Austin 2017 - Jälkipelit

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Tämä Kimi vs. Max -tilanne vaan yksinkertaisesti todistaa noiden asfaltoitujen ratareunojen älyttömyyden mistä olen jauhanut täällä ja vuosia. Tämä on yksi suurimmista ongelmista Formuloissa tällä hetkellä. Minusta Maxin rangaistus oli ihan oikein, mutta onhan se ihan totta että tuossa nyt ryöstettiin katsojilta yksi kauden sykähdyttävimmistä hetkistä. Radat pitäisi ehdottomasti suunnitella niin, ettei viivojen ulkopuolella pysty ajamaan ja hyötymään.

Ja blaablaa, turvallisuus on tärkeää. Se onkin edelleen ihan ok että asfalttia käytetään niillä isoilla ulosajoalueilla, mutta radan sisäreuna ei sellainen ole. Eikä myöskään mutkan ulostulossa ulkoreuna.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Mitä selittämistä oikaisussa on satunnaiselle katsojalle? Ei juoksukisassakaan saa ohittaa kentän puolelta.
Vähän eri juttu. Tässä oli sellainen tilanne että Verstappen ajoi mutkaan enemmän tai vähemmän samaa linjaa kuin useimmat kuljettajat läpi kilpailun. Rankkua tuli heti kun hän hyötyi siitä ohittamalla Räikkösen. Juoksuradalla taas ei saa oikaista missään tilanteessa. Sama kun selittäisit satunnaiselle katsojalle, että juoksussa saa oikaisita vaikka joka kierros metrin verran sisäpuolelta, kunhan ei ohittaisi ketään. Kyllähän tuosta ajallista hyötyä silti saa joka kierros.

Tuo Cota on vaan pelkkää mustaa ja maalattua asfalttia jota on erotettu toisitaan valkoisella viivalla ja lähes tasaisilla kanttareilla. Tottakai kuljettajat oikaisevat jos rata ja tuomaristo sen sallitsee. Pointtini oli vain se, että radan pitäisi rangaista kuljettajaa, ettei aikuisten ihmisten tarvitsisi kiistellä noin typerästä asiasta kisan jälkeen. Verstappenin on myös aivan turha valittaa tuosta rangaistuksesta, varsinkin kun tilanne oli noin selkeä ja kuljettajat kyllä nuo säännöt tietävät. En vaan itse pidä näistä Tilken radoista. Tuossakin mutkassa missä Verstappen ohitti Kimin olisi hyvin voitu laittaa nurmikko kasvamaan radan sisäpuolelle. Ja kanttarit voisivat olla korkeammat/kapeammat.
 

Seibertron

Well-known member
Liittynyt
8.9.2016
Viestit
61
Tämä Kimi vs. Max -tilanne vaan yksinkertaisesti todistaa noiden asfaltoitujen ratareunojen älyttömyyden mistä olen jauhanut täällä ja vuosia. Tämä on yksi suurimmista ongelmista Formuloissa tällä hetkellä. Minusta Maxin rangaistus oli ihan oikein, mutta onhan se ihan totta että tuossa nyt ryöstettiin katsojilta yksi kauden sykähdyttävimmistä hetkistä. Radat pitäisi ehdottomasti suunnitella niin, ettei viivojen ulkopuolella pysty ajamaan ja hyötymään.

Ja blaablaa, turvallisuus on tärkeää. Se onkin edelleen ihan ok että asfalttia käytetään niillä isoilla ulosajoalueilla, mutta radan sisäreuna ei sellainen ole. Eikä myöskään mutkan ulostulossa ulkoreuna.
Hamilton tästä kommentoikin Sky:n jälkilähetyksessä että miksei ne ole nurmikkoa, jos olisi niin kukaan ei ajaisi pitkäksi niitä.
https://www.youtube.com/watch?v=6G6JFHLjb0k
8:00 alkaen hamiltonin mietteitä aiheesta.....
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Tämä Kimi vs. Max -tilanne vaan yksinkertaisesti todistaa noiden asfaltoitujen ratareunojen älyttömyyden mistä olen jauhanut täällä ja vuosia. Tämä on yksi suurimmista ongelmista Formuloissa tällä hetkellä. Minusta Maxin rangaistus oli ihan oikein, mutta onhan se ihan totta että tuossa nyt ryöstettiin katsojilta yksi kauden sykähdyttävimmistä hetkistä. Radat pitäisi ehdottomasti suunnitella niin, ettei viivojen ulkopuolella pysty ajamaan ja hyötymään.

Ja blaablaa, turvallisuus on tärkeää. Se onkin edelleen ihan ok että asfalttia käytetään niillä isoilla ulosajoalueilla, mutta radan sisäreuna ei sellainen ole. Eikä myöskään mutkan ulostulossa ulkoreuna.
Ehditkin jo ensin, mutta täysin samaa mieltä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Vähän eri juttu. Tässä oli sellainen tilanne että Verstappen ajoi mutkaan enemmän tai vähemmän samaa linjaa kuin useimmat kuljettajat läpi kilpailun. Rankkua tuli heti kun hän hyötyi siitä ohittamalla Räikkösen. Juoksuradalla taas ei saa oikaista missään tilanteessa. Sama kun selittäisit satunnaiselle katsojalle, että juoksussa saa oikaisita vaikka joka kierros metrin verran sisäpuolelta, kunhan ei ohittaisi ketään. Kyllähän tuosta ajallista hyötyä silti saa joka kierros.
Oikoivatko useimmat kuljettajat muka tuossa mutkassa valkoisen viivan sisäpuolelta läpi kilpailun? Maxin auto ei ollut enää edes kanttarin päällä vaan melkein oikea puoli nurmikolla.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ai Max ohitti laittomasti? Meni ohi, kun suutuspäissäni pistin töllön kiinni ja painoin pään tyynyyn. Kerrankin miehen sääntörikkomuksista on jotain seurauksia.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tämä on jotenkin taas niin älytöntä että tästäkin noussut melkoinen haloo ja mielipiteitä tuntuu F1-ammattilaistenkin kesken olevan suuntaan ja toiseen, mutta tähän asiaan olisi todella yksinkertainen ratkaisu: Kun rata olisi sellainen että sen ulkopuolella ajamisesta ei voi hyötyä niin silloin ei tarvitsisi miettiä tekikö tuomaristo oikean vai väärän päätöksen.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6264
Formula ykköset teki itsensä naurettavaksi

Yhdysvaltojen F1-kisassa Texasin Austinissa oli viimeisellä kierroksella yllättävää jännitystä. Max Verstappen sai Kimi Räikkösen kiinni ja meni tästä ohi sijoittuen kolmanneksi. '
Maaliin tultuaan Verstappen menetti kuitenkin kolmostilansa tuomariston annettua hänelle viiden sekunnin aikasakon. Verstappen ohitti Räikkösen radan ulkopuolella ja rikkoi sääntöjä.

Tuomaristo, johon kuului Mika Salo, toimi sääntöjen mukaan. Säännöissä kerrotaan, ettei ohitusta hyväksytä, jos kuljettaja ei aja ohittaessaan radalla.

Erikoista tilanteessa tosin oli, etteivät muut vastaavan rikkeen tehneet saaneet rangaistuksia. Verstappen piti rangaistustaan naurettavana ja sanoi tuomariston tuhoavan F1-sarjan. Verstappen toivoikin, ettei ensi vuonna kukaan tulisi katsomaan kisoja.

Samaa mieltä oli hänen isänsä, entinen F1-kuski Jos Verstappen, joka twiittasi Kansainvälisen Autoliiton FIA:n olevan Ferrarin apujärjestö. Jos Verstappen, Mika Salon entinen tallikaveri, ilmoitti, että ”tämä on paskaa” ja hänen mukaansa ”F1 ei tietenkään tiedä, mitä kilvanajo on”.

Red Bullin tallipomo Christian Horner piti Verstappenin rangaistusta oikeusmurhana. Horner antoi ymmärtää, että urheilu koki pahan tappion.

Myös Mercedeksen tallipomo Niki Lauda hämmästeli rangaistusta.

- Tämä oli huonoin päätös, jonka olen nähnyt. Hän (Verstappen) ei tehnyt mitään väärää. Nämä kuljettajat ajavat kilpaa, eivätkä he kilpaile tavallisella maantiellä ja on naurettavaa tuhota sarjamme tällaisilla päätöksillä. Se oli täysin normaali ohitus, Lauda tuhahti Fox Sportsin mukaan.

Laudan mukaan moisista päätöksistä pitää päästä eroon. Mercedes tuo asian esityslistalle seuraavassa palaverissa.

Vaikka tuomaristo toimi sääntöjen mukaan, voi tavallisen urheilufanin oikeustajulla ajatella F1:ssä olevan paljon pielessä. F1-kisat eivät ole autojen suurten nopeuserojen takia kovinkaan tapahtumarikkaita ja vähäinenkin toimintakin pilataan, kun ”ohittaminen on kiellettyä”.

Formula ykkösten uusi kaupallisten oikeuksien omistaja Liberty Media järjesti Austinissa näyttäviä seremonioita, mutta itse pääasian eli kilvanajon viihdearvo on kaukana tasokkaasta. Verstappenin aikasakko ”väärästä ohituksesta” oli verrattavissa siihen, että joku olisi saanut ylinopeussakon, kun ajoi radalla kilpaa liian kovaa.

