American Lemans 2005 - Lehto jatkaa Audin ratissa

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Mid-Ohion kisaan osallistuu myös Zytekin proto ja millaisen esiintymisen se onkaan tehnyt jo harjoitusjaksoissa.

ZYTEK PROTOTYPE FASTEST IN FRIDAY PRACTICE


This may be its first American Le Mans Series race, but the No. 15 Zytek factory prototype certainly looked at home during testing Friday for the American Le Mans at Mid-Ohio. Hayanari Shimoda posted the best lap during a nearly two-hour session Friday, a 1:12.191 on only his eighth lap around Mid-Ohio Sports Car Course.

JJ Lehto in the No. 1 Champion Racing Audi R8 was about 0.7 seconds behind Shimoda. Weaver, in the No. 16 Dyson Racing Lola EX257, was another 0.4 seconds back in third.
SHIMODA QUICKEST AGAIN IN ZYTEK PROTOTYPE DURING SATURDAY MORNING PRACTICE AT MID-OHIO

The No. 15 factory Zytek LMP1 continued its strong run in the first American Le Mans Series event, posting the fastest lap in Saturday morning practice for Sunday's American Le Mans at Mid-Ohio.

As he did Friday, Hayanari Shimoda posted the fastest lap of the session, a 1:12.492 pass around the 2.25-mile, 13-turn Mid-Ohio Sports Car Course. Shimoda, the fourth Japanese driver to compete in the ALMS, was a scant 0.004 seconds ahead of the No. 16 Dyson Racing Lola of James Weaver. Marco Werner, in the No. 1 Champion Racing Audi R8, was another second back.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Lyhyestä virsi kaunis, eli Hayanari Shimoda Zytekillä löi sellaiset pohjat aika-ajoissa ettei mitään rajaa. JJ oli kolmas, välissä James Weaver Lolalla.

SHIMODA PUTS ZYTEK PROTOTYPE ON POLE IN RECORD-BREAKING ALMS QUALIFYING SESSION AT MID-OHIO

All four class qualifying records fell as a new face in the American Le Mans Series grabbed the overall pole Saturday for the American Le Mans at Mid-Ohio, Round 3 of the ALMS. Hayanari Shimoda won his first series pole in a thrilling session that saw him put the No. 15 Zytek factory LMP1 on the inside of the front row with a 1:11.333 on his next-to-last lap in Saturday's 20-minute qualifying session Mid-Ohio Sports Car Course.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Kuten tuossa umpisurkeassa (sori, koitan petrata ens kerralla) ALMS uutisessa kirjoitinkin, Lehdon Mid-Ohion kisa meni aika pitkälti näiden katastrofikisojen joukkoon.

Etukulma oli lähinnä hävinnyt kokonaan ja kolmella renkaalla JJ nilkuttelikin varikolle. 35min ja n. 20kierrosta meni remontissa, joten ei siinä enää ollut muuta ku maisemien katsomista.

Ainakin pistetaistelu kiristyi
Points after Mid-Ohio
P1
Marco Werner 54
JJ Lehto 54
Andy Wallace 51
James Weaver 49
Butch Leitzinger 49
Chris Dyson 48
Emanuele Pirro 48
Frank Biela 48

Ihan jos jotakuta kiinnostaapi.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Petri Piira sanoi:
Kuten tuossa umpisurkeassa (sori, koitan petrata ens kerralla) ALMS uutisessa kirjoitinkin, Lehdon Mid-Ohion kisa meni aika pitkälti näiden katastrofikisojen joukkoon.

Etukulma oli lähinnä hävinnyt kokonaan ja kolmella renkaalla JJ nilkuttelikin varikolle. 35min ja n. 20kierrosta meni remontissa, joten ei siinä enää ollut muuta ku maisemien katsomista.

RacingFanatics
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Tuohon uutiseen siitä ajaako Portlandissa Maseratia Salo vai Herbert toivottavasti saadaan maanantaina/tiistaina lisää tietoa. LMSR.netin vetäjä lupas soittaa tonne tallille ja kysyä tilannetta ja sit ilmoittelee mulle.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Petri Piira sanoi:
Tuohon uutiseen siitä ajaako Portlandissa Maseratia Salo vai Herbert toivottavasti saadaan maanantaina/tiistaina lisää tietoa. LMSR.netin vetäjä lupas soittaa tonne tallille ja kysyä tilannetta ja sit ilmoittelee mulle.
"at ALMS/Portland, Mika Salo will join Fabrizio De Simone in the Risi MC12, as Bertolini will be at Spa for the 24 hours"

Hienoa, Salo pääsee ajelemaan vähän Portlandissa
:thumbup:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Pistetilanteet Top8 Lime Rockin jälkeen luokittain..

