Australian GP 2009 - jälkilöylyt

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Samaa pelleilyä kuin Fujissa 2007?
Sama tuli itsellekin mieleen. Mulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö tilanteen kulku olisi ollut juuri tuo mitä Rusina tuossa kertoi, mutta en olisi kuitenkaan yllättynyt, jos Hamilton olisikin päästänyt Trullia ohitseen vain erehdyttääkseen hänet rangaistukseen ja päästäkseen itse podiumille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pari lisää...

Aerosäännöt: Selvä askel eteenpäin. Menohan oli kuin ennen vanhaan. Tosin vaikuttavia tekijöitä on niin paljon, että yksittäisen uudistuksen vaikutusta on vaikea arvioida. Mikä on esim. säädettävän etusiiven konkreettinen hyöty? Pitää lueskella kuskien kommentteja aiheesta.

Voimasuhteet: Piristävää. Ei Brawn loppujen lopuksi niin ylivoimainen ollutkaan, vaikka alusta loppuun johtikin. Isot tallit töpeksivät itse ja nousevat vielä. Sitten meillä pitäisikin olla sellaiset kuutisen tallia, jotka voivat hyvänä päivänä voittaa!
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Trullilla oli kyllä hyvä pointti, että eihän siinä voinut muuta tehdä kuin mennä Hamiltonista ohi, kun toinen hidastaa ja ajaa sivuun.. siinähän pysähtyy koko jono muuten? Eihän se Trulli kuule että mitä sieltä varikolta neuvotaan Hamiltonille, ja vaikka olisi kuullutkin, niin ei kai sitä silti voi pysähtyä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vettelin rangaistuksesta: jotka väittävät sen vähentävän ohitusyrityksiä ovat väärässä. Siinä rankaistiin osapuolta, joka yritti epätoivoisesti estää ohitusta aiheuttaen siksi kolarin. Jos epätoivoisia estelyjä karsitaan, ohitukset päinvastoin lisääntyvät (tai kolarit ainakin vähenevät).
Hieman epärealistista odottaa kilpa-autoilijan luopuvan sijoituksestaan helpolla - varsinkaan Vettelin tasoisen kaverin tuossa vaiheessa kilpailua. Eikä tuo ollut epätoivoista ohituksen estämistä vaan tiukkaa taistelua kisan kakkospaikasta loppukierroksilla, autourheilua puhtaimmillaan. Kubica piti päänsä, mutta niin teki myös Vettel. Kumpikaan ei yritettänyt tarkoituksella kiilata toista radalta eikä kumpikaan ajanut tarkoituksella toisen kylkeen. Joskus nyt vain tulee osumia, vaikka niitä ei tietoisesti haetakaan.

Ennenhän tuollaisista tapauksista ei jaettu penalteja.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Sitten tietysti herää kysymys että eikö kaikki mennytkin ihan oikein. 25 sekunnin aikasakko tuollaisesta tilanteesta oli kohtuuton rangaistus. Jos joku rangaistus oli pakko antaa niin yhden sijan pudotus olisi riittänyt niin että Hamilton olisi pääsyt sinne pallille.
Sääntöjen mukaan jos edessä ajava ei pidä kohtuullista vauhtia turva-auton takana, niin tämän saa ohittaa.

Täysin samasta sääntökohdasta johtuen kukaan ei saanut rangaistusta kun ohittivat Vetteliä turva-auton takana. Vettel kaiken lisäksi piti parempaa vauhtia.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Sääntöjen mukaan jos edessä ajava ei pidä kohtuullista vauhtia turva-auton takana, niin tämän saa ohittaa.

Täysin samasta sääntökohdasta johtuen kukaan ei saanut rangaistusta kun ohittivat Vetteliä turva-auton takana. Vettel kaiken lisäksi piti parempaa vauhtia.
Mutta miksi Trulli sitten sai rangaistuksen, kun ohitti hidastavan Hamiltonin? Onko niillä joku mittari josta näki että Hamilton ajoi "kohtuullista" vauhtia?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkoitin vanhoja hyviä aikoja ;) Bourdaisin ja Massan törmäys oli samaa sarjaa kuin tämänpäiväinen.
No kai tämänpäiväistä linjausta tulee verrata tällä hetkellä vallitsevaan yleiseen linjaan jos mietitään onko rangaistus OK vai ei? Massakin on tuossa mainittu rangaistuksen saajana, hänhän sai drive-thrun ajettuaan juuri ohi menneen Hamiltonin kylkeen.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
No kai tämänpäiväistä linjausta tulee verrata tällä hetkellä vallitsevaan yleiseen linjaan jos mietitään onko rangaistus OK vai ei? Massakin on tuossa mainittu rangaistuksen saajana, hänhän sai drive-thrun ajettuaan juuri ohi menneen Hamiltonin kylkeen.
Toki, mutta nykyinen yleinen linjahan on täysin surkea, kuten jo edellä totesin. Mainitut Japanin tapahtumat ovat siitä myös erinomaisia esimerkkejä. Onhan Vettelin rangaistuksessa toki eroa sikäli, että kun Japanissa pilattiin vain yksi kisa, nyt pilataan saksalaiselta kaksi.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Miusta oli ihan hyvä ja viihdyttävä kisa, vaikka kaikki suosikkikuskit keskeyttikin.Ainankin osoitti, että uudet säännöt toimii. Ohitukset on helpottunu ja erityisesti toi rengasjuttu...tulee mielenkiintosia kisojen loppui ko toiset ajaa kovemmilla toiset pehmeemmillä ja pehmeet on sekunteja hitaampia. Elättelin jo fiiliksiä et Kubicahan vie tän kisan viimesillä
kierroksilla.
Antaa ainankin taktisia ulottuvuuksia et mihin väliin laitetaan pehmeet renkaat,
heti alkuun muutaman kieroksen stintti, vai keskellä vai sitten lopussa..tietysti turva-auton aikana on ainakin häntäpään kuskien helppo hoitaa tuo velvollisuus pois, vaikka ei niistä sitten sitä muutaman kierroksen etua saakkaan minkä ajan ne toimivat.
Ei juma noita FIA:n rangaistuksia...ei mitään järkeä tuossa Vettelin rangaistuksessa, ihan puhdas kilpailutilanne.Se oli yhtälailla molempien syy, Vettel olisi voinut vain Kubican päästää tai sitten Kubica olisi voinut antaa hieman sisälle enemmän tilaa Vettelille niin siltä olisi vältytty. Noh onhan noita ennenkin nähty(tuollaisia rangaistuksia)
Ainakaan liveseurantatoikissa kukaan ei tuntunut noteeranneen, että Piquet osui Nicoon ja auto lähti siitä käsistä ja Nico oli se joka siinä läheni Piquetia, jopa Kyltsi ja Mustakiikari huomasivat asian heti. Piquet ajo ihan hyvää kisaa
ja oli paremmalla sijalla huomattavasti kuin Alonso ja painavammalla autolla, hiukan yllätti.
Brawnin autot ei onneks olleet, ainankaan ekan turva-auton jälkeen niin ylivoimaisia kuin oletin, kun ei oikein kauheasti saanut Button revittyä eroa muihin. Hienoa kyllä, että on tasaista ja pakka on sekaisin, vaikka epäilen
Brawnin vievän pari seuraavaa kisaa ylivoimaisesti, mutta eiköhän Ferrari,Mclaren,BMW,Red Bull ja ehkä Renaultkin saa kiinni Brawnia kauden mittaan...tulee jännä kausi.
Miusta ei oo Kimin tilanne vielä ollenkaan mahoton, oli vasta eka kisa, vaikka virheitä ei saa tulla hirveästi, saati sitten teknisiä vikoja,jotka huolettivat hieman talvitestien jälkeen, kun niitä oli kuitenkin esiintyny jonkin verran. Tiimiltä oli ainankin hyvä idea pistää pehmeät Kimin alle viimeisellä varikkokäynnillä, aukoton logiikka: kyl tää täst ko toiset kärsii kuitenki yhtä paljon ko myö nih kyl täst viel noustaan, vaik vaihetaan renkaat aiemmin alle ja ne on siis meil loppukin aiemmin nih silti täst viel noustaa vaikka kovemmilla voitas vetää lopussa kuus sekkaa kovempaa ko noi muut...mut eihän semmonen mitää sijoituksia nosta...:alppu:
Parasta tässä on, että seuraavan neljän viikon sisällä on kolme kisaa, toivottavasti ei FIA ainankaan puutu Australian ja Malesian kisan tuloksiin enää tuon diffuusori asian tiimoilta, Vettelin lähtöruuturangaistus miun puolesta voitaskin Malesiassa kumota.
En kuitenkaan usko, että FIA on niin tyhmä, että niin monen tiimin autot hylkäisi tuloksista, varsinkin kun jo kaksi kertaa on laillisiksi autot todettu, vaikka en niin yllättyisi jos se niin toimisikin.
Vielä kun tulisi se FOTA:n pistesydeemi ja saadaan tuo kisabensapelleily aika-ajoista pois niin a vot...ei ainankaan kisojen mittoja tarvitsisi lyhentää.
 
