Iltalehden, varsin provosoivan kysymyksen kera, vieläpi, yli puolet hyväksyy.Sen verran kuitenkin huomannut ympäröivästä maailmasta, että oli kuka aktiivimallista mitä mieltä hyvänsä, niin tolle huomiselle lakolle löytyy erittäin vähän ymmärrystä.
Sitä en tiedä miksi metrot, raitiovaunut, on nostettu tikun nokkaan, kun niitä ei ihan ympäri Suomea ajella. Mutta saapahan noin ainakin asenneellisen kysymyksen tehtyä.Kysyimme: "Tämän viikon perjantaina metrot, raitiovaunut ja lähes koko bussiliikenne seisahtuvat ammattiyhdistysliikkeen järjestämän poliittisen lakon vuoksi, lakko vaikuttaa erityisesti pääkaupunkiseudulla. Hyväksytkö perjantaiksi suunnitellun lakon?"
Vastaajista niukka enemmistö, 51 prosenttia, ilmoitti hyväksyvänsä lakon. Naisista 54 prosenttia oli tätä mieltä, miehistä 49 prosenttia.
Lakon hyväksyttävyys oli erityisen suurta nuorten vastaajien keskuudessa: 15-24 -vuotiaista 63 prosenttia ilmoitti hyväksyvänsä lakon. Myös 25-35 -vuotiaissa kannatus oli korkeaa, 61 prosenttia.
Työttömistä 71 prosenttia ilmoitti hyväksyvänsä lakon, työntekijöihin kuuluvista 61 ja opiskelijoista 63 prosenttia.
Tämä.En mä ymmärrä tuota lakkoa, jos siihen aktiivimalliin olisi ay-liike halunnut vaikuttaa niin se olisi tullut tehdä etukäteen.
Mä en usko tuolla aktiivimallilla, enkä myöskään tällä lakolla saavutettavan yhtään mitään.
Eikös se ole ihan normia suomalaista toimintaa. Häsätään niin saatanasti tahoillaan, eikä mitään tapahdu.Mä en usko tuolla aktiivimallilla, enkä myöskään tällä lakolla saavutettavan yhtään mitään.
Juu, just tämä. Pitää saada ääntä tuotetuksi, joten huudetaan. Ei vaan yhtään mietitä kenelle huudetaan.Eikös se ole ihan normia suomalaista toimintaa. Häsätään niin saatanasti tahoillaan, eikä mitään tapahdu.
Tärkeintä on liike, ei päämäärä. Sanoi joku viisas aikoinaan.
Tää aktiivimallin säätäminenhän on vielä kesken, koska on suunnitteilla se jatko-osa jossa edellytettäisiin työtöntä hakemaan yhtä työpaikkaa viikossa 60 päivän karenssin uhalla. Siitä taitais olla enemmän haittaa työnantajille kuin työttömille.En mä ymmärrä tuota lakkoa, jos siihen aktiivimalliin olisi ay-liike halunnut vaikuttaa niin se olisi tullut tehdä etukäteen.
Jos valtiovalta vittuilee, pistetään yrittäjät kärsimään?Minä ymmärrän tätä lakkoa, vaikka vähän vaillinaisesti asia tuotukin julki.
Jos työttömiä on 250.000, joista jokainen hakee työpaikkaa yrityksistä kerran viikossa, niin jokaiseen suomalasen lafkaan tulee suurin piirtein yksi hakemus viikossa, Suomen yrityksitähän reilu 90 %'a on alle 10 hengen putkia. No onneksi hakemuksista suurin osa tulee sähköisesti, ettei tarvitse jätepaperikeräykseen kantaa. Ensin kiusataan työttömiä, sitten kurmotetaan yrittäjiä. Pitäisköhallitukseen hommata edes yksi täysjärkinen?Tää aktiivimallin säätäminenhän on vielä kesken, koska on suunnitteilla se jatko-osa jossa edellytettäisiin työtöntä hakemaan yhtä työpaikkaa viikossa 60 päivän karenssin uhalla. Siitä taitais olla enemmän haittaa työnantajille kuin työttömille.