"Autokuumetta" ilmassa?

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
azai sanoi:
Kaikella kunnioituksella, mutta Audin Quattro ei enää testien perusteella enää pärjää Mersun 4Maticille ja Bemarin xdrivelle.
Jep, ei tolla tosiaan meinaa oikein päästä mihinkään suomen ankarissa olosuhteissa. Alamäkeen ehkä hissukseen menee, kunhan joku ystävällisesti vähän tuuppaa ensin alkuvauhtia.
Parempi pitää quattro talven yli tallissa ja ajella varovasti vaan kuivalla kesäkelillä. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Uusi yritys.

kc4197 sanoi:
Onko Audi tuonti vai feikki ? Itse olen hieromassa parasta-aikaa kauppaa A6 avantista ja siiinä ei kyseistä moottoria ja nelivetoa ole Suomeen saatavilla. Pienin kone Quatron keulalle on 2,4.

Audin laatuvaikutelma on kyllä sellaisella tasolla että samaa elämystä en kokennut kun kävin katsomassa vastaavat bemarit ja meset. Viimeistely niin ulkona kuin sisälläkin oli kerrassaan häikäisevä.

Ylättäen Audin kanssa melkein samalla viivalla on tämä auto.


Ei se samaa tasoa ole viimeistelyltään eikä ehkä miltään muultakaan osa-alueelta mutta kysehän onkin minun omasta mielikuvasta.

Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä autosta ? Onko kaverit kertoneet "juttuja" ? Autohan on Hyundai Santa Fe 2.7.:eek:

Molemmat 55 60000€. Takuu 2 ja toisella huimat 5 vuotta. Molemmat raapii joka kulmasta mutta Audi on n.30 cm pitempi.

Jomman kumman laitan ennen kesäkuuta. Mutta kumman ?:dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
MaranelloRed sanoi:
Onko Audi tuonti vai feikki ? Itse olen hieromassa parasta-aikaa kauppaa A6 avantista ja siiinä ei kyseistä moottoria ja nelivetoa ole Suomeen saatavilla. Pienin kone Quatron keulalle on 2,4.
Niin ja kaiken lisäksi A6:sen 2.0T on tehottomampi kuin tuo A4:ssa oleva "yleiskone" 2.0T. A4:ssa (ja GTI Golffissa, FR Leonissa, RS Octaviassa, Jetassa, Passatissa jne) 2.0T on 200hp, A6:ssa muistaakseni 175hp tms.
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
MaranelloRed sanoi:
Siis onko tuo A4 ? Niissä kun on hivenen tuota sukunäköä.:yuck:
Kyllä se on A4, eikä ole tuonti tai feikki. MTM:n lastullahan tuosta saisi 250 heppaisen, mutta taidan körötellä vakiolla.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
kc4197 sanoi:
Kyllä se on A4, eikä ole tuonti tai feikki. MTM:n lastullahan tuosta saisi 250 heppaisen, mutta taidan körötellä vakiolla.

Joo ei varmasti ole feikki. A4 on saavilla tuolla koneella ja quatrona. (Ne nämä vanhat silmät..............:eek!:) . Ihmettelenkin miksi A6 ei koska potkuhan tuossa varmasti riittäisi viemään sitä eteenpäin. Mitä olet tykänny nuin muuten merkistä ?
 

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
MaranelloRed sanoi:
Mitä olet tykänny nuin muuten merkistä ?
Audi on ihan ok peli. Ei mitään murheita. Kiinteä, laadukas ja hyvä ajettava.
Jos nyt olisin mulkoilemassa audia sillä silmällä, niin pyyhkisin kyllä lompsan nahkapinnalla autokuumeista otsaa pariin kertaan - ja katselisin läpi myös volkkarin ja miksei skodankin. Jos siis statusarvoilla ei ole kauheasti väliä.
Jos on ylimääräistä pätäkkää, niin mikäpä siinä - Audi alle ja menoksi. Huolettomia kilometrejä varmasti roppakaupalla edessä.

Nyt, jo aikani tällä ajeltuani, olen kyllä tullut siihen tulokseen, että saa jäädä viimeiseksi tämän hintaluokan autoksi.
Keksin sille 90 tuhannen mummon hintaerolle muutakin käyttöä kuin 4 kromattua rinkulaa keulassa 37 kW enemmän potkua pellin alla. (verrattuna Skeidan 4x4 farkkuun)

Oma mielipiteeni 20 tuhannen kilometrin ajojen jälkeen on se, että Audi on kyllä laadukas, mutta turhan hintava menopeli.
Saman käyttöarvon löytää paljon halvemmallakin kun kääntyy jonkun toisen merkin puoleen.
Jos tarkoituksena on hakea ennemminkin statusta ja premiumia naapureiden silmille, niin siinä tapauksessa Skoda-suositukseni voi unohtaa. Kävisin siltikin tutustumassa myös uuteen Passattiin.