LMP1
Marco Werner 74
JJ Lehto 74
Emanuele Pirro 64
Frank Biela 64
James Weaver 62
Butch Leitzinger 62
Andy Wallace 61
Chris Dyson 58

LMP2
Jeff Bucknum 46
Chris McMurry 46
Jamie Bach 36
Jon Field 36
Clint Field 36
Guy Cosmo 36
Ben Devlin 29
Ian James 26

GT1
Olivier Beretta 71
Oliver Gavin 71
Ron Fellows 62
Johnny O`Connell 62
Johnny Mowlem 52
Terry Borcheller 52
Alex Figge 38
Ryan Dalziel 38

GT2
Patrick Long 71
Jorg Bergmeister 71
Romain Dumas 56
Timo Bernhard 56
Jon Fogarty 46
J. van Overbeek 46
Tim Sugden 43
Robin Liddell 33

Lehto moved back into a tie for the series lead with 23 career victories. He shares the honor with Corvette Racing's Ron Fellows and Johnny O'Connell.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
ALMS ja ChampCar yhteistyöhön?

Viimeisimmät huhut maailma kertovat American Lemans- ja ChampCar-sarjojen mahdollisesta yhteistyöstä kaudella 2006. Ajaisivat puolen tusinaa viikonloppua yhdessä lähinnä näillä tunnetuimmilla radoilla (Laguna Seca, Atlanta, Sebring..)

ALMS ja ChampCar ovat olleet vastaanvanlaisessa yhteistyössä kahdesti aiemmin, vuosina 2002 ja 2003 Miamin katuradalla.

Ja toinen huhujen asteella oleva juttu on Hondan tulo LMP2-luokkaan Rahal-tallin ajattamana ja olis sit kovana kilpailijana Penske/Porsche-yhdistelmälle..

Tuo ALMS/ChampCar juttu vois olla ok, Honda/Rahal huhuun en oikein usko.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Niin no joo. Oikeinkin mielelläni näkisin ALMS:n ja CCWS:n/CART:in/mikä se nykysin onkaan samoissa kisoissa. Yhteistyö toisi varmasti kummallekin luokalle lisää näkyvyyttä ja yleisöä ja sitä kautta raha ja niin edelleen... Toivottavasti toteutuu.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ilmeisesti Maserati ei oo muuttamassa tota autoaan ACO:n sääntöjen mukaiseksi, mut myöhemmin ois tulossa mahdollisesti GT2-luokan auto.

Tollasta LMES:n Monzan kisan lähetyksessä selostajat kertoili, kun olivat jutelleet Maserati Corsan vetäjien kanssa.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Sonoman jälkeen protojen pistetilanne..
LMP1
Marco Werner 87
JJ Lehto 87
Emanuele Pirro 84
Frank Biela 84
Andy Wallace 77
Chris Dyson 74
James Weaver 72
Butch Leitzinger 72
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Porschen/Pensken ajajat uudella protolla Petit Lemansissa ovat Sasha Maassen/ Lucas Luhr/Collard (unohdin etunimen, Emmanuel tms?)
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Noniin, Portlandin osakilpailun entry lististä löytyy...

Fabrizio DeSimone / Rome, Italy - Mika Salo / Helsinki, Finland - Maserati MC12

:thumbup:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Eli JJ:n matka katkes Portlandissa tähän ulosajoon. Siinä taas muuttui kuski kerralla matkustajaksi. Pahinta oli se, että keskeytys tuli ennenkuin olivat ajaneet 70% kisasta, joten tuloksena 0 pistettä, JJ sentään säilyi kunnossa.

LMP1
Emanuele Pirro 104
Frank Biela 104
Andy Wallace 93
Chris Dyson 90
Marco Werner 87
JJ Lehto 87
James Weaver 85
Butch Leitzinger 85
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
ALMS, Portland OR, 30.7.2005

Heipa hei!

Kaikkia kiinnostuneita varten laitan tahan pienen tarinan viime viikonlopun ALMS kisasta taalta Portlandista. Jutussa on pieni retsottelu-varoitus kera kuvin. Tarina on omistettu Forumin ALMS-fani nro ykkoselle, Petri Piiralle.

Oli tosiaan kuumahko lauantai viime viikonloppuna. ALMS-kisa ajettiin "hassusti" vasta lauantai-iltapaivan paatteeksi alkaen vasta kello 5pm. Itse kisahan kestaa sen 2h45m. Lauantain kaiken kivan muun kikkailun jalkeen suunnistimme parhaan kaverini kanssa, joka oli taalla kaymassa parin viikon ajan, kohti Portland International Racewayta (PIR), joka oli tallaiselle formularatoihin tottuneelle jannulle ainakin hienoinen petttymys. Pieni, lyhyt ja "tavanomainen". Nojaa, eipa ollu ruuhkiakaan, joten auto parkkiin radan viereen, suoraan lipputiskille ja inessiiviin. Ajettelimme, etta kun meilla on tassa vajaa pari timmaa aikaa, niin mennaan hakemaan oluet ja katsellaan "lippis-kioskeja" ja sen sellaista ennen kun hakeudumme paasuoran katsomoon katsomaan itse kisaa. Tuulettomassa kohdassa oli helevetin kuuma (yli 30C), joten odottelimme innolla illan viileampia hetkia. Paakatsomossa kun ei ollut kattoa... Nooh, loytyhan se bissejonokin siita ja saimme oluet kateen. Helpotti. Kohti paasuoraa kautta kaikkien kioskien ja ohjematelttojen. Siina meni hetki (bongasimme mm JJn ja Wernerin viime kauden auton), kunnes hogasimme, etta juu, tonne lahtosuorallehan paasee amerikkalaiseen tyyliin katsomaan kisa-autoja ja itse kuskeja. SINNE!


Olihan siella nahtavaa :rolleyes: Mutta nakopiirissa oli jo JJn auto ja JJ itse. Tempasin siita auton ohi suoraan JJn pakeille. Juttelimme hetken niita naita ja han oli oikein iloinen tavatessaan suomalaisia nainkin kaukana kotoa. Muistelimme Adlonin aikoja ja muuta kivaa...


Nojaa. Ei ollut aikaa hukattavissa, joten muutamaa pykalaa taaemmas lahtorivissa Mika Salon auton luokse. Siellahan se Mika olikin nojailemassa tyynena rata-aitaan ja totta munassa suoraan siihen Mikan juttusille.


Kyselin kuulumisia ja totesin, etta tais homma menna ihan testailuksi, silla jarjestajat olivat evanneet hanen autokunnaltaan pisteensaantimahikset jo ennen lahtoa. Oli Mikalla siihenkin kommentti, mutta jaakoon se tassa lapsien lasnaollessa julkaisematta ;) Noh, siina sitten kun juteltiin Mikan tulavasta ohjelmasta ym asioista, kysasin hanelta, etta missas olis siistein mesta katsoa tata kisaa noin niin kun kuskin vinkkelista katsoen... Mika siihen, etta "Menkaa hei tonne Maseratin Hospitality-telttaan. Siella on hyvat oltavat." NO MIKA ETTEI! Saavuimme sinne kaverin saattelemana, jonka faija on Paul Richardin GM. Hauska heppu, joka pitikin hyvin huolta siita, etta "Mikan kavereilla" oli hyvat oltavat. Ja olihan meilla :D

Kisa saatiin alkuun ja korkkasimme ekat oluet. Werner taisteli Lolien kanssa karjessa, kunnes se tunari sohelsi itsensa hieman ulos rikkoen auton takapaata. Siita sisaan 50 min kohdalla ja JJ rattiin. Sita ennen Mikan tallikaveri (joku spakettikaula) oli suurissa vaikeuksissa Corvettejen kanssa omassa sarjassaan. Se oli kauheeta kattella sen "Luikin" menoa. Corvetet meni menojaan ja Mikalle jai tehtavaksi vain pieni "ilta-ajelu".


Noh, JJ paasi siis radalle Wernerin tunaroidessa auton perapaan uuteen uskoon. Kuskia vaihdettaessa ja auton perapaata korjattaessa Lolat paasi kolmisen kierrosta karkuun. Se oli siina. Katsoimme JJn ajavan telttamme ohi pari kertaa ja ajattelimme, etta nyt olisi hyva sauma ottaa buffasta hieman ribseja ja sallaadia. Kera oluen. Sana oli ilmeisesti levinnyt teltassa, etta "Noi on Mikan kavereita" :rolleyes: koska palvelu pelasi loistavasti. Tyttoja pyori ymparilla ja Maseratti-kamaa tuotiin kassikaupalla meidan viereen...

NO EI HELEVETTI! Hirrrvee polypilvi ja pauke kavi kun joku mallas juuri aloitettuamme ruokailun ihan siina meidan edessa. Kuka se oli???? No juu, hienoa. JJhan se siina. Oli "korjattu" takapaa pettanyt ja JJsta tullut matkustaja Audinsa sisalla. Pahoittelen nakymaa peittavia Pirelli-tyttojamme, jotka kerkesivat siihen eteen ennen kun me paastiin safkapoydasta ylos ja kuvaamaan JJta ja mallattya autoa...


Noh, loppukisa katsottiin kun Mika ajoi nopeampia kierroksia kun Corvetet, mutta ei saanut enaa niita kiinni, kun spakettikaula oli sossinyt kisan jo aiemmin. Kylla Mika noissa hommissa on viela rattimiehia ja se nakyi heti kun aija radalle paasi. Ero muihin oli suuri. Nyt vaan toivotaan, etta mies pitaa autonsa Jyskalassa tiella. Sita se siina ennen lahtoa nauroi, etta "Katotaan nyt, aiemmin on metta rytissy joka kerta..."

Etta silleen. Ikimuistettava paiva ehdottomasti. Kiitos JJ ja kiitos etenkin Mika! Tosi siistia, etta kavereilla on jalat tukevasti maassa ja aikaa on meille faneillekin. Tosin toi VIP-alue oli kylla jo niin paljon plussaa, etta sita hihitellaan vielakin... Siita oli hyva sitten lahtea tekemaan sita mita itse osaa. Maisemiin, joissa ei todellakaan ollut valittamista. Ja kesa jatkuu! Hei hei taas!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös