Alonsosta maailmanmestari

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Matxi sanoi:
Totta. Mutta tarkastellaanpas kautta 2003 :

MSchumacher
omat möhläykset : en muista, jokunen oli
tekniset viat : 0kpl (0 pisteen menetys)

Kimi
omat möhläykset : varmaan about saman verran kuin Schumilla
tekniset viat : 1kpl (10 pisteen menetys)

Summa summarum, tekniikka (talli) mätti silloinkin.
Barcelonassa vika ruudusta, startissa olikohan Wilsonin perään ja 0pts. Kanadassa vika ruudusta ja maalissa kuudes. Aika iso summa pisteitä meni hukkaan näistäkin. Ralfin mokailu Nürrellä, pointseja meni hukkaan siinäkin valitettavan paljon.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Pete sanoi:
Barcelonassa vika ruudusta, startissa olikohan Wilsonin perään ja 0pts. Kanadassa vika ruudusta ja maalissa kuudes. Aika iso summa pisteitä meni hukkaan näistäkin. Ralfin mokailu Nürrellä, pointseja meni hukkaan siinäkin valitettavan paljon.
Jep. Samoin ryssi Schumikin. Mutta kuten yllä todettu, Schumacher menetti 0p teknisiin vikoihin.

Kuskit meni tasoihin, McLaren/Mercedes hävisi Ferrarille työskentelyssä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Hurmurisija sanoi:
Toistan taas, että kysymys on kokonaisuudesta. Tarvitaan paras kalusto (tai vähintään tasaveroinen), erittäin hyvä kuljettaja ja lisäksi raakaa onnea, niin mestaruus on mahdollinen.

Loogisesti ajatellen on kai niin, että mestaruuden ansaitsee se, joka sen saavuttaa.
Kokonaisuudesta nimenomaan. 2003 kuljettajat oli about samalla viivalla (molemmat ryssi, Schumi alkuvuonna, Kimi keväällä). Ferrari ryssi 0 kertaa, McLaren kerran fataalilla tavalla. Tämä maksoi liikaa. Kuljettajat oli samalla viivalla, autot/tiimit ei. Sama juttu tänäkin vuonna.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Eikä tuo Alonson mestaruus vielä kirkossa kuulutettu ole. Jos Mäcillä ja erityisesti Kimillä onnistuu loppukaudesta kaikki ja Monty onnistuu ajamaan kakkossijoja, niin ero kutistuu yllättävän nopeasti. Siihen vielä vähän epäonneä päälle Alonsolle, niin Kimi vie mestaruuden. Mäkki on kuitenkin nyt selvästi nopein auto. Se on Kimin etu.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Piste-eron saaminen kiven alla. Ero ei ole muuttunut sitten toukokuun. Kimi keskeytti Nürburgringillä, Alonso keskeytti Kanadassa. Ranskassa & Englannista Alosolle +4 pinnaa, Kimi sai Monacossa +5 pinnaa, eli ajettu kuin härkäpäät ja Kimi on saavuttanut parissa kuukaudessa YHDELLÄ pisteellä Alonsoa :frown:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Mutku sanoi:
Piste-eron saaminen kiven alla. Ero ei ole muuttunut sitten toukokuun. Kimi keskeytti Nürburgringillä, Alonso keskeytti Kanadassa. Ranskassa & Englannista Alosolle +4 pinnaa, Kimi sai Monacossa +5 pinnaa, eli ajettu kuin härkäpäät ja Kimi on saavuttanut parissa kuukaudessa YHDELLÄ pisteellä Alonsoa :frown:
Vaan eipä ole Montyllakaan kulkenut. Kahdeksan kisaa jäljellä ja piste ero 26 pistettä Alonson hyväksi. Jos Kimi voittaa kaikki kisat, Monty on aina toinen ja Alonso kolmas, niin Kimi voittaa mestaruuden kuudella pisteellä.

Tuon toteutuminen on hyvin epätodennäköistä, mutta sen perusteella voi pohtia erilaisia vaihtoehtoja. Keskeytys Alonsolta ja samassa kisassa voitto Kimiltä ja Montoyan suoritustason vakiiintuminen ja kas kummaa - Kimi on hetkessä niskassa.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Mutku sanoi:
Piste-eron saaminen kiven alla. Ero ei ole muuttunut sitten toukokuun. Kimi keskeytti Nürburgringillä, Alonso keskeytti Kanadassa. Ranskassa & Englannista Alosolle +4 pinnaa, Kimi sai Monacossa +5 pinnaa, eli ajettu kuin härkäpäät ja Kimi on saavuttanut parissa kuukaudessa YHDELLÄ pisteellä Alonsoa :frown:
Tiukassa on kaventuminen tosiaan ollut. Mutta samaan aikaan kuitenkin McLaren on kehittynyt nopeimmaksi autoksi, joten rajumman kaventumisen todennäköisyys kasvaa koko ajan. Toisaalta Renaultkin on kehittynyt ja yllättäjät ovat pudonneet näiden kahden tallin välistä pois. Siksi jämäpisteitäkin (3-4 sijat) keräämällä Alonso tulee olemaan erittäin vaikea kiinniotettava.

Tilanne on kuitenkin herkullinen, koska Kimi takaa-ajajana on loppukaudesta erittäin suurella todennäköisyydellä nopeampi. Eniten tässä tarvitaan Montoyan apua syömään Alonsolta pisteitä ja Silverstonen perusteella sekin asia näyttäisi olevan kääntymässä parempaan päin Kimin kannalta.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
On se tosiaan luotettava Alonson Renault. Tuskin Kanadassakaan Renault olisi hajonnut, jos ei olisi sattunut oma virhe. Ne on löytänyt samanlaisen luotettavuuden millä Schumi ajeli muutaman kauden ilman ainuttakaan teknistä keskeytystä.:)

Eli eipä tuossa jää mitään mahdollisuutta Räikköselle. Jos Alonson loppukausi menee vaikka niin, että SITTENKIN tulee yksi teknisestä viasta aiheutuva keskeytys ja siihen päälle vielä yksi kolarointi tai ulosajo niin ei sekään riitä lähellekään Räikköselle. Räikkönen kumminkin keskeyttää itse vähintään kahdessa kisassa vielä syystä tai toisesta, ja maaliintulot menee suunnilleen samalla lailla Alonsion kanssa kokonaisuutena.

No ei Räikkönen huonolle kaverille häviä eikä edes täpärästi.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Terho sanoi:
No ei Räikkönen huonolle kaverille häviä eikä edes täpärästi.
Ei varmasti häviä (?) huonolle kaverille ei, kyllähän ne on kaikki lahjakkuuksia siellä. Harmittaa vain vietävästi tämä tapa. Minusta ei voida puhua "mestaruustaistosta", kun eihän nämä asianomaiset koskaan edes aja keskenään kilpaa, joutuisi ohittamaan toisiaan tms. Alonso voi tosiaan lillutella loput kisat, eikä todellista kilpa -ajoa nähdä. Uusi pistelaskujärjestelmä on toki kaikille sama, mutta nyt tässä tilanteessa (=tällaisena kautena, kun yksi talli parantaa suorituskykyään huimasti) se on epäonnistunut.

Vietävä kun harmittaa tämä tilanne, olo olisi parempi, jos mersu paukkuisi joka kisassa ja eroa olisi 50 pistettä. Nyt se on tollanen ärsyttävä, ja kauden jälkeen voidaan hehkuttaa Alonsoa mielin määrin kuinka kypsästi se ajoi kakkostiloja loppukaudesta.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Eihän tässä juuri muuta toivo, kuin että se piste-ero kaventuisi johonkin 4-5 pinnan haarukkaan ennen kahta viimeistä kisaa. Silloin todellakin saataisiin nähdä mestaruustaistelua, jollaista ei varsinaisesti ole ollut vuosien 98-00 jälkeen. Mies miestä vastaan, 1 kisa, panoksena maailmanmestaruus. Paineensietokyvyt todella puntariin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Henkka sanoi:
Eihän tässä juuri muuta toivo, kuin että se piste-ero kaventuisi johonkin 4-5 pinnan haarukkaan ennen kahta viimeistä kisaa. Silloin todellakin saataisiin nähdä mestaruustaistelua, jollaista ei varsinaisesti ole ollut vuosien 98-00 jälkeen. Mies miestä vastaan, 1 kisa, panoksena maailmanmestaruus. Paineensietokyvyt todella puntariin.
Jep, ei voi muuta toivoa.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Muiden tallien on myös varmaan vaikea sekoittaa "pakkaa" enää. McLaren ja Renault ovat selvästi edellä, ja nyt Ranskan ja Britannian GP:ssä nähtiin kuinka selvästi esim. Ferrarin vauhti oli hitaampaa.

Neljä ekaahan kisaa meni 36 - 7 Alonsolle pisteissä Kimiä vastaan. Jos vaikka nyt ajellaan vielä neljä kisaa suht. tasatahtia, ja sitten tapahtuu toisinpäin pistekeikaus.:)
 

Ana

Member
Liittynyt
17.7.2004
Viestit
14
Heitänpä oman rusinani soppaan.....


Kun vertaillan loppukauden ratoja niin siellä on Mäkkärille/Kimille muutama oivallinen tulossa.

Hockenheim (Kimin puoleen mieluummin)
Hungaroring (Oisko sit Alonson mahikset...)
Istanbul (kuka tietää?)
Monza (voima ratkaisee. Mersu pienoinen huolenaihe. Toki tehoa on jo nykyään)
Spa (kimin bravuuri)
Interlagos (2004 kulki mukavasti nin Montyllä kuin Kimillä)
Suzuka (Mäkkäri ei ainakaan huono pitäs olla)
Shanghai (vaikea arvioida)

Eli Kimille, kunhan vain pääsee aika-ajoon loppujoukossa ja kone kestää, olisi 3-4 maukasta rataa. Vastaavasti Alonsolle mun analyysillä vain yksi heile täydellisesti sopivia. Pari rataa jää sit vaa'ankieliasemaan.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ana sanoi:
Heitänpä oman rusinani soppaan.....


Kun vertaillan loppukauden ratoja niin siellä on Mäkkärille/Kimille muutama oivallinen tulossa.

Hockenheim (Kimin puoleen mieluummin)
Hungaroring (Oisko sit Alonson mahikset...)
Istanbul (kuka tietää?)
Monza (voima ratkaisee. Mersu pienoinen huolenaihe. Toki tehoa on jo nykyään)
Spa (kimin bravuuri)
Interlagos (2004 kulki mukavasti nin Montyllä kuin Kimillä)
Suzuka (Mäkkäri ei ainakaan huono pitäs olla)
Shanghai (vaikea arvioida)

Eli Kimille, kunhan vain pääsee aika-ajoon loppujoukossa ja kone kestää, olisi 3-4 maukasta rataa. Vastaavasti Alonsolle mun analyysillä vain yksi heile täydellisesti sopivia. Pari rataa jää sit vaa'ankieliasemaan.
Ratkaisevaa tulee olemaan Montoyan panos. Jos hän ei ole huippuvedossa loppukautta, niin ei voita Kimikään mestaruutta.
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Lehdistökoosteessa oli asia sanottu hyvin:

"Fernandolle riittää neljä kakkos- ja yhtä monta kolmossijaa mestaruuteen jopa siinä tapauksessa, että Kimi voittaisi kaikki jäljellä olevat kilpailut - ero kapenisi siinä tapauksessa vain 24 pisteellä."

Nyt tarvitaan Alonsolle epäonnea, Montoyalta ym. apua ja Mercedekselle luotettavuutta tasan 100%.
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
No niin, tulihan se ihan suoraankin sama asia Whitmarshin suusta:

McLaren kiikaroi nyt tallimestaruutta

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2005/07/379278

"McLarenin F1-talli kiikaroi nyt ensisijaisesti tämän kauden valmistajien maailmanmestaruuden voittamista, sillä kuljettajien mestaruustitteli näyttää karkaavan Renault'n Fernando Alonsolle.

- Valmistajien mestaruus on luultavasti helpompi saavuttaa kuin kuljettajien. Emme tee ennustuksia, sanomme vain, että pystymme voittamaan sen ja olemme mukana voittaaksemme, McLaren-Mercedeksen F1-yksikön johtaja Martin Whitmarsh totesi.

Valmistajien MM-sarjassa Renault johtaa McLarenia 15 pisteellä. Kuljettajien sarjassa Alonso on 26 pistettä Kimi Räikköstä edellä.

McLaren tarvitsisi omien autojensa lisäksi myös muiden tallien kilpureita viemään Renault'lta pisteitä.

- Haluaisimme nähdä muitakin talleja mukana taistelussa, Whitmarsh sanoi."
 

Renne

Etuveto
Liittynyt
12.3.2002
Viestit
51
Sijainti
Tsadi
Valoisasti tilanteen voi yrittää nähdä näinkin:

Neljässä ekassa kisassa Alonso vei Kimiä pistein 36-7, eli 29 pistettä paremmin. Nyt on Kimillä kahdeksan kisaa aikaa ja kiinniotettavaa vain 26 pistettä.

Ja myös: jos Montoyan taso pysyy loppukauden yhtä korkealla kuin nyt nähtiin Silverstonessa, McLaren voi yltää useampiin kaksoisvoittoihin. Silloin Kimi pystyy tiimikaverinsa peittoamalla napsimaan vähintään 4 pistettä per kisa. Jos lasketaan että Rellun ja Mäkin luotettavuus olisi loppukauden keskimäärin samalla tasolla, niin tuo keskimäärin 4 pistettä per kisa riittäisi mestaruuteen.

Nämähän ovat enemmän optimistisia kuin realistisia näkökulmia, mutta osoittavat että kyllä toivoa on. Tärkeintä Macille olisi nyt panostaa luotettavuuteen, jolla molemmat kuskit saadaan jatkuvasti hyviin lähtöruutuihin ja kisoissa aina maaliin asti.
 
Ylös