"Autokuumetta" ilmassa?

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
bigbear sanoi:
Nastojen käyttäjien pitäisi maksaa mun mielestä melkoisia korvauksia valtiolle ja toisille kuskeille tuhoamastaan tiestä ja tuulilaseista!! Ainakaan PK seudulla ei nastoilla tee yhtään mitään!
Meikäläisellä tulee tuollaiset 35 000 km/vuosi, joka sisältää 2-3 reissua talvisaikaan Pohjanmaalta pääkaupunkiseudulle. Ainoa paikka, missä noita nastoja tuulilasiin on sadellut, on Hämeenlinnan moottoritie. Ei niitä missään muualla tuulilasiin tule. Ja tiedä sitten tulisiko sielläkään, jos nopeusrajoituksia noudatettais. Aina se nimittäin on lentänyt ohittavasta autosta...

Eihän siinä mitään, jos tiet laitetaan sellaiseen kuntoon, jotta nastoja ei tarvitse. Valitettavasti vain väkirikas etelä saa ne kunnon luokitukset ja täällä sitten ei oo niin väliä onko lunta tai jäätä tiellä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Zep sanoi:
Meikäläisellä tulee tuollaiset 35 000 km/vuosi, joka sisältää 2-3 reissua talvisaikaan Pohjanmaalta pääkaupunkiseudulle. Ainoa paikka, missä noita nastoja tuulilasiin on sadellut, on Hämeenlinnan moottoritie. Ei niitä missään muualla tuulilasiin tule. Ja tiedä sitten tulisiko sielläkään, jos nopeusrajoituksia noudatettais. Aina se nimittäin on lentänyt ohittavasta autosta...

Eihän siinä mitään, jos tiet laitetaan sellaiseen kuntoon, jotta nastoja ei tarvitse. Valitettavasti vain väkirikas etelä saa ne kunnon luokitukset ja täällä sitten ei oo niin väliä onko lunta tai jäätä tiellä.
Mulle tulee vuosittain 60000km, josta puolet pk Uudellamaalla ja puolet muualla suomessa ja nastoja satelee ikkunaan siellä missä on suuri liikennetiheys. Eihän nastojen lentelemiset ole ongelma jos voi pitää kunnon turvavälejä.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
bigbear sanoi:
Mulle tulee vuosittain 60000km, josta puolet pk Uudellamaalla ja puolet muualla suomessa ja nastoja satelee ikkunaan siellä missä on suuri liikennetiheys. Eihän nastojen lentelemiset ole ongelma jos voi pitää kunnon turvavälejä.

Eikös ne useimmiten kuitenkin ole kiviä? Kitkarenkaiden, ja nykyään varmaan yhtä tehokkaasti myös nastarenkaiden, lamelleihin ja isompiin uriin tarttuu aika paljon kiviä, jotka sitten irtoaa suuremmissa nopeuksissa.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
bigbear sanoi:
Jos 4 veto olisi täysin lukittu niin eikö jokainen pyörä silloin kykenisi välittämään 100% voimasta?
Ei, koska sehän olisi 400 %. Tai siis eivät voi yhtäaikaan. Kaikki pyörät voivat välittää 0-100 % ja summa on 100 % (kuten tietysti muillakin vetotavoilla). Täysin lukitussa kaikki renkaat pyörii samalla nopeudella, yksittäisen pyörän voiman välittyminen ajoalustaan rippuu sitten muusta jutusta (kitka).
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mistä ne nastat irtoilee? Mä tsekkasin tossa vanteita pestessä uudestaan asian ja hieman kolmatta talvea ajetuista (tosin kun ajelut keskittyy kesään niin kilometrejä vain noin 20tkm) Nokioista ei ole irronnut yhtään nastaa.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
bigbear sanoi:
Nastojen käyttäjien pitäisi maksaa mun mielestä melkoisia korvauksia valtiolle ja toisille kuskeille tuhoamastaan tiestä ja tuulilaseista!! Ainakaan PK seudulla ei nastoilla tee yhtään mitään!
Niin, ainakaan PK seudulla. Pitäisikö kaikkien sitten muuttaa sinne?
Kumpikohan tienpintoja enemmän syö, älytön suolan kylväminen, vai nastat? Joku joka tietää, voi vastata.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
PeeVee79 sanoi:
Kumpikohan tienpintoja enemmän syö, älytön suolan kylväminen, vai nastat? Joku joka tietää, voi vastata.
Miksi suola tienpintoja söisi? En usko sillä olevan kemiallista murentavaa vaikutusta bitumiin. Tien kulutusta se voi lisätä välillisesti, koska pinta pysyy sulana nastarenkaiden uratyöskentelylle. Sitä on vaikeampi arvioida miten suola vaikuttaa routavauroiden ilmaantumiseen.
Niin, ainakaan PK seudulla. Pitäisikö kaikkien sitten muuttaa sinne?
Ei, mutta täällä jo autoilevat voisivat harkita jotain muuta kuin nastarenkaita, kun tiet kerran niin hyvin suolataan ja hoidetaan. Ilmanlaatu paranisi siinä sivussa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Lonso_567 sanoi:
Ei, mutta täällä jo autoilevat voisivat harkita jotain muuta kuin nastarenkaita, kun tiet kerran niin hyvin suolataan ja hoidetaan. Ilmanlaatu paranisi siinä sivussa.
Siinä on yksi ongelma. Kotonurkilla viimeistä kilometriä EI hoideta käytännössä lainkaan. 99% ajoista pärjäisimme kitkoilla mutta sitten kuitenkaan ei.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ei ole ollut toviin oikeastaan.
Ei vain ole jaksanut niin innostaa. :(
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Jr- sanoi:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1560436

Tuosta sais kivan harrastepelin sopivalla rahalla.

Ihanko totta, moderni kireä turbo jolle voi olla aika hankala harrrastajan juuri tuunausta ja lastutusta kummempaa tehdä ja jossa ohjauskin oikealta. Osien saatavuus voi Suomessa olla niin ja näin ja kenties olematonta koska auto tuskin on sellaisenaan edes ollut Suomen tuontiohjelmassa. Ei ihan äkkiä tulis kyllä harrrasteajoneuvona mieleen.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Oho sanoi:
Ihanko totta, moderni kireä turbo jolle voi olla aika hankala harrrastajan juuri tuunausta ja lastutusta kummempaa tehdä ja jossa ohjauskin oikealta. Osien saatavuus voi Suomessa olla niin ja näin ja kenties olematonta koska auto tuskin on sellaisenaan edes ollut Suomen tuontiohjelmassa. Ei ihan äkkiä tulis kyllä harrrasteajoneuvona mieleen.
Kyllähän tuosta sen 450hp saa irti ja suhteellisen helpollakin. Viron pojat kääntää ohjauksen vasemmalle jos ohjaus oikealla haittaa. Osia saa hyvinkin vai meinaatko, että tuo on Mitsun ainoa 2,5l V6 koneella oleva tuplaturbovehje? Muuten tohon menee ihan normaalit Galantin osat paitsi voimansiirron osalta joka taas on peräisin gt2000 Mitsusta.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Jr- sanoi:
Kyllähän tuosta sen 450hp saa irti ja suhteellisen helpollakin. Viron pojat kääntää ohjauksen vasemmalle jos ohjaus oikealla haittaa. Osia saa hyvinkin vai meinaatko, että tuo on Mitsun ainoa 2,5l V6 koneella oleva tuplaturbovehje? Muuten tohon menee ihan normaalit Galantin osat paitsi voimansiirron osalta joka taas on peräisin gt2000 Mitsusta.
Vai että helpolla, ans ku mä arvaan, lastutetaan peli ahtopaineiden nostamiseksi suunnilleen tuplaan, vaihdetaan ehkä imusatsi ja osa pakoputkistoa paremmin hengittäviin ja rukoillaan, että koneen alakerta kestää pidempään kuin pari tuntia. Toi vois olla suhteellisen helppoa, runkolaakereiden, veivien ja mäntien vaihtaminen ei enää ole helppoa eikä liioin puristussuhteen tiputtaminen muutaman millin kuparitiivisteellä.

Ja ohjauskin on helppo vaihdattaa vasemmalle Virossa, sehän se on ajoneuvoharrastusta parhaimillaan, laskujen maksu, eikä muuten ole ihan pieni lasku, kojelauta mittaristoineen, koko ohjauslaitteisto ja varmaan osa etuakselistoa ja ties mitä apulaitteiden siirtoa ohjauksen tieltä, piece of cake.

Toi auto on tehty Japanin markkinoille, voi olla että olen väärässä mutta mulla on kyllä semmoinen käsitys että Euroopan markkinoille tehdyt autot eivät noin välttämättä ole ollenkaan samasta puusta veistetty vaikka ulkonäkö ja mallinimi vastaavatkin.

Harrasteajoneuvo, 64:nen neliovinen tolppa-Kalkkuna tai Kustomi FE-kasilla ihan nostalgia syistä.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
patriot sanoi:
Eikö sua sitten haittaa?
Itseä ei haittaisi, mutta vähän ihmettelen silti noita JR:n puheita. Mitään järkeä alkaa ohjauksen puolta vaihtamaan tai muuten tuunaamaan hienoa autoa.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Zaikom sanoi:
Itseä ei haittaisi, mutta vähän ihmettelen silti noita JR:n puheita. Mitään järkeä alkaa ohjauksen puolta vaihtamaan tai muuten tuunaamaan hienoa autoa.
No en olisikaan tekemässä autolle mitään ihmeellistä, en edes vaihtaisi kätisyyttä.

Tossaki olis aika kiva yksilö :p

 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Aika kireepipoisesti täälläkin suhtaudutaan harrasteautoihin. Vaikkei japsit mua suuremmin hetkauta niin Jr-:lle:thumbup: ihan ryhdikkäästä OMASTA linjasta.

Ja harrastepelissä ei ratti oikealla todellakaan haittaa!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä Auto-harrastaminen voi pahimmillaan olla käsittämättömän tiukkapipoista hommaa! On kuulkaa vaikka kuinka paljon oikeita ja vääriä tapoja harrastaa autoja. Ite kyllä koitan olla avomielinen sen suhteen miten tätä omaa harrastemerkkiä harrastetaan.
 
Ylös