American Lemans 2005 - Lehto jatkaa Audin ratissa

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Champion Racing julkisti kuskinsa, joten aika laittaa ALMS 2005 ketju.

Champion ei jätä mitään sattuman varaan ainakaan kuljettajien suhteen.. Driver line up

Reigning ALMS Driver Champion’s JJ Lehto and Marco Werner will pilot the #1 Audi R8. Past ALMS Driver Champion’s Frank Biela (2003) and Emanuele Pirro (2001) return as teammates for the #2 car.

Assisting Team ADT Champion Racing in their quest for victory at the 12 Hours of Sebring and the famed 24 Hours of Le Mans will be six-time Le Mans Champion Tom Kristensen (ALMS Driver Champion in 2002) and 1998 Le Mans Champion Allan McNish (ALMS Driver Champion in 2000).
Lehto, Werner, Biela, Pirro, Kristensen & McNish... Ei ihan vähään aikaan olekaan tollasta porukkaa ollut yhdessä tallissa..

 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ja aina niin luotettavat huhut kertovat, että ensi viikolla tulee ilmoitus Maseratin osallistumisesta American Lemans-sarjaan kaudelle 2005. ACO ei hyväksy autoa Lemansin kisaan, mutta ALMS-sarjassa se sais ajaa.

Ja FIA GT:n tapaan autolle annettais lisäpainoja/muutettais jos se olis liian ylivoimainen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Melko kovan porukan ovat saaneet tuonne Audille. Siinä on kyllä viimeisen 10 vuoden ajalta reilusti yli puolet tämän ajan kovimmista proto-kuskeista. Mukavaa että JJ jaksaa jatkaa uraansa, säilyy mielenkiinto ALMS:ia kohtaan hyvänä. Eikä tuo Maserati uutinen sitä kyllä vähennä laisinkaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jep. Mielestäni ACO on ihan oikeilla linjoilla Maseratin suhteen. GT-luokat eivät tarvitse uutta Porsche GT-1:stä tai Mersua -ja sehän Maserati tahtoo olla.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ilmeisesti Maserati sais ajaa ihan normaalisti kilpaa luokassaan Corvettea, Saleenia ja muita vastaan keräten pisteitä kuskeille/tallille.

Sinänsä ALMS-sarjaa vetävälle IMSA:lle ilkeä tilanne. Hienoa heille saada Maserati mukaan sarjaan, mut sit auton vauhtia koitetaan pitää tasaväkisenä muihin nähden. Mutta jos hidastetaan liikaa, niin Maseratikin voi katsoa ettei ole mitään järkeä touhussa ja lähtevät pois.

Ja tietysti Maseratille on tärkeä saada auto kilpailemaan edes johonkin sarjaan ettei käytetyt rahat ihan hukkaan mene. Toivottavasti ei mene siihen, että Maserati kuskit hidastelevat tahallaan tiettyjen raamien sisään kierrosajat, jotta säästyvät lisäpainoilta jne.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mulle on jäänyt vähän epäselväksi mikä tuon Maseratin ongelma on. Siis onko se sääntöjen vai sääntöjen hengen vastainen?
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Otto Hokkanen sanoi:
Mulle on jäänyt vähän epäselväksi mikä tuon Maseratin ongelma on. Siis onko se sääntöjen vai sääntöjen hengen vastainen?
Mun käsittääkseni se ongelma on niinkin pikkuruinen kuin semmonen, että niitten auto ei täytä yhdenkään sarjan sääntöjä, ei ainakaan FIA GT tai ALMS-sarjojen. Joku asiaan tarkemmin perehtyny vois oikoo...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin... Ei vimosen päälle ole tullut perehdyttyä, mutta ainakin sääntöjen hengen vastainen. Kyseessähän Ferrari Enzo superauton pohjalle rakennettu sääntökirjan voimakkaasti hyödyntävä auto -eli siis idea on sama kuin Mersulla aikanaa. Varsinaista urheiluautoa ei ole joka sarjaan sopii, mutta rakennetaan kilpuri, joka sopii sääntöjen sisään ja tehdään sitten se katuauto... FIA GT:n sääntöjen sisään Maserati taitaa paremmin käydä, mutta sinne kun ei oikein tahdottais tehdastiimejä ja ACO taasen ei ole järin innostunut Maseratin aerodynaamiikasta ja venytetyistä mitoista.

Kuinkahan sitten mahtaa olla vaadittujen katuautojen määrä? Saleenhan on kilpailut ALMS:ssä kauan -taitaa kilpailla vieläkin- huomattavilla lisäpainoilla, jotka ovat/olivat sanktiona siitä, ettei määrättyjä määriä katuautoja ollut valmistettu.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Maseratin 2004-malli tais olla vähän jokasuuntaan liian iso. Tälle kaudelle ovat muuttaneet autoa. IMSA:n forumilta löyty tämä..

2005 Autosta
The car differs from that used in 2004 as regards: the shortened nose to obtain the 4.990 mm maximum length, a reduction of the aerodynamic surface area, the fitting of an undertray between the wheels, the re-positioning of exhaust system, the use of carbon brakes and traction control and the removal of the minimum height clearance.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Olikos tuon Maseratin superauton osalta ongelmia noiden ylitysten kanssa. Kun ymmärtääkseni FIA määrittelee säännöissä kuinka paljon saa olla etu- ja takaylitystä. Muistaakseni Saleenin kanssa oli samoja ongelmia.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tais olla etu- ja takaylitys liian pitkät ja auton kokonaispituus myös :rolleyes: Nyt ilmeisesti enempi tai vähempi korjattu, kun pääsee edes ALMS:iin (edelleen vain huhujen mukaan).
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Lisää juttua Maseratista

Influential Autosport magazine reported this week that Maserati, IMSA and the ACO are coming to the conclusion of intense, winter-long negotiations that will see the MC 12 lining up for a full 2005 (American Le Mans Series) ALMS campaign, starting with the season opener at Sebring.

While Maserati have incorporated a number of changes to satisfy the FIA and allow the MC 12 to be fully homologated for this season's FIA GT Championship, the awesome sportscar failed to meet with the ACO's approval to enter its GTS class. American sportscar sanctioning body IMSA, concerned at the continuing lack of depth in ALMS GTS class, have been lobbying the ACO, who create the rules at govern the Le Mans 24 Hours, the LMES and ALMS.
IMSA taitaa tosissaan haluta vaikka väkisin Maseratin täydentämään vajaata GTS-luokkaa.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
ALMS käyttää näköjään JJ:tä sarjan markkinoinnissa :thumbup:

CHOWDER SOCIETY GETS A GREAT TASTE OF THE AMERICAN LE MANS SERIES

Two of the American Le Mans Series brightest stars, Ron Fellows and JJ Lehto, were on hand Tuesday in Manhattan, speaking to a capacity audience at the Madison Avenue Sports Car Association and Chowder Society at Sardi's, one of New York City's most renowned gathering places. Fellows and Lehto, reigning champions in the GT1 and LMP1 classes, respectively, spoke about the upcoming 2005 season, recent tests at Sebring and answered ALMS related questions from the prestigious group of media, executives and motor sports enthusiasts.
ALMS NEW YORK CITY INITIATIVE UPDATE

The American Le Mans Series continued its New York media and marketing initiative this morning with a "live" WB Channel 11 Morning Show appearance by ALMS Champion JJ Lehto. Hosted by Craig Treadway, the WB also featured the No. 1 Champion Audi R8, which Lehto will pilot at the Mobil 1 Twelve Hours of Sebring in March.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
MASERATI MC12 TO COMPETE IN 2005 AMERICAN LE MANS SERIES

Eli vihdoin ja viimein saivat tuon homman selvitettyä ja Maserati lähtee yhdellä autolla aluksi kilpailemaan.

Because the MC12 race car complies with the FIA's homologation but not with the ACO's homologation requirements, it will not be eligible for points in any of the American Le Mans Series championships, including the driver and team championships which run under the ACO regulations.
Eli ajelevat ilman mahdollisuutta pisteisiin, ilmeisesti voitot kuitenkin lasketaan sarjan tilastoihin?

Initially, one Maserati MC12 will compete in each event of the series. The driver lineup will be announced at a later date. A second race car is planned for the ALMS in 2005. A final timeline will be determined soon.
Eli ei vieläkään virallista tietoa siitä onko Salo mukana. Maseratin omilta sivuilta löytyi..
Factory tester Andrea Bertolini will drive the car. Only for Sebring Fabio Babini (Pirelli tester) will join him. The name of the third driver will be communicated shortly.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Noh, tää menee vähän yksinpuheluksi mutta semmosta se on..
THE MASERATI AT SEBRING: THE A.C.O’S OFFICIAL POSITION

The ‘AUTOMOBILE CLUB DE L’OUEST’ has noted the decision taken by the AMERICAN LE MANS SERIES to put the MASERATI MC 12 on the list of entries for the coming SEBRING 12 HOURS.

The ‘AUTOMOBILE CLUB DE L’OUEST’ reminds the parties concerned that the MC 12 does not comply with the Technical Regulations and is not homologated. Thus, this car is not allowed to take part in events run under the ‘LE MANS’ label.
Eli Maserati pois ALMS sarjasta tai sitten Lemans nimi pois sarjan nimestä. On se nyt vaikeeta, mun puolesta saisivat potkaista tuon Maseratin pois siihen asti kunnes saavat autonsa kuntoon. Uskomattoman paljon aiheuttaa päänvaivaa. Ajattakoot Maserati autoaan vaikka Grand-Am, BelCar tjs sarjassa, kyllähä näitä riittää sikäli ku tuo mihinkään sopii.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Mä olen todellinen Kristensen-fani, siksi en pidä häntä minään "kolmoskuskina" vaan sikahyvänä rata-autoilijana! LeMansit ja DTM-kisat sujuvat häneltä voitokkaasti. Tarkennetaan vielä, että Kristensen oli viime kauden paras rookie DTM:ssä, hän voitti Oscherslebenin kisan.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Nordschleife sanoi:
Mä olen todellinen Kristensen-fani, siksi en pidä häntä minään "kolmoskuskina" vaan sikahyvänä rata-autoilijana! LeMansit ja DTM-kisat sujuvat häneltä voitokkaasti. Tarkennetaan vielä, että Kristensen oli viime kauden paras rookie DTM:ssä, hän voitti Oscherslebenin kisan.
Niinno tuo "kolmoskuski" nimitys on vähän häilyvä. Sinänsä hän on kolmoskuski kun ajaa vain kaksi tai kolme ALMS-kisaa tällä kaudella, mutta taas niissä kisoissa jossa hän on mukana niin on tasaveroinen muiden kanssa. Miten ois "pitkien kisojen apukuski", heh..

Noh, nimitys ei miestä pahenna ja prototyyppeissä on kyl huippukuski, sen kertoo jo Lemansin voitotkin.
 

Fitzgerald

Active member
Liittynyt
26.2.2005
Viestit
30
Tässä on varmaan hyvä tekosyy ensimmäiseen postiin tänne forumille...

Maseratista:

Osaako joku selittää härmäksi, miksi Maseratin MC12 autosta tuli sen muotoinen, ettei se sovi mihinkään sellaiseen sarjaa, jossa sillä oli
tarkoitus ajaa? Totta on, että ACO, FIA ym. organisaatioilla on toisistaan poikkevia rajoituksia, mutta käsittääkseni ne kuitenkin ovat ihan julkista tietoa. Pakostihan nämä ovat olleet Maseratilla tiedossa, eikö? Vai oliko auton suunnittelu aloitettu jo toisenlaisten sääntöjen vallitessa? Kun ei ymmärrä.
 
Ylös