Mutku sanoi:
Totta kai Montoya uskoo paikalla olessaan olisi ajanut voitosta
Itse melkeinpä veikkaan että ihan itsetuntoaan vaaliakseen kuskit ovat melko herkkiä sälyttämään syyn aina auton niskaan. Kuskin itsetunto ja varmuus ovat kuitenkin hyvin tärkeitä ominaisuuksia, ja jos rupeaa liian syvälliseen itsetutkiskeluun ja toteaa että en minä ehkä olekaan tarpeeksi hyvä, niin se heijastuu kyllä suoraan ajamiseen. Se on pakko olla vähän tyhmänrohkea ja kusipää että pärjää.
Eikä se tietysti kaukana useinkaan ole totuudesta, ei paljon ajeta eturiviin jos auto ei ole eturivimateriaalia, vaikka ratissa olisi tse Senna.
Tämä nykyinen aika-ajosysteemi korostaa tätä, jos kuski on vähänkin epävarma niin se kyllä kaatuu niskaan. Ainoastaan yksi kierros, ja koko maailma katsoo sitä. Vanhalla systeemillä se pieni virhe ei haittaa, varikolta uudet nakit ja uusi yritys. Sitä ei edes vahdata niin tarkkaan, samoin se varmuus on helppo hakea, kun voi vetää niitä kierroksia varman päälle muutaman kappaleen jossa hakee sen linjan ja vauhdin siihen mutkaan. Nyt se on pakko arpoa siihen, jos ottaa liian varovasti tulee paska aika, jos vedät vähänkin leveäksi niin kymppejä ropisee. Harva noistakaan jampoista taitaa olla niin kone että pystyy kylmiltään repimään lähellekään optimiaikoja.
Itse mutuillen olin saanut itseni vakuuttuneeksi että Kimi olisi ollut yksi parhaista tässä suhteessa, mutta niin hapuilevaa on meno viime aikoina ollut että en jaksa enää niin uskoa. Ei varmaan ole sattumaa että Alonso, Schumi ja Trulli pärjäävät aika-ajoissa hyvin jatkuvasti. Toisaalta Montykin oli aika-ajospesialistin maineessa, mutta vaisua on senkin meno ollut, Kimiinkin verrattuna. Voihan se olla että se vika on sittenkin siinä autossa (tai todennäköisesti, sekä mäkissä että kuskikaksikossa).