Austinin tapahtumat osoittavat, että F1 tarvitsee isoja muutoksia tulevaisuutensa pelastamiseksi.
Uuden Suomen sivulta juttu. En kyllä ymmärrä tätä älämölöä, mikä tästä on tullut. Tuohan on niin päivänselvä juttu kuin vaan voi olla. "Ohittaminen on kiellettyä". No, ehkä sitten pitäisi ohittaa sääntöjen mukaisesti. Radallakin oli aivan hyvin tilaa, mutta Max oikaisi reippaasti. Todennäköisesti olisi ohi päässyt sääntöjäkin noudattamalla. Jotkut ovat myös miettineet, miksi Bottas ei saanut rankka Ricciardon kanssa kamppaillessa. Se on aivan eri tilanne; ensinnäkin Ricciardo yritti ohittaa Bottasta eikä toisinpäin. Ja sen lisäksi Bottaksella ei muutakaan vaihtoehtoa ollut kuin ajaa radan ulkopuolelta, kun Ricciardo puski pihalle.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Mexicossa on stadionilla hyvää asfalttia oikaista. Siitä vaan letkan ohi. :ahem:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Nykyään saadaan sensoreilla, gps:llä, tietokoneilla yms senttien(millien varmaan) tarkkuus joten autoihin/ratoihin sensorit joiden mukaan sitten voisi joka ylityksestä sakottaa, esim aikasakolla tai tehon menetyksellä joksikin aikaa.

Keinojahan on muttei niitä haluta käyttää.
 

Forseti

Member
Liittynyt
3.4.2016
Viestit
23
Ricciardon ohitukset/yritykset oli kyllä melkoisia syöksyjä. Onhan se ennenkin mennyt hurjan näköisesti ohi ja puolustellutkin, mutta toisaalta ihmeen harvoin sattuu mitään noissa, mikä ei ehkä ihan sattumaa sekään.
Jos Bottaksen tilalle olisi ollut vaikka Magnussen, niin varmasti olisi kolissut. Varsinkin tämä yksi Ricciardon syöksy suoran päässä, mikä oli aivan järjetön. Bottas tajusi onneksi, eikä kääntänyt eteen, muuten olisi periaatteessa ollut rangaistuksen paikka Ricciardolle. Harmittaahan se tietty, kun ei suoralla nopeus riitä, mutta vähän järkeä kuitenkin päähän.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Mexicossa on stadionilla hyvää asfalttia oikaista. Siitä vaan letkan ohi. :ahem:
Tätä itsekkin mietin. Laudan teorian mukaan kuljettaja voi ajaa mistä kohtaa rataa huvittaa, pääasia että kilpailu on viihdyttävää. Tuota punaista viivaa pitkin kun ajaa niin saa paremman ajan sektori 1 loppuun:
Näytä liitetiedosto 25266
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Odotan sitä päivää (ensi vuotta?), kun Suzukan S-mutkat tilketöidään, jotta niitä voi oikoa mielensä mukaan. :yuck:
Mutta sanotaan, että huonokin julkisuus on hyväksi. Mitä enemmän "tuomarikohuja", sen parempi Liberty Medialle.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/3700929/Bottas+superpettymyksesta+mestaruusjuhliin

Bottaksen mukaan Vettelin perässä ajaminen tuhosi renkaat. Olen pannut merkille aieminkin, että Mersulla perässä ajaminen on ollut hankalaa niin Rosbergillä kuin Bottaksellakin. Hamiltonin ajotyyli ei kai ole niin turmiollinen. Vettel oli noin 2s Bottaksen edellä, joten kaukaa se likainen ilma vaikuttaa.

Eli Ferrari oli vissiin renkaille hellempi, varsinkin perässä ajettaessa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Vikahan on ihan täysin radassa. Asfaltilla on paikkansa tietyissä kohdin turva-aluetta, mutta kun homma on varsinkin uusilla radoilla vedetty aivan överiksi. Esimerkiksi hitaiden mutkien ulostuloissa ei missään nimessä tarvitsisi olla asfalttia. Muutenkin F1 on jo pitkään mennyt entistä kauemmaksi urheilusta kohti "viihdettä".
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Kyllä on Lauda taas kujalla mietteidensä kanssa. Komppaan kyllä muita, että pitäisi ratojen olla sellaisia, ettei oikomisesta hyödy. Käsittämättömään suuntaan mennyt touhu. Nuoruudesta muistuu yksi jos toinenkin kilpailu, jossa joku sitten jäi hiekalle. kun mentiin vähän liian kovaa. Ah.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Olipas hienoa nähdä Kimi podiumilla pitkästä aikaa. Ennen kisaa nauratti kuskiesittelyssä kuuluttajan mainitsema "Daniil Torpedo Kvyat", sekä Always smiling Räikkönen. Tämän kauden tasolle aikas hyvä kisa. :thumbup:
 
Ylös