Viimeksi muokattu:

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Ainakaan liveseurantatoikissa kukaan ei tuntunut noteeranneen, että Piquet osui Nicoon ja auto lähti siitä käsistä ja Nico oli se joka siinä läheni Piquetia, jopa Kyltsi ja Mustakiikari huomasivat asian heti.
Ei kannata uskoa jos pelkästään Kyllönen ja Mustakari huomaavat jotain :D

Piquet tilanteesta:
"The car was good and I was having a consistent drive, but when the safety car came out I started to have some problems with the brakes. I had a good restart and overtook Nico Rosberg, but when I touched the brakes again they were gone."
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
R.I.P Formula 1:nope:
Welcome back Champ Car :rolleyes:

En itse ole jaksanut innostua alkaneesta kaudesta ja en itse herännyt katsomaan kilpailua, mutta olin kilpailun aikana ja sen jälkeen olin saanut muutaman sähköpostin joissa kisaa seuranneet olivat kiinnittäneet huomiota siihen kuinka vähän perinteistä F1-specialitia on enää nykyisessä sarjassa jäljellä. Turva-autoiluineen ja Bridgestonen rengasvalintoineen oli kuulemma muistuttanut hyvin paljon Champ Car - osakilpailua. Yli kahdessakymmenessä Kanadan CC-kilpailussa ollut kanadalainen teki huomion, että tämä versio F1:stä on kuin alkuaikojen CARTin, aivan loppuaikojen CARTin ja Champ Carin parhaimpien puolien yhdistelmä enemmän kuin perinteisen F1:n piirteitä.

Kilpailun ulkopuolelta yhteiset piirteet ovat oikeastaan lähes hämmästyttäviä edesmenneen Ö-luokan viimeisen painoksen ja kuningas MM-sarjan kanssa.

Katu-, puisto-, ja moottoriratoja - Katu-, puisto-, ja moottoriratoja
Ohituksia helpottavaa aerodynamiikkaa - Ohituksia helpottavaa aerodynamiikkaa
Puhtaat linjat - Puhtaat linjat
Korkea takasiipi - Korkea takasiipi
Normaali eturenkaiden ohitse ilmavirtaa ohjaava etusiipi - Hirveän leveä eturenkaiden ohitse ilmavirtaa ohjaava etusiipi
Ei Traction Controlia - Ei Traction Controlia
Slicksrenkaat - Slicksrenkaat
Power-2-Pass - KERS
Yhteinen ECU - Yhteinen ECU
Turboahdettu kierrosrajoitettu V8-moottori - Vapaastihengittävä kierrosrajoitettu V8-moottori
Bridgestonen vaihtoehtorenkaat - Bridgestonen vaihtoehtorenkaat
Selkeitä turva-autojaksoja - FIA:n johtamia turva-autojaksoja
Nimikirjoitussessioita kisaviikonloppuna - Nimikirjoitussessio kisaviikonloppuna
MotoRock - F1 ROCKS™
Halpa ja yksinkertainen formula - Kulujen leikkaamista -> Halpa ja yksinkertainen formula

Ainoa ero on siinä, että Champ Car aina viimeiseksi jääneeseen DP01:teen asti oli paljon kauniimpi kuin nämä matchbox-mukaelmat.
Ja Amerikassa sai vähän rytistäkin ennen kuin rangaistuksia jaettiin...

Täytyy myöntää, että olen hieman yllättynyt kun Champ Car Spirit valtasikin IRL:n sijasta F1:n näin voimakkaasti. Onko se sitten hyvä vai ei, siinä olen hieman kahden vaiheilla... :dunno:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Sääntöjen mukaan jos edessä ajava ei pidä kohtuullista vauhtia turva-auton takana, niin tämän saa ohittaa.

Täysin samasta sääntökohdasta johtuen kukaan ei saanut rangaistusta kun ohittivat Vetteliä turva-auton takana. Vettel kaiken lisäksi piti parempaa vauhtia.
Olisin kyllä halunnut nähdä Vettelin ylittävän maalilinjan kolmella renkaalla, mikä turva-auton takana ajaessa olisi pitänyt olla ihan mahdollista :D
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Jokainen piste on tärkeä mestaruustaistelussa, joten Räikkösen 8. sija (varmistuu 14.4.) on hyvä saavutus... :alppu:

Trullin kannalta sääli, varsinkin kun 25 s on aika paljon turva-auton perässä. Ei ollut kovin iso rike ottaa paikkansa takaisin. Jos Schumi olisi tuon tehnyt, niin... (Silverstone -98) Vettelin rangaistus oli myös kohtuuton. Hän teki virheen kamppailutilanteessa. Ei siitä vanhaan hyvään aikaan rangaistu. Ainoa linjakas päätös oli STR:n sakko, kun yrittivät ajattaa vaarallisen hidasta ja rikkinäistä autoa. Siitä :thumbup: tuomaristolle!

Jälkikäteen kovin järkytys taisi olla Bourdais. Ei siinä mitään, jos Vettelin kaltaiselta 'teinisensaatiolta' tulee pataan. Mutta Buemi/Byymi/Böömiltä (tms)? 6. sija GP2:ssa ei ole mikään häpeä, siksi kova sarja on kyseessä. Mutta silti. Vuoden pitempi kokemus F1:ssä ja 4 Champ Car -titteliä. Mikä se rapakontakaisten sarjojen taso onkaan? :nope: Toivon, että olen hieman liian äkkinäinen tässä tuomiossa.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Jos nyt kisatapahtumia lähtisi enempää miettimättä ruotimaan, niin päällimmäisenä tunteena Australian GP:stä jäi (jo laimentumaan päin oleva) karvas pettymys. Myönteisestä kisassa oli oikeastaan vain Buttonin ja Brawn GP:n ansaittu voitto, mutta Kovalaisen keskeytys ensimmäiseen mutkaan, Räikkösen spinnaus olosuhteisiin nähden hyvistä asemista, Kubican ja Vettelin törmäily ja sitä seurannut kohtuuton lähtöruuturangaistus Vettelille sekä Trullin aikasakko jättivät mielialan tappiotunnelmiin. Turhautuman kruunasi vielä Hamiltonin onnekas 3. sija.

Nykyformulat näyttäisivät kyllä tarjoavan enemmän ohituksia ja ehkä viihdearvoakin kuin edeltäjänsä. Bridgestonen rengaspolitiikkakin saattaa tuoda kisailuun arvaamattomuutta. Katellaan nyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toki, mutta nykyinen yleinen linjahan on täysin surkea, kuten jo edellä totesin. Mainitut Japanin tapahtumat ovat siitä myös erinomaisia esimerkkejä. Onhan Vettelin rangaistuksessa toki eroa sikäli, että kun Japanissa pilattiin vain yksi kisa, nyt pilataan saksalaiselta kaksi.
Kaikki kolme tapausta on aika hyviä esimerkkejä siitä, että "ota nyt hyvä mies järki käteen, olet jo menettänyt pelin". Tuollaiset liikkeet ovat aivat turhia, miksi niitä ei saisi yrittää karsia? Ei kai se nyt sentään ole toivottavaa, että ohittajia saa tuuppia ulos rangaistuksetta?

Japanissa syylliset jatkoivat matkaa, joten penaltyn saattoi antaa heti (vaikka Bourdaisin tapauksessa drive-thru annettin postuumisti aikasakkona). Ei Vetteliltäkään pilata kuin yksi kisa, se seuraava. Tämän kisan pilasi hän itse, eikä penalty.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jälkikäteen kovin järkytys taisi olla Bourdais. Ei siinä mitään, jos Vettelin kaltaiselta 'teinisensaatiolta' tulee pataan. Mutta Buemi/Byymi/Böömiltä (tms)? 6. sija GP2:ssa ei ole mikään häpeä, siksi kova sarja on kyseessä. Mutta silti. Vuoden pitempi kokemus F1:ssä ja 4 Champ Car -titteliä. Mikä se rapakontakaisten sarjojen taso onkaan? :nope: Toivon, että olen hieman liian äkkinäinen tässä tuomiossa.
Arvasin että Buemi voi olla yllättävänkin kova vastus Bourdaisille, mutta olihan tuo yllätys miten hyvin juniori ajoi läpi avausviikonlopun. Jälkimmäisestä taas tuli hetkittäin mieleen, että noinkohan Toro Rosson olisi sittenkin kannattanut valita toiseen autoon Takuma Sato....

Noh, sarja on kuitenkin pitkä, joten katsellaan.
 
Ylös