pmv:
Itse olen kyllä vakuuttunut siitä, että tiimin pitää löytää oikea kuljettaja menestyäkseen. Ei se onnistu, että rakennetaan auto ylivoimaiseksi kaikessa hiljaisuudessa ja sitten parin suht keskitason kuskin kanssa lähdetään pyyhkimään lattiaa kilpailijoilla. Ei ole koskaan onnistunut aikaisemminkaan.
No tämähän on kieltämättä ihan mukava ajatus, siis että kaikki mestarit ovat kuljettajina erottuneet massasta. Henkilökohtaisesti nostaisin kyllä useita ei mestaruutta saavuttaneista kuljettajista ihan sinne mestarikuljettajien rinnalle. Jos onnea olisi aikanaan ollut kuljettajamarkkinoilla mestaruudet olisivat voineet mennä eri henkilöille.
Pitäisin selvänä, että jos Renault ensi vuonnakin voittaa kisan tai kuten todennäköisempää useampia kisoja on kaudelle 2005 tarjolla useita sellaisia kuljettajia, jotka kelpaavat 2006 taistelemaan Renaultilla vaikka mestaruudesta. Kysymyshän ei ole siitä että kilpailijoilla pyyhitään lattiaa. Ei sitä ainakaan lähikausina pysty yksikään tiimi saavuttamaan. Eikä Renault todellakaan kaikessa hiljaisuudess kehitä autoaan. Voitoista puhutaan lähes jokaisen GP-viikkonlopun alla.
M. Schumacherin jälkeen ei sarjassa välttämättä ole yhtään ainoaa maailmanmestaria. Tässä tilanteessa on ainakin puolen tusinaa uutta kanditaattia, joista ainakin yksi riittää jokaiseen huipputalliin. Alonso on näiden joukossa mutta aivan yhtä lailla mestaruudesta ottelevat Kimi, Montoya, Ralf, Webber sekä ne muut jotka seuraavan kahden vuoden aikana ehtivät esille nousta. Itseasiassa kanditaatteja saattaa olla niin monta etteivät kaikki edes mahdu huipputalleihin - puhumattakaan sitten siitä, että huipputalli jäisi ilman hyvää kuljettajaa.
Kyseenalaistaisin myös sen miten paljon MM-pisteet Renaultin osalta kertovat kuljettajan tasosta. Varsinkin kun aineistoa on vasta yhdeltä vuodelta samassa tallissa. Jos tämä vertailu olisi pitänyt paikkansa niin Häkkisestä ei koskaan olisi tullut mestaria, vaan Coulthard olisi noussut mestariksi. Alkuaikoina hän kyllä voitti Häkkisen pisteissä useampana kautena ja edelleen kaudella 2001. Pisteiden valossa voisi sanoa, että Coulthard saikin kypsyttyään kuljettajana taidot, jotka saivat kaksinkertaisen maailmanmestarinkin kalpenemaan ja päättämään uransa. Juuri tuo vuosi 2001 oli kuitenkin se vuosi, jona keskeytykset ratkaisivat kuljettajien keskinäisen paremmuuden. Aivan kuten kävi McLarenilla myös kaudella 2002. Ainakin tarvitaan poikkeuksellisen pitkä ajanjakso samassa tallissa, että pisteet alkavat jotain kertoa.
<small>[ 06-10-2003, 17:08: Message edited by: AMS82 ]</small>