Ahvenistolla Sport 2000 Tour 19-20.5

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Uskon Ollia ainakin siksi, että tarkoituksellisesti työntäessään hän tekisi sen Tarun mutkassa tai muualla suolenkillä eikä suoraan tuomarien silmien alla. Osuma näytti rajulta, mutta niinhän siinä aina käy, kun jarrutellaan yllättäen.

Kalliomäestä tiedän sen verran, että ei ole niitä kylmäpäisimpiä kavereita karting-kokemuksesta huolimatta. Kaikenlaista on sattunut eri yhteyksissä. Uskonkin, että Ollin "äärimmäisen kevyet" kosketukset saattoivat vähän aiheuttaa hikoilua Hondan sisällä varsinkin, kun tiesi että oli tönäissyt Golfia aika reilusti varikon edessä. Jos Kalliomäki Haapalaisen hiillostuksesta nosti/jarrutti hiukankin ennen aikojaan ei osuma ollut vältettävissä. Ehkä Kalliomäellä tuli mieleen viime kauden voltit samassa paikassa, kun takaa tultiin lujaa (siis ennen osumaa). Kuskin on ymmärrettävä vastuunsa myös, kun häntä ajetaan perään jos on ajanut erilailla kuin normaalisti.

Koska tilanne näytti niin rajulta, seurasi kalabaliikki hylkäyksineen. Vauhti oli aika luja eikä kummoistakaan osumaa tarvita kun poistutaan. Ei pidä töniä jos ei kestä tulla tönityksi. Sitä saa mitä tilaa, Jarno. En puhu kostosta, vaan siitä että kuljettajien pitää myös näyttää antavatko he suosiolla tuuppia itseään vai eivät.

Ollin mestaruushaaveet ovat kokeneet kolauksia. Nyt otetaan miehestä mittaa, kun rahoja laitetaan likoon muiden kuskien puolesta. :eek:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kertoisko joku nyt mistä on kyse tässä väitetystä Volkkareiden suosimisessa? Ja ketä sorsitaan, Honda-kuskejako? Yleensä kun teholukemista puhutaan, mainitaan Honda ykkösenä. Taitaa myös olla kaikkein valmin kilpa-auto, jos verrataan luokan muihin malleihin? Ja olihan luokka pari vuotta sitten täynnä menestyviä Integroita, vaikka viime vuonna ei juuri kukaan kyseistä autoa älynnyt käyttää. Ei luokka ainakaan TV-kuvissa vielä näytä merkkiluokalta, ja näyttääpä eräs ex-Bemarikuski tuskailevan Volkkarilla?

Ja mitä Alfaan tulee, niin kyllähän tuo näyttää nyt kulkevan aivan loistavasti aikaisempiin kausiin nähden. Ilmeisesti ei ole helpoin auto rakentaa, varsinkin kun näki Furun pyristelyt vastaavalla. Kaveri ei varmaan ole kovin hidas kun on ajanut formuloissa kilpaa skandinavian ulkopuolellakin ja uskon teerijärvellä löytyvän aika paljon taitoa rata-auton rakentamisesta...
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Golfit, joilla LMS kilpailee eivät yksinkertaisesti ole luokiteltu Super Productioniin. Niillä ei saisi ajaa missään Suomen ulkopuolella. VW kertoi jäävänsä pois kokonaan jos he eivät saa yhdistää uutta korimallia vanhan mallin moottoriin. Tottakai he saivat poikkeusluvan, kun halusivat. Suosimisella ehkä tarkoitetaan lähinnä sitä, että, kun LMS ehdottaa uutta sääntöä se menee muitta mutkitta läpi. Muilla merkeillä/talleilla ei tällaista sanavaltaa ole, useimmiten heitä ei edes kuunnella.

Varsinkin Hondaa on jostain syystä potkittu eniten. OK, auto on katuversiona valmiimpi, mutta entä sitten? Yleensä unohdetaan, että moottori on vain 1800cc.

