Arvostatko hyviä käytöstapoja?

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
Hyvillä käytöstavoilla on suuresti merkitystä. Ihan jo sillä että näin eläminen ja yhteiskunnassa toimiminen on miellyttävämpää. Kohteliaisuudet kuten 'anteeksi' ja 'ole hyvä' monelta ovat alkaneet katoamaan ja se on sääli. Senkin verran, että kun näitä käyttää niin joskus saa yllättyneen ja ilahtuneen hymyn lukea toisen kasvoilta.

Kyse on vaan toisen huomioon ottamisesta. Tänään esim. olin tupakalla roskakatoksen luona ja näin kun joku häiskä kantoi sinne litistettyjen pahvilaatikoiden nippua. Avasin pahviroskiksen kannen, kun olin joutilas, ja ukko oli silminnähden vähän yllättynyt. Positiivisesti. Ja sanoi kiitos. Hyvä mieli molemmille ja ei vaatinut yhtään mitään vaivaa lain näin saada hymyt naamatauluihin.

Mangelo

Well-known member
Mikäli nainen ja mies ovat menossa portaisiin yhtäaikaa, mies kulkee sekä ylös- että alapäin mennessä aina naisen edellä.
Mites jos nainen ehtii ensin pitääkö jäädä hengailemaan alas? Vai voiko jättää vähän väliä ja katsoa alas? Enpä ollut moisesta tavasta kuullutkaan ennenkuin sen nyt esitit. Joskus kieltämättä on aiheutunut ongelmaa minne sen katseen suuntaa rullaportaissa. Yleensä pyrinkin jättämään vain yhden askelman väliin niin voi katsella sivistyneesti tukkalaitetta.

Pobeda

Well-known member
Olen saanut äidiltä tiukkaa hyvien tapojen vanhanaikaista kasvatusta ja pidän riittävän hyviä tapoja tärkeänä. Pikkutarkkaa yksityiskohdilla orjuuttamista se ei kuitenkaan onneksi ollut vaan tiettyjä periaatteita toisten huomioonottamisesta. Halu noudattaa yhteistyön sujumisen kannalta hyviä tapoja näkyy heti, mun takiani kenenkään ei tarvitse hallita käytöksen kultaista kirjaa.

Tietyt tavat on mennyt selkäytimeen niin että niitä ei tarvitse mitenkään miettiä, en myöskään pysty yrittämälläkään niitä rikkomaan. Selvästikin tarkoituksella normaaleja hyviä tapoja moukkamaisesti rikkovilla nuorilla kapinallisilla tekisi joskus mieli pyyhkiä lattiaa.

Kannattaa muistaa että monet ihmiset ovat hyvin arkoja ja ujoja ja se saattaa vaikuttaa paljon käytökseen. Itse en odota varsinkaan nuorilta että aina pitää esim. katsella silmiin, hymyillä tai kiitellä. Iän myötä nämäkin tavat yleensä paranevat.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mites jos nainen ehtii ensin pitääkö jäädä hengailemaan alas? Vai voiko jättää vähän väliä ja katsoa alas? Enpä ollut moisesta tavasta kuullutkaan ennenkuin sen nyt esitit. Joskus kieltämättä on aiheutunut ongelmaa minne sen katseen suuntaa rullaportaissa. Yleensä pyrinkin jättämään vain yhden askelman väliin niin voi katsella sivistyneesti tukkalaitetta.
No juu, ei siitä tarvitse mitään odottelu- tai muuta ohjelmanumeroa järjestää, jos se ei onnistu juuri sillä kertaa luontaisesti. Sitten mennään portaita siten kuin mennään.
Mutta jos onnistuu tilanteessa aivan luontaisesti (ryntäilemättä tai muuta turhan hilpeää kevätjuhlaliikettä järjestämättä), niin minulta tuo portaisiin järjestäytyminen tapahtuu aina ihan automaatilla. Mutta vain silloin kun hommalle on sulavaliikkeiset edellytykset.

lara

Namupala
Sijainti
Onnela
Tuossa äätön näppäimistö ja meikäläisen murre saivat aikaan hetkellisen ihmetyksen pipon poistamisesta katselemisen ajaksi. Parin sekunnin sadasosan jälkeen tajusin, että taitaakin olla kyse kättelemisestä eikä katselemisesta. :eek:
Mietin ittekkin hetken aikaa, etta pitaisiko kopioida aat pisteilla jostain muualta, mutta ajattelin teidan jo tottuneen mun valiaikaisiin aattomyyksiin.

Yks mita ma kanssa ihmettelen on kaupassa kaynti. Moni asiakas ei tunnu kiittavan kassaa ja jos kiittaa ei kassa valtamatta vastaa. Mulla tulee ainakin automaattisesti kiitos ja hei kun lahden kassalta.
Sama ravintoloissa tai baarissa. Aina tulee kiitettya ainakin yhta henkilokunnan jasenta.

Enrique

Well-known member
Arvostan suuresti. Itse pyrin käyttäytymään asiallisesti aina. Avaan oven ihmisille, kiitän aina asiakaspalvelijoita saatuani palvelua jne. Myös vanhojen ihmisten teitittely on oleellista. Toki oikein huonona päivänä saattaa jäädä väliin, mutta sitä sattuu erittäin harvoin. Hyviä käytöstapoja pitää vaaliman :ahem:

Mangelo

Well-known member
Mulla tulee ainakin automaattisesti kiitos ja hei kun lahden kassalta.
Tulipa tuosta automaattisuudesta mieleen koulubussin kuski joka ei kerennyt kiittämään kaikkia ipanoita jotka juoksivat ulos: -tos -tos -tos -tos -tos -tos -tos :cool:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Sijainti
J:vi
Entäs minihameisen naisen takana ylös portaita?
Etenkin tässä tapauksessa pyritään noudattamaan vanhaa viisautta "naiset ensin".

Mutta siis kyllähän ihan normaaleja, jokapäiväisiä käytöstapoja täytyy arvostaa ja pyrkiä käyttämään.
Teitittely ei tahdo luonnistua multa sitten millään. En tiedä mikä siinä on, mutta eipä tuolle juuri käyttöä olisikaan.
Toisaalta joiltakin kassatytöiltä teitittely luonnistuu turhankin hyvin. Jotenkin tuntee ittensä niin kovin vanhaksi, kun muutaman vuoden nuorempi kassaneiti vaihtorahoja tai kuittia antaessaan sanoo olkaa hyvä.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Kyllä arvostan. Eräs sukulainen niitä tapoja takoi kalloon lapsena vaihtelevalla menestyksellä. En kaipaa mitään ylitsevuotavuutta, vaan ihan normaalit anteeksi, kiitos ja ole hyvä riittävät ihan hyvin. Noita myös itse pyrin käyttämään.

Kun täällä oli kassoista puhe niin ei voi olla ihmettelemättä niitä, jotka maksavat ostoksensa molottaen samalla kännykkäänsä tai pitävät nappeja korvissaan. Toinen on se, kun meitin ruokalassa oli ulkopuolisen firman ihmisiä syömässä, niin lippis päässä ahmivat ruokaa. Ehkä se oli sitten sponsorointia..

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
Kyllä, ja yritän myös itsekin käyttäytyä parhaalla mahdollisella tavalla.

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Tottakai arvostan. Arvostan myös suoraa puhetta ja rehellisyyttä. Tässä elämässä ei mulla ole aikaa kiertelyyn ja paskantärkeilyyn.

Perusasiat ovat itsestäänselviä. Joskus tuntuu, että ehkä jopa vähän yli nykymeininkiin.

Liikenteessä ilmaisen mielipiteeni myös suoraan. Yläpeukkua ja mene vain ole hyvää ja hymyä jaan paljon enemmän kuin keskaria. Silti sitäkin tulee. Liikenne on tappavaa ja jos joku siellä perseilee, niin kyllä mä sen sille ilmotan.

Äänimerkki on muuten autossa huomionkiinnittämistarkoituksia varten. Ei protestointiin.

lfb

Flavio
Sijainti
Helsinki
Arvostan toki, mutten kuitenkaan ole turhien muodollisuuksien kannattaja.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tulipa mieleen juttu kultaiselta 80-luvulta Turussa. Kevätrosputon aika, ja kadut tulvivat vettä. Yhdessä kohtaa jalkakäytävää oli noin 5 metriä pitkä lammikko peittäen koko jalkakäytävän leveydeltää.

Veljeni, 196 senttinen urho, tarjoutui kantamaan erään viehkeän näköisen naisen lammikon yli, herrasmies kun on. Nainen suuttui.:thumbfh:

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Arvostan kyllä. Eikä niiden pidä olla mitään protokollien noudattamisia.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
arvostan hyviä käytöstapoja, mutta arvostan myös joustavuutta ja tasa-arvoa. Vanhoilliset "mies avaa oven naiselle" SÄÄNNÖT on perseestä! Kyllä se kohteliaisuus lähtee ihan omasta tahdosta eikä siinä mitään sääntöjä tarvitse. Ja mielestäni myös naiset voivat olla kohteliaita (niihin ei nuo vanhat säännöt ota kantaa)..

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Tulipas taas muistutus siitä portaidennousujärjestyksestä :D

Kävelin portaissa miespuolisen työkaverin edellä (10cm koroissani tietty). Takaa kuului: "Uuhh, baby..." Johon toinen työkaveri tokaisi, että eihän sillä ole edes hametta tänään. Takana kulkeva työkaveri siihen: "Mut on noi farkut aika tyköistuvat!"

Että näin :rolleyes:

Knoukka

Well-known member
Veljeni, 196 senttinen urho, tarjoutui kantamaan erään viehkeän näköisen naisen lammikon yli, herrasmies kun on. Nainen suuttui.:thumbfh:
Nainen koki että velimiehesi pitää häntä niin pers'jalkaisena ettei omin jaloin pääse lätäkön yli.