaa taloutta, vientiä ja tuontia. Nythän maailmantalous ja -kauppa tullijärjestelmän avulla pääasiassa riistää kehitysmaiden luonnonvarat ja työvoiman.

Kehitysavusta hyötyvät eniten sen antajat

IPS–Daan Bauwens

Bryssel

Kehitysavun tehottomuus johtuu pääosin siitä, että se toimii kuin bumerangi.

Kehitysavussa raha palaa rikkaisiin maihin, koska hankkeiden toteuttajista kaksi kolmasosaa tulee niistä, tuore tutkimus kertoo.

Eurooppalaisten kansalaisjärjestöjen Eurodad-verkosto tutki tilannetta Namibiassa, Ghanassa, Ugandassa, Bangladeshissa, Nicaraguassa ja Boliviassa.

– Havaitsimme, että valtaosa avusta ei koskaan päädy kehitysmaan talouteen, raporttia kaksi vuotta valmistellut Bodo Ellmers sanoo.

OECD:n tilaston mukaan maailmassa annettiin vuonna 2009 virallista kehitysapua 92 miljardia euroa. Ellmersin mukaan siitä kaksi kolmannesta meni rikkaiden maiden yrityksille.

OECD hyväksyi jo vuonna 2001 sopimuksen, jonka oli määrä lopettaa avun sitominen hankintoihin antajamaasta. Tutkimuksen mukaan viidennes kahdenvälisestä avusta on edelleen sidottua. Lisäksi useimmat sitomattomatkin sopimukset menevät rikkaiden maiden yrityksille.

Maailmanpankin rahoittamista hankkeista puolet meni viime vuosikymmenellä rikkaiden maiden firmoille, joiden osuus kasvoi suhteessa hankkeiden kokoon. Vuonna 2008 kaikista Maailmanpankin hankkeista 67 prosenttia meni kymmenessä maassa toimiville yrityksille.

Ellmersin mukaan Maailmanpankin tuen ehtona on usein se, että kehitysmaa päästää ylikansalliset yritykset kilpailemaan sopimuksista. Ne päihittävät helposti paikalliset kilpailijat.

Eurodad vaatii muutosta.

– Tien rakentaminen Ghanaan pitäisi antaa ghanalaiselle yritykselle. Sen hyöty on kaksinkertainen: tien lisäksi saadaan työpaikkoja, tuloja ja lisää osaamista, Ellmers tähdentää.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Parasta kehitysapua olisi tasavertaiset mahdollisuudet harjoittaa omaa taloutta, vientiä ja tuontia. Nythän maailmantalous ja -kauppa tullijärjestelmän avulla pääasiassa riistää kehitysmaiden luonnonvarat ja työvoiman.
Ollaanko tästäkin samaa mieltä :nope:

Mistä me enää saadaan jarna aikaiseksi :wall:
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Knoukka sanoi:
– Havaitsimme, että valtaosa avusta ei koskaan päädy kehitysmaan talouteen
Sitten vielä ihmetellään miksen anna rahaa kehitysapuun tai Afrikan nälänhätään, tahi muihin vastaaviin kohteisiin. Avun perillemeno ei ole näköjään ollenkaan varmaa. Siinä syy.

Toki voi olla niinnotta ei se missään enää ole varmaa. Siitä huolimatta tuen sotaveteraanien ja syöpäjärjestöjen asiaa. Suomessa. Ja näissäkin saa olla tarkkana.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Sitten vielä ihmetellään miksen anna rahaa kehitysapuun tai Afrikan nälänhätään, tahi muihin vastaaviin kohteisiin. Avun perillemeno ei ole näköjään ollenkaan varmaa. Siinä syy.

Toki voi olla niinnotta ei se missään enää ole varmaa. Siitä huolimatta tuen sotaveteraanien ja syöpäjärjestöjen asiaa. Suomessa. Ja näissäkin saa olla tarkkana.
Tuosta sotaveteraanien tukemisesta olen samaa mieltä, kuin eräs vanha rouva, joka totesi inttiaikana veteraanikeräystä suorittaessani "kyllä valtio niistä huolen pitää". Näinhän sen pitäisi olla. Valtio sen verran on heille velkaa, ettei veteraanien tukemiseksi pitäisi joutua rahaa keräämään. Ja upporikkaitahan ne veteraanijärjestöt on. Syöpäjärjestöistä en tiedä kuinka varakkaita ovat ja mitä edes tekevät.

