Welcome back Champ Car
En itse ole jaksanut innostua alkaneesta kaudesta ja en itse herännyt katsomaan kilpailua, mutta olin kilpailun aikana ja sen jälkeen olin saanut muutaman sähköpostin joissa kisaa seuranneet olivat kiinnittäneet huomiota siihen kuinka vähän perinteistä F1-specialitia on enää nykyisessä sarjassa jäljellä. Turva-autoiluineen ja Bridgestonen rengasvalintoineen oli kuulemma muistuttanut hyvin paljon Champ Car - osakilpailua. Yli kahdessakymmenessä Kanadan CC-kilpailussa ollut kanadalainen teki huomion, että tämä versio F1:stä on kuin alkuaikojen CARTin, aivan loppuaikojen CARTin ja Champ Carin parhaimpien puolien yhdistelmä enemmän kuin perinteisen F1:n piirteitä.
Kilpailun ulkopuolelta yhteiset piirteet ovat oikeastaan lähes hämmästyttäviä edesmenneen Ö-luokan viimeisen painoksen ja kuningas MM-sarjan kanssa.
Katu-, puisto-, ja moottoriratoja - Katu-, puisto-, ja moottoriratoja
Ohituksia helpottavaa aerodynamiikkaa - Ohituksia helpottavaa aerodynamiikkaa
Puhtaat linjat - Puhtaat linjat
Korkea takasiipi - Korkea takasiipi
Normaali eturenkaiden ohitse ilmavirtaa ohjaava etusiipi - Hirveän leveä eturenkaiden ohitse ilmavirtaa ohjaava etusiipi
Ei Traction Controlia - Ei Traction Controlia
Slicksrenkaat - Slicksrenkaat
Power-2-Pass - KERS
Yhteinen ECU - Yhteinen ECU
Turboahdettu kierrosrajoitettu V8-moottori - Vapaastihengittävä kierrosrajoitettu V8-moottori
Bridgestonen vaihtoehtorenkaat - Bridgestonen vaihtoehtorenkaat
Selkeitä turva-autojaksoja - FIA:n johtamia turva-autojaksoja
Nimikirjoitussessioita kisaviikonloppuna - Nimikirjoitussessio kisaviikonloppuna
MotoRock - F1 ROCKS™
Halpa ja yksinkertainen formula - Kulujen leikkaamista -> Halpa ja yksinkertainen formula
Ainoa ero on siinä, että Champ Car aina viimeiseksi jääneeseen DP01:teen asti oli paljon kauniimpi kuin nämä matchbox-mukaelmat.
Ja Amerikassa sai vähän rytistäkin ennen kuin rangaistuksia jaettiin...
Täytyy myöntää, että olen hieman yllättynyt kun Champ Car Spirit valtasikin IRL:n sijasta F1:n näin voimakkaasti. Onko se sitten hyvä vai ei, siinä olen hieman kahden vaiheilla... :dunno: