Austin 2017 - Jälkipelit

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
Ottaen huomioon Maxin rankun ja imo sen päälle lätkäistyn turhan rankkupisteen on ihme ettei tästä tullut mitään.



Olis kiva jos olis samat säännöt kaikille.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/3700929/Bottas+superpettymyksesta+mestaruusjuhliin

Bottaksen mukaan Vettelin perässä ajaminen tuhosi renkaat. Olen pannut merkille aieminkin, että Mersulla perässä ajaminen on ollut hankalaa niin Rosbergillä kuin Bottaksellakin. Hamiltonin ajotyyli ei kai ole niin turmiollinen. Vettel oli noin 2s Bottaksen edellä, joten kaukaa se likainen ilma vaikuttaa.

Eli Ferrari oli vissiin renkaille hellempi, varsinkin perässä ajettaessa.
Pat Symonds ja kumppanit kertoilivat että nykyautoilla likainen ilma alkaa vaikuttaa jo, kun olet 7,5s takana.
 

Forseti

Member
Liittynyt
3.4.2016
Viestit
23
http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/3700929/Bottas+superpettymyksesta+mestaruusjuhliin

Bottaksen mukaan Vettelin perässä ajaminen tuhosi renkaat. Olen pannut merkille aieminkin, että Mersulla perässä ajaminen on ollut hankalaa niin Rosbergillä kuin Bottaksellakin. Hamiltonin ajotyyli ei kai ole niin turmiollinen. Vettel oli noin 2s Bottaksen edellä, joten kaukaa se likainen ilma vaikuttaa.

Eli Ferrari oli vissiin renkaille hellempi, varsinkin perässä ajettaessa.
Hamilton ajaa aika-ajoissa kärkeen, niin ei tarvii ajella muiden perässä ;)
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tuli muuten mieleen kun tuossa Japanin GP:n kuljettajabriefingissä oli keskustelua Grosjeanin aloitteesta siitä miten Hamilton kohottautuu autosta vilkuttelemaan yleisölle voiton jälkeen, ja Whitingille tuli yllätyksenä se kun Massa ja Grosjean sanoivat että jotta pystyisi kohottautumaan autosta pitää avata turvavyönsä koska niiden löysääminen on käytännössä melkein mahdotonta. Tuossa keskustelussahan tultiin lopulta siihen tulokseen että varsinkin Malesian tapahtumien jälkeen kuljettajat eivät saisi enää avata vöitään jäähdyttelykierroksella, mutta eilen nähtiin taas että Hamilton kiikkui aika korkealla autostaan vilkuttelemassa yleisölle. Ei sillä että tuolla asialla nyt olisi varsinaisesti mitään merkitystä ja jokainen riskeeratkoon minun puolestani jos haluavat, mutta kun Grosjean juuri halusi tähän asiaan selvyyden että mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä ja kokouksessa tultiin siihen lopputulokseen että vöitä ei saa avata, niin on jotenkin aika kuvaavaa koko F1:n toiminnalle että heti seuraavassa kilpailussa Hamilton kiikkuu taas ylhäällä autosta eikä siihen kiinnitetä mitään huomiota kenenkään toimesta. Minusta näytti ainakin että Hamilton oli niin korkealla että se ei voi olla muuten mahdollista kuin vyöt avaamalla.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kyllä on Lauda taas kujalla mietteidensä kanssa. Komppaan kyllä muita, että pitäisi ratojen olla sellaisia, ettei oikomisesta hyödy. Käsittämättömään suuntaan mennyt touhu.

Nuoruudesta muistuu yksi jos toinenkin kilpailu, jossa joku sitten jäi hiekalle. kun mentiin vähän liian kovaa. Ah.
Selvästikin olisi tarvetta hiekalle ja nurmikoille. :)
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Ai että Oconillako onkin nyt hallussaan ennätys uran alusta alkaen laskettujen perättäisten maaliintulojen lukumäärässä. Äijä on ajanut joka ikisessä kisassaan (26kpl) ruutulipulle. :eek!:

Hieno saavutus!

Mersun kuskiohjelmassa, kärkkyy Bottaksen paikkaa, tasaisen hyvä suorittaja! :wink:
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6264
Ai että Oconillako onkin nyt hallussaan ennätys uran alusta alkaen laskettujen perättäisten maaliintulojen lukumäärässä. Äijä on ajanut joka ikisessä kisassaan (26kpl) ruutulipulle. :eek!:

Hieno saavutus!

Mersun kuskiohjelmassa, kärkkyy Bottaksen paikkaa, tasaisen hyvä suorittaja! :wink:
Sen lisäksi myös ottanut tällä kaudella pisteitä yhtä lukuun ottamatta joka kilpailusta. Hyvin luotettava on myös Force India ollut, kummallakaan kuskilla ei ainuttakaan keskeytystä tekniseen vikaan.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Sen lisäksi myös ottanut tällä kaudella pisteitä yhtä lukuun ottamatta joka kilpailusta. Hyvin luotettava on myös Force India ollut, kummallakaan kuskilla ei ainuttakaan keskeytystä tekniseen vikaan.
Eipä ole enää aihetta haukkua Force Indian autoa porkkanaksi :p.

Talli on kyllä tehnyt kunnioitettavan tasaista nousua fykkösten huipulle. Hyvät pisteet taas Austinista keräsivät, maksimisuoritus sanotaanko.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Tämä Kimin toteamus kuvaa täysin mutkan oikaisun hyödyt.

– Näin hänet peileistäni ja yritin hidastaa jo aiemmissa mutkissa. Ajattelin, että minulla on mutka hoidossa, ja yhtäkkiä hän olikin siinä. Yllätyin vähän, olin vihainen, kun hän pääsi ohi, Räikkönen sanoi.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
521
Sainz ei päässyt tuossa ohi.
Juuri näin.

Ihmettelen, että monet kommentoijat paikanpäällä ja mediassa ei tajua eroa radan ulkopuolella käymisen ja sen avulla ohittamisen välillä. Onhan se ollut päivänselvää, että jos oikaisemalla ohittaa, tulee rangaistus jos ei anna sijaa takaisin. Näinhän sitä menetellään. Miksi se ei koskisi Verstappenia?

Jos tuosta ei olisi tullut rangaistusta, miten tulevaisuudessa ajettaisiin esimerkiksi Kanadan viimeinen mutka?
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Toivottavasti kuljettajat ottaisivat tuon asian esiin ja radoille oikeasti tehtäisiin jotain. Hamilton oli Sky:lle kommentoinut seuraavaa:

– Tämä on nykypäivän ratojen ongelma. Miksi tuossa ei ole ruohoa? Normaalisti kukaan ei aja tuosta, mutta jos siinä olisi ollut ruohikkoa, hän (Verstappen) ei olisi ajanut siitä. Etenkin nuoren sukupolven kuskit kokeilevat tuollaisia asioita mielellään, mutta ei noin voi tehdä, Hamilton linjasi.

Hän lisäsi kaipaavansa vanhojen aikojen ratoja, jolloin ulos radalta ajaessaan joutui aina maksamaan hintaa. Hamilton ei todellakaan ole yksin mielipiteensä kanssa.

Jos ratojen ulkopuolella ei olisi ylimääräistä tilaa, ei joka kisaviikonloppuna tarvitsisi erikseen arpoa, missä mutkissa saa ajaa leveäksi ja missä ei. Linja on hakusessa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1373
Tässä tilanteessa ei mielestäni ole mitään epäselvää, ihan selkeä oikaisu.

Mutta F1 on kyllä itse aiheuttanut ongelmansa näillä "tässä saa mennä ulos radalta, tässä ei" -säännöillä. Sovittaisiin vain niin, että radan ulkopuolella ei saa ajaa, piste. Säännöt olisivat kaikille samat ja selkeät. Samalla voitaisiin kieltää myös kilpailijan kiilaaminen radalta ulos mutkan ulkopuolelle. Ja jos jossain kohdassa mennään aina ulos radalta, ja se on ok, niin maalataan sitten rata siihen kohtaan, siinähän se de facto on jo nyt.

Mitä tulee asfaltoituihin alueisiin siellä missä niitä ei turvallisuuden takia tarvi, niin olen lukenut jostain Autosportin artikkelista, että ne ovat ennenkaikkea track day -ajoja varten siellä. F1 ei niitä tarvitse, mutta F1 ei tuo rahaa vaan näkyvyyttä. Track dayt tuovat rahaa, ja kun siellä on kaikenmaailman miljonäärit töhöilemässä autoillaan, on tärkeää että rata on sellainen mikä ei riko autoa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Eniten ihmetyttää, ettei Verstappen ole poistanut noita aivopierujaan pois Twitteristä. Normaali järkevä ihminen olisi poistanut viimeistään aamulla haukkumiset twitteristään tajuttuaan, kuinka typerä olikaan illalla ja ylilyönti tuli tehtyä. Sinänsä ei mikään yllätys, kun ottaa hänen historian, mutta silti. Ajattelin, että Helmut Marko olisi poistatattanut nuo viestit, muttei.

Muutenkin ihmetyttää Verstappenin haukkuminen FIA:n suuntaan, koska Max Verstappen lienee saanut eniten sormienläpi töpeksintöjään nykykuskeista.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Noloin kommentti Maxilta lienee toivomus, että toivottavasti ihmiset ei tule enää kilpailuihin. Saattaa F1:ten oikeuksien omistajillakin jokin mielipide tällaiseen.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Noloin kommentti Maxilta lienee toivomus, että toivottavasti ihmiset ei tule enää kilpailuihin. Saattaa F1:ten oikeuksien omistajillakin jokin mielipide tällaiseen.
Max on kyllä aika malliesimerkki siitä että muiden ongelmille naureskellaan vahingoniloisena ja tehdään muille kaikenlaisia harmaalla alueella liikkuvia temppuja, mutta sitten ollaankin alahuuli tötteröllä ja tatti otsassa kun kalahtaakin joskus omaan nilkkaan. Muistaakseni tällä palstalla ei saanut kutsua Maxia tenavaksi tai kakaraksi koska se on ikärasismia, mutta kutsuisin häntä silti aikamoiseksi kakaraksi enkä ollenkaan iän vuoksi vaan nimenomaan käytöksen vuoksi.

Näissä nuorissa kuljettajissa alkaa olla nyt vähän liikaa tätä että kun on melkein koko ura ajettu näillä COTA:n kaltaisilla "lentokenttäradoilla" ja totuttu että voi ajaa melkein kuin pleikkarilla, niin ajellaan ihan miten sattuu ja tästä ei saisi tulla mitään seuraamuksia (paitsi jos itse on kärsivänä osapuolena). Maxhan on mm. Itävallassa valitellut sitä kun laitellaan autoja rikkovia kanttikiviä radan ulkopuolelle, ja Monacossakin taisi kuljettajabriefingissä nostaa esille että keltaiset kanttarit on liian korkeita ja rikkovat auton, ja nyt pitäisi sitten saada ohitellakin vielä radan ulkopuolella.

Hamilton länkyttää kyllä paljon ihan joutavaa mutta tässä asiassa kannattaisi kuunnella hänen mielipiteitään koska puhui ihan asiaa näistä nykyradoista.
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Nykyradoista tulee mieleen Australia kun puhutaan turva-alueista. Lähes joka kohdassa rataa on ruohoa tai hiekkaa mikä näkyy kilvanajossakin. Leveäksi meneminen oikeasti maksaa aikaa ja lähes joka vuosi joku jää hiekkaan kiinni virheen johdosta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Juuri näin.

Ihmettelen, että monet kommentoijat paikanpäällä ja mediassa ei tajua eroa radan ulkopuolella käymisen ja sen avulla ohittamisen välillä. Onhan se ollut päivänselvää, että jos oikaisemalla ohittaa, tulee rangaistus jos ei anna sijaa takaisin. Näinhän sitä menetellään. Miksi se ei koskisi Verstappenia?
Mun mielestä Verstappenin ohitus Bottaksesta oli vähintäänkin kyseenalainen, vaikka kenties menikin sääntökirjan mukaan. Aiemmassa mutkassa pakotti Valtterin ulos radalta ja teki siinä ohituksen, kun Bottas palasi radalle vauhti hiipuneena tuon takia, niin Verstappen päästi Bottaksen edelle ja ohitti seuraavassa mutkassa. Tuolla tavoin toimien radalta pois pakottaminen nimenomaisesti mahdollisti ohittamisen seuraavassa mutkassa, vaikka oli antanut paikan takaisin.
 
Ylös