Ahvenistolla Sport 2000 Tour 19-20.5

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mukavaa huomata, että Schroderuksen Alfakin alkaa kulkemaan.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Jani Joensuu:
irronneen lauhdutinletkun leviää
Ei Pekan moottori niin huono ollut että olisi tarvinnut lauhdutinta. Siellä on vain öljyn jäähdytin. Lauhduttajalle tehdään olotilan muutosta kuten esim. höyrystä nesteeksi. Mistäpä lähtötoimitsijat tiesivät öljyn alkuperän mielestäni tekivät oikean tratkaisun vaikka Pekka joutuikin asiasta kärsimään
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
mitä tulee screenin puuttumiseen niin ekaksi olin valmis hirttämään järjestävien seurojen työntekijät kyseisen tapahtuman takia
Älä nyt Nokia 1610 hirtä vääriä ihmisiä. Se screeni oli kokonaan AKK Sports Oy:n hyvässä hoidossa, ei järjestävien seurojen. En ole kuullut mitään virallista selitystä sille, mihin se homma sitten oikein kaatui.

Eikä niitä ihmisiä voi kutsua järjestävien seurojen TYÖNTEKIJÖIKSI. Kaikki tekevät hommia talkoilla. Muuta palkkaa ei tule kuin ruoka, jos ehtii syömään.
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Vielä kommentti Ollin ja Kalliomäen tapauksesta. Olli ei voinut edes yrittää ohitusta, koska tornin mutkassa oli keltainen lippu. Vapaa ohitusalue alkoi vasta hevosenkengän puolivälistä. Olli ajoi aivan Kalliomäen takana ja kosketus osui keskelle Kalliomäen auton takapuskuria. Kosketus oli tosi kevyt, sillä Ollin autoon ei tainnut jäänyt jälkeäkään. Kalliomäen jarrutuspiste oli ilmeisesti paljon ennen Ollin vastaavaa, jolloin Olli myöhästyi omassa jarrutuksessaan. Ellei jälki olisi ollut niin pahaa, olisi tapahtuma ilmeisesti kuitattu tyypillisenä kilpailutilanteena.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Tilannehan alkoi siitä, kun Kalliomäki ja Haapalainen osuivat aluksi pääsuoran jälkeisessä mutkassa. Haapalaisella oli spinnaus tosi liki, mutta hienosti mies tilanteen selvitti pitämällä kaasun pohjassa kuten kuuluukin. Mutta sen jälkeen ilmeisesti kuuppa himmeni. Parin ohituksen jälkeen Haapalainen oli Kalliomäen kontissa kiinni, eikä edes yrittänytkään ohi vaan kolkutteli kokoajan luukkuun pikkupusuja. Seurasimme tilannetta pari kierrosta ja sama jatkui. Jos oli pakko opettaa nuorempaa, niin olisi sitten suolenkillä kilkannut eikä kaiken kansan edessä, radan nopeimmassa kohdassa!!! Koko suoran matkan ennen lopullista kosketusta Haapalainen pusutti Hondan konttia ja viimeisen niitin jälkeen Integran lähti kuin nappi paidasta. Ja jos joku väittää, että kilpailutilanne, niin bullshit!!! Ihan selvä kosto! Luulisi kaksinkertaisen Suomen Mestarin hiukan paremmin hallitsevan hermonsa. En ihmettele, että toiset kuljettajat ovat palanneet rallin pariin, jossa peltitöistä todellakin vastaa kuljettaja itse, eikä luokan hallitseva Suomen Mestari!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Führer:
Nyt oli tietysti hiukan aikataulu myöhässä niitten kolareitten takia, mutta esim. drag racingissa voi helposti tulla toista tuntia pitkä ylimääräinen tauko.
Noh ainakin sateen sattuessa DragShow-katsojat kärvistelevät koko rahan edestä :D
 

Führer

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
260
Olisi hauskaa kuulla Haapalaisen oma mielipide tapahtumasta.
Turun Sanomissa oli, että Kalliomäki jäi pois toisesta lähdöstä kipeän selkänsä takia. Jutussa oli myöskin, että ainakin Ullakko ja Salmimäki olivat sääntöuudistusta vastaan. Salmimäen kommentti oli aika paha: "Käännetty lähtöjärjestys tuo lisää jännitystä, mutta valtaosa näistä kuskeista on täysin kädettömiä ja he pilasivat ajollaan tämän kokeilun."
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Führer:
Salmimäen kommentti oli aika paha: "Käännetty lähtöjärjestys tuo lisää jännitystä, mutta valtaosa näistä kuskeista on täysin kädettömiä ja he pilasivat ajollaan tämän kokeilun."
Tuossa on aika paljon tottakin: Valtaosa S2K kuskeista on varmaankin aika "kädettömiä" jos Jonas Salmimäkeä pidetään mittarina. Salmimäen edesottamukset vormuloissa tiedetään, ja kuten Lempo viime suvena todisti, niin siellä opitut taidot yhdistettynä kilpailukykyiseen kalustoon tuottavat tulosta myös koppiautoissa.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Mukavaa huomata, että Schroderuksen Alfakin alkaa kulkemaan. Taisi Alfa olla Saksan sarjassa ihan kärjen vauhdissa. Mukavaa että hekin saavat menopelin kulkemaan. Työnteko näköjään kantaa hedelmää. :)
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Mites tuo quote pistetään, älkääkä irvailko :mad: , en istu koneen ääressä kellonympäri.
 

Joonas Salmimäki

New member
Liittynyt
22.5.2001
Viestit
1
Sijainti
Espoo
Tervehdys !

Olen jo jonkin aikaa seurannut näillä sivuilla käytäviä keskusteluja ja päätin nyt itsekkin ottaa osaa. Mitä tuohon minun kommenttiini kuljettajista tulee, niin arvaahan sen mitä sitä tulee sanottua heti tuoreeltaan tuollaisen kisan jälkeen. Omalle kohdalleni sattui niin ikävästi että sain hieman tööttiä takapuskuriin ja ajauduin ulos radalta. Kun lähdin sitten tekemään uutta nousua, niin eteeni sattui sitten muutama ns. "kädetön kuljettaja". Jotkut kuljettajat, monta sekunttia hitaampina, eivät piittaa minkäänlaisista säännöistä. Kylkeen tullaan surutta ja peittely käsittää koko ratakierroksen. Omaan tyyliini kuuluu toisten kuljettajien kunnioittaminen ja sääntöjen noudattaminen. Ehkäpä minulla kävi vain huono tuuri, näyttiväthän Immu sekä Olli, että voi takaakin nousta kärkeen. Suhtautumiseni tähän uudistukseen ei ole muuttunut. Kokeilua voidaan mielestäni jatkaa, mikäli pelisäännöt ovat kaikille selvät.

Uudet kotisivumme löydät osoitteesta: http://www.fim-motorsport.com
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Zep:
Mukavaa huomata, että Schroderuksen Alfakin alkaa kulkemaan.
On muuten todella totta. Jotenkin oon aina odottanut että koska Schroderus vaihtaa johonkin valmiiseen pakettiin, mutta ilmeisesti tiimissä on haluttu rakentaa omaa ja nyt se lopulta taitaa tuottaa tulosta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Jani Joensuu:
Joku muu siellä lähdönjärjestelyssä oli väärässä ruudussa ja Pekka jäi nätisti keskelle odottaan että se siirty pois tieltä. Varsinaisesta lähtöruudukostahan Pohjanperä otettiin pois mukamas öljyvuodon takia.
Tuollaisesta ei tavallinen katsoja kuullut mitään mutta edelleen:

Pohjanperä oli lauantaina eka keskeyttäjä ja sikäli mun ymmärtääkseni viimeinen. Miksi sai paljon ylemmän lähtöruudun sunnuntain kisaan?
 

Führer

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
260
Ajattelinkin, että tuo Salmimäen kommentti on annettu ennen kuin on kypärä saatu pois päästä. No se siitä. Ilman muuta sinulla oli huonoa tuuria. Olit muistaakseni (kisa alkaa parissa päivässä jo unohtua) aika hyvin noussut siinä vaiheessa, kun jouduit ekassa kaarteessa peruuttelemaan. Lähdön jälkeen hiukan rytisi, mutta eikös tuosta toisesta lähdöstä sentään aika pienillä vaurioilla selvitty...meinaan jos pelättiin täyttä katastrofia.
Hienoa että saadaan kuskien kommentteja tännekin niin ei tarvitse turhia huhuja pyöritellä.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by 106:
Tilannehan alkoi siitä, kun Kalliomäki ja Haapalainen osuivat aluksi pääsuoran jälkeisessä mutkassa. Haapalaisella oli spinnaus tosi liki, mutta hienosti mies tilanteen selvitti pitämällä kaasun pohjassa kuten kuuluukin. Mutta sen jälkeen ilmeisesti kuuppa himmeni. Parin ohituksen jälkeen Haapalainen oli Kalliomäen kontissa kiinni, eikä edes yrittänytkään ohi vaan kolkutteli kokoajan luukkuun pikkupusuja. Seurasimme tilannetta pari kierrosta ja sama jatkui. Jos oli pakko opettaa nuorempaa, niin olisi sitten suolenkillä kilkannut eikä kaiken kansan edessä, radan nopeimmassa kohdassa!!! Koko suoran matkan ennen lopullista kosketusta Haapalainen pusutti Hondan konttia ja viimeisen niitin jälkeen Integran lähti kuin nappi paidasta. Ja jos joku väittää, että kilpailutilanne, niin bullshit!!! Ihan selvä kosto! Luulisi kaksinkertaisen Suomen Mestarin hiukan paremmin hallitsevan hermonsa. En ihmettele, että toiset kuljettajat ovat palanneet rallin pariin, jossa peltitöistä todellakin vastaa kuljettaja itse, eikä luokan hallitseva Suomen Mestari!
En ihmettele minäkään jos Sport2000 sanotaan radan jokkiseski tai Neiti2000 sarjaksi kun haalitsevalla mestarilla on hipiä kuin ÄMMÄLLÄ !
Ihmettelen sitä millä rahkeilla Olli edes luulisi Kalliomäelle mitään opettavansa kun Jammu on ajellut jo kartingilla enemmän euroopassa kuin Olli koko uransa aikana (tulee ehkä tekemään)....
Jarnon Honda ei ole aivan terävintä evoluutiota mutta kuski saadessaan paremmin säädöt kohdalleen on kyllä hätyyttelemässä Ollia kuten Ruohiskin....ja HYVÄ NIIN koska tuollaisesta sikailusta minä ottaisin Ollina ainakin huomioon että palkintojenjakoristeily on laivalla ja ikinä ei tiedä kuka lentää yli laidan ....
Burina pistäisin suitset niin Ollille kuin Isällekkin (joka ollista ilmeisesti Kusipään on opettanut...) tai kenkää koko tallista...tämä vahvistaa myös sen että en ikinä harkitse mitään tuotetta mikä liittyy Haapalaisiin...

Itsekkin todella helposti syttyvänä en olisi hermostunut ollin lailla vaan kuitannut Jarnon pusun ohituksella jo varikkomäessä sen sijaan että olisiin puskenut Ollin lailla koko mäen vai olikos niin että käämit meni siksi että Olli ei enään pärjää Honda kuskeille....ja joutui turvautumaan sikailuun.....Please Alamäki takas niin Ollikin tietää miltä oma lääke tuntuu....Tai ollille vinkiksi....muista että siellä on muita jotka osaa sikailla takaisin...VARSINKIN NYT ja
niin kisassa kuin muualla....voipi olla että lisänimeksi tulee "panda-olli" sen verran varikolla oli kuumia tunteita eräillä huomasin...