Verorahoista maksetaan kehitysapua ja tuetaan vaivaisia. Minä maksan veroni, en osallistu mihinkään keräyksiin.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Veteraanijärjestöjen jättiomaisuuden käyttämiselle tulee kiire

Helsingin sanomat sanoi:
Sotaveteraaneja tukevat järjestöt ja säätiöt ovat kartuttaneet ainakin noin 87 miljoonan euron omaisuuden. Järjestöille tulee kiire, jos rahat aiotaan käyttää veteraanien hyväksi näiden vielä eläessä, kirjoittaa Väli-Suomen sanomalehtien Sunnuntaisuomalainen.

Nykyisellä tahdilla rahaa on vielä jäljellä silloin, kun veteraaneja ei enää ole.

Viime vuoden lopussa elossa oli 67 500 veteraania. Arvioiden mukaan kaksi kolmannesta heistä kuolee viiden vuoden kuluessa.

Suurin omaisuus eli yli 60 miljoonaa euroa on Sotainvalidien Veljesliitolla, joka päätti tänä vuonna kaksinkertaistaa veteraaneille maksettavan tuen.

Liitto lupaa, ettei omaisuudesta jää euroakaan sotainvalidien jälkeen.

Kaikilla ei ole vastaavia suunnitelmia. Esimerkiksi Kaatuneiden muistosäätiö huomauttaa, että säätiöillä on muitakin tehtäviä kuin veteraanien avustaminen. "Kaatuneiden muiston vaaliminen on ikuista."

Sotaveteraaneille kerätään jatkuvasti lisää varoja. Tänä vuonna järjestöjen yhteisen keräyksen tavoite on kolme miljoonaa euroa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Veteraanijärjestöjen+jättiomaisuuden+käyttämiselle+tulee+kiire/1135250936325

Hopi, hopi! Kerätään, mutta ei sitten anneta riittävällä vauhdilla. Kun on luvattu, että omaisuudesta ei jää euroakaan sotainvalidien jälkeen, niin mihin ne rahat sitten laitetaan? Viimeisistä vetskuista tulee tällä menolla miljonäärejä. Eräänlainen tontine? Se on tietysti ainakin varma, että ei jää euroakaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Miten vitussa joku Afrikan kehitysmaa voi kehittyä ja kilpailla kun Euroopassa tuetaan esim. maataloutta minkä keretään. Afrikassa olisi kuitenkin aika paljon potentiaalia ruokatuotantoon.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Veteraanijärjestöjen+jättiomaisuuden+käyttämiselle+tulee+kiire/1135250936325

Hopi, hopi! Kerätään, mutta ei sitten anneta riittävällä vauhdilla. Kun on luvattu, että omaisuudesta ei jää euroakaan sotainvalidien jälkeen, niin mihin ne rahat sitten laitetaan? Viimeisistä vetskuista tulee tällä menolla miljonäärejä. Eräänlainen tontine? Se on tietysti ainakin varma, että ei jää euroakaan.
Joo kaatuneiden muistoa pitää vaalia vielä tuhansia vuosia. Itse en noihin veteraanikeräyksiin anna penniäkään, koska on hyvin tiedossa ettei veteraanit niitä rahoja näe vaan ne menee säätiöiden/järjestöjen hallitusten taskuun "kokouspalkkioina" ja palkkoina. Olis eri asia jos sitä avustusta jaettaisiin suoraan niille veteraaneille. Nythän se taitaa mennä niin että avustusta pitää erikseen anoa ja sitä sitten myönnetään jos myönnetään. Eivätkä kaikki veteraanit edes mitään avustusta tarvitse tai edes halua. Siellä on kuitenkin sodan jälkeen veteraanit ihan onnistuneesti olleet työelämässä mukana ja ansainneet omat eläkkeensä omalla työllä. Eivät he koe tarvitsevansa mitään apua. Sotainvalideille minun puolestani rahat tulisi ohjata ja vähäosaisille veteraaneille.

Eiköhän noi järjestöt ja säätiöt löydä uuden tukikohteen kuten "sotaveteraanien lesket" tai "sotaveteraanien muiston vaaliminen" jne, jotta saadaan totakin kusetusta jatkettua.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Täähän olikin huikee toikki luettavaksi.
Hyvin kouluttautuneella ja jyrkän mielipiteen esittäneellä toikin avaajalla loppui asia yllättävän nopeasti.
 
Ylös