Vonsaku
Juoppokuski
- Liittynyt
- 18.4.2009
- Viestit
- 159
Tämmöisen pienen tilityksen tein, asiat käsitelty melkoisen yleisellä tasolla niille jotka eivät joihinkin sarjojen osiin ole tutustuneet.
Toivon ettei mene juupas/eipäs keskusteluksi mutta mielipiteensä saa tuoda esille, vaikka sitten vahvasti puoltaen omaa "suosikkiaan"
Live For Speed S2
-Vaikeus 6/10 (F1-ilman estoja 9,5/10)
-20 Autoa
-26 Rataa/ratavariaatiota jotka voi ajaa molempiin suuntiin, kaikki radat kuvitteellisia. Jokunen testialue-rata.
Kiva helpohko peli, parasta viihdettä jos ei ota liian tosissaan ja löytää saman nopeuksisia kilpakumppaneita.
Paras tarjonta servereitä ja kilpailijoita tyyliin jokaiselle jotakin.
Huonot modaus mahdollisuudet, radat ja autot pääsääntöisesti kuvitteellisia. Fysiikat ovat kohtuullisesti mallinnettu, vauriomallinos ei ole realistinen vaan autot vaurioituvat samaan tyyliin kuin C64 peleissä.
Välillä fysiikat rupeavat revittelemään turhankin kanssa, pieni lipsahdus pienellä formulalla ja auto sinkoaa kymmenien metrien korkeuteen tehden piruetteja. Totaalista auton hajoamista esiintyy harvoin ja pienet kahdensadan vauhdista tapahtuvat törmäykset seinään korkeintaan muuttaa pyöränkulmia hieman.
Tarjoaa hyviä kilpailuita ja paljon pelaajia online, hotlappaus on hauskaa ja yhteisöt ovat suuret.
rFactor
-Vaikeus 8/10 (Legends & F1 10/10)
-12 Autoa (modeina +300)
-12 Rataa (modeina +600 sisältäen mm. Suomen moottoriurheiluradat)
Uskomaton määrä modeja, niin hyvässä kuin pahassa. Harrastaja porukalta irtoaa lähes kaikki kuviteltavissa olevat autot ja radat, lähtien eri kausien formuloista ja vanhoista radoista päätyen mikroautojen ja B-ryhmän ralliautojen kautta suomen ratoihin ja siviiliautoihin. Osa modeista on hyvin sinnepäin hutaistu ja niiden ajettavuus ja tunnelma on täysin kadoksissa, toisaalta hyvin tehty modi (Legends, Corvette Historic rallycars, B-Group etc. etc.) ja Suomen ajantasaiset radat tuovat todella hyvän tunnelman.
Pelissä on kovasti säätämistä ja tekemistä autojen vaihdon välillä, myös ohjausasetuksiin joutuu puuttumaan ja silti tuntuma tiehen saattaa välillä olla vajaa, tämä ei ole lainkaan hyvä asia koska rFactorin fysiikkamallissa pidon menetys on hyvin pienestä kiinni. Fysiikkamallissa on myös jotain pielessä, autot jotka eivät ikipäivänä lähtisi käsistä lähtevät täysin omille teilleen jo 50km/h vauhdeissa. Autolla hitaasti ajaminen on välillä melkein mahdotonta. Kun ajaa "isoa kovaa" auto on hyvin aidon tuntuinen mutta tässä välissä olisi paljon parannettavaa.
Kaikki tämä negatiivinen tosin unohtuu kun ottaa alleen uuden Corvetten ja suuntaa nenänsä Nurburingin mäkiin H-Kaavion vaihteilla ja ilman apuja...
Servereitä on mutta tuntuu hieman kärsivän pelaajapulasta, serverille pääsy edellyttää yleensä latailua, päivitystä, kiroilua ja lisää kiroilua, aina tuntuu joku olevan vinksallaan tai puuttuvan (viimeistään serverin oma skinipack uupuu).
iRacing
-Vaikeus 8/10 (Alemmat sarjat)
-Aloitus sisältää 3 autoa ja jokusen radan, jokainen lisä-auto/ rata maksaa noin 15$-25$ kappale.
-13 Autoa (+2 tulossa)
-30 Oikeaa ovaalirataa
-24 Oikeaa rataa
-6 Karting rataa
Kallis. Kuukausipohjainen maksaminen tuntuu hieman järjettömältä mutta iRacing tarjoaa sille vastinetta. Autot ovat osittain mielikuvitteellisia vaikkakin tähän on luvattu parannusta, peli on selvästi suunnattu Amerikkoihin joka näkyy auto- ja ratavalikoimassa. Pelin grafiikat jäävät selvästi jälkeen kahdesta edellisestä mutta sehän ei autosimulaattoreissa ole "se" juttu. Autojen ohjattavuus ja aitouden tunne ovat yksinkertaisesti paremmat kuin kahdessa edellisessä vaikka kuinka niitä asettaisi, radat ovat osittain laserilla skannattuja joten jokainen tuttu töyssy ja kallistuma löytyy pelistä, tässä suurin ero rFactoriin. Rengas- ja autofysiikat ovat loistavasti mallinnettuja, pidon ja painon tuntee, oman rajansa ja sen ylittämisen tuntee hyvin "takapuolessa" vaikka käytössä on vain hyvä Forcefeedback ratti. Autojen säädöt tuntuvat kummallisen rajoittuneilta, joskin kuka oikeasti kokeilee miljoonaa eri säätöä radalla oikeassa elämässä...
Pelissä on selkeästi vakavampi henki kuin kahdessa edellisessä, virheistä kisoissa tulee "miinuspisteitä" omaan turvallisuusluokitukseen ja se rajaa kilpailuita pois. Kilpailuissa ei tapaa tahalleen törmäileviä tai huonosti käyttäytyviä pelaajia.
Hyvätasoisia kilpailijoita tuntuisi olevan erittäin reippaasti liikenteessä ja pärjätäkseen joutuu antamaan kaikkensa.
Richard Burns Rally
-Vaikeus 9/10
-8 Autoa
-36 Erikoiskoetta
-Modilla noin 100 autoa ja kaikki radat eri päällysteillä.
Paras rallipeli, enempää tuskin tarvitsee sanoa, tähän kun lisää RSRBR modin niin ajonautinto on taattu. Toki peli on hieman vanhahtava grafiikoiltaan mutta sitä hädin tuskin huomaa kun suikkaa 242-Volvolla seuraavaan ojaan tarkastamaan mahdollisia kiviä. Ajettavuus on täysin kohdillaan jarrun ja kaasun kanssa saa olla tarkkana, siltikin on mahdollisuus vetää "urku auki" ja luottaa tuurin lennättävän auton oikealle ajolinjalle. Radat on hieman lyhyitä ja rajoittuneita, oikeastaan Brittien ralli on ainut joka on loistavasti mallinnettu vastamaan ralli-olosuhteita. Suomessa penkat ovat mitään sanomattomia, Japanin ympäristö huonosti mallinnettu päin-p*tä, mutta kun pysyttelee tietyissä erikoiskokeissa ja modatuissa versioissa niin elämä hymyilee. Suosittelen!
Vauriomallinnus kun on asetettu maksimiin tulee ajolinjoista väkisinkin rauhalliset, pienikin tölväisy kiveen tai kantoon aiheuttaa väistämättä keskeytyksen, ihanan tylyä ja aitoa...
GTR2-FIA GT Racing Game
-Vaikeus 7/10
-25Autoa 12 luokkaa
-15 Rataa joista 34 variaatiota. Radat oikean maailman ratoja.
Taattua Simbin tavaraa, pelimoottori taitaa olla hieman vanha mutta silti ihan kelvollinen pelattavaksi, mukana on erittäin nopeita kilpailijoita jotka ovat olleet pitkään sarjan vannoutuneita kannattajia, autot käyttäytyvät mallikkaan suoraviivaisesti, ovat laajalti säädettävissä omaan makuun ja näyttävät hyviltä. Tässä varmaan parhaat grafiikat jos mukaan luetaan ainoastaan täysin simulaattoreiksi pyrkivät pelit. Mukana Euroopan pääradat, myös Suomen radat löytyvät modeina, joskin tuntuivat olevan skaalattu väärin.
Racedriver (Toca) sarja Vaikeus mukautuu pelaajan suhteen 6/10
Toca 2 oli se joka sai minut lopullisesti ihastumaan autosimulaattoreihin, loppua kohden ollaan hieman annettu anteeksi Toca kahden niin loistavasta tuntumasta ja raakuudesta, uudemmat menneet pehmeämmäksi, anteeksi antavammaksi ja samalla hieman pois Simulaattoriluokituksesta. Toki RD2 antaa ajoittain hienojakin elämyksiä, mutta jos juuri ennen tai jälkeen pelaa yhtäkään edellä mainituista peleistä huomaa nopeasti kuinka kaukana ollaan realistisuudesta.
Hauskana lisänä Racedriverit omaavat urakehitysmoodin jossa ajellaan peräkkäisiä kilpailuita erinäköisillä ja tuntuisilla autoilla, Kuorma-autoista rallivehkeisiin ja GT-Autoihin, hyvää ajanvietettä ja helppo omaksua.
Gran Turismo Series (PS1-2-3) Vaikeus 5/10
Autot ja radat hienoja, ajomallinnus mukava ja paikoitellen aitoa matkiva. Pienellä harjoittelulla melkein jokaisella autolla voi kiertää rataa 45asteen kulmassa tai vaihtoehtoisesti ajella ennätyksiä seiniä nuollen.
Älytön tarjonta mutta jää vielä hieman "simulaattoreista" mutta tarjoaa kevyempää autopeliharrastamista täydeltä laidalta.
Oi jospa joskus laittaisivat mukaan "hc" moodin jossa kaikki turhat avut ja helpotukset olisi karsittu pois ja korvattu anteeksiantamattomammalla fysiikkamallinoksella...
Joka tapauksessa GT5:n julkaisu aiheuttaa kotona PS3:n hankinnan.
Rally Trophy Vaikeus 8/10
Tätä ei sovi missään nimessä jättää väliin jos pitää vanhoista autoista ja rallista, fysiikkamoottori on hyvin samantyyppinen kuin GTR-Sarjassa ainoastaan alustana on sora jää ja asfaltti, vauhdintunto on käsittämättömän hyvä ja syöksysämpylän ohjastaminen oikeassa kulmassa nyppyihin vaatii suurta tarkkuutta. Ratoihin on upotettu hyviä hämäyksiä ja ilkeitä kohtia joista päätyy pyörimään katollaan pitkin pientareita. Autojen nitinät ja natinat on kivasti mukana. Peli taitaa toimia harmillisen huonosti uusimmilla käyttöjärjestelmillä.
Forca Motorsport (Xbox & Xbox360) Vaikeus 6/10
GT:n kilpailija eri alustalla, paljon autoja ja ratoja, virittämistä, ja sen semmoista, erot GT-Sarjaan ovat marginaaliset, ajettavuus hieman aidomman tuntuista ja enemmän oikeita ratoja maailmalta.
Mukaan mahtuisi ainakin nämä, mutta niistä ei tarpeeksi kokemusta;
GT-Legends (rFactorin kanssa sama pelimoottori, en ole kerennyt asentamaan)Vaikeus 8/10
Grand Prix Legends (joidenkin mielestä GPL on "se" simulaattori) Vaikeus 10/10
F355-Challenge (pelihalli-peli tuntui varsin hyvältä ajettavalta)Vaikeus 8/10
Tehkää ihmeessä arvostelu jos löydätte kategoriaan sopivan pelin josta piditte/jota vihasitte. Itse jätin kaikista vanhimmat pelit (Indy 500, Grammondin F1 & tukku muita) sekä selkeät arcadet kuten Colin Mcrae, Segarallyt ja NFS:t pois toki niissäkin on omat realistiset pätkänsä mutta ovat pääasiassa "aivot narikkaan ja tateilla kahvaa" mallia olevia pelejä. Tarkoitus ei ole näitäkään haukkua, kunhan ilmaisen oman mielipiteeni .
Toivon ettei mene juupas/eipäs keskusteluksi mutta mielipiteensä saa tuoda esille, vaikka sitten vahvasti puoltaen omaa "suosikkiaan"
Live For Speed S2
-Vaikeus 6/10 (F1-ilman estoja 9,5/10)
-20 Autoa
-26 Rataa/ratavariaatiota jotka voi ajaa molempiin suuntiin, kaikki radat kuvitteellisia. Jokunen testialue-rata.
Kiva helpohko peli, parasta viihdettä jos ei ota liian tosissaan ja löytää saman nopeuksisia kilpakumppaneita.
Paras tarjonta servereitä ja kilpailijoita tyyliin jokaiselle jotakin.
Huonot modaus mahdollisuudet, radat ja autot pääsääntöisesti kuvitteellisia. Fysiikat ovat kohtuullisesti mallinnettu, vauriomallinos ei ole realistinen vaan autot vaurioituvat samaan tyyliin kuin C64 peleissä.
Välillä fysiikat rupeavat revittelemään turhankin kanssa, pieni lipsahdus pienellä formulalla ja auto sinkoaa kymmenien metrien korkeuteen tehden piruetteja. Totaalista auton hajoamista esiintyy harvoin ja pienet kahdensadan vauhdista tapahtuvat törmäykset seinään korkeintaan muuttaa pyöränkulmia hieman.
Tarjoaa hyviä kilpailuita ja paljon pelaajia online, hotlappaus on hauskaa ja yhteisöt ovat suuret.
rFactor
-Vaikeus 8/10 (Legends & F1 10/10)
-12 Autoa (modeina +300)
-12 Rataa (modeina +600 sisältäen mm. Suomen moottoriurheiluradat)
Uskomaton määrä modeja, niin hyvässä kuin pahassa. Harrastaja porukalta irtoaa lähes kaikki kuviteltavissa olevat autot ja radat, lähtien eri kausien formuloista ja vanhoista radoista päätyen mikroautojen ja B-ryhmän ralliautojen kautta suomen ratoihin ja siviiliautoihin. Osa modeista on hyvin sinnepäin hutaistu ja niiden ajettavuus ja tunnelma on täysin kadoksissa, toisaalta hyvin tehty modi (Legends, Corvette Historic rallycars, B-Group etc. etc.) ja Suomen ajantasaiset radat tuovat todella hyvän tunnelman.
Pelissä on kovasti säätämistä ja tekemistä autojen vaihdon välillä, myös ohjausasetuksiin joutuu puuttumaan ja silti tuntuma tiehen saattaa välillä olla vajaa, tämä ei ole lainkaan hyvä asia koska rFactorin fysiikkamallissa pidon menetys on hyvin pienestä kiinni. Fysiikkamallissa on myös jotain pielessä, autot jotka eivät ikipäivänä lähtisi käsistä lähtevät täysin omille teilleen jo 50km/h vauhdeissa. Autolla hitaasti ajaminen on välillä melkein mahdotonta. Kun ajaa "isoa kovaa" auto on hyvin aidon tuntuinen mutta tässä välissä olisi paljon parannettavaa.
Kaikki tämä negatiivinen tosin unohtuu kun ottaa alleen uuden Corvetten ja suuntaa nenänsä Nurburingin mäkiin H-Kaavion vaihteilla ja ilman apuja...
Servereitä on mutta tuntuu hieman kärsivän pelaajapulasta, serverille pääsy edellyttää yleensä latailua, päivitystä, kiroilua ja lisää kiroilua, aina tuntuu joku olevan vinksallaan tai puuttuvan (viimeistään serverin oma skinipack uupuu).
iRacing
-Vaikeus 8/10 (Alemmat sarjat)
-Aloitus sisältää 3 autoa ja jokusen radan, jokainen lisä-auto/ rata maksaa noin 15$-25$ kappale.
-13 Autoa (+2 tulossa)
-30 Oikeaa ovaalirataa
-24 Oikeaa rataa
-6 Karting rataa
Kallis. Kuukausipohjainen maksaminen tuntuu hieman järjettömältä mutta iRacing tarjoaa sille vastinetta. Autot ovat osittain mielikuvitteellisia vaikkakin tähän on luvattu parannusta, peli on selvästi suunnattu Amerikkoihin joka näkyy auto- ja ratavalikoimassa. Pelin grafiikat jäävät selvästi jälkeen kahdesta edellisestä mutta sehän ei autosimulaattoreissa ole "se" juttu. Autojen ohjattavuus ja aitouden tunne ovat yksinkertaisesti paremmat kuin kahdessa edellisessä vaikka kuinka niitä asettaisi, radat ovat osittain laserilla skannattuja joten jokainen tuttu töyssy ja kallistuma löytyy pelistä, tässä suurin ero rFactoriin. Rengas- ja autofysiikat ovat loistavasti mallinnettuja, pidon ja painon tuntee, oman rajansa ja sen ylittämisen tuntee hyvin "takapuolessa" vaikka käytössä on vain hyvä Forcefeedback ratti. Autojen säädöt tuntuvat kummallisen rajoittuneilta, joskin kuka oikeasti kokeilee miljoonaa eri säätöä radalla oikeassa elämässä...
Pelissä on selkeästi vakavampi henki kuin kahdessa edellisessä, virheistä kisoissa tulee "miinuspisteitä" omaan turvallisuusluokitukseen ja se rajaa kilpailuita pois. Kilpailuissa ei tapaa tahalleen törmäileviä tai huonosti käyttäytyviä pelaajia.
Hyvätasoisia kilpailijoita tuntuisi olevan erittäin reippaasti liikenteessä ja pärjätäkseen joutuu antamaan kaikkensa.
Richard Burns Rally
-Vaikeus 9/10
-8 Autoa
-36 Erikoiskoetta
-Modilla noin 100 autoa ja kaikki radat eri päällysteillä.
Paras rallipeli, enempää tuskin tarvitsee sanoa, tähän kun lisää RSRBR modin niin ajonautinto on taattu. Toki peli on hieman vanhahtava grafiikoiltaan mutta sitä hädin tuskin huomaa kun suikkaa 242-Volvolla seuraavaan ojaan tarkastamaan mahdollisia kiviä. Ajettavuus on täysin kohdillaan jarrun ja kaasun kanssa saa olla tarkkana, siltikin on mahdollisuus vetää "urku auki" ja luottaa tuurin lennättävän auton oikealle ajolinjalle. Radat on hieman lyhyitä ja rajoittuneita, oikeastaan Brittien ralli on ainut joka on loistavasti mallinnettu vastamaan ralli-olosuhteita. Suomessa penkat ovat mitään sanomattomia, Japanin ympäristö huonosti mallinnettu päin-p*tä, mutta kun pysyttelee tietyissä erikoiskokeissa ja modatuissa versioissa niin elämä hymyilee. Suosittelen!
Vauriomallinnus kun on asetettu maksimiin tulee ajolinjoista väkisinkin rauhalliset, pienikin tölväisy kiveen tai kantoon aiheuttaa väistämättä keskeytyksen, ihanan tylyä ja aitoa...
GTR2-FIA GT Racing Game
-Vaikeus 7/10
-25Autoa 12 luokkaa
-15 Rataa joista 34 variaatiota. Radat oikean maailman ratoja.
Taattua Simbin tavaraa, pelimoottori taitaa olla hieman vanha mutta silti ihan kelvollinen pelattavaksi, mukana on erittäin nopeita kilpailijoita jotka ovat olleet pitkään sarjan vannoutuneita kannattajia, autot käyttäytyvät mallikkaan suoraviivaisesti, ovat laajalti säädettävissä omaan makuun ja näyttävät hyviltä. Tässä varmaan parhaat grafiikat jos mukaan luetaan ainoastaan täysin simulaattoreiksi pyrkivät pelit. Mukana Euroopan pääradat, myös Suomen radat löytyvät modeina, joskin tuntuivat olevan skaalattu väärin.
Racedriver (Toca) sarja Vaikeus mukautuu pelaajan suhteen 6/10
Toca 2 oli se joka sai minut lopullisesti ihastumaan autosimulaattoreihin, loppua kohden ollaan hieman annettu anteeksi Toca kahden niin loistavasta tuntumasta ja raakuudesta, uudemmat menneet pehmeämmäksi, anteeksi antavammaksi ja samalla hieman pois Simulaattoriluokituksesta. Toki RD2 antaa ajoittain hienojakin elämyksiä, mutta jos juuri ennen tai jälkeen pelaa yhtäkään edellä mainituista peleistä huomaa nopeasti kuinka kaukana ollaan realistisuudesta.
Hauskana lisänä Racedriverit omaavat urakehitysmoodin jossa ajellaan peräkkäisiä kilpailuita erinäköisillä ja tuntuisilla autoilla, Kuorma-autoista rallivehkeisiin ja GT-Autoihin, hyvää ajanvietettä ja helppo omaksua.
Gran Turismo Series (PS1-2-3) Vaikeus 5/10
Autot ja radat hienoja, ajomallinnus mukava ja paikoitellen aitoa matkiva. Pienellä harjoittelulla melkein jokaisella autolla voi kiertää rataa 45asteen kulmassa tai vaihtoehtoisesti ajella ennätyksiä seiniä nuollen.
Älytön tarjonta mutta jää vielä hieman "simulaattoreista" mutta tarjoaa kevyempää autopeliharrastamista täydeltä laidalta.
Oi jospa joskus laittaisivat mukaan "hc" moodin jossa kaikki turhat avut ja helpotukset olisi karsittu pois ja korvattu anteeksiantamattomammalla fysiikkamallinoksella...
Joka tapauksessa GT5:n julkaisu aiheuttaa kotona PS3:n hankinnan.
Rally Trophy Vaikeus 8/10
Tätä ei sovi missään nimessä jättää väliin jos pitää vanhoista autoista ja rallista, fysiikkamoottori on hyvin samantyyppinen kuin GTR-Sarjassa ainoastaan alustana on sora jää ja asfaltti, vauhdintunto on käsittämättömän hyvä ja syöksysämpylän ohjastaminen oikeassa kulmassa nyppyihin vaatii suurta tarkkuutta. Ratoihin on upotettu hyviä hämäyksiä ja ilkeitä kohtia joista päätyy pyörimään katollaan pitkin pientareita. Autojen nitinät ja natinat on kivasti mukana. Peli taitaa toimia harmillisen huonosti uusimmilla käyttöjärjestelmillä.
Forca Motorsport (Xbox & Xbox360) Vaikeus 6/10
GT:n kilpailija eri alustalla, paljon autoja ja ratoja, virittämistä, ja sen semmoista, erot GT-Sarjaan ovat marginaaliset, ajettavuus hieman aidomman tuntuista ja enemmän oikeita ratoja maailmalta.
Mukaan mahtuisi ainakin nämä, mutta niistä ei tarpeeksi kokemusta;
GT-Legends (rFactorin kanssa sama pelimoottori, en ole kerennyt asentamaan)Vaikeus 8/10
Grand Prix Legends (joidenkin mielestä GPL on "se" simulaattori) Vaikeus 10/10
F355-Challenge (pelihalli-peli tuntui varsin hyvältä ajettavalta)Vaikeus 8/10
Tehkää ihmeessä arvostelu jos löydätte kategoriaan sopivan pelin josta piditte/jota vihasitte. Itse jätin kaikista vanhimmat pelit (Indy 500, Grammondin F1 & tukku muita) sekä selkeät arcadet kuten Colin Mcrae, Segarallyt ja NFS:t pois toki niissäkin on omat realistiset pätkänsä mutta ovat pääasiassa "aivot narikkaan ja tateilla kahvaa" mallia olevia pelejä. Tarkoitus ei ole näitäkään haukkua, kunhan ilmaisen oman mielipiteeni .
Viimeksi muokattu: