American Lemans 2005 - Lehto jatkaa Audin ratissa

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Fitzgerald sanoi:
Maseratista:

Osaako joku selittää härmäksi, miksi Maseratin MC12 autosta tuli sen muotoinen, ettei se sovi mihinkään sellaiseen sarjaa, jossa sillä oli
tarkoitus ajaa? Totta on, että ACO, FIA ym. organisaatioilla on toisistaan poikkevia rajoituksia, mutta käsittääkseni ne kuitenkin ovat ihan julkista tietoa. Pakostihan nämä ovat olleet Maseratilla tiedossa, eikö? Vai oliko auton suunnittelu aloitettu jo toisenlaisten sääntöjen vallitessa? Kun ei ymmärrä.
Siinäpä mielenkiintoinen kysymys johon en ainakaan itse muista nähneeni vastausta. FIA GT:n ja ACO:n säännöt alkavat olemaan jo aika lähellä toisiaan.

Ei siinä mitään jos joku yksittäinen kohta menis säätöjen vierestä, mutta tuntuu että auton jokainen ulkomitta oli sääntöjen ulkopuolella.

Ja sitten tämä ACO:n ja IMSA:n pieni erimielisyys aiheuttaa mielenkiintoisen tilanteen. Eli ACO ei hyväksy että Maserati kilpailee "Lemans" tunnuksen alla olevissa kisoissa. Noh, IMSA sanoo että se on kutsunut Maseratin kilpailemaan ilman mahdollisuutta pisteiden metsästykseen. Simppeliä?

Nooh.. muutama kymysys.. Eli American Lemans-nettiradio ei mainitse Maseratia? Tai Live Timing tilastoissa sitä ei mainita, koska tilastoissa lukee American Lemans yläkulmassa?

Auto on mukana ALMS-sarjan kilpailussa, mutta miten? Ketä vastaan kilpailee? Jos voittavat luokan/pääsevät palkintokorokkeelle pitääkö palkintopokaalista hioa "American Lemans" teksti pois ja palkintopallin takaisesta seinästä maalata "ALMS" logot pois?

Kun kirjoittelen noita ALMS-uutisia, niin mainitsenko mahdollisen luokkavoiton tullessa "IMSA-sarjan osakilpailun luokkavoittaja Sebringissä" vai "Maserati luokkavoittoon" kun ei sais mainita että American Lemans-sarjassa.

Voi olla että kuvittelen tämän olevan vaikeampaa kuin mitä se onkaan, tiedä sitten. :jaska:
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Perimmäinen syy sääntöjenkierto yritykseen on varmaankin siinä, että FIA GT-sarja on periaatteessa sarjavalmisteisten autojen kilpasarja, ja jokaisen auton olisi perustuttava myynnissä olevaan automalliin. Jos en väärin muista, niin Maserati perustuu (löyhästi) Ferrari Enzoon, joten ilmeisesti (siis luulen niin) Maserati on sitä silmällä pitäen suunnitellut valmiiksi sääntöjen vastaisen auton. Näitähän on aiemminkin, esim. Saleenissa ylitykset olivat yli rajojen, mutta silti auto ajaa kilpaa, tosin autossa taitaa olla vieläkin lisäpainot.
Tämä on kyllä osittain mutua, perustuen joihinkin iän ikäisiin lehti- ja nettijuttuihin.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Kyllähän Maseratikin on tarvittavat 25? kuvat tjs noita MC12 malleja tehnyt, mutta ei se oikein selitä sitä miksi tekivät siitä sellaisen kilpaversion joka ei ulkoisilta ulkoisilta mitoiltaan mene FIA:n tai ACO:n GTS/GT1 luokkiin.

Itse muistelen Saleenin "rangaistusten" tulleen siitä, kun eivät rakentaneet tarpeeks autoja.

Jos nyt antavat Maseratin tulla, niin voisivat kutsua monta muutakin tehdasta mukaan sellaisilla autoilla jotka eivät nykyisiin sääntöihin sovi, mutta olisivat nyt rataa kiertämässä..
 
Viimeksi muokattu:

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Petri Piira sanoi:
Itse muistelen Saleenin "rangaistusten" tulleen siitä, kun eivät rakentaneet tarpeeks autoja.
Niin olikin, mutta oliko sitten niin, että ilmestyttyään kilparadoille Saleen sai ALMS/ELMS kisoissa lisäpainoja tasoittaakseen silloista etumatkaa Vipereihin. Kun SR-7 ilmestyi niin olihan se melkoinen superauto, takamoottorinen ja huomattavasti kevyempi kuin melko peruskoppa Viper.
FIA GT:ssä Saleen on melko uusi tuttavuus. Taitaa olla vasta pari kautta kilpaillut?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Petri Piira sanoi:
Kyllähän Maseratikin on tarvittavat 25? kuvat tjs noita MC12 malleja tehnyt, mutta ei se oikein selitä sitä miksi tekivät siitä sellaisen kilpaversion joka ei ulkoisilta ulkoisilta mitoiltaan mene FIA:n tai ACO:n GTS/GT1 luokkiin.
Mahtaisikohan Maseratin virallinen selitys noudattaa seuraavaa kaavaa: "Siviili" Enzo ei mahdu maksimimittoihin -> "Siviili" MC12 on rakennettu Enzon alustalle eikä siksi mahdu mittoihin -> Kilpa MC12 on tehty "siviili" MC12:sta eikä siksi mahdu mittoihin -> kyseessä on sarjatuotantoauto, hyväksykää paskiaiset!

Mahtaahan noissa säännöissä olla myös pykälä, joka ilmaisee paljonko kilpa-auton mitat saavat poiketa siitä katuversiosta johon se pohjautuu. Jos siis valitaan sopiva katumalli, ei siitä voi sääntöjen mukaista rakentaa tms. En tiedä, arvailen.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Otto Hokkanen sanoi:
Mahtaisikohan Maseratin virallinen selitys noudattaa seuraavaa kaavaa: "Siviili" Enzo ei mahdu maksimimittoihin -> "Siviili" MC12 on rakennettu Enzon alustalle eikä siksi mahdu mittoihin -> Kilpa MC12 on tehty "siviili" MC12:sta eikä siksi mahdu mittoihin -> kyseessä on sarjatuotantoauto, hyväksykää paskiaiset!

Mahtaahan noissa säännöissä olla myös pykälä, joka ilmaisee paljonko kilpa-auton mitat saavat poiketa siitä katuversiosta johon se pohjautuu. Jos siis valitaan sopiva katumalli, ei siitä voi sääntöjen mukaista rakentaa tms. En tiedä, arvailen.
Tätähän minäkin siis tarkoitin tuossa aiemmassa, erittäin sekavassa, poustissani.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Sebringin Entry listissä Maseratin kuskit Andrea Bertolini / Italy, Fabio Babini / Italy ja Fabrizio De Simone / Rome, Italy. Joten mitä tekee Salo tällä kaudella?
 

Fitzgerald

Active member
Liittynyt
26.2.2005
Viestit
30
Vahvat "ehkä" -tason internethuhut sanovat, että Salo ajaa ensi kaudella AF Corse Maseratilla FIA GT sarjassa Johnny Herbertin kanssa. Ei ollenkaan pöllömpi vaihtoehto, jos toteutuu...

Myös Maserati vs. FIA & ACO sääntösoppa on hieman valjennut:

Alunperin MC12 mitoitettiin silloin tiedossa olleille rajoituksille vuoden 2004 FIA GT sarjaan. Sittemmin rajoituksia ilmeisesti muutettiin, ja Maseratilla olikin yhtäkkiä käsissään liian iso auto. Maseratin kannalta säännöissä oli ainakin kolme ongelmakohtaa: kokonaispituus, etu- ja takaylitys, ja leveys.

Nykyinen modifioitu MC12 on täysin FIA:n sääntöjen mukainen, joten FIA GT sarjaan osallistumiseen ei ole estettä. Se on kuitenkin vielä leveämpi kuin ACO:n säännöt sallivat. Ja koska ACO:n säännöt kattavat kaiken "Le Mans" nimen alaisuudessa tapahtuvan kilpailutoiminnan, on ALMS-sarjan kanssa tilanne vielä epäselvä. Asiaa ei varmaankaan auta se, että neuvottelupöidässä vastakkain ovat ranskalaiset ja jenkit, joilla on pitkä historia molemminpuolisista yhteistyövaikeuksista.

Linkkejä huhuihin:

http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=65790&page=5&pp=15

http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=61182&page=51&pp=15
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tänään yhdelsältä on Sebringin aika-ajot. Harjoitukset ovat olleet aika vaikeita kovan tuulen takia. Tuuli on tuonut paljon pölyä radalle ja säätöjen löytäminen on ollu aika vaikeaa. Championkin jäänyt kolmisen sekuntia niistä ajoista joita helmikuun testeissä ajoivat.

Lola on ollut nyt kärjessä Audien kanssa ja uus Corvette on kyl ollu tosi nopea heti alussa. http://www.americanlemans.com/paddock/2005/Sebring/ALMS_Sebring_practice2.pdf
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Aika-ajot on peruutettu kovan sateen vuoksi. Eilisiä harjoituksia häirinneet tuulet toivat sitten tälle päivälle sateen ja sitä on ilmeisesti tullu taivaan täydeltä. Kisaan lähdetään harjoitusten aikojen perusteella ja JJ on paalulla.

Vielä ei ole mitään listaa jossa ois lopullinen lähtöjärjestys ja noita harjoitusten aikoja on hankalahkoa vertailla. Mutta jokatapausessa Audit eturivissä ja muut tulee perästä jossain järjestyksessää.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Lehto tippui lähdössä Pirron taakse. Kärkiryhmässä matkaan lähteneeltä Guy Smithiltä puhkes rengas ekalla kiekalla ja uudestaan kuudennella kierroksella. Reilusti huonoa tuuria alussa.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tiukalle meni, kuutisen sekkaa eroa maalissa. Ihan mielenkiintoinen kisa oli, toivottavasti vaan saadaan Audien sekaan lisää prototyyppejä, nuo Lolat ei kestä vaikka nopeita onkin. GT1-luokka on taas oikein hyvä nyt, eri merkkejä kivasti sekaisin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Todettakoon muuten etta olen ollut nyt Miamissa nelja paivaa (Sebringiin en paassyt, yhyy) ja tuossa parinsadan kilsan paassa oleva ALMS-kisa ei ole saanut mitaan huomiota sanomalehdissa. Ei myoskaan TVssa, Speed-kanavalla tulisi mutta se ei esim tassa hotellissa nay.

Onneksi sentaan loytyi ilmainen nettiyhteys (max 15 min kerrallaan) ja Suomesta saa tuloksia tekstareina...
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
PORSCHE, PENSKE MOTORSPORTS TO RUN TOGETHER WITH NEW PROTOTYPE IN AMERICAN LE MANS SERIES

It is anticipated that Penske Motorsports will debut the new Porsche prototype at the final two races of the ALMS season – the Oct. 1 Petit Le Mans at Road Atlanta and the Oct.16 season finale at Mazda Raceway Laguna Seca, as test events before entering the entire 2006 season.
Eli Porsche tekee Pensken kanssa LMP2-luokan prototyypin ja osallistuu kauden kahteen viimeiseen kisaan testimielessä. Pitkään onkin jo spekuloitu Porschen paluulla ja nyt se sit tapahtuu. Oikein hienoa.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
JJ & Werner lähtee tämän illan ALMS kisaan Atlantassa toisesta ruudusta.

Marco Werner, driver of the No.1 Audi R8, narrowly missed earning the pole position for tomorrow’s Sportsbook.com Grand Prix of Atlanta. Werner was a fraction of a second (0.427 seconds) behind pole sitter James Weaver in the Lola from Dyson Racing. The “sister” car driven by Frank Biela will start the No. 2 Audi R8 in third position.

JJ Lehto:
“We knew it was going to be difficult getting the pole. Being second is good since all the cars are very close. Our car has always been good here and qualifying is just one lap so I’m not too worried. It’s a shorter race so it would have been nice to be on the pole but all the cars are very close and consistent. It will be a good race!”
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Muutama ennätyskin tuli Lehdolle Atlantan voiton myötä. Toinen täysin hänen nimiinsä ja toinen jaettu. Jenkit tunnetusti tykkäävät tilastoida kaikkea..

Lehto also makes history as he has now earned a record fourth straight Road Atlanta American Le Mans Series win, an ALMS record for any track.

Lehto posted his 22nd career class victory, which tied Sascha Maassen for the ALMS' all-time record.
 
Ylös