"ihan vakavasti, eiköhän esim. Ferrari ihan yhtälailla harrasta tuota "rich man's world" meininkiä?"
Kyllä minä selvän aste-eron näen? Ei Ferrari ole rohmunnut itselleen (tänäkään) preseasonina otsikoita, ellei hölmö-Massan joitakin ala-arvoisia kommentteja lasketa. Eikä Ferrari myöskään epätoivoisesti tarjonnut McLarenille rahaa siitä, että olisi saanut ajattaa Räikköstä kameroiden loisteessa yhden päivän ajan tämän vuoden puolella. Ei tosin että kaljupää äkäpussi olisi siihen suostunutkaan. Muutenkin Ferrarin toiminta on selvästi pienieleisempää, joka on tietysti osittain seurausta menestysjatkumosta, joka luo kiinnostusta tallia kohtaan. McLarenin menestys tällä vuosikymmenellä on melkoisesti laihempaa ja kiinnostusta täytyy luoda suunpieksennällä.
Kimin palkka (32 M$?) on nykymarkkinat huomioon ottaen mielestäni jopa melko maltillinen. Renault olisi lehtien mukaan tarjonnut 35 M$, ellei sopimusta olisi tehty jo aikaisemmin ja McLaren-Mercedes olisi voinut tarjota vaikka 40-50 M$. Siitä voidaan tietysti keskustella kenen vika se on, että kuljettajien palkat ovat tällä tavalla karanneet täysin käsistä. Kyllähän ne rahat millä Ferrari aikanaan Schumin talliin huokutteli, aika ennen kuulemattomia olivat. Toisaalta Schumia voi ajatella erityistapauksena poikkeuksellisen lahjakkuutensa takia, eihän Ferrari ikinä Barrichellolle mitään ihmeellisyyksiä maksanut.
Sen sijaan McLaren ja Toyota ovat ottaneet tavakseen maksaa täysin älyttömiä palkkoja keskinkertaisuuksillekin ja tämä on mielestäni ollut suurempi tekijä palkkojen karkaamisessa. Miltäs kuulostaa Taikinaperseen ja Montoyan palkat n. 20 M$ molemmille kaudesta? On mielestäni myös käsittämätöntä, että Räikkönen nosti 25 M$ viimeisestä kaudestaan McLarenilla. Käsittämättömäksi sen tekee se, että tämä sopimus on 5 vuotta sitten tehty yhden melko keskinkertaisen kauden ajaneen junnun kanssa.