Aika-ajot - Bahrain

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
gnz sanoi:
Jaa, mitä paineita?

Hattua suoritukselle voi toki nostaa. Ei vaan jaksa uskoa, että gasojen määrä olisi tasainen, niin puhdas kierros kimiltä tuli.

Painoa paljon päällä uskoisin, mutta pianhan se nähdään.
No jos Pedro elättelee vielä toiveita vakiopaikasta jossakin niin oli minusta aika hyvä työnäyte.

Kimpyllä on varmaan enemmän gasoa, mutta tuskin kovin paljoa.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Mutku sanoi:
Totta kai Montoya uskoo paikalla olessaan olisi ajanut voitosta
Itse melkeinpä veikkaan että ihan itsetuntoaan vaaliakseen kuskit ovat melko herkkiä sälyttämään syyn aina auton niskaan. Kuskin itsetunto ja varmuus ovat kuitenkin hyvin tärkeitä ominaisuuksia, ja jos rupeaa liian syvälliseen itsetutkiskeluun ja toteaa että en minä ehkä olekaan tarpeeksi hyvä, niin se heijastuu kyllä suoraan ajamiseen. Se on pakko olla vähän tyhmänrohkea ja kusipää että pärjää.

Eikä se tietysti kaukana useinkaan ole totuudesta, ei paljon ajeta eturiviin jos auto ei ole eturivimateriaalia, vaikka ratissa olisi tse Senna.

Tämä nykyinen aika-ajosysteemi korostaa tätä, jos kuski on vähänkin epävarma niin se kyllä kaatuu niskaan. Ainoastaan yksi kierros, ja koko maailma katsoo sitä. Vanhalla systeemillä se pieni virhe ei haittaa, varikolta uudet nakit ja uusi yritys. Sitä ei edes vahdata niin tarkkaan, samoin se varmuus on helppo hakea, kun voi vetää niitä kierroksia varman päälle muutaman kappaleen jossa hakee sen linjan ja vauhdin siihen mutkaan. Nyt se on pakko arpoa siihen, jos ottaa liian varovasti tulee paska aika, jos vedät vähänkin leveäksi niin kymppejä ropisee. Harva noistakaan jampoista taitaa olla niin kone että pystyy kylmiltään repimään lähellekään optimiaikoja.

Itse mutuillen olin saanut itseni vakuuttuneeksi että Kimi olisi ollut yksi parhaista tässä suhteessa, mutta niin hapuilevaa on meno viime aikoina ollut että en jaksa enää niin uskoa. Ei varmaan ole sattumaa että Alonso, Schumi ja Trulli pärjäävät aika-ajoissa hyvin jatkuvasti. Toisaalta Montykin oli aika-ajospesialistin maineessa, mutta vaisua on senkin meno ollut, Kimiinkin verrattuna. Voihan se olla että se vika on sittenkin siinä autossa (tai todennäköisesti, sekä mäkissä että kuskikaksikossa).
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Räikkönen ajoi yllättävän hyvin, ei hävinnyt testikuskillekaan juuri mitään.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
vermula sanoi:
Alonso on kyllä ihmeellinen. Se on kuin tunteeton kone, lenhidtötilaisuudessa löysä kuin mikä ja apaattisen näköinen, melkein huumattuna, autossa viilipytty, täydellinen kilpailija, joka hallitsee hermonsa :thumbup:
Kateeksi käy
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
holvius sanoi:
No jos Pedro elättelee vielä toiveita vakiopaikasta jossakin niin oli minusta aika hyvä työnäyte.

Kimpyllä on varmaan enemmän gasoa, mutta tuskin kovin paljoa.
Korjatkaapa taas huonosti seurannutta, mutta eikö suurin ero revennyt juuri viimeisessä mutkassa. Liian varovaisesti taisi tulla otettua eilisen mokan jälkeen.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Olipas taas aika-ajot. Kunhan Montoya palaa sairaslomaltaan, hänet alennetaan testikuskiksi, parinaan Räikkönen, joka keskittyy seuraavat kolme vuotta rengastestaukseen vanhalla autolla jossain Kuala Lumpurissa keskellä viidakkoa. De la Rosa ja Wurz nostetaan kisakuskeiksi kamppailemaan voitoista.

:alppu:

Schumacher ajaa kisan läpi ilman pysähdyksiä, kun taas Oviedon ihmisohjus pysähtyy neljästi. Barrichello tulee viimeisestä ruudusta kakkoseksi, niinikään pysähtymättä kertaakaan. Webber ottaa taas matsia Fisichellan kanssa, kerran ratin takana, kerran nurmikolla. Briatore haastaa Australialaisen oikeuteen pahoinpitelystä Fisichellan maatessa seuraavat puoli vuotta sairaalassa. Kovalainen nostetaan Renaultin kisakuskiksi, koska Montagny on liian boheemi.

Alonson hermot eivät kestä nuorta vetyperoksidiblondia ja miehen suoritukset ailahtelevat. Heikki ottaa MM-johdon itselleen ylivoimaisella autolla ja pitää sen itsellään viimeiseen kisaan saakka. FIA:n tutkimuksissa Michelinin renkaat todetaan laittomiksi ja niitä pienennetään mittasuhteisiin 20cm * 15cm. Ferrari voittaa maailmanmestaruuden.

:thumbfh:
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Hurmurisija sanoi:
Korjatkaapa taas huonosti seurannutta, mutta eikö suurin ero revennyt juuri viimeisessä mutkassa. Liian varovaisesti taisi tulla otettua eilisen mokan jälkeen.
Jeesushan oli hyvin edellä vielä ennen keskisektoria jossa turpaan tuli Pedrolle about 4 kymmenystä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
vermula sanoi:
Alonso on kyllä ihmeellinen. Se on kuin tunteeton kone, lenhidtötilaisuudessa löysä kuin mikä ja apaattisen näköinen, melkein huumattuna, autossa viilipytty, täydellinen kilpailija, joka hallitsee hermonsa :thumbup:
Tuo vertaus kävisi erääseen toiseenkin:doubtful:
 

Shammy

Well-known member
Liittynyt
19.7.2003
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Vetäispä nyt sit mäkkäri kimin kohdalla todella ässän hihasta ja tosiaan olis se raskaampi auto mutta jotensakin ei tuu siihen uskottua :p Sieltä ne tulee kuitenkin kärjen kanssa samaan aikaan sisään, säkällä kierrosta myöhemmin. Jotenkin oudoks menny kyllä kun nousi spontaanisti kädet kattoa kohti ku alonso otti paalun. Tulee jo jännitettyä rellun ja toyotan puolesta enemmän ku mäkkärin.

Ei oo vieläkään oikeen iskeytynyt tää uus systeemi muhun näköjään, kun taas olin aikeissa odottaa "huomista" kisaa mutta tuossahan se alkaa jo parin tunnin päästä :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Mitähän sieltä Schurrarin 1B-kuskin autosta taas hajosi?
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
vermula sanoi:
Alonso on kyllä ihmeellinen. Se on kuin tunteeton kone, lenhidtötilaisuudessa löysä kuin mikä ja apaattisen näköinen, melkein huumattuna, autossa viilipytty, täydellinen kilpailija, joka hallitsee hermonsa :thumbup:
Alonso on...ICEMAN ! ;)
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
vermula sanoi:
Alonso on kyllä ihmeellinen. Se on kuin tunteeton kone, lenhidtötilaisuudessa löysä kuin mikä ja apaattisen näköinen, melkein huumattuna, autossa viilipytty, täydellinen kilpailija, joka hallitsee hermonsa :thumbup:
Pakko myöntää, näin on. En ennen kauden alkua uskonut, kun miehelle on tullut niitä spinnauksia sun muita aina silloin tällöin, mutta nyt tyypin meno näyttää tosi hyvältä. Ehkä myös sen takia, että jättää Schumacherin taakseen. Kävi Räikköselle miten kävi, toivottavasti mestarin nimi vaihtuu tänä vuonna. Niin kuljettajien kuin valmistajienkin.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Originally posted by Razah Itse mutuillen olin saanut itseni vakuuttuneeksi että Kimi olisi ollut yksi parhaista tässä suhteessa, mutta niin hapuilevaa on meno viime aikoina ollut että en jaksa enää niin uskoa.
Uskon edelleen Kimin raakanopeuteen, mutta epäilen, että pää ei kestä. Ehkä odotukset olivat liian korkealla, yritys on liian kovaa tai ulkopuoliset paineet ovat alkaneet kasautua. Mitenköhän on motivaation ja sitoutumisen kanssa? Nythän tilanne näyttää siltä, että lähivuosina kärjessä riittää tungosta. Toivottavasti Kimikin pystyy sitoutumaan auton kehittämiseen vähintään viiden vuoden tähtäimellä. Vaatii erilaista asennoitumista sitoutua kehittämään autoa tuloksista riippumatta kuin odottaa maailmanmestaruutta.

Edessä loistava tulevaisuus vai takana loistava tulevaisuus?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
MacMersusta puutuu se viimeinen vääntö. Ei pääse ohi, ei ylletä paalulle, luotettavuutta löytyy, mutta ei "kohokohtiakaan"...
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Hurmurisija sanoi:
Uskon edelleen Kimin raakanopeuteen, mutta epäilen, että pää ei kestä.
Tästäkö johtui renkaan räjähtäminen viime kisassa matkalla palkintopallille?


Edessä loistava tulevaisuus vai takana loistava tulevaisuus?
Ensimmäinen vaihtoehto mikäli vaihtaa tallia. Jos pysyy McLarenilla niin toinen.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Originally posted by Observer Ensimmäinen vaihtoehto mikäli vaihtaa tallia. Jos pysyy McLarenilla niin toinen.
McLaren on ollut vuosien saatossa yksi parhaista talleista. Mihin talliin Kimin kannattaisi vaihtaa? Miten toimii huippu-urheilija? Sitoutuu tekemään työtä menestyksen eteen ja ottaa vastaan mitä tulee vai hyppii toiveikkaana kukasta kukkaan ja kiukuttelee, jos talli ei pystykään tarjoamaan voittaja-autoa. Mahtaa harmittaa, jos Mäciltä lähdön jälkeen talli voittaakin maailmanmestaruuden.

Tallin vaihto tuskin myöskään sujuu ihan tuosta noin vain. Kun lasketaan yhteen kuskin mainosarvo ja ajosuoritus, niin Kimin kanssa samalla viivalla on muitakin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Hurmurisija sanoi:
McLaren on ollut vuosien saatossa yksi parhaista talleista. Mihin talliin Kimin kannattaisi vaihtaa? Miten toimii huippu-urheilija? Sitoutuu tekemään työtä menestyksen eteen ja ottaa vastaan mitä tulee vai hyppii toiveikkaana kukasta kukkaan ja kiukuttelee, jos talli ei pystykään tarjoamaan voittaja-autoa. Mahtaa harmittaa, jos Mäciltä lähdön jälkeen talli voittaakin maailmanmestaruuden.

Tallin vaihto tuskin myöskään sujuu ihan tuosta noin vain. Kun lasketaan yhteen kuskin mainosarvo ja ajosuoritus, niin Kimin kanssa samalla viivalla on muitakin.
Joo en minäkään suosittele tallin vaihtoa. Katsotaan olenko kauden jälkeen eri mieltä. Ei Kimin pää todellakaan sitä rengasta räjäyttänyt. Aika-ajoissa on tullut mokia. Toisaalta ei Schumikaan ollut mikään erikoinen aika-ajaja kuin vasta myöhemmällä urallaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kiistatta mielenkiintoiset ennakkoasetelmat kisaan. Alonson meno näytti vahvalta, todella suvereenia menoa koko viikonlopun ajan. Ferrari ja Schumacher on mielestäni pieni arvoitus. Miten renkaat kestää kisapituuden ja mikä on taktiikka? Schumin virhe ei maksanut sijoituksia, eikä siinä hirveästi mennyt aikaakaan hukkaan. Hieno sladihan se oli.

McLarenin kohdalla homma ei näytä maan mainiolta. neljäs rivi on kumminkin aika kaukana kärjestä. Toki taktiikalla voidaan nousta jonkin verran, mutta jos ajellaan kisaa siellä n. 10 sijan tuntumassa ekat 12-15 kierrosta, niin kärki on sinä aikana päässyt aika kauas.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Observer sanoi:

Ensimmäinen vaihtoehto mikäli vaihtaa tallia. Jos pysyy McLarenilla niin toinen.
Jaahas nyt on jo McLadan vika, ettei uusi Senna kyykytä kaikkia kierroksella.

En Kimpynä paljon katseli aidan toiselle puolelle. Kimpy on erinomainen kuljettava, mutta ei mikään Sennan tai SS veroinen rattimies. Ainakaan vielä.

Marginaalit ovat pieniä. Button oli vielä viime vuonna kaikkien huulilla, nyt aviedon ihmislapsi. Mikään ei takaa, että aidan toisella puolella menisi paremmin.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Hurmurisija sanoi:
McLaren on ollut vuosien saatossa yksi parhaista talleista. Mihin talliin Kimin kannattaisi vaihtaa? Miten toimii huippu-urheilija? Sitoutuu tekemään työtä menestyksen eteen ja ottaa vastaan mitä tulee vai hyppii toiveikkaana kukasta kukkaan ja kiukuttelee, jos talli ei pystykään tarjoamaan voittaja-autoa. Mahtaa harmittaa, jos Mäciltä lähdön jälkeen talli voittaakin maailmanmestaruuden.
Kimi on ajanut jo kolme vuotta McLarenia ja jossain vaiheessa täytyy katsella muualle jos tulosta ei tule. Tätä sekoilua on McLarenilla jatkunut jo useita vuosia. Edellinen suht ehjä kausihan Mäkillä oli vuonna 2000. Tänäkin vuonna vaikuttaa siltä että ei se auto olekaan niin hyvä kuin alunperin ehkä kuviteltiin. Mestaruuksista tuollakaan koslalla on täysin mahdoton ajaa. Toisinkuin Ferrarilla kuski ei suunnittele ja rakenna itse omaa autoaan vaan se jää valitettavasti inssien ja mekaanikkojen tehtäväksi ja tällä osastolla ei oikein tunnu hommat luistavan suurista resursseista huolimatta. Vaihtaa vois vaikka Williamsille ja tällä hetkellä muissa tiimeissä ei taida ens vuoden tilanne olla vielä auki ellei sitte Rellulla olis tilaa. Pois McLarenilta kuitenkin.


Tallin vaihto tuskin myöskään sujuu ihan tuosta noin vain. Kun lasketaan yhteen kuskin mainosarvo ja ajosuoritus, niin Kimin kanssa samalla viivalla on muitakin.
Ketä? Alonso ja Sgumi siinäpä ne ja molemmat tuskin on vaihtamassa tallia. Eli peräti kaks kuskia on sillä samalla viivalla.
 
Ylös