Rata-autoilu on herrasmiesten laji olen joskus kuullut sanottavan....onko se kokenut inflaation haapalaisten muodossa...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Zep:
Mukavaa huomata, että Schroderuksen Alfakin alkaa kulkemaan.
Niinkö?..ihan yhtä hidas se oli kuin ennenkin....Toisaan jos olisi osaavia teamissa se varmaan olis kulkenut...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Jani Joensuu:
Tuli seurattua hyvin tarkkaan se Ollin ja Kalliomäen tapaus. Olli tuli oikeella takakulmassa ihan puskurissa kiinni siihen asti kun Kalliomäki alkoi nostaan kaasua (liekö edes ehtinyt vielä jarruttaan?) mutkaa varten. Olli tietenkin olis hallunnut jarruttaa vielä myöhempään, ja se mitä sitten tapahtui oli melkeimpä odotettavissa. Mielestäni Ollin olis pitäny ajaa esim. metrin oikeammalla kun kerran sisältä lähti paikkaa hakemaan, kuitenkin aika törkeetä tulla puskurissa kiinni siihen kun toinen alkaa jarruttaan. Hylky oli ihan oikee päätös tuomaristolta. Toisessa lähdössä olikin sitten mukava kattoo Ollin nousua.

Ihme että Kalliomäen auto muuten näytti niinkin ehjältä, lässähti meinaan tosi kovaa kaiteeseen!

Päivän naurut tarjosi ekan lähdön viimeinen, eräs Peugeot kuski, joka lähti paalulta siis 2. lähtöön. Ensin ei löytynyt ykkösruutua lähtöpaikalta millään ja lähdön tapahduttua ekaan mutkaan aivan kädetön pyörähdys joka aiheutti kivan suman siihen... Tais olla vähän jännäkakkaa housussa.

B]


No olihan ollin yritystä kiva katsella kun jäi kolmanneksi kun yritti liikaa eikä edes vaivautunut jäähdyttelemään renkaita ja kierroksella 16 ne oli sitten totaalisesti loppu...nillä renkailla ei olisi ohi päässyt vaikka rinnalle ois tultukin....

Ja kyllä se Kalliomäen auto meni niin paskaksi että ei tiedä näkyykö loppukaudella enään...mm pohjassa oli jälkiä ja mahtaakohan ristimitat pitää kutinsa ainakin korisaumat saivat siipeensä....tarkastelin sitä ekojen joukossa.
Onneksi ei kukaan tullu lähellä perässä koska vastaavassa tilanteessa -86 samassa kohdasssa kuoli se kaiteeseen osunut kuljettaja kun auto pomppasi takaisin radalle eteen...ja tkana tullut ajoi päälle.
Ollin on syytä miettiä tätä.......

:confused:
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Don Vito:
Tuossa on aika paljon tottakin: Valtaosa S2K kuskeista on varmaankin aika "kädettömiä" jos Jonas Salmimäkeä pidetään mittarina. Salmimäen edesottamukset vormuloissa tiedetään, ja kuten Lempo viime suvena todisti, niin siellä opitut taidot yhdistettynä kilpailukykyiseen kalustoon tuottavat tulosta myös koppiautoissa.
muistettava on myös että on tiemejä joiden kisakausi katkeaa jos tulee paha niitti...toisovttavasti Kalliomäki pääsee jatkamaan kautta....Haapalaiselle se kun näyttä olevan aivan sama ketkä pystyy jatkamaan hänen tötöilystään johtuvana ja topsi on Jammun selkä oli huonona kisan jälkeen....
Jammu tuu takas ja näytä mistä olet tehty!

:mad:
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Joonas Salmimäki:
Tervehdys !

Olen jo jonkin aikaa seurannut näillä sivuilla käytäviä keskusteluja ja päätin nyt itsekkin ottaa osaa. Mitä tuohon minun kommenttiini kuljettajista tulee, niin arvaahan sen mitä sitä tulee sanottua heti tuoreeltaan tuollaisen kisan jälkeen. Omalle kohdalleni sattui niin ikävästi että sain hieman tööttiä takapuskuriin ja ajauduin ulos radalta. Kun lähdin sitten tekemään uutta nousua, niin eteeni sattui sitten muutama ns. "kädetön kuljettaja". Jotkut kuljettajat, monta sekunttia hitaampina, eivät piittaa minkäänlaisista säännöistä. Kylkeen tullaan surutta ja peittely käsittää koko ratakierroksen. Omaan tyyliini kuuluu toisten kuljettajien kunnioittaminen ja sääntöjen noudattaminen. Ehkäpä minulla kävi vain huono tuuri, näyttiväthän Immu sekä Olli, että voi takaakin nousta kärkeen. Suhtautumiseni tähän uudistukseen ei ole muuttunut. Kokeilua voidaan mielestäni jatkaa, mikäli pelisäännöt ovat kaikille selvät.

Uudet kotisivumme löydät osoitteesta: http://www.fim-motorsport.com
Pysy kannassasi koska tilannehan on se että kun lähdetään takaa ja on kädettömiä edessä riskit kasvaa ja nopealla kuskilla jolla vähän rahaa voi kausi lakata siihen...näin ainakin minä näen sen.
;)
Harmi vaan että asiantuntijat AKKssa nielee mitä mestari sanoo kun omasta pussista ei ole pois...
ja muutenkin tuntuu että Volkkari on päättäjien suosiossa... :confused:
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Terve kaikille.

On näköjään Ahveniston viikonlopusta tullut paljon mielipiteitä.
Seuraavassa oma mielipiteeni muutamaan asiaan.

1. Käännetty lähtöjärjestys toimi mielestäni oikein hyvin. Yleisöllä paljon katsottavaa ja kuljettajat saivat ajaa "palkkansa eteen". Todisti myös että takaa voi nousta kärkijoukkoon.
Normaalierää juurikaan pahempia kolhuja ei näkynyt. Salmimäkikin pahimman harmistumisen jälkeen (täysin ymmärrettävän) oli puolesta.

2.Mitä Kalliomäen kanssa osumiseen tulee, niin:
-Tuli otettua aluksi pusu vastaan, ( on niitä ennenkin otettu) eikä siinä mitään sen kummempaa kun en edes pyörähtänyt.
Muutama kierros myöhemmin olin Jammun perässä varikkomäessä. Jammu valitsi linjan joka ei mahdollistanut ohitusta. Tämän jälkeen työnsin Jammun Hondaa varikkomäen ylös ( huom työnsin, ei mitään varsinaista tönimistä).
Mielestäni ns. " touring car" kilpailuihin kuuluu pieni hermopeli ja äärimmäisen kevyt kontakti. Tarkoituksena ei saa olla päälleajo tai tahallinen vahingoittaminen, mutta autojen kevyet osumiset kuuluvat lajiin myös kaikissa kovemmissa kansainvälisissä sarjoissa ( BTCC, Euro STC, Euro SPC, DTM, DTC...).

Jammukin on varmasti sitä mieltä että ylämäessä osuminen ei ollut sitä luokkaa että olisin pyrkinyt työntämään hänet ulos radalta tai edes mutkaa pitkäksi.

Suoralle tullessa olin jälleen ihan kontissa.
Jostain syystä Jammu jarrutti noin 40-50 metriä normaalia aiemmin, joka yllätti minut täysin. Seurauksena oli kevyt osuma suoraan takaapäin ja tuloksenhan me tiedämme. Kuivalla kelillä auto tuskin olisi edes heilahtanut.

3. Mad-Mikelle

Mitä minun sikailuun tulee niin viides vuosi luokassa menossa enkä ole kertaakaan joutunut keskeyttämään kolarin takia eikä ajamiini autoihin ole kertaakaan jouduttu vaihtamaan yhtään peltiosaa. Se siitä sikailusta. Myöskään "työsuhde" peltien korjaus ei siis ole vaikuttanut ajamiseeni tai mielipiteeseeni käännetystä lähtöjärjestyksestä.


Terveisin

Olli
 
Ylös