Nyt VW porukkaa on pesiytynyt AKK:n johtoonkin ja päätökset sen mukaisia. Buri keksi käännetyn lähtöjärjestyksen ja kas kummaa se otettiin heti seuraavaan kisaan. Jokaisessa lehtihaastattelussa oli Olli kertomassa kokeilun onnistumista. Jälkimmäisen lähdön tiedotteen otsikossa muistettiin toki mainita, että sarjaan saatiin täysin uusi ja yllättävä voittaja, mutta otsikko oli puhtaasti propagandaa lähtökokeilun onnistumisesta.
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Tarkotin siis, että tiedotteessa muistettiin mainita Vuorisesta jotain, otsikossa ei. toim.huom.
 

nokia 1610 eli Petri Leskinen

Well-known member
Liittynyt
29.11.2000
Viestit
94
Sijainti
HML
Originally posted by Mad-Mike:
No olihan ollin yritystä kiva katsella kun jäi kolmanneksi kun yritti liikaa eikä edes vaivautunut jäähdyttelemään renkaita ja kierroksella 16 ne oli sitten totaalisesti loppu...nillä renkailla ei olisi ohi päässyt vaikka rinnalle ois tultukin....

Ja kyllä se Kalliomäen auto meni niin paskaksi että ei tiedä näkyykö loppukaudella enään...mm pohjassa oli jälkiä ja mahtaakohan ristimitat pitää kutinsa ainakin korisaumat saivat siipeensä....tarkastelin sitä ekojen joukossa.
Onneksi ei kukaan tullu lähellä perässä koska vastaavassa tilanteessa -86 samassa kohdasssa kuoli se kaiteeseen osunut kuljettaja kun auto pomppasi takaisin radalle eteen...ja tkana tullut ajoi päälle.
Ollin on syytä miettiä tätä.......

:confused:
Hetkonen ei se kolari kyllä mennyt tuolla tavalla vuonna -86 vaan auto halkesi keskeltä kahtia jolloin kaveri lensi autosta pihalle ja kuoli vai onko kyseessä sittenkään Pauli Jokisen kuolema vai jokin muu kolari josta en ole edes kuullut?.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Kai Alfa on ollut ihan hyvä auto, mutta varmaan pienet puutteet kokonaisuudessa estäneet menestymisen?

Vielä kun saisivat uusittua vähän minun mielestä törkeää väritystä uusiksi (tosin vähän kaikilla suomen sport 2000:ssa), vaikka kiiltäväksi viininpunaiseksi valkoisin hillityin sponsorilogoin, niin hyvä tulisi!
Autohan on itsessään joukon tyylikkäin.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Kysyisin vielä Olli Haapalaiselta, että eikö kannattaisi lähteä ulkomaille kisaamaan, vai riittäkö suomen kisat vielä?

Ei kai kukaan nyt niin vanha ole aloittelemaan ulkomaillakaan kisaamista, vai? :confused:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Joo väritystä saisivat lähes kaikki miettiä uusiksi.

No tuo selvittää VW-vihaa pikkasen. Mikäs hinku sit on saada vanha kone uuteen koppaan? Eikö IV-koriin saa sääntöjenmukaista myllyä tarpeeksi tehokkaana, vai? Mitenköhän muuten olis A3? Oishan autossa sama alusta jne... Sinänsä ymmärrän AKK:n päätöksen, sillä ei yhtä luokan johtavista merkeistä oikein kärsi menettää. Ideaali tilanne ois, että seurattais kansainvälisiä säännöksiä, mutta se ei vaan tahdo ikään onnistua. Jossain vaiheessa FIA rupee aina lepsuileen ja kustannukset nousee kattoon.

Mitenkäs Honda nyt sitten on kärsinyt vuosien saatossa?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
jkjannen kysymykseen vois lisätä, että miten on käynyt jokavuotisen eurofinaalin? Joko nyt ollaan sitten tilanteessa, että jokaisella maalla on niin paljon poikkeussääntöjä, jotta yhteinen kilpailu ei oo mahdollista??
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Originally posted by Mauri:
Uskon Ollia ainakin siksi, että tarkoituksellisesti työntäessään hän tekisi sen Tarun mutkassa tai muualla suolenkillä eikä suoraan tuomarien silmien alla.
Tuo itselläkin kyllä ensimmäisenä tuli mieleen ja vähän ihmettelinkin kun täällä monet tuntuivat olevan heti 100% varmoja että tahallisesta kostosta oli kyse. Törmäys ei todellakaan ollut niin kova, mutta sateesta johtuen lopputulos oli aika rajun näköinen.

Mikäli Kalliomäki tosiaan jarrutti aikaisin, jolta se vähän katsomoonkin näytti, en minä kyllä Ollia menisi noin raskaasti tapahtuneesta tuomitsemaan.
 

Jukkoja

Member
Liittynyt
31.7.2000
Viestit
5
Sijainti
Tampere
Mad-Mikelle:

Jos kyseessä todellakin on P.Jokisen onnettomuus niin se tapahtui vuonna -89.
Paikka johon Honda osui oli miltein sama.
Traaginen tapahtuma alkoi jarrutuksesta jossa auton oikeanpuolen renkaat oli öljyläikän päällä. Auto kääntyi vasemmalle ja osui kaiteeseen. Törmäyksen voimasta kaide vääntyi ja auto liukui kaidetta pitkin kaiteen liitoskohtaan asti, joka oli tehty "puskuliitoksella". Taipumattoman kaiteen pää tunkeutui etupyörän ja sisälokasuojan välistä sisään ja pysähtyi pääkaareen. Nopeutta oli vielä niin paljon että auto repeytyi kuljettajan penkin alta kahtia, samalla jokin osui turvavyön lukkoon ja aukaisi vyöt. kuljettajalla ei ollut vakavia ulkoisia vammoja vaan hänen sisäelimensä eivät kestäneet niin suurta hidastuvuutta.
Eli sinullekin tiedoksi ettei tartte arvuutella ja luulla tietävänsä.
Muutenkin sinulla Mad-Mike näyttää olevan vahvat mielipiteet....omasta mielestäsi mitä ilmeisemmin tietoakin......vaan todellisuudessa taidat olla niitä kavereita joilla luulo voittaa tiedon....?

Terveisin:noin 20 vuotta Suomen rata-autoilua seurannut ja jossain vaiheessa ittekin ajanut!
 

nokia 1610 eli Petri Leskinen

Well-known member
Liittynyt
29.11.2000
Viestit
94
Sijainti
HML
Originally posted by Jukkoja:
Mad-Mikelle:

Jos kyseessä todellakin on P.Jokisen onnettomuus niin se tapahtui vuonna -89.
Paikka johon Honda osui oli miltein sama.
Traaginen tapahtuma alkoi jarrutuksesta jossa auton oikeanpuolen renkaat oli öljyläikän päällä. Auto kääntyi vasemmalle ja osui kaiteeseen. Törmäyksen voimasta kaide vääntyi ja auto liukui kaidetta pitkin kaiteen liitoskohtaan asti, joka oli tehty "puskuliitoksella". Taipumattoman kaiteen pää tunkeutui etupyörän ja sisälokasuojan välistä sisään ja pysähtyi pääkaareen. Nopeutta oli vielä niin paljon että auto repeytyi kuljettajan penkin alta kahtia, samalla jokin osui turvavyön lukkoon ja aukaisi vyöt. kuljettajalla ei ollut vakavia ulkoisia vammoja vaan hänen sisäelimensä eivät kestäneet niin suurta hidastuvuutta.
Eli sinullekin tiedoksi ettei tartte arvuutella ja luulla tietävänsä.
Muutenkin sinulla Mad-Mike näyttää olevan vahvat mielipiteet....omasta mielestäsi mitä ilmeisemmin tietoakin......vaan todellisuudessa taidat olla niitä kavereita joilla luulo voittaa tiedon....?

Terveisin:noin 20 vuotta Suomen rata-autoilua seurannut ja jossain vaiheessa ittekin ajanut!
Niin tosiaan se oli vuonna -89 eikä -86 niinkuin edellä ihmettelin. Aihetta sivuten, tietääkö kukaan että paljon oli Ahvenistolla katsojia?.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by nokia 1610:
Hetkonen ei se kolari kyllä mennyt tuolla tavalla vuonna -86 vaan auto halkesi keskeltä kahtia jolloin kaveri lensi autosta pihalle ja kuoli vai onko kyseessä sittenkään Pauli Jokisen kuolema vai jokin muu kolari josta en ole edes kuullut?.
Ei se ihan samalla tavalla tietenkään mennyt mutta tunnetusti paikka ON vaarallinen..eli on vauhtia ja eräät vaan ei tajua sitä että turvakaaret ei välttämättä kaikkea suojaa...
Se että jos ja kun jälkeenpäin jollekin kolarien takia tulee jotain jälkiseurauksia esim vammautimisen muodossa on aina riski ei sitä että Saa mitä tilaa....
Itse kuulin eräältä 40v uran omaavalta tarinen hieman erillailla miten Jokinen kuoli ja yhtäläisyyksiä Ollin ja Jarnon kolarointiin on liian paljon.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Olli Haapalainen:
Terve kaikille.

On näköjään Ahveniston viikonlopusta tullut paljon mielipiteitä.
Seuraavassa oma mielipiteeni muutamaan asiaan.

1. Käännetty lähtöjärjestys toimi mielestäni oikein hyvin. Yleisöllä paljon katsottavaa ja kuljettajat saivat ajaa "palkkansa eteen". Todisti myös että takaa voi nousta kärkijoukkoon.
Normaalierää juurikaan pahempia kolhuja ei näkynyt. Salmimäkikin pahimman harmistumisen jälkeen (täysin ymmärrettävän) oli puolesta.

2.Mitä Kalliomäen kanssa osumiseen tulee, niin:
-Tuli otettua aluksi pusu vastaan, ( on niitä ennenkin otettu) eikä siinä mitään sen kummempaa kun en edes pyörähtänyt.
Muutama kierros myöhemmin olin Jammun perässä varikkomäessä. Jammu valitsi linjan joka ei mahdollistanut ohitusta. Tämän jälkeen työnsin Jammun Hondaa varikkomäen ylös ( huom työnsin, ei mitään varsinaista tönimistä).
Mielestäni ns. " touring car" kilpailuihin kuuluu pieni hermopeli ja äärimmäisen kevyt kontakti. Tarkoituksena ei saa olla päälleajo tai tahallinen vahingoittaminen, mutta autojen kevyet osumiset kuuluvat lajiin myös kaikissa kovemmissa kansainvälisissä sarjoissa ( BTCC, Euro STC, Euro SPC, DTM, DTC...).

Jammukin on varmasti sitä mieltä että ylämäessä osuminen ei ollut sitä luokkaa että olisin pyrkinyt työntämään hänet ulos radalta tai edes mutkaa pitkäksi.

Suoralle tullessa olin jälleen ihan kontissa.
Jostain syystä Jammu jarrutti noin 40-50 metriä normaalia aiemmin, joka yllätti minut täysin. Seurauksena oli kevyt osuma suoraan takaapäin ja tuloksenhan me tiedämme. Kuivalla kelillä auto tuskin olisi edes heilahtanut.

3. Mad-Mikelle

Mitä minun sikailuun tulee niin viides vuosi luokassa menossa enkä ole kertaakaan joutunut keskeyttämään kolarin takia eikä ajamiini autoihin ole kertaakaan jouduttu vaihtamaan yhtään peltiosaa. Se siitä sikailusta. Myöskään "työsuhde" peltien korjaus ei siis ole vaikuttanut ajamiseeni tai mielipiteeseeni käännetystä lähtöjärjestyksestä.


Terveisin

Olli

1.Kantasi käännetystä lähtöjärjestyksestä on hyvin ollut tiedossa ennen kisaakin eli ei siinä mitään ..makuja on monia mutta esim haluisin nähdä koska RR-pyöräilyssä otetaan sama käytäntö esiin...(hieman off topic myönnän)
Kuitenkin eräskin Daytonassa useasti kisannut
ei voinut kuin nauraa koko idealle...
Antaahan se viihdettä juu mutta niin antoi Alastaron kisakin jossa syntyi tiukkoja kilpailutilanteita ilman tätäkin
ja oli kiva seurata eri ryppäitten mittelöä siellä kuten myös Affeniston 1 startissa.
Et voi välyyää sitä että tapa jolla saada tapahtumia radalla on todella keinotekoinen ja itse asiassa on väärin edellisen kisan nopeinta kohtaan...siinäkin voisi taktikoida...ajaa "huonosti" ja kaikki lisäpainot ja avot hyvistä asemista kärkeen ..tuloksena kuitenkin vain lisä
kustannuskia kaikinpuolin...
Ja todellinen Moottoriurheiluyleisö tuskin näkee tässä tavassa varsinkaan Ahvenistolla mitään järkeä joka ratana on muutenkin kova kalustolle...

2. mitä taasen tilanteisiin Kaliomäen kanssa tulee niin kysyn mikset mennyt ohi kun joka kerta kun sulla oli paikka työnsit (vaikkakin kevyesti mutta sitä yleisö harvemmin osaa arvioida )??
Ohitse et ilmeisesti päässyt peittelyn takia joka myös mielestäni kuuluu enemmän lajiin kuin Touringiin "kuuluva" kontakti.
Voipi olla että Jammu aikaisemmin hyppäsi jarrulle ja sinä otit sen yllätyksenä ymmärrän sen ja aivan inhimillistä jos näin todella kävi..minun silmissä ei käynyt.
Mitä siihen kierrokseen tulee muutenkin niin olisit saanut mustan lipun ilman Jarnon kolariakin joten ajotapasi siinä lähdössä oli tosiaan tarkkailun alla.
Kuten kaikkien muidenkin jotka ottivat kontaktia.

3.Viisi vuotta ilman kolhuja on tosiaan kunnioitettava tulos ja siitä krediitit Vahvalle Volkkarille....joskus kävi heikommin Sierran kanssa affenistolla muistelen...tosin se oli siviilipeli.

Kova taistelija olet ollut aina se on kaikkien tiedossa mutta välineet ja tapa puhuttaa.Joten ehkä mielipiteesi omaa hieman tarkistamisen varaa kuten omanikin aina välillä.

Mutta asia lienee loppuunkäsitelty ainakin meidän kahden osalta?

No hard feelings omalta osaltani.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Mauri:
Golfit, joilla LMS kilpailee eivät yksinkertaisesti ole luokiteltu Super Productioniin. Niillä ei saisi ajaa missään Suomen ulkopuolella. VW kertoi jäävänsä pois kokonaan jos he eivät saa yhdistää uutta korimallia vanhan mallin moottoriin. Tottakai he saivat poikkeusluvan, kun halusivat. Suosimisella ehkä tarkoitetaan lähinnä sitä, että, kun LMS ehdottaa uutta sääntöä se menee muitta mutkitta läpi. Muilla merkeillä/talleilla ei tällaista sanavaltaa ole, useimmiten heitä ei edes kuunnella.

Varsinkin Hondaa on jostain syystä potkittu eniten. OK, auto on katuversiona valmiimpi, mutta entä sitten? Yleensä unohdetaan, että moottori on vain 1800cc.

Nyt VW porukkaa on pesiytynyt AKK:n johtoonkin ja päätökset sen mukaisia. Buri keksi käännetyn lähtöjärjestyksen ja kas kummaa se otettiin heti seuraavaan kisaan. Jokaisessa lehtihaastattelussa oli Olli kertomassa kokeilun onnistumista. Jälkimmäisen lähdön tiedotteen otsikossa muistettiin toki mainita, että sarjaan saatiin täysin uusi ja yllättävä voittaja, mutta otsikko oli puhtaasti propagandaa lähtökokeilun onnistumisesta.

Tämän saman logiikan mukaan pitäisi Integraan saada S2000 mallin kone olettaisin...siis vain suomessa

:D
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Jukkoja:
Mad-Mikelle:

Jos kyseessä todellakin on P.Jokisen onnettomuus niin se tapahtui vuonna -89.
Paikka johon Honda osui oli miltein sama.
Traaginen tapahtuma alkoi jarrutuksesta jossa auton oikeanpuolen renkaat oli öljyläikän päällä. Auto kääntyi vasemmalle ja osui kaiteeseen. Törmäyksen voimasta kaide vääntyi ja auto liukui kaidetta pitkin kaiteen liitoskohtaan asti, joka oli tehty "puskuliitoksella". Taipumattoman kaiteen pää tunkeutui etupyörän ja sisälokasuojan välistä sisään ja pysähtyi pääkaareen. Nopeutta oli vielä niin paljon että auto repeytyi kuljettajan penkin alta kahtia, samalla jokin osui turvavyön lukkoon ja aukaisi vyöt. kuljettajalla ei ollut vakavia ulkoisia vammoja vaan hänen sisäelimensä eivät kestäneet niin suurta hidastuvuutta.
Eli sinullekin tiedoksi ettei tartte arvuutella ja luulla tietävänsä.
Muutenkin sinulla Mad-Mike näyttää olevan vahvat mielipiteet....omasta mielestäsi mitä ilmeisemmin tietoakin......vaan todellisuudessa taidat olla niitä kavereita joilla luulo voittaa tiedon....?

Terveisin:noin 20 vuotta Suomen rata-autoilua seurannut ja jossain vaiheessa ittekin ajanut!
Itselläni oli yli 40v lajia harrastaneen toisenkäden tietoa yhtäläsyyksistä joten tiedä häntä, tilanteen muistan hämärästi mutta silloin en siitä niin huomiota kiinnittänyt huomiota kun kiinnostus silloin oli enemmän Mp-puolella.
Tosiaan omaan vahvat mielipiteet ja Seison itse omalla nimellä niitten takana menköön sitten syteen tai saveen.
Muista ei aina ole siihen mutta minulla se on sukuvika.
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Mad-Mikelle

Vielä pari kommenttia.

1. Hivenen ihmettelen lausuntoasi että ajotapani oli jo muutenkin tarkkailun alla ja että olisin muutenkin saanut mustan lipun. Hivenen perusteluja väittämillesi?

2. En tiedä kuinka hyvin tunnet säännöt, mutta yleensä virheellisestä ajotavasta (mikäli sellaista on tapahtunut) annetaan varoituslippu ja mikäli virheellinen ajotapa jatkuu niin musta lippu. Varoitusta en saanut joten olisi todellakin kiva saada perusteluja väittämällesi että musta lippu oli tulossa joka tapauksessa.


Terveisin

Olli
 

nokia 1610 eli Petri Leskinen

Well-known member
Liittynyt
29.11.2000
Viestit
94
Sijainti
HML
Originally posted by Mad-Mike:
Ei se ihan samalla tavalla tietenkään mennyt mutta tunnetusti paikka ON vaarallinen..eli on vauhtia ja eräät vaan ei tajua sitä että turvakaaret ei välttämättä kaikkea suojaa...
Se että jos ja kun jälkeenpäin jollekin kolarien takia tulee jotain jälkiseurauksia esim vammautimisen muodossa on aina riski ei sitä että Saa mitä tilaa....
Itse kuulin eräältä 40v uran omaavalta tarinen hieman erillailla miten Jokinen kuoli ja yhtäläisyyksiä Ollin ja Jarnon kolarointiin on liian paljon.
Ahveniston rata on kyllä muuttunut kyseiseltä kohdalta joten tuskin semmoista nyt uudestaan tapahtuu, ennen siinä kohdassa oli törröttävä kaiteenpätkä joka on tänä päivänä hullun näköistä touhua.
 
Ylös