No ollaanpas siellä Wokingissa nopeita.
Lähestymistapoja on tietenkin monia...Ja jos mennään spekuloinneissa vielä pidemmälle, niin en kyllä ymmärrä oikein sitä mitä muut testailee. Mitä Honda hakee uudella etusiivellä, kun muu auto on vanha. Ferrari ilmeisesti testaili moottorin luotettavuutta, mutta mitä Williams haki uudella takasiivellä kun muu auto oli vanha.. BMW:llä on käytössä 2009 renkaat, ilmeisesti KERS, sekä täydellinen (ainakin lähes täysin sääntöjen sallima) aeropaketti. Onhan se selvää että BMW pