Ahvenistolla Sport 2000 Tour 19-20.5

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Olli Haapalainen:
Mad-Mikelle

Vielä pari kommenttia.

1. Hivenen ihmettelen lausuntoasi että ajotapani oli jo muutenkin tarkkailun alla ja että olisin muutenkin saanut mustan lipun. Hivenen perusteluja väittämillesi?

2. En tiedä kuinka hyvin tunnet säännöt, mutta yleensä virheellisestä ajotavasta (mikäli sellaista on tapahtunut) annetaan varoituslippu ja mikäli virheellinen ajotapa jatkuu niin musta lippu. Varoitusta en saanut joten olisi todellakin kiva saada perusteluja väittämällesi että musta lippu oli tulossa joka tapauksessa.


Terveisin

Olli
Sinusta oltiin tehty raportti suolenkin eräästä ratapisteestä edellisellä kierroksella.
Tämän asian kuulin suoraan puhelinkeskustelussa kyseisen lippumiehen kanssa 24.5.

Ja miten tiedän säännöt niin sanotaan vaikka näin että rataleima on taskussa ja toimitsijanakin ollaan välillä oltu. Moottoriurheilu ura alkoi Ohiossa 1984 ASA Stock Car luokassa mekaanikkona.Samaan aikaan ajoi myös luokassa eräs kohtelias kuski niin radallakin kuin sen ulkopuolella kuin Alan Kulwicki joka tuli tutuksi.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by nokia 1610:
Ahveniston rata on kyllä muuttunut kyseiseltä kohdalta joten tuskin semmoista nyt uudestaan tapahtuu, ennen siinä kohdassa oli törröttävä kaiteenpätkä joka on tänä päivänä hullun näköistä touhua.

Totta on että kaidetta on muutettu mutta kaukana ei ollut joko Kalliomäen suistuminen varikon kuiluun taikka että joku perässä tuleva olisi osunut häneen.
Edellisen kerran kun nuori ja nopeampi kuljettaja oli töninyt Ollia tulos oli että sama Honda oli useita kymmeniä metrejä lepikossa ja paikkana Kemoran pääsuoran pääty...kaikenlisäksi olli itse on Kemorassa itse mennyt aikaisemmin sanomaan että kerran vielä kun tönäiset niin saat takaisin...(ja varmasti tuli korkojen kera...) eli se siitä pienistä touring luokkaan "kuuluvista" pusuista...
Kyllä maalia saa vaihtaa ei siinä mitään mutta itseäni ainakin kaikki kolhut autossa Vituttaa niin paljon ettei mitään määrää kun itse ne kuitenkin aina joutuu korjaamaan joten osaa arvostaa enemmän kuskia joka ajaa rehdisti ilman kostamismentalitettia.
Lipsahdukset annetaan kyllä anteeksi tottakai ja vahinkoja sattuu jokaiselle.Jos vahinkoja ei kukaan salli niin silloin ajaminenkaan ei ole nautinto...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Mad-Mike:
Totta on että kaidetta on muutettu mutta kaukana ei ollut joko Kalliomäen suistuminen varikon kuiluun taikka että joku perässä tuleva olisi osunut häneen.
No ei sinne varikon kaiteen yli suistumisesta kyllä tainnut olla edes teoriassa varaa. Sen sijaan riski siihen, että joku kädetön tällää autonsa samaan kasaan on Ahvenistolla aina vaanimassa. Muistuu mieleen se Virtasen, Honkasen ja Kaarnan "touchdown" siinä ylämäessä, jossa lähes joka vuosi sattuu ja tapahtuu...
kaikenlisäksi olli itse on Kemorassa itse mennyt aikaisemmin sanomaan että kerran vielä kun tönäiset niin saat takaisin...(ja varmasti tuli korkojen kera...) eli se siitä pienistä touring luokkaan "kuuluvista" pusuista...
Tiettyyn rajaan asti kontakti kuuluu Touring-luokkiin. Olkoonkin, että maailmalla harva kuski ajaa omalla rahapussillaan kuten täällä Suomessa. Törkein esimerkki oli Helsinki ITC Thuderissa Ludwig(?) joka surutta ajeli ruotsalaistuntumalla ja tarvittaessa työnsi kenet vain tieltään kaiteeseen
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Don Vito:

[/b]
No ei sinne varikon kaiteen yli suistumisesta kyllä tainnut olla edes teoriassa varaa. Sen sijaan riski siihen, että joku kädetön tällää autonsa samaan kasaan on Ahvenistolla aina vaanimassa. Muistuu mieleen se Virtasen, Honkasen ja Kaarnan "touchdown" siinä ylämäessä, jossa lähes joka vuosi sattuu ja tapahtuu...

