"Autokuumetta" ilmassa?

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Saksalaisten epävirallinen mäkivertailu : Audi ja Torsen vastaan muu maailma.
Audi voitti :thumbup:

http://www.youtube.com/watch?v=vAHPMUkhj5Q

Näyttäisi että muilla alkaa elektroniset ajonhallintakikottimet tökkimään menohaluja jo alkurinteessä. Bemarikin nikeltyi heti ekaan töyssyyn. :nope:
Huonosti toteutettunahan nuo elektroniset menonpidättimet suorastaan estävät hankalassa paikassa etenemistä.
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
kc4197 sanoi:
Saksalaisten epävirallinen mäkivertailu : Audi ja Torsen vastaan muu maailma.
Audi voitti :thumbup:

http://www.youtube.com/watch?v=vAHPMUkhj5Q

Näyttäisi että muilla alkaa elektroniset ajonhallintakikottimet tökkimään menohaluja jo alkurinteessä. Bemarikin nikeltyi heti ekaan töyssyyn. :nope:
Huonosti toteutettunahan nuo elektroniset menonpidättimet suorastaan estävät hankalassa paikassa etenemistä.

Taisi vaan olla käytössä tuo vanha xDrive.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Juzo sanoi:
Taisi vaan olla käytössä tuo vanha xDrive.
Joo taisi olla parivuotta vanha pätkä. Mikä tuossa Bemussa on sitten muuttunnut ? Tuon henkilöauton suoritus oli lähinnä luokkaa surkuhupaisa.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
MaranelloRed sanoi:
Joo taisi olla parivuotta vanha pätkä. Mikä tuossa Bemussa on sitten muuttunnut ? Tuon henkilöauton suoritus oli lähinnä luokkaa surkuhupaisa.

Tuossa henkilöautossa oli Bemarin vanha nelivetojärjestelmä, joka toimii ilmeisesti koko ajan niin, että takapyörille menee 68% tehosta ja eteen 32%. Tuossa maasturissa pitäisi olla xDrive, joka toimii samalla periaatteella kuin tuo nykyinenkin xDrive. Tosin tänä vuonnahan tuota xDriveä paranneltiin eli teoriassa sen pitäisi olla parempi kuin tuo vanha.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466

Yksi torsenin heikkouksista on tuo kun auton kaksi pyörää on tyhjän päällä, niin auto ei liiku mihinkään. xDrive taas osaa ajatella ja siirtää tehoa niille pyörille missä on pitoa. xDrive siirtelee tehoja myös ajon aikana, jos auto meinaa esimerkiksi aliohjata niin xDrive siirtää tehoa etupyöriltä takapyörille tai vastaavasti sivuluisussa tehoja siirretään enemmän etupyörille. Torsenilla ei tietenkään vastaavaan pystytä, koska se toimii mekaanisesti.
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Juzo sanoi:
Yksi torsenin heikkouksista on tuo kun auton kaksi pyörää on tyhjän päällä, niin auto ei liiku mihinkään.
Aika teoreettinen tilanne kun puhutaan maantiekäyttöön tarkoitetusta henkilöautosta. Käytännön etenemiskyky on jotain muuta, kuten tuolta sakemannien mäkivideosta käy ilmi.


Luulen, että tavalliselle sukankuluttajalle on ihan sama onko alla torsen, haldexi, x-drive tai joku muu. Ne on kaikki sen verran eteviä värkkejä kaikkiin vajaavetoisiin nähden, että jos jumiin jäät, niin vikaa on enemmänkin kuskin suhteellisuudentajussa kuin autossa.
Ainakaan minä en ole jäänyt koskaan mihinkään kiinni torsenillani. Enkä ole joutunut tilanteeseen, jossa 2 pyörää ruopii yhtäaikaa avuttomina ilmaa :D
 
Viimeksi muokattu:

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
ettelbruck sanoi:
Ei oo päässy ajamaan kunnon nelivedolla liukkaalla tiellä...
Ei kovin liukkailta näytä tiet tälläkään hetkellä. Ruuhkaliikenteessä se on yks hailee mistä päästä auto vetää.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Lonso_567 sanoi:
Ei kovin liukkailta näytä tiet tälläkään hetkellä. Ruuhkaliikenteessä se on yks hailee mistä päästä auto vetää.
Jeesus, mikä toinen idiootti.

Ruuhkaliikenteessä kuljetaan metrolla tai bussilla, lyhyemmät matkan kävellen.

Ja tälläkin hetkellä monet soratiet ovat liukkaita. Mutta kun ei oo tämäkään tainnut vetää esim Koivukehää quattrolla.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Lonso_567 sanoi:
Ei kovin liukkailta näytä tiet tälläkään hetkellä. Ruuhkaliikenteessä se on yks hailee mistä päästä auto vetää.

Tule meille ja kato ikkunasta niin tulet toisiin aatoksiin.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Itte asustelen maaseudulla, sivutien varrella. Keväisin tiet on vähintään viiden sentin kura/mutakerroksessa. Talvella lumisateen jäljiltä jos töihin pitää yrittää aamukuudeksi, niin teitä ei todellakaan ole aurattu. Jos lumi tulee tuulen kanssa, niin kinosten läpi on puskettava.
Etuvedolla silti on aina päästy perille. Ilman sen suurempia vaikeuksia.
Vajaat kymmenen vuotta on autolla ajeltu, eikä kiinni ole vielä jääty. Ei ole nelivetoja, eikä luistonestoja. Kaksi kättä, kaksi jalkaa ja järki mukana, kyllä niilläkin jo aika pitkälle pärjää.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Niin no, mä oon niin vanha että kuraisen tien varressa maalla on pitänyt pärjätä kardaanivetoisella ilman mitään hienouksia. Ja pärjättiin, jopa Ladalla ihan liian kauan jo neljännesvuosisata sitten.

Eihän se ollut se pointti vaan se että nelivetoisella se on paljon helpompaa ja ennenkaikkea MUKAVAMPAA.

-edit-

Tähän on pakko lisätä Mikael Sundströmin (KVG jos oot liian nuori muistamaan) vanha kommentti: "voihan sitä elää ilman turboa, kuuttatoista venttiiliä ja nelivetoa mutta on se varmaan aika kitumista"
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Nelivedon kanssa on vähän sama juttu kuin 50 tuumaiset töllöt kotona, 10 megabitin nettiyhteydet jne jne... ilmankin pärjää kyllä mutta...
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
4matic: Avoin keskitasauspyörästö normaalista 40 eteen / 60 taakse jaolla. Pyörien jarruttelulla voimanjako akselien välillä.

xDrive: Kytkinpakalla voiman jako akselien välillä. Normaalisti 40 eteen / 60 taakse, tarvittaessa tietokone sätää kytkinpakkaa jakaen voiman 100-0 toiselle akselille.

quattro: Normaalisti 50/50 jako (tulevaisuudessa kaikissa RS4:n ja Q7:n tapaan 40/60 jako). Kun akseleiden välillä alkaa ilmetä nopeusero torsen siirtää voimaa paremmin pitävälle akselille, täysin mekaaninen.


Kaikissa systeemeissä etu- ja taka-akseleiden lukkoja simuloidaan jarruttamalla toista pyörää.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
ettelbruck sanoi:
Niin no, mä oon niin vanha että kuraisen tien varressa maalla on pitänyt pärjätä kardaanivetoisella ilman mitään hienouksia. Ja pärjättiin, jopa Ladalla ihan liian kauan jo neljännesvuosisata sitten.

Eihän se ollut se pointti vaan se että nelivetoisella se on paljon helpompaa ja ennenkaikkea MUKAVAMPAA
Näinhän se on. Useimpien kohdalla se mukavuus vaan useimman aikaa vuodesta rajoittuu takaluukussa komeilevaan merkintään. Tokihan kaikkeen voi varautua - toinen juttu onko siinä jotain järkeä.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
MaranelloRed sanoi:
Tule meille ja kato ikkunasta niin tulet toisiin aatoksiin.
Tämä aamu ja yllätys yllätys. Noin 20 cm märkää paksua lunta. Kitkat, turbo ja ylämäki tallista lähdettäessä = siinähän istuu:mad_old: . Se joka väittää ettei nelivedolle ole muuta käyttöä Suomessa ja etenkin Lapissa puhuu silkkoa paskaa eli potaskaa. Syksyn sateet ja lumipeitteet suorastaan vaativat nelivetoa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Itse olen tullut siihen johtopäätökseen, että kitkat pitäisi kieltää lailla. ;)
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Zep sanoi:
Itse olen tullut siihen johtopäätökseen, että kitkat pitäisi kieltää lailla. ;)
Tietyissä oloissa joo mutta kyllä niillä puolensakin on. Pelkällä jäällä ne ovat tietenkin täysin hampaattomat ja vaaralliset mutta tietyissä lumisissa olosuhteissa pitoa kyllä löytyy uskomattomattoman hyvin. Itse siirryin kitkoihin muutama vuosi sitten ja totutteluahan se kyllä oli. Kitkat vain vaativa ennakointia ja varovaisuutta huomattavasti enemmän kuin hyvät nastarenkaat. Luistonesto auttaa ja kunnollinen turvaväli myös keliolosuhteiden muuttumisen huomioiminen on erittäin tärkeää.

Muutaman kerran kun olen ollut pelkääjän paikalla kaverini autossa johon ruuvataan joka talvi uudet nastarenkaat niin kyllä on tullut monesti huudettua jalat suorana ja rystyset valkosena että:"Jarruta nyt saatana".
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kitkat on hyvät silloin kun ei tarvitse poistua ykkösluokituksen omaavalta tieltä.

Kitkat pitävät nastarenkaita paremmin lumella ja ovat meluttomat, mutta nastarenkailla pystyt liikkumaan peilijäälläkin kun vain hidastat vauhtia tarpeeksi. Kitkarenkailla on hetkiä jolloin et voi tehdä mitään vaikka olisi kuinka hiljainen vauhti.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Zep sanoi:
Kitkat on hyvät silloin kun ei tarvitse poistua ykkösluokituksen omaavalta tieltä.

Kitkat pitävät nastarenkaita paremmin lumella ja ovat meluttomat, mutta nastarenkailla pystyt liikkumaan peilijäälläkin kun vain hidastat vauhtia tarpeeksi. Kitkarenkailla on hetkiä jolloin et voi tehdä mitään vaikka olisi kuinka hiljainen vauhti.
Nastojen käyttäjien pitäisi maksaa mun mielestä melkoisia korvauksia valtiolle ja toisille kuskeille tuhoamastaan tiestä ja tuulilaseista!! Ainakaan PK seudulla ei nastoilla tee yhtään mitään!
 
Ylös