Autot 2007

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Laitetaan nyt toinenkin tekninen topikki pystyyn... :cool:

Törmäsin F1technicalin sivuilla autojen mittoihin, joten kun niistä on puhettakin ollut niin laitetaas tänne tärkeimmät. Saa täydentää kun kaikkia en löytänyt.

Talli, kokonais pituus, akseliväli, leveys, korkeus (millejä)
Ferrari, 4545, 3135, 1796, 959
McLaren, ??
BMW, 4580, 3110, 1800, 1000
Renault, 4800, 3100, 1800, 950
Honda, 4700, ??, 1800, 950
Toyota, 4530, 3090, 1800, 950

Jokunen mielenkiintonen numero boldattuna...
Listatuista talleista ferrarilla tosiaan on pisin akseli väli mutta ei pisintä autoa.
Akselivälin on taidettu täälä jo todetakin pisimmäks aikasemmin.

Renulla on taas pisin auto noiden tietojen mukaan, mutta toiseks lyhyin akseliväli. Mielenkiintoista? Eli siis renun ylitykset on pisimmät tolla listalla.

Larenin tiedot olis kiva kans tietää niin vois kattoo Austraalian tuloksia vähän tänkin asian valossa... Renkaiden kulutushan on kuitenkin ollut tapetilla akselivälien kanssa. Ja ekan kisan perusteella ferrari ja williams pystyivät ajamaan pitkiä stinttejä pehmeälläkin renkaalla (tosin wurzin pehmeä stintti jäi kesken kolarin takia). Kun taas heidi alotti bemarillaan pehmeillä renkailla, mutta se kestikin vain 14 kierrosta. Johtuko renkaiden kulutuksesta vai ei?

Mitään muuta maata mullistavaa ei taidettu vielä nähdä autojen suhteen?

Osaakos joku muuten tietää noista kamerapaikoista autoissa? Airboxin päällähän joka autossa pitää olla kamera paikka joko kameran tai vastaavan painon kanssa. Mutta mites noi muut sitten? Keulassa on joissain kameroita tai ainakin kamerapaikkoja ja joissain ei. Esim. ferrareissa oli ausseissa kaks kamerapaikkaa keulassa, lonsolla oli yks ja hamilla ei yhtään...??? Joku tolkkuhan tossa kait pitää olla? :D
Vähän lätinää aiheesta: Changing camera positions to gain a millisecond
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Mitenkähän paljon joku sentti akselivälissä vaikuttaa auton käyttäytymiseen, jos se on muuten hyvin balanssissa? Meinaan ei tuo Ferrarin akseliväli niin älyttömän pitkä ole (2,5cm pitempi kuin seuraavalla), mutta jotkut autot ovat yli 25 cm pitempiä kuin Ferrari. Siinä on jo melkoinen ero.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin olisi kiva tietää kaikkien autojen mitat niin voisi vähän paremmin vertailla.
Jotain vaikutustahan sillä varmasti toki on. Ja kaippa formuloissa ne sentitkin merkitsevät...
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Melko mielenkiintoista oli uutisointi, että Ferrari pidensi akseliväliään viimevuodesta enemmän, kuin muut tallit. Tästä voisi johtopäätellä vaikkapa mitä, alkaen merkittävästä pohjatiedosta renkaisiin liittyen.

Auton kokonaispituus vaikuttaa hieman "kompelyytenä" radalla ja kilpailutilanteessa. Todennäköisesti myös lisää rakenteiden kokonaispainoa. Mutta kun vuorovaikutteisesti etu- ja takasiivet ovat pidemmän momenttivarren päissä, saattaa aerodynaamisen voiman aikaansaamiseen pienemmmät siivet ja/tai kohtauskulmat.

Pitkä akseliväli tuonee vakautta mekaaniseen pitoon ja todennäköisesti helpottaa tai laajentaa säätöön liittyviä asioita.

Vitsikkäänä johtopäätöksenä, Fisichella ei olisi puhkaissut Schimin takarengasta Brasiliassa 2006, jollain muulla autolla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mielenkiintoisia juttuja Malesian testeistä:

Mäkkäri ja tupla peilit



Onko tämä kuva Ferrarista?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Oberfeldwebel sanoi:
On, löysitkö jotain mielenkiintoista?

Onko se peräti KÖLI!!???

Ehei, vaan se on etuilmanohjaimen kiinnityspiste, jolla saattaa tietty itsessäänkin olla ilmanohjausfunktio.

Tulee mieleen, että vastaava kapistus Mclarenissa olisi varmaan toteutettu millin paksuisella metallisiimalla, joka kestää täydellisesti tuulitunneliolosuhteet.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oberfeldwebel sanoi:
On, löysitkö jotain mielenkiintoista?
Sen verran, että aiemmin alempi tukivarsi on mielestäni osunut nokkaan vähän suorempaan. Nyt siinä näyttäs olevan olemattoman lyhyt kaksoisköli rakenne. Ja sitten tuollaista keulaan tuettua ilmanohjainta en ole ferrarissa aikaisemmin nähnyt....
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
formulastara sanoi:
Onko se peräti KÖLI!!???

Ehei, vaan se on etuilmanohjaimen kiinnityspiste, jolla saattaa tietty itsessäänkin olla ilmanohjausfunktio.
Täytyy sanoa että kölistä lähtee kyllä mielenkiintoisen näköinen ilmanohjain pyörännavan suuntaan :eek:

Eli tukivarsi. Köli on tuo nypykkä josta tukivarsi lähtee. Tuo ilmanohjaimen roikotin ei ole köli.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Näin Malesian helteen jälkeen voinee vähän tutkia autojen jäähdytystarpeita...

Ferrari:

Lisäksi Ferrarilla ainakin oli myös ponttoonin kylkiä avattu kiduksilla, jotka eivät mielestäni tuossa kuvassa näy.


Mäkki:



Noiden kuvien perusteella voisi sanoa, että Mäkkärillä oli tosi paljon vähemmän avattu katteita... Joka varmasti näkyy vauhdissa....

Williams:


BMW:


Saiko Williams vauhdissa Bemareita kiinni samasta syystä kuin Mäkki Ferraria??
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vertailukuvia en nyt kauheesti löytänyt, mutta tässä on yks kuva Ferkusta Melbournen lähtöruudukosta:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos joku löytää hyviä vertailukuvia niin tänne vaan... :)

Mutta Malesian kuvista näkee ainakin selkeen eron Mäkin ja Ferkun välillä, Mäkkärillä käytetään savupiippuja kun taas Ferrarilla ne näyttäs olevan kiinni ja siten pelkkiä ilmanohjaimia...
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Tuohon Ferrariin ja Bemariin kuuluu tavallisestikin nuo tuuletusaukot. Ferrarilla oli kuitenkin Malesiassa lisätty noita aukkoja tuohon ponttoonin kylkeen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Suora vertaileminen on miltei mahdotonta koska ratkaisut poikkeavat toisistansa niin selvästi Ferrarin käyttäessä kiduksia ja McLareinin käyttäessä piippuja jäähdytysratkaisuissaan, BMW on jotain tästä välistä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
markot sanoi:
Suora vertaileminen on miltei mahdotonta koska ratkaisut poikkeavat toisistansa niin selvästi Ferrarin käyttäessä kiduksia ja McLareinin käyttäessä piippuja jäähdytysratkaisuissaan, BMW on jotain tästä välistä.

ja mistä sitä tietää ja huomaa ketä vaihtaa enemmän virtaavat ponttoonit ja ketä "tyytyy" tekemään vanhaan lisää reikiä??
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Lonso_567 sanoi:
Täytyy sanoa että kölistä lähtee kyllä mielenkiintoisen näköinen ilmanohjain pyörännavan suuntaan :eek:

Eli tukivarsi. Köli on tuo nypykkä josta tukivarsi lähtee. Tuo ilmanohjaimen roikotin ei ole köli.
Niin? Ei tuolla mitään köliä edes ole. Tuo on kölitön ratkaisu. Ja itsekin totesin kyseessä olevan ilmanohjaimen kiinnityspisteen, niin mitä oikein yrität sanoa?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Juzo sanoi:
Tuohon Ferrariin ja Bemariin kuuluu tavallisestikin nuo tuuletusaukot. Ferrarilla oli kuitenkin Malesiassa lisätty noita aukkoja tuohon ponttoonin kylkeen.
Näinpä näinpä... siksi olisikin syystä löytää jostain vertailukuvia...
Koitin etsiä vastaavia varikkokuvia ekasta kisasta, mutta en löytänyt.

Joka tapauksessa Ferrarilla oli kokolailla tuplasti kiduksia autossa verrattuna austraaliaan, kun taas mäkkärillä näytettiin pääsevän vähemmällä.

Eikös mäkkärilläkin ollut talven testeissä pieniä kiduksen tapaisia katteissa?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrarilla ei muuten ollu ponttoonien kylkiä vielä auki aika-ajoissa Malesiassa jos oikein näin...

Mutta huomasko kukaan Red Bull autojen peilejä:




Ja vielä pari kuvaa kisasta:



Ferrari-peilit on vaihdettu RB:llä ilmanohjaimiin ja perinteisiin peileihin...
No nyt autoissa on ainakin selkeä ero.... :D
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
F2007, tylsä evoluutio... tai kuten F1 Racing -lehden lööppiosastolla sanotaan, "ultra-radikaali" "kaikkien aikojen riskinotto" Ferrarilta. Samat vanhat zero-keelit ja akselivälit lehdessä käytiin läpi. Zero-keelistä johtuen pidempi akseliväli, ja pidemmästä akselivälistä johtuen auton takapainoisuus, joka näyttäisi olevan ristiriidassa Bridgestonen renkaiden vaatimusten kanssa. Mene ja tiedä. Voisi väittää, ettei Ferrarin auto ole ihan kirjaimellisesti zero-keel, mutta käytännössä se sitä kuulemma on. Rory Byrnen single-keel on heitetty romukoppaan.

Avauskisan perusteella tifosojen ei tarvinnut vaatia Tombazisin ja kumppaneiden päätä vadille. Mutta ei vaadittu kuin hieman supervaihteistovikoja, radiorikkoja, vesivuotoja sekä sitä että testeissä nähty vauhti ei "realisoidu" kisaan, ja McLaren ottikin kaksoisvoiton ja siirtyi MM-pisteissä kärkeen. Räikkösen moottorin säästely ei pelkästään riitä selittämään Ferrarin kadonnutta iskukykyä Malesiassa ja Räikkönenkin puhui useammista "kompromisseista". Ehkä McLarenin käynnistämällä pohja-vouhotuksella oli jotain merkitystä. Okei, se tosiasia että käytin kisan aikana juomalasina vanhaa Mersu-tuoppia, saattoi aiheuttaa Ferrarille odottamatonta epäonnea.

Kyseessä oli kuitenkin enemmänkin pohjanoteeraus Ferrarilta kuin huima nousu McLarenilta avauskisan jälkeen. Vaikka eihän McLareninkaan hyvä vauhti toki ole yllätys kenellekään. Viime kaudella itse Adrian Newey ihmetteli, miksei McLaren ollut jatkanut autonsa kehittämistä. Kaikki resurssit olikin käännetty tulevan MP4-22 -auton kehitykseen. McLaren on etulyöntiasemassa, koska himmaili puolivaloilla koko viime kauden Ferrarin ja Renaultin tuhlatessa resursseja mestaruuskamppailuun, jossa McLaren ei ollut mukana. Räikkösen viimeinen McLaren-kausi uhrattiin viisaasti kauden 2007 eteen. MP4-21 oli välivaihe, jota ei kai enää edes yritetty saada toimimaan Michelinien kanssa. McLaren kokeili Bridgestonen renkaita jo salaa Vodafonen "mainoskuvauksissa" ja kun varsinaiset testit alkoivat, yhtäkkiä MP4-21 jonka piti olla Michelinejä varten suunniteltu, lähtikin Bridgestonen renkailla lentoon.

Ja se lähti lentoon nimenomaan de la Rosan ja Hamiltonin ajamana, ennen kuin Alonso oli ajanut McLarenilla metriäkään. Renaultin Pat Symonds ihmetteli sitä, että MP4-21 oli Bridgestonen renkailla testeissä jopa nopeampi kuin mestariauto Renault R26. Joulukuussa McLarenin huima nousu oli jo päivänselvä juttu ja sinä päivänä kun MP4-22 esiteltiin, tiedettiin sen olevan voittaja-auto. Ron Dennis on kuulemma näyttänyt yhtä itsevarmalta viimeksi ennen kauden alkua vuonna 1998. Nyt Dennis ja Whitmarsh uhoavat auton nopeuden paranevan joka kisassa ja että McLaren tekee kaikkensa voittaakseen molemmat mestaruudet. Sattumoisin myös vuonna 1998 McLaren vaihtoi toisesta rengasvalmistajasta Bridgestoneen ja siitä alkoi Häkkisen valtakausi. Vuonna 2005 kauden alku meni Michelinien kanssa pelleillessä ja loput kaudesta Mersun moottorien kanssa pelleillessä. Nyt Michelinit eivät ainakaan enää ole ongelmana, Mersusta ei kyllä koskaan tiedä. Alonsolla on ykköskuskin asema, jota Räikkösellä ei ollut mm. kaudella 2005, jolloin McLaren meni sekaisin yrittäessään rakennella Räikköselle ja Montoyalle erilaisia keularatkaisuja ja ties mitä. Alonsolla on täydellinen tallitoveri Hamilton, Räikkösellä oli pahin mahdollinen tallitoveri Montoya. Sen jälkeen kun Alonso teki McLaren-sopimuksen, on McLarenin suunnitteluosasto ehtinyt heittää täydellisen kuperkeikan, talli romahtanut huipulta alas viime vuonna ja kavunnut syksyn ja talven aikana takaisin ylös. Alonsolle tippui taas voittaja-auto nenän eteen kuin Manulle illallinen, tähtitieteellistä tuuria, varsinainen formuloiden Hannu Hanhi.

Toivottavasti Ferrari saa aika-ajovauhdinkin jatkossa kuntoon ja nähtäisiin vähemmän "kompromisseja". Massan on pakko pystyä parempaan, sillä Hamilton jyrää.

Lopuksi Ferrari-sisäpiiriläisen kommentti sen kuuluisan pitkän akselivälin vaikutuksista:
"If you see us doing a three-point turn turn to get around [Monaco's] Loews Hairpin you'll know we're in trouble!"
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ghost_Glove sanoi:
Talli, kokonais pituus, akseliväli, leveys, korkeus (millejä)
Ferrari, 4545, 3135, 1796, 959
McLaren, ??
BMW, 4580, 3110, 1800, 1000
Renault, 4800, 3100, 1800, 950
Honda, 4700, ??, 1800, 950
Toyota, 4530, 3090, 1800, 950
Nostetaas topikki ylös kun kerta nyt on taas puhetta akseliväleistä Monacossa.

Jos jollain on tietoja lisättäväks yllä olevaan listaan niin olkaa hyvät.
kiva olis tietää Mäkin auton mittoja, koska siihen Ferrarin pitkää (?) akseliväliä verrataan.

Muita huomioita listalta Monacoo aatellen vois poimia Renun. Mahtuuko mahdollisesti sarjan pisin auto kääntyyn radalla? :D
 
Ylös