Eiköhän tuo Schumacherin kunnia ole täysin ansaittu, Ferrarilla saavutetut mestaruudet tuplastikin. Olihan Schumi sentään yksi niistä avainhenkilöistä joka nosti merkin "suosta". Merkkinähän sitä arvostetaan enemmän kuin muita; esimerkkeinä Räikkösen Sauber-aikana annettu lausunto "Ferrarille ajamaan pääseminen on melkein suurempi asia kuin maailmanmestaruuden voittaminen" tai aikoinaan Ayrton Sennan toivomus uran lopettamisesta "haluan lopettaa urani Ferrarilla vaikka joutuisin ajamaan sillä ilmaiseksi ja vaikka se olisi yhtä hidas kuin kuplavolski".
Ei voi kuin ihmetellä mistä tämä sympaattinen saksalainen löytää joka vuosi niin henkiset kuin fyysiset voimavarat kilpailla voitoista vaikka melkein kaikki mahdollinen on saavutettu. Ehkä lisämotivaatiota löytyy FIA:n yrityksestä torpeedoida Sumin mestaruus pistelaskutapaa muuttamalla tai muutaman kilpailevan tiimin ajaminen vilunkirenkailla. Luulen kuitenkin, että suurin syy oli kuitenkin lyödä Fangion ennätys. Näiden kahden ennätyksen vertaileminen on vaikeaa; Fangio ajoi parhaimmalla autolla mutta aikaan, jolloin formulat olivat erittäin vaarallisia. Sumi ei taas aina ole päässyt ajamaan parhaimmalla kalustolla, ehkä tämän vuoden auto/rengaspaketti oli sarjan kolmanneksi paras Williamsin ja McLarenin jälkeen. No osakilpailuvoittojen määrä ei jättäne jossiteltavaa tämän kauden parhaasta kuskista.
Luultavasti Sumi olisi voittanut kauden viimeisimmänkin osakilpailun näytöstyyliin jos pistelaskusysteemi olisi ollut vanha ja mestaruus varmistunut aiemmin.
Se mistä aikamme parhaan F1-kuljettajan ja monen mielestä jopa kaikkien aikojen parhaan urheilijan menestys paljolti koostuu tulee sanoista: nöyryys, lojaalisuus, kunnianhimo, röyhkeys, lahjakkuus, ahkeruus, itsevarmuus etc hyvää taloudellista toimeentuloa unohtamatta. Se alkuunpaneva voima on kuitenkin rakkaus kilpa-autoiluun, vauhti ja vaaralliset tilanteet sekä voitontahto. Nämä asiat ovat varmasti Sumin menestyksen ja motivaation "salaisuus". Kuin myös kyky ajaa ylivertaisesti vaikeissa olosuhteissa, esim. sadekelillä.
Tänä vuonna näimme hienon F1-kauden joka "kiitos" uuden pistelaskusysteemin huipentui viimeiseen kisaan. Sumilla oli ehkä jo nähtävissä pientä taantumista muutamissa kisoissa ja luulen, että ensi vuonna taantuminen tulee lisääntymään. Miksi enää riskeerata terveyttään kun kaikki on jo saavutettu? Onko järkeä enää panna kaikkea peliin? Eikö kannata ottaa vähän iisimmin, vaimo, lapset ja harrastukset odottavat. Luulenkin, että Sumi saattaa ajattaa tiimin hitaamman kuljettajan eli Barrichellon mestaruuteen sekä Ferrarin jälleen merkkimestaruuteen mikäli auto/rengaspaketti toimii. Ja lopettaa kauden 2004 jälkeen.
Jotkut "lettas sentään" (mikä hirveä sanonta, oikein koski sormiin kirjoittaa) tyypit, jotka eivät ymmärrä mitään tekniikasta tai säännöistä tai auto-urheilusta ylipäätään, varmaan jaksavat jatkaa typerästi 6-kertaisen maailmanmestarin mollaamista vielä (täytyy niiden olla kärppänä paikalla jos joku kehuu sumia, miten muuten ennätättekin, hankkikaa vaikka työ). Näille voi vain referoida asiantuntijoiden sanomisia. Otetaan nyt vaikka Keke Rosbergin vastaus kysymykseen "milloin Kimi voi voittaa maailmanmestaruuden?". Keke: "silloin kun Schumacher lopettaa". Joku Vehon myyjä oli vähän älyyttänytkin tätä "lettas" tyyppiä sanomalla "tärkeintä ei ole teho vaan kierroslukunopeuden nousu sekunnissa" Heh, tälle on saatu nauraa!
Palaan lukemaan taas palstaa kun ensi kausi alkaa, Kimille ja Sumille onnea. Toivottavasti Kimi ajaa Ferrarilla 2005!