carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Nyt on aikaista vielä sanoa aiheesta juuri mitään, mutta laitetaan nyt kuitenkin pientä veikkausta, toteutuuko Rovaniemen MM-ralli myös ensi vuonna? Tätä ketjua on sitten hauska katsoa tämän vuoden lopulla, kun kalenteri on selvillä. Jos ollaan realisteja, niin tuskinpa ajetaan, mutta haluan nyt kuitenkin olla optimistinen ja sanon että kyllä ajetaan Ruotsin rallin jälkeen. Ja myös Jyväskylässä ajetaan.
Rallin järjestäjien puolesta ongelmaa ei ole ja 2 talvirallia kauden aikana on ollut toiveenakin. Ongelmaksi muodostuu lähinnä FIAn politiikka, joka pyrkii siihen ettei kahta kisaa ajeta samassa maassa ja tavoitteena on muutenkin levittäytyä laajasti ympäri maailmaa ja uusia automarkkina-alueita. Tämä periaate on vähän ontuva siinä mielessä, että suurin osa koko MM-sarjan julkisuudesta tapahtuu TV:n ja nettisisällön välityksellä. Rallin MM-sarjaa seuraa vuosittain yli 800 miljoonaa katsojaa sadassa eri maassa TV:n välityksellä, kun taas kisoissa paikan päällä luvut on joitakin satoja tuhansia. Esim. Jyväskylässä katsojamäärät penkalla liikkuvat n.250 000 katsojan nurkilla. Jossain Meksikossa, Espanjassa ja Portugalissa luvut liikkuvat n. 500 000 katsojassa.
Tästä näkökulmasta katsottuna luulisi olevan tärkeämpää viedä rallit sellaisiin maihin ja olosuhteisiin, jotka keräävät eniten katsojia TV:n ääreen ja tässä Suomen osakilpailu(t) ovat vahvoilla, samoin esim. Monte Carlo. Silloin näkyvyys ympäri maailmaa on parempaa ja samalla toteutuu päämäärä vauhdittaa mukana olevien autonvalmistajien ja sponsoreiden myyntitavoitteita. En tiedä ketä se todellisuudessa palvelee, jos rallin MM-osakilpailu viedään esim. USA:an tai Kanadaan. Asukkaita on toki paljon ja vahva automarkkina-alue, mutta jos siellä paikan päällä on muutama tuhat satunnaista paikallista turistia penkalla ihmettelemässä, mikäs tämä tämmöinen laji on, niin ei se ainakaan autojen myyntiä edistä. Virossa ajetaan toista kertaa peräkkäin MM-ralli, eikä sielläkään isot rahat pyöri automarkkinoilla.
Rallin järjestäjien puolesta ongelmaa ei ole ja 2 talvirallia kauden aikana on ollut toiveenakin. Ongelmaksi muodostuu lähinnä FIAn politiikka, joka pyrkii siihen ettei kahta kisaa ajeta samassa maassa ja tavoitteena on muutenkin levittäytyä laajasti ympäri maailmaa ja uusia automarkkina-alueita. Tämä periaate on vähän ontuva siinä mielessä, että suurin osa koko MM-sarjan julkisuudesta tapahtuu TV:n ja nettisisällön välityksellä. Rallin MM-sarjaa seuraa vuosittain yli 800 miljoonaa katsojaa sadassa eri maassa TV:n välityksellä, kun taas kisoissa paikan päällä luvut on joitakin satoja tuhansia. Esim. Jyväskylässä katsojamäärät penkalla liikkuvat n.250 000 katsojan nurkilla. Jossain Meksikossa, Espanjassa ja Portugalissa luvut liikkuvat n. 500 000 katsojassa.
Tästä näkökulmasta katsottuna luulisi olevan tärkeämpää viedä rallit sellaisiin maihin ja olosuhteisiin, jotka keräävät eniten katsojia TV:n ääreen ja tässä Suomen osakilpailu(t) ovat vahvoilla, samoin esim. Monte Carlo. Silloin näkyvyys ympäri maailmaa on parempaa ja samalla toteutuu päämäärä vauhdittaa mukana olevien autonvalmistajien ja sponsoreiden myyntitavoitteita. En tiedä ketä se todellisuudessa palvelee, jos rallin MM-osakilpailu viedään esim. USA:an tai Kanadaan. Asukkaita on toki paljon ja vahva automarkkina-alue, mutta jos siellä paikan päällä on muutama tuhat satunnaista paikallista turistia penkalla ihmettelemässä, mikäs tämä tämmöinen laji on, niin ei se ainakaan autojen myyntiä edistä. Virossa ajetaan toista kertaa peräkkäin MM-ralli, eikä sielläkään isot rahat pyöri automarkkinoilla.