Audi on vain auto. Ei enempää - ei vähempää.
Itse kanavoin autobudjettini vastedes muualle kuin inglostadissa koottuun, hintavahkoon laatukulkuneuvoon.
Nämä on näitä arvostuskysymyksiä, joihin on jokaisella itsellään se oikea vastaus.

Ja kun joku sitä kumminkin kysyy :
Ostin audin siksi että, autokuume on sen sortin tauti, että se ei poistu ennen kuin se on kunnolla lääkitty. Audi tuntui olleen sopivin lääke käsillä oleviin oireisiin.
Seuraavalla kerralla osaan pyytää lääkäriltä reseptin halvempaa rinnakkaisvalmistetta varten.
Ei tule enää saman taudin hoito ihan näin kalliiksi :D
 
Viimeksi muokattu:

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
kc4197 sanoi:
Audi on ihan ok peli. Ei mitään murheita. Kiinteä, laadukas ja hyvä ajettava.
Jos nyt olisin mulkoilemassa audia sillä silmällä, niin pyyhkisin kyllä lompsan nahkapinnalla autokuumeista otsaa pariin kertaan - ja katselisin läpi myös volkkarin ja miksei skodankin. Jos siis statusarvoilla ei ole kauheasti väliä.
Jos on ylimääräistä pätäkkää, niin mikäpä siinä - Audi alle ja menoksi. Huolettomia kilometrejä varmasti roppakaupalla edessä.

Nyt, jo aikani tällä ajeltuani, olen kyllä tullut siihen tulokseen, että saa jäädä viimeiseksi tämän hintaluokan autoksi.
Keksin sille 90 tuhannen mummon hintaerolle muutakin käyttöä kuin 4 kromattua rinkulaa keulassa 37 kW enemmän potkua pellin alla. (verrattuna Skeidan 4x4 farkkuun)

Oma mielipiteeni 20 tuhannen kilometrin ajojen jälkeen on se, että Audi on kyllä laadukas, mutta turhan hintava menopeli.
Saman käyttöarvon löytää paljon halvemmallakin kun kääntyy jonkun toisen merkin puoleen.
Jos tarkoituksena on hakea ennemminkin statusta ja premiumia naapureiden silmille, niin siinä tapauksessa Skoda-suositukseni voi unohtaa. Kävisin siltikin tutustumassa myös uuteen Passattiin.

Audi on vain auto. Ei enempää - ei vähempää.
Tuo Passat vertailu on tehty. Ei siinä vikaa ole eikä moitittavaa. Leveyttä ja pituutta vähemmän kuin A6:ssa ja viimeistely ei ehkä ihan samalla tasolla. Audin koetaulun ja ratin seutu ja kaikki muukin saivat minut huokaisemaan syvään pelkästä ihastuksesta. Kaikki oli kuin kivestä veistettyä. Ei saumoja, rakoja tai mitään mikä pistäisi silmään ja alkaisi ärsyttämään.
Passat jonka koeajoin oli kylläkin aika perus juttu. Parilitrainen kone perusvarustelu eikä nelivetoa. Hintaa reilut 30. Tekisi mieleni kyllä käydä kokeilemassa kaikkein varustelluinta ja äksyintä passattia. Parikymppiä lisää niin nelivedot ja 250 hv kone + varusteita aikalailla paljon.

Kukaan ei ole kommentoinnut tuota Hyundaita. Pitääkö tästä vetää johtopäätökset ?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
azai sanoi:
Kaikella kunnioituksella, mutta Audin Quattro ei enää testien perusteella enää pärjää Mersun 4Maticille ja Bemarin xdrivelle.
Ai tää Mersun "neliveto", joka pari vuotta sitten hävisi Octavialle, joka maksoi 1/3 Mesestä.. :D

Olisikohan niin, että Volkswagen Group ja Range tekee nelivetoja, muut vain yrittää... :)
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Joo empä ole minäkään tietoinen millaiset on erot esim. Audin, Bemun ja Mersun neliveto ratkaisujen suhteen. Kaikilta myyjiltä tuota kysyin ja jokainen tietenkin kehui omansa edistyksellisimmäksi ja parhaaksi. Mersun ja bemarin myyjä siinä sivussa muisti vielä haukkua quatron aika perusteellisesti(lähinnä vanhanaikaiseksi). Audin myyjä ei sanonnut muista sanaakaan. Sitten eräs hemmo joka myy Subaruja (pelaa viereisellä sulkapallo kentällä)sanoi että ainoat oikeat nelivedot henkilöautopuolella ovat Subaru ja Audi. Mene ja tiedä.

Jos joukossamme on joku joka todella tietää "kolmen suuren" neliveto järjestelmien todelliset erot hyötyineen ja haittoineen niin pitäköön esitelmän jos vain kehtaa. Kolmella suurella tietenkin tarkoitan Kokoomusta, kes;) ................siis Audi, Mersu ja Bemari. Tuo on nimittäin se nokkimisjärjestys joka minulle on muodostunnut vain ja ainoastaan MIELIKUVIJEN ja MUTUN perusteella.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Minen tiedä kun en ole BMW:n enkä Mersun nelivedoilla ajanut mutta Kankkusen Juha sanoi pari viikkoa sitten Ajoneuvoksessa (vai oliko Startissa?) että kyllä Audin torsenilla tehty (eli A4, A6, A8, Q7) on paras nelikko.

Taisipa Auto Bildkin samaan loppuratkaisuun päätyä (alkuvuonna tai viime syksynä) ilmestyneessä nelivetotestissään. Vertailussa oli kyllä kaikki BMW:t ja Mersut ja mitä niitä muita nelivetoja on ja muistaakseni testin loppupäätelmät oli kiteytettynä :

Jos on rahaa : A6 quattro (torsen)
Jos tiukempi budjetti : Octavia (haldex)
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
MaranelloRed sanoi:
Kaikilta myyjiltä tuota kysyin ja jokainen tietenkin kehui omansa edistyksellisimmäksi ja parhaaksi. Mersun ja bemarin myyjä siinä sivussa muisti vielä haukkua quatron aika perusteellisesti(lähinnä vanhanaikaiseksi). Audin myyjä ei sanonnut muista sanaakaan.
Jos myyjä myyntipuheessaan oman tuotteensa pönkittämiseksi täytyy haukkua kilpailijaa niin silloin ollaan kyllä aika heikoilla kantimilla.
Me maallikot voidaan ihan surutta haukkua kun ei ole penniäkään kiinni. :D
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Itse en ole kauheasti noihin nelivetoihin perehtynyt, mutta tuo Bemarin uudistettu xDrive vaikuttaa tällä hetkellä kehittyneimmältä. Bemarissa tuota nelivetoa ohjataan enemmän elektroniikan avulla kun taas Audilla on perinteisempi ratkaisu, joka käyttää Torsenia tai Haldexia.

Tuo Haldexin avulla toteutettu järjestelmä ei ole jatkuva neliveto eli auto on suurimman osan ajasta etuvetoinen ja tarvittaessa voimaa jaetaan takapyörille, mutta kuitenkin yleensä enintään suhteessa 50:50. Haldex ei myöskään toimi nelivetona peruutuksissa.

Torsen on taas jatkuva nelivetotekniikka, joka jakaa tavallisesti tehoa eteen ja taakse suhteessa 50:50, mutta tarvittaessa suhde voi muuttua enintää 25:75 eli tällöin toiselle akselille menee kolme kertaa enemmän tehoa. Tosin ilmeisesti noissa Audin sporttisimmassa malleissa tehoa jaetaan tavallisesti enemmän takapyörille eikä suhteessa 50:50, mutta nämä mallit ovat ilmeisesti ainoastaan S ja RS.

Bemarin xDrive toimii tavallisesti suhteella 60:40, jolla saavutetaan enemmän BMW:lle ominainen takavedon tuntuma. Tarvittaessa xDrive voi jakaa vedon pelkästään etupyörille tai takapyörille eli se pystyy jakamaan tehoa suhteessa 0:100. Bemarilla on myöskin rakennettu tuo luistonestojärjestelmä hyvin tuohon systeemin sisälle, jolloin tehoa jaetaan niille pyörille joilla on parempi pito.

Kaikilla noilla nelivedoilla pääsee kyllä etenemään ihan hyvin, että ehkä kannattaa valita auto sen mukaan mikä itseä mielyttää.

Tässä on joku Teknikens Världin nelivetotesti, jonka voitti 525xi.http://www.teknikensvarld.se/files/tv0604_test_4wd.pdf
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pitää koettaa kaivaa tuo TM jostain varastojen perukoilta. Siinä oli varsin karua kerrottavaa "älykkäistä nelivedoista" ja Volkswagen Groupin tuotteet pyyhki kaikilla muilla tuotteilla vessan lattiaa, mutta kuten moni varmasti arvasikin oli tuossa edellisessä postauksessa vain tarkoitus kyseenalaistaa azain väite ja saada keskustelua aikaiseksi.

TM:n testistä on aikaa 3-4 vuotta ja tekniikkaa kehittyy. Silloin oli ongelma se, että älykkäät järjestelmät olivat vielä turhan yksioikoisia. Mersu taisi jäädä kiinni heti, jos kaikki renkaat eivät olleet pitävällä pinnalla.
 

T. Salama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
240
Sijainti
Helsinki
Pah, neliveto on ympäristöntuhoajien hapatusta polttoaineenkulutuksen kasvattamiseksi. Minulle etuveto on riittänyt tähän asti, ecopowerilla varustettuna, tietenkin. :ahem:
 
Ylös