Tiettyyn rajaan asti kontakti kuuluu Touring-luokkiin. Olkoonkin, että maailmalla harva kuski ajaa omalla rahapussillaan kuten täällä Suomessa. Törkein esimerkki oli Helsinki ITC Thuderissa Ludwig(?) joka surutta ajeli ruotsalaistuntumalla ja tarvittaessa työnsi kenet vain tieltään kaiteeseen[/B][/QUOTE]

Tuo vaara että toinen törmää perässä tullessa on ahvenistolla olemassa aina siksi se on rata turvaalueiltaan onneton missä ja kun ajatellaan vain omaa napaa niin jälkitilanteiden vaara on aina ilmassa.
Mielestäni käytäntö sportteihin ois hyvä että 5000mk sakkoa ja jokaisesta peltikontaktista jonka lippumiehet raportoivat ja tuomaristo tutkii ja päättää.Toisaalta myös se että syyllinen maksaa toisen kolhut rauhottaisi ...näin eräät jotka ovat tönimisessä niin taitavia että ei omaan autoon jää jälkiä eivät pääsisi omasta mielestään kuin koira veräjästä.
Sen voin sanoa että on aika harvinaista että
lippumiehet raportoivat tönimisestä päälipulle sen verran itsekkin olen lippumiehenä ollut.

Ludwig oli todella sika ajamisessa mutta taitaa miehellä olla varaa itsellä sen verran että pystyisi jopa maksamaan aiheuttamansa tuhot jos tarve olisi...
Ja kuten aikaisemmin sanoin että pitää hyväksyä vahingot ja maaliahan joskus vaihtuu sille ei voi mitään kun lähellä ollaan ja siksi tuomaristo päättää onko kontaktit tahallisia tai tahattomia kuten tässäkin kyseisessä tapauksessa.
Toisaalta olen myös sitä mieltä että jos on hinku ajaa mutta rahkeet ei oikein riitä niin miksi pitää mennä leikkimään kun haaverin sattuessa kausi jää kesken...
Itse olen jo tottunut siihen että minimi mitä pitää olla on varakone +laatikko paketti,peltiosia (loksut kaikki neljä) ja tietenkin tukivarsia ja vetareita etc jos SMää pitää ajaa.
Harvalla tosin näin on suomessa olen huomannut.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by 106:
Tilannehan alkoi siitä, kun Kalliomäki ja Haapalainen osuivat aluksi pääsuoran jälkeisessä mutkassa. Haapalaisella oli spinnaus tosi liki, mutta hienosti mies tilanteen selvitti pitämällä kaasun pohjassa kuten kuuluukin. Mutta sen jälkeen ilmeisesti kuuppa himmeni. Parin ohituksen jälkeen Haapalainen oli Kalliomäen kontissa kiinni, eikä edes yrittänytkään ohi vaan kolkutteli kokoajan luukkuun pikkupusuja. Seurasimme tilannetta pari kierrosta ja sama jatkui. Jos oli pakko opettaa nuorempaa, niin olisi sitten suolenkillä kilkannut eikä kaiken kansan edessä, radan nopeimmassa kohdassa!!! Koko suoran matkan ennen lopullista kosketusta Haapalainen pusutti Hondan konttia ja viimeisen niitin jälkeen Integran lähti kuin nappi paidasta. Ja jos joku väittää, että kilpailutilanne, niin bullshit!!! Ihan selvä kosto! Luulisi kaksinkertaisen Suomen Mestarin hiukan paremmin hallitsevan hermonsa. En ihmettele, että toiset kuljettajat ovat palanneet rallin pariin, jossa peltitöistä todellakin vastaa kuljettaja itse, eikä luokan hallitseva Suomen Mestari!
Mitä tähän vois enempää todeta...ei sitten juur mitään.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Joonas Salmimäki:
Tervehdys !

Olen jo jonkin aikaa seurannut näillä sivuilla käytäviä keskusteluja ja päätin nyt itsekkin ottaa osaa. Mitä tuohon minun kommenttiini kuljettajista tulee, niin arvaahan sen mitä sitä tulee sanottua heti tuoreeltaan tuollaisen kisan jälkeen. Omalle kohdalleni sattui niin ikävästi että sain hieman tööttiä takapuskuriin ja ajauduin ulos radalta. Kun lähdin sitten tekemään uutta nousua, niin eteeni sattui sitten muutama ns. "kädetön kuljettaja". Jotkut kuljettajat, monta sekunttia hitaampina, eivät piittaa minkäänlaisista säännöistä. Kylkeen tullaan surutta ja peittely käsittää koko ratakierroksen. Omaan tyyliini kuuluu toisten kuljettajien kunnioittaminen ja sääntöjen noudattaminen. Ehkäpä minulla kävi vain huono tuuri, näyttiväthän Immu sekä Olli, että voi takaakin nousta kärkeen. Suhtautumiseni tähän uudistukseen ei ole muuttunut. Kokeilua voidaan mielestäni jatkaa, mikäli pelisäännöt ovat kaikille selvät.

Uudet kotisivumme löydät osoitteesta: http://www.fim-motorsport.com

Näin puhuu todellinen Herrasmies.
;)
 

nokia 1610 eli Petri Leskinen

Well-known member
Liittynyt
29.11.2000
Viestit
94
Sijainti
HML
Originally posted by Mad-Mike:
Tuo vaara että toinen törmää perässä tullessa on ahvenistolla olemassa aina siksi se on rata turvaalueiltaan onneton missä ja kun ajatellaan vain omaa napaa niin jälkitilanteiden vaara on aina ilmassa.
Mielestäni käytäntö sportteihin ois hyvä että 5000mk sakkoa ja jokaisesta peltikontaktista jonka lippumiehet raportoivat ja tuomaristo tutkii ja päättää.Toisaalta myös se että syyllinen maksaa toisen kolhut rauhottaisi ...näin eräät jotka ovat tönimisessä niin taitavia että ei omaan autoon jää jälkiä eivät pääsisi omasta mielestään kuin koira veräjästä.
Sen voin sanoa että on aika harvinaista että
lippumiehet raportoivat tönimisestä päälipulle sen verran itsekkin olen lippumiehenä ollut.

Ludwig oli todella sika ajamisessa mutta taitaa miehellä olla varaa itsellä sen verran että pystyisi jopa maksamaan aiheuttamansa tuhot jos tarve olisi...
Ja kuten aikaisemmin sanoin että pitää hyväksyä vahingot ja maaliahan joskus vaihtuu sille ei voi mitään kun lähellä ollaan ja siksi tuomaristo päättää onko kontaktit tahallisia tai tahattomia kuten tässäkin kyseisessä tapauksessa.
Toisaalta olen myös sitä mieltä että jos on hinku ajaa mutta rahkeet ei oikein riitä niin miksi pitää mennä leikkimään kun haaverin sattuessa kausi jää kesken...
Itse olen jo tottunut siihen että minimi mitä pitää olla on varakone +laatikko paketti,peltiosia (loksut kaikki neljä) ja tietenkin tukivarsia ja vetareita etc jos SMää pitää ajaa.
Harvalla tosin näin on suomessa olen huomannut.
Joo ja mitä vielä, otetaanko käyttöön myös vilkut mutkissa jolloin kaikki varmasti näkee että mutka on tulossa ja sitten tietysti kuskit voisi vilkutella käsillä että milloin voi mennä ohitse niin ei ole mitään vaaraa. Mielestäni tätä tehdään yleisölle ja niillä PITÄÄ olla NÄHTÄVÄÄ muuten häviää yleisö eli käy kuin 90 luvun alussa.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Ihan mukava keskustelu. Toivottavasti tätä lukee kaikki nuoret ja muuten vaan varattomat, jotka suunnittelevat S2000-luokkaan tulemista. varsinkin Haapalaisen "köyhät kyykyyn" asenne on kyllä melkoinen.
En tiennytkään, että Salmisen Jyrki on ajomiehiä. Nappulaahan kaverilla on vaikka koko varikon ostamiseen (omaisuus muistaakseni n 300 Mmk, siis ei osakkeissa vaan käteisenä). Jos ainoa kriteeri kisaan pääsemiseksi on auto ja rahaa lisenssin lunastamiseen, ollaan heikolla. Ymmärrän, että lamavuosina esim F4-kisoihin pääsi kukaka tahansa vaikka ilman minkäänlaista kilpailutaustaa, mutta ei tilanne niin lohduton voi ola tänä päivänä. Kyllä AKK voisi vähän tasoa tarkistaa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by SpeedKing:
Jos ainoa kriteeri kisaan pääsemiseksi on auto ja rahaa lisenssin lunastamiseen, ollaan heikolla. Ymmärrän, että lamavuosina esim F4-kisoihin pääsi kukaka tahansa vaikka ilman minkäänlaista kilpailutaustaa, mutta ei tilanne niin lohduton voi ola tänä päivänä. Kyllä AKK voisi vähän tasoa tarkistaa.

Siis minkälainen organisaatio ja karsintajärjestelmä tarvitaan ??
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Taitaisi olla toisen otsikon asiaa, mutta tulkoon tähän keskustelun jatkeeksi. Pieleen menee, jos kilpa-autoilukykyä aletaan arvioimaan varallisuuden mukaan. Radalla on mukana sekä lahjakkaita köyhiä että rikkaita ja vastaavasti lahjattomia löytyy kummastakin porukasta ja paljon siltä väliltäkin. Kisoihin pääsee mukaan jokainen kunhan hankkii tarvittavan lisenssin AKK:n kautta. Ei siinä yleensä verotustietoja kysellä. Rataleimatutkinto ja muutama kisa esim. merkkiluokissa niin portti on avoin sport 2000:siin. Sitäpaitsi Suomessa ajetaan erittäin siististi muihin maihin verrattuna. Kolareita sattuu, mutta niihin jokainen on kai jotenkin henkisesti varautunut. Ellei tätä riskiä halua ollenkaan ottaa, pitää siirtyä ajamaan sprinttikisoja (ja varovasti, koska sielläkin voi lipsauttaa pusikkoon). Olen seurannut kotimaan kisoja useita vuosia ja en todellakaan ole havainnut kilpailulähtöjen aikana kertaakaan "köyhät kyykkyyn" menttaliteettia ajajien keskuudessa. Toiset tupeksii enemmän kuin toiset, mutta todella väkisin ei toisista yritetä ohi tai yli. Ja näin pitää ollakin. Lopuksi: muistakaa, että kateus on todella kavala ja alhainen tauti, se voittaa kiimankin.
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Uudessa Volkkarissa ei ole yhtä hyvää moottoria saatavilla. Jotenkin niin, että neloskorissa on vain 4 venttiilinen tai jotain.

A3:n ongelmana on myös ainakin moottori isoin vapaasti hengittävä bensakone on 1,8 litrainen eikä siinäkään kait ole riittävästi venttiilejä...

Hondan sorsimisesta tulee ensimmäisenä mieleen parin vuoden takaiset 60kg lisäpainot, jotka tiputtivat jokaisen Honda-kuskin kierrosaikoja noin sekunnilla. Ei kai muuten mitään suurempaa ajojahtia ole ollut.

Ullakko on nyt nopea Hondalla ja varmasti liikkuu juttuja auton ylivoimaisuudesta. Tosiasiassa uuden korimallin BMW on melkoisesti muita nopeampi, kun paketti vain on kasassa. Todisteena vaikkapa Aivis Ohtlan huimat testiajat keväällä kunnes moottori levisi. Nyt vanhalla pelillä ei Viron mies ole enää ehtinyt. Nopea kuski osaavassa tiimissä uudella Bemulla ei löytäisi Sporteissa vastusta.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ullakosta tuli mieleen pari hupaisaa seikkaa:

-ennen kauden alkua kertoi medialle olevansa ainoa pohjalainen kuljettaja. Michael Westman voisi olla toista mieltä.

-poika oli tiettävästi viime viikonloppuna Jurvassa harjoittelemassa Legensillä rataa. Miten eteläpohjalainen ei osaa alueensa ainoaa moottorirataa? :)
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Eikös se niin ole, että harjoittelu tekee mestarin? Ajotuntuma ja sen ylläpitäminen on ainakin minun mielestäni autourheilussa ehdottoman tärkeää. Onko rata tuttu vai ei, sillä ei ole mitään merkitystä.
Taannoin Bosse Grönholmin isä Uffe ajoi joka ilta puolisen tuntia kahdeksikkoa kotinsa pihamaalla. Ja tunsi kyllä varmasti pihansa nurkat. Kyseessä olikin ajotuntuman ylläpitäminen ja miehen suoritukset huomioiden ei ollut turhaa työtä.
Eikä Immunkaan tulosten valossa asiassa mitään virnisteltävää ole, luulisi muidenkin kiireesti radoille suuntaavaan, jos haluavat mr. Ullakon vauhdissa pysyä. Korjaa, jos olen väärässä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kuten varmaan huomasit, oli perässä hymiö...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by nokia 1610:
Joo ja mitä vielä, otetaanko käyttöön myös vilkut mutkissa jolloin kaikki varmasti näkee että mutka on tulossa ja sitten tietysti kuskit voisi vilkutella käsillä että milloin voi mennä ohitse niin ei ole mitään vaaraa. Mielestäni tätä tehdään yleisölle ja niillä PITÄÄ olla NÄHTÄVÄÄ muuten häviää yleisö eli käy kuin 90 luvun alussa.
Toisaalta on myös yleisön aliarvioimista mielestäni jos luullaan että yleisö hyväksyy tahalliset kolaroinnit ja esim käänteisen lähtöjärjestyksen sehän ei ole enään kisaamista vaan joku jokkiksen ja romurallin välimuoto.
tällä tavalla häviää yleisöä myös...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by Zep:
Ullakosta tuli mieleen pari hupaisaa seikkaa:

-ennen kauden alkua kertoi medialle olevansa ainoa pohjalainen kuljettaja. Michael Westman voisi olla toista mieltä.

-poika oli tiettävästi viime viikonloppuna Jurvassa harjoittelemassa Legensillä rataa. Miten eteläpohjalainen ei osaa alueensa ainoaa moottorirataa? :)
ehkä ei ollut parempaakaan tekemistä...

:D
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Originally posted by Mad-Mike:
Toisaalta on myös yleisön aliarvioimista mielestäni jos luullaan että yleisö hyväksyy tahalliset kolaroinnit ja esim käänteisen lähtöjärjestyksen sehän ei ole enään kisaamista vaan joku jokkiksen ja romurallin välimuoto.
tällä tavalla häviää yleisöä myös...
Niin ihan totta mutta kaikkea pitää tapahtua sopivassa määrin mutta silti tapahtumiin ei oikein voi vaikuttaa etukäteen.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Ai mitenkäkö tasoa?
Esim taustaksi vaditaan karting tms menestystä ja sitten aina luokka yylöspäin. Merkkiluokista on toki hyvä ponnistaa, sieltäkin voidaan vaatia menestystä ennenkuin pääsee esim S2000-luokkaan. Pelkkä osallistuminen ei riitä tai joku säkällä voitettu osakisa. Pitää olla pitkäaikaisempaa menestystä.
Kyllä näitä keinoja löytyy.
Taitaa vaan olla niin, että, jos edellämainittuja konsteja otetaan käyttöön ,vähiin käyvät kuskit...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by SpeedKing:
Kyllä näitä keinoja löytyy.
Taitaa vaan olla niin, että, jos edellämainittuja konsteja otetaan käyttöön ,vähiin käyvät kuskit...
Ja sitten kun on todistanut pystyvänsä hallitsemaan menestyksekkäästi F3:n tai S2K:n niin onkin riittävän hyvä siirtymään kuninkuusluokkaan eli SuperSalooneihin (tai millä nimellä sitä sitten joskus kutsutaankin kun joka toinen auto on joku GT-Possu...) :D
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by SpeedKing:
Ai mitenkäkö tasoa?
Esim taustaksi vaditaan karting tms menestystä ja sitten aina luokka yylöspäin. Merkkiluokista on toki hyvä ponnistaa, sieltäkin voidaan vaatia menestystä ennenkuin pääsee esim S2000-luokkaan. Pelkkä osallistuminen ei riitä tai joku säkällä voitettu osakisa. Pitää olla pitkäaikaisempaa menestystä.
Kyllä näitä keinoja löytyy.
Taitaa vaan olla niin, että, jos edellämainittuja konsteja otetaan käyttöön ,vähiin käyvät kuskit...
Niin Rallissahan on nousupisteet miksei samaa käytetä enään radalla koska eräs kuski väitti 80 luvun alussa joutuneen nousupiteitä keräämään ennekuin ajeli yleisellä lapulla
 
Ylös