AMD:n prossunumeroinnit

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Acsel sanoi:
Amd:n kasaamisessahan pitää olla todella tarkkana ettei prosessori hajoa jos sitä hipaisee. :ahem:
Ettei nyt joku koneita kasaamaton saa väärää kuvaa, niin minä en ole vielä saanut asentaessa osia hajalle. Itse asiassa en tiedä ketään, joka olisi onnistunut sössimään CPU:ta rikki virheellisen asennuksen vuoksi. Yhden äänikortin tiedän hajonneen staattisesta sähköstä, mutta sekin tapahtui yli viisi vuotta sitten.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Acsel sanoi:
Amd:n kasaamisessahan pitää olla todella tarkkana ettei prosessori hajoa jos sitä hipaisee. :ahem:
Sen verran monta kertaa olen AMD:n prossun kiinnittänyt, että tuosta sun viestistäs syntyy väkisinkin olettama, ettet ole koskaan vielä itse moista kasannut :rolleyes:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Tuulettimet ovat joskus sen verran hankalia laittaa, että on pakko käyttää meisseliä ja pajavasaraa sen kiinnittämiseen. Pari kertaa meisselin kärki on ikävästi heilahtanut emolevyn pintaan, mutta kone on kiltisti käynnistynyt.

Yksi prosessorin jalka on vääntynyt tosi pahasti, mutta senkin saa väännettyä riittävän suoraan, että kanta napsahtaa paikoilleen.

Pahin tuho asennuksissa on ollut tähän mennessä se, että näytönohjain hajosi n. kymmenennen vaihtokerran jälkeen, ilmeisesti staattisen sähkön tai virtapiikin takia. En jaksanut joka vaihdon yhteydessä irroittaa powerin johtoa kotelosta. :rolleyes:

Acsel

Hyper Member
Sijainti
Finland
OoPee sanoi:
Sen verran monta kertaa olen AMD:n prossun kiinnittänyt, että tuosta sun viestistäs syntyy väkisinkin olettama, ettet ole koskaan vielä itse moista kasannut :rolleyes:
No en amd-prossuja juurikaan ole kiinnittänyt, paitsi jonkin muinaisen, mutta Inteleitä kylläkin.

En itse ole hajottanut osia, mutta esim. foorumilla on jarnattu siitä kun EPH on hajottanut amd-prossuja asennuksessa, ja Muropaketissakin ovat monet hajottaneet amd-prossuja, ja bulldog-nettikaupan jäähyjen varoituksessa lukee että saattaa halkaista prosessorin.

No noi halkeamiset takuulla liittyy amd:hen, koska Intelien päällä (uusien) on ns. heatspreader, jonka takia se ei yksinkertaisesti voi ainakaan murtua ilman järeitä työkaluja.

Tuosta Intelien suuremmasta johtomäärästä sen verran, että P4-virtalähteissä pitää olla ns. P4-johto, koska P4-piirisarjoissa on semmoinen ekstraliitin, jota ei tietääkseni amd-koneissa ole lain'. :dunno:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Acsel sanoi:
No en amd-prossuja juurikaan ole kiinnittänyt, paitsi jonkin muinaisen, mutta Inteleitä kylläkin.

En itse ole hajottanut osia, mutta esim. foorumilla on jarnattu siitä kun EPH on hajottanut amd-prossuja asennuksessa, ja Muropaketissakin ovat monet hajottaneet amd-prossuja, ja bulldog-nettikaupan jäähyjen varoituksessa lukee että saattaa halkaista prosessorin.

No noi halkeamiset takuulla liittyy amd:hen, koska Intelien päällä (uusien) on ns. heatspreader, jonka takia se ei yksinkertaisesti voi ainakaan murtua ilman järeitä työkaluja.
No kyllä aika tumpelo saa olla, jos sen prossun saa halkeamaan, meinaan jos sen tuulettimen pistää siihen päälle oikeaan asentoon ennenkuin rupeaa survomaan väkivalloin niitä kiinnikkeitä paikoilleen, niin ei se siitä mihinkään hajoa :nope:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Mä luulen, että IT-kauppojen haljenneet "varoitus-prossut" ovat vain epätoivoisia yrityksiä saada lisää asennuksia omille pojille.

Mike Milk

Well-known member
Sijainti
Milkyland
Taitaa olla tuo AMD:n prossujen hajoilu urbaanilegendaa. Ei niitä kyllä saa hajalle ellei ihan väkisin yritä. Nykyäänhän uusissa 64-bit AMD:ssakin on heatspreaderit jotka suojaa prossun pintaa.

www.tapsa.gov

Well-known member
Sijainti
Tampere
Juuh. Meikäläinen onnistui vääntämään Athlonin päälle jäähdytyssiilin ja tuulettimen väärin päin. Tuossa se nyt kuitenkin raksuttaa, tietystikin nyt oikeinpäin asennettuna. Lämmötkin oli vaan 49 astetta. Onhan se tietysti parempi, jos siinä päällä on suojalevy tai vaikka kaksi, mutta ei noi näköjään nyt ihan helpolla hajoa. :cool:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
[url]www.tapsa.gov[/url] sanoi:
Juuh. Meikäläinen onnistui vääntämään Athlonin päälle jäähdytyssiilin ja tuulettimen väärin päin. Tuossa se nyt kuitenkin raksuttaa, tietystikin nyt oikeinpäin asennettuna. Lämmötkin oli vaan 49 astetta. Onhan se tietysti parempi, jos siinä päällä on suojalevy tai vaikka kaksi, mutta ei noi näköjään nyt ihan helpolla hajoa. :cool:
Onnistuin tekemään saman itsekin (noissa hommissa ei sais koskaan olla liian kiire), huomasin kyllä hyvin nopeasti, kun kone sammui välittömästi windows-bootin yhtedessä. Biosiin pääsin ja huomasin, että lämmöt on pitkälti yli 70... :D

Mutta ei se siitä rikki mene, että asettaa sen siilin nurinpäin, pahempi on, jos se siili on vinossa ja rupeet survomaan niitä kiinnikkeitä väkivalloin kiinni. Yleensähän noissa hajoamistapauksissa on kuulemma murtunut nimenomaan cpu:n kulma.