Aston Martin Cognizant F1 Team 2021

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Aika usein on vauhti mennyt Alon talliin tulon jälkeen. Huonoa tuuria vai jotain joka liittyy esim ajotyyliin tai vastaavaan auton kehityksen osalta
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6182
Aika usein on vauhti mennyt Alon talliin tulon jälkeen. Huonoa tuuria vai jotain joka liittyy esim ajotyyliin tai vastaavaan auton kehityksen osalta
Aika vaikea tästä Aston Martinin tason noususta ja laskusta on kummastakaan Alonson ansioksi/syyksi laittaa. Sama tarina mikä tässä tallissa on aiemminkin nähty.

> Kopioidaan konsepti toisesta, toimivasta autosta
> Aluksi vauhtia löytyy, kun konsepti on toimiva
> Konseptin filosofiaa ei kuitenkaan täysin ymmärretä, koska se on kopioitu
> Autoa ei tästä syystä osata kehittää
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Aika vaikea tästä Aston Martinin tason noususta ja laskusta on kummastakaan Alonson ansioksi/syyksi laittaa. Sama tarina mikä tässä tallissa on aiemminkin nähty.

> Kopioidaan konsepti toisesta, toimivasta autosta
> Aluksi vauhtia löytyy, kun konsepti on toimiva
> Konseptin filosofiaa ei kuitenkaan täysin ymmärretä, koska se on kopioitu
> Autoa ei tästä syystä osata kehittää
Tämäpä. Pappa Strol ei ole vieläkään oppinut, että kopioimalla et saa pitkäkestoista menestystä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Aika vaikea tästä Aston Martinin tason noususta ja laskusta on kummastakaan Alonson ansioksi/syyksi laittaa. Sama tarina mikä tässä tallissa on aiemminkin nähty.

> Kopioidaan konsepti toisesta, toimivasta autosta
> Aluksi vauhtia löytyy, kun konsepti on toimiva
> Konseptin filosofiaa ei kuitenkaan täysin ymmärretä, koska se on kopioitu
> Autoa ei tästä syystä osata kehittää
Sama on tainnut köydä Alonson kanssa vaan lähes joka tallissa, johon mennyt. Sen takiahan siitä on sanottu, että on kirottu tallinvaihtojensa suhteen, kun tallin suoritukset lähtevät aina menemään alamäkeen.

En tiedä, että mistä johtui AM alamäki, mutta eikös siellä ole nyt samat ukot suunnitelleet tuon auton, kuin RBlläkin. AMllehän siirtyi iso joukko RBn aeroyksiköstä. Se kai selittää aika hyvin, että autot ovat samantyylisiä. Ei tosin sitä, että mikä mättää kehityksessä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5487
Sama on tainnut köydä Alonson kanssa vaan lähes joka tallissa, johon mennyt. Sen takiahan siitä on sanottu, että on kirottu tallinvaihtojensa suhteen, kun tallin suoritukset lähtevät aina menemään alamäkeen.

En tiedä, että mistä johtui AM alamäki, mutta eikös siellä ole nyt samat ukot suunnitelleet tuon auton, kuin RBlläkin. AMllehän siirtyi iso joukko RBn aeroyksiköstä. Se kai selittää aika hyvin, että autot ovat samantyylisiä. Ei tosin sitä, että mikä mättää kehityksessä.
Niin joka konseptilla tulee vastaan se vaihe, kun siitä ei enää enempää irti saa. RB:llä on jo seuraava konsepti käytössä, kun AM menee RB:n viime kautisella (karkeasti yleistettynä).
Mersuhan ymppää osia tähän autoon, jotka tulee ensi vuoden autoon, eivätkä mitenkään optimoi tätä autoa, mutta oppivat miten nämä siivet pohja toimii.
Siitä huolimatta matsaavat vkl podiumista Ferrarin ja Mäkkärin kanssa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Sama on tainnut köydä Alonson kanssa vaan lähes joka tallissa, johon mennyt. Sen takiahan siitä on sanottu, että on kirottu tallinvaihtojensa suhteen, kun tallin suoritukset lähtevät aina menemään alamäkeen.

En tiedä, että mistä johtui AM alamäki, mutta eikös siellä ole nyt samat ukot suunnitelleet tuon auton, kuin RBlläkin. AMllehän siirtyi iso joukko RBn aeroyksiköstä. Se kai selittää aika hyvin, että autot ovat samantyylisiä. Ei tosin sitä, että mikä mättää kehityksessä.
Tämä nyt ei pidä paikkaansa.
-1. vierailun aikana Renaultilla taso nousi Alonson aikana
-McLarenilla 1. kerralla ei muutosta
-2. kerralla Renaultilla taso pysyi vakaana
-Ferrarilla taso pysyi usean kauden vakaana, kunne vika kausi oli vaikea.
-Mclarenin 2. vierailun aikana taso oli jokseenkin tasainen eikä ainakaan syöksykierrettä nähty
-Alpinella ei tapahtunut suurta muutosta

Joten mistähän nämä ajatuksesi on peräisin?
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2801
Sama on tainnut köydä Alonson kanssa vaan lähes joka tallissa, johon mennyt. Sen takiahan siitä on sanottu, että on kirottu tallinvaihtojensa suhteen, kun tallin suoritukset lähtevät aina menemään alamäkeen.
Tämä on muuten sikäli ihan hauska sanoma, mutta ei vaan pidä paikkaansa.

2002 Renault tallipisteissä sijalla 4, edeltävällä kaudella ennen Alonson tuloa 7.
2003 sijalla 4
2004 sijalla 3
2005 sijalla 1
2006 sijalla 1

-> paluu renaultille
2008 sijalla 4
2009 sijalla 8

Siirto Ferrarille ->
2010 sijalla 3, edeltävä kausi ennen Alonson tuloa sija 4
2011 sijalla 3
2012 sijalla 2
2013 sijalla 3
2014 sijalla 4

siirto McLarenille ->
2015 sijalla 9, edeltävä kausi ennen Alonson (ja Hondan..) tuloa 5.
2016 sijalla 6
2017 sijalla 9
2018 sijalla 6

Comeback Alpinelle ->
2021 sijalla 5, edeltävä kausi ennen Alonsoa 5.
2022 sija 4

Väittäisinpä että ei Alonsolla sen parempaa tai huonompaa vaikutusta ole tiimejensä suorityskykyyn ollut kuin kellään muullakaan. Ihan samanlaista ylä- ja alamäkeä se on ollut esimerkiksi mestariautonkehittäjä-Kimilläkin talliensa kanssa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Siltähän se joo näyttää. Tuntunut, että talli aina kyykkää, mutta varmaan ollut odotukset sitten vielä korkeammat
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4986
Sijainti
Vantaa
Harvinaisen hieno romahdus ollut tällä kaudella. Hyvänä verrokkina toimii McLaren. Itävallan kisan jälkeen AM johti pistein 175 - 29. Nyt McLaren on mennyt ohi, vaikka eivät ole voittaneet yhtään kisaa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5487
Tiimin (insinöörien ja kuskien) kehitystyö häikäisee osaamisellaan. Edelliskisassa Alonso otti vanhan speksien osat, ja nyt Stroll lähti varikolta vanhoilla osilla. Ei kyllä hirmuiselta kehitysloikalta vaikuta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Joka sessiossa itsellä hieman odottava kanta, että milloin Alonso möläyttää taas jotain F2 tiimi tyylistä.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5487
Joka sessiossa itsellä hieman odottava kanta, että milloin Alonso möläyttää taas jotain F2 tiimi tyylistä.
Ko. odotus kertoo siitä, miten hajottava vaikutus Alonsolla on tiimiin. Pitää itseään maailman napana ja vain paskat tiimit estää häntä loistamasta. Toki lähes jokainen kuski joskus jotain napisee, mutta useimmiten puhuu muodossa ME. Meidän pitää parantaa…
Sama odotus itselläkin. Vettelin tuoma kulttuuri ja autonkehitys on huuhdeltu viemäriin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Ko. odotus kertoo siitä, miten hajottava vaikutus Alonsolla on tiimiin. Pitää itseään maailman napana ja vain paskat tiimit estää häntä loistamasta. Toki lähes jokainen kuski joskus jotain napisee, mutta useimmiten puhuu muodossa ME. Meidän pitää parantaa…
Sama odotus itselläkin. Vettelin tuoma kulttuuri ja autonkehitys on huuhdeltu viemäriin.
Jos lähdemme loogiselle päättelykyvylle niin onko Alfa Romeollakin vedetty Kimin autonkehityskulttuuri viemäriin kun Bottas palkattiin talliin johtavaksi kuljettajaksi? Meinaan Alfa Romeo on ollut syöksyssä viime kauden puolivälistä asti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5658
Jos lähdemme loogiselle päättelykyvylle niin onko Alfa Romeollakin vedetty Kimin autonkehityskulttuuri viemäriin kun Bottas palkattiin talliin johtavaksi kuljettajaksi? Meinaan Alfa Romeo on ollut syöksyssä viime kauden puolivälistä asti.
Sauber on aina kuulunut sarjan häntäpäähän. Esimerkiksi näiden viiden vuoden aikana, jotka talli on kisannut Alfa Romeo nimellä, se on ollut kahdesti kahdeksas ja kahdesti yhdeksäs.

Viime kauden kuudes sija oli sellainen satunnainen väläytys, johon jokainen häntäpään talli kykenee aina silloin tällöin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Sauber on aina kuulunut sarjan häntäpäähän. Esimerkiksi näiden viiden vuoden aikana, jotka talli on kisannut Alfa Romeo nimellä, se on ollut kahdesti kahdeksas ja kahdesti yhdeksäs.

Viime kauden kuudes sija oli sellainen satunnainen väläytys, johon jokainen häntäpään talli kykenee aina silloin tällöin.
Racing Point/Aston Martin myös yksi ailahtelevimmista talleista kopioautoillaan. Välillä voitetaan ja välillä kynnetään kunnes taas ollaan jatkuvasti podiumilla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Vettel oli toisena -21, mutta muuten AM aikana podiumit on Alonson ajamia tältä kaudelta.
Racing Pointin ajalla taitaa olla vaan Strollin ja Checon podiumit vuodelta -20.
Ei se nyt niin ailahtelevaista ole ollut
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5124
Vettel oli toisena -21, mutta muuten AM aikana podiumit on Alonson ajamia tältä kaudelta.
Racing Pointin ajalla taitaa olla vaan Strollin ja Checon podiumit vuodelta -20.
Ei se nyt niin ailahtelevaista ole ollut
2019: 7. (55pts)
2020: 4. (195pts)
2021: 7. (77pts)
2022: 7. (55pts)
2023: 5. (236pts)

Pisteiden valossa on aikamoista loikkimista. Jos Strollin tilalla ajaisi oikea F1-kuski niin tämän kauden pistepotti olisi ihan eri luokkaa ja taisteltaisiin 4. sijasta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onko yhtään noin törkeän jyrkkää notkahdusta nähty F1:sten historiassa mitä Aston Martin on esittänyt ja varsinkin kun raha ei ole ollut syynä. Brawn GP:n vauhti oli kauden lopussa huonoa vrt. ekaan kisaan, mutta siellä autoa ei juuri kehitetty.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4248
Onko yhtään noin törkeän jyrkkää notkahdusta nähty F1:sten historiassa mitä Aston Martin on esittänyt ja varsinkin kun raha ei ole ollut syynä. Brawn GP:n vauhti oli kauden lopussa huonoa vrt. ekaan kisaan, mutta siellä autoa ei juuri kehitetty.
Mäkkihän putosi pohjalle, kun Honda tuli mukaan ja vaihtoi moottorin siihen, mutta kai Astonin romahdus kesken kauden on aika uniikkia.

Veikkaan, et Astonin osalta johtui siitä joustavien aero-osien sääntötiukennuksesta. Ainakin siitä puhuttiin, että Aston sai jo Espanjassa ukaasin muuttaa osiaan
 
Viimeksi muokattu:
Ylös