Ari Vatasen ura

Penske PC23

Member
Liittynyt
20.1.2016
Viestit
13
Argentiinan kaadossa kun hajosi Sparcon penkki, niin sen jälkeen Vatasen ajokamppeista on pitänyt repiä ko. lafkan merkit irti tai teipata piiloon..
Samanlaista piilottelua tekevät teltta ja vaatevalmistajat kun joku naparetkeilijä lähtee hypotermiassa kopterin kyytiin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Argentiinan kaadossa kun hajosi Sparcon penkki, niin sen jälkeen Vatasen ajokamppeista on pitänyt repiä ko. lafkan merkit irti tai teipata piiloon..
Todettiinkohan tuo penkin irtoaminen valmistusvirheeksi vai olisiko syy voinut olla tiimin asentamassa kiinnityksessä, pultit löysällä tms.? Tuossa Argentiinan onnettomuuserikoiskokeessa taisi olla sellainen erikoisuus, että Vatanen nuotitti kyseisen pätkän useammin kuin muut ek:t, mutta silti kävi noin. Onnettomuuden aiheuttanut monttu taisi kyllä ilmestyä tiehen vasta nuotitusjakson jälkeen rankkasateiden seurauksena.
Vielä kyseiseen kisaan liittyen eräs yksityiskohta A.Vatanen-kirjasta: Vatasen ja Salosen piti lentää yhdessä samalla koneella Pariisista Argentiinaan aloittamaan nuotitus, mutta Salonen tulikin perässä myöhemmin. Syynä oli se, että Peugeot oli luvannut porukalle lennon ykkösluokassa. Kun näin ei ollutkaan, Salonen ei lähtenyt vaan vaati Peugeotin järjestämään uuden lennon. Ykkösluokassa. :D
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ari tuli viime kesänä Ouninpohjan ek:lle erääseen Jyrkysenkulman hypyistä samalle pellolle seuraamaan Neste-rallia helikopteri-laivueellinen (vajaa 10 kopteria) vanavedessään, en huomannut katsoa lentikö itse hekoa. Kansanmieshän Tuupovaaran rallitähti on aina ollut, Arin ensimmäinen kysymys oli saapuessaan, "mistä suunnasta autot tulevat?" Intoa täynnä mies oli ralliin edelleen kuin pikkupoika :)
Kyllähän Mr. Vatanen itse näytti HEKON puikoissa olleen..Youtube - Helicopter Flight with Ari Vatanen WRC Finland 2015 EC120B Helicopter https://www.youtube.com/watch?v=rJfBCUkBKo8
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
- San Remo vm. '86. Vatanen on ensimmäistä kertaa mukana Argentiinan jälkeen, nyt ajamassa nolla-autoa. Ajokkina luonnollisesti Peugeot 205 T16 E2. Intoa ja vauhtia löytyy eikä kaadoltakaan vältytä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Vatanen muutes on ilmeisesti toinen niistä kahdesta kuljettajasta, jotka ovat ajaneet SM-sarjassa kilpaa Ford Caprilla. Muutoinkaan niitä Capria kuljettaneita suomalaisia rallisankareita ei ole mitenkään tungokseen asti....
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Vatanen muutes on ilmeisesti toinen niistä kahdesta kuljettajasta, jotka ovat ajaneet SM-sarjassa kilpaa Ford Caprilla. Muutoinkaan niitä Capria kuljettaneita suomalaisia rallisankareita ei ole mitenkään tungokseen asti....
Capristahan ei tehdas koskaan tehnyt BDA-koneista luokitusmallia vaikka pitkä keula olisi sellaisen hyvin sisäänsä imaissut. Mulla oli joskus ykköskoppainen Kenttiläisellä koneella, painojakauma ei tainnut rallia ajatellen olla ihan paras mahdollinen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Eikös Zakspeed tehnyt jonkun kuusi-pyttyisen 3l? mutta se taisi olla enemmän ratapeli? Mutta on sellaisella koneella varustetulla Caprilla kuulemma suomessa ralliakin ajettu...
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Eikös Zakspeed tehnyt jonkun kuusi-pyttyisen 3l? mutta se taisi olla enemmän ratapeli? Mutta on sellaisella koneella varustetulla Caprilla kuulemma suomessa ralliakin ajettu...
Oli niitä V6-malleja ihan siviiliautona, sekä saksalaisina että englantilaisina. Brittiläinen Essex-kone oli juurikin kolmelitrainen. Mutta V6 lisää sitä etupainoisuutta entisestään.

70-luvun lopulla kolmoskoppaista Zakspeed ajatti toki 1,4 ja 1,7-litraisilla BDA-turboilla, joista otettiin huimia tehoja (n.400-550 hp). Mutta noilla taas ei ole siviiliauton kanssa mitään tekemistä, kyseessä kun on putkirunkoinen siluetti, mihin on lisätty alkuperäisen auton katto, kuskin ovi ja maski.

 
Viimeksi muokattu:

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mä en tiedä Vatasesta paljoa. Mut siis Dakar-ralleissahan se oli ihan kurko.

Legendaks se nous viimestään 1985 kun ajo sen kolarin. Sehän horisi ties mitä ja tarinan mukaan Jyväskylässä 1986 se "painajainen" katos Vatasesta..
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
70-luvun lopulla kolmoskoppaista Zakspeed ajatti toki 1,4 ja 1,7-litraisilla BDA-turboilla, joista otettiin huimia tehoja (n.400-550 hp). Mutta noilla taas ei ole siviiliauton kanssa mitään tekemistä, kyseessä kun on putkirunkoinen siluetti, mihin on lisätty alkuperäisen auton katto, kuskin ovi ja maski.
Sen verran pakko kommentoida, että viitos-ryhmän Capri on kantavalla teräskorilla. Tai no pinnan alta löytyy Caprin korin hylsy. Eturunko toki rankasti modifioitu. Viitosryhmäläisen kun pitää perustua alempiin numeroryhmiin.
BD-sukuisia moottoreita sai käyttää sillä varjolla, että ne lohkoltaan oli riittävän läheistä sukua kentille.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
991
Video: Vatasen kyydissä ja Vatasen tie? Esim. youtube
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Miksi Arin ura oli niin rikkonainen onnettomuuden jälkeen? Hajanaisia, vajaita kausia ja auto vaihtui vähä väliä. Jopa kesken kauden; 87 Safari Subarulla ja Jyskälä Sierralla. Subarullahan hän ajoi Suurajoissa 92 ja 93 ja Fordilla 91 Sierralla ja 94 Escortilla. Ja oli siellä Bemaria ja Mitsuakin.
Oliko vajaat kaudet ja eräänlainen "keikkakuskin" rooli Arin oma valinta. Ei halunnut kiertää koko sarjaa, vaan kävi mielummin fiilistelemässä tietyissä kisoissa sillä autolla minkä milloinkin sattui alleen saamaan? Vai olisiko 80-luvun lopulla/ 90 alussa halunnut ajaa täyttä sarjaa, mutta ei saanut vakituista, monivuotista sopimusta mistään. Syystä tai toisesta.
Oliko yksi syy mahdollisesti siinä, ettei em. mainittuna ajanjaksona ollut liki/yli nelikymppisenä (synt. 52) ollut enää se kuumin ja halutuin nimi kuskimarkkinoilla. Vaikka nopeutta vielä löytyikin, kuten esim. Suurajot 90 ja 93 osoittivat.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oliko vajaat kaudet ja eräänlainen "keikkakuskin" rooli Arin oma valinta
Kyllä ja ei. Vatanen joutui kahdesti MM-sarjan osalta työttömäksi vasten omaa tahtoaan. Ensin kauden 1990 päätteeksi, kun Mitsubishin pääkonttorilla loppui kärsivällisyys PSA:n laskuun ajettuihin erämaakisoihin, ja toisen kerran kolme vuotta myöhemmin, kun Prodrive naarasi kaudeksi 1994 kuljettajikseen parivaljakon Sainz/McRae. Ari tosin elätteli pitkään toiveita tallin kolmoskuskin paikasta, ja sellaisesta oli kaiketi jollain tasolla jo sovittukin (HS:n raportoinnin mukaan), mutta syystä tai toisesta tuo rooli jäi lopulta Arin osalta realisoitumatta.

Sitten taas vaakakupin toisella puolen Ari ei halunnut (nimenomaan ei halunnut) katkaista välejä Peugeotiin ja eritoten Jean Todtiin ja varmasti ainakin osittain tästä syystä kaudet 1987 ja 1988 jäivät niin torsoiksi (one-offit Subarun, Fordin ja Prodrive-BMW:n kanssa ennen Mitsu-diiliä).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän Arilla vauhtia riitti vielä esim Kreikassa 1993, hullu määrä pohjia ja johtoasemasta pihalle. Lisäksi kakkossijat RAC:ssa 1992 ja Australiassa 1993.

Vuonna 1994 hän ajoi yksityistallin Fordilla 3. sijan Argentiinassa sekä vitossijat Kreikassa ja RAC:ssa. Uuden-Seelannin ja Jyskälän ulosajot taas olivat jatkon kannalta huono juttu.

Sitten vielä 1998 palasi Fordin tehdastalliin paikkaamaan Safarin harjoituksissa loukkaantunutta Bruno Thiryä (kaveri loukkaantui matkustaessaan ralliauton takakontissa ja hajotti kylkiluunsa turvakaariin). Tuolloinkin tuli vielä kolmossija ja sitten Portugalista vitossija. Jyskälässäkin ajoi vielä Fordin tehdasautoa ja RAC:ssa Subarun tehdasautoa, molemmat tosin päättyivät keskeytyksiin ja siihen se MM-ura lopulta päättyi vuoden 2003 juhlakisaa lukuunottamatta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllähän Arilla vauhtia riitti vielä esim Kreikassa 1993, hullu määrä pohjia ja johtoasemasta pihalle. Lisäksi kakkossijat RAC:ssa 1992 ja Australiassa 1993.

Vuonna 1994 hän ajoi yksityistallin Fordilla 3. sijan Argentiinassa sekä vitossijat Kreikassa ja RAC:ssa. Uuden-Seelannin ja Jyskälän ulosajot taas olivat jatkon kannalta huono juttu.
1994 Argentiinassa oli ihan tallin auto, kun Delecour oli juuri sopivasti loukkaantunut.

Mutta tuo 1993 on kyllä sinänsä harmillinen, ettei se sitten kuitenkaan tuottanut työsopimusta enää seuraavaksi kaudeksi. Käytännössä kaikki kisat, mitä Ari tuolloin ajoi, menivät loistavasti - vaikkakin Kreikassa meni sitten lopulta pihalle. Varsinkin se Jyskälä, se oli todellinen the last hurrah, vaikkei sitä toki silloin vielä tiedetty. Tuskin ne tulokset kovin huonoja Ruotsissa ja Portugalissakaan olisivat olleet, mikäli Citroenin ratissa hankittu selkävamma ei olisi niitä perunut...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Aika paljon tästä kirjasta on jo ollutkin niin lainauksia kuin puhettakin. Luen heti kun saan kätösiini!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Oli muuten pirusti varauksia tästä kirjastolla. Noh ehkä tämän ehtii myöhemmin sitten lukea.
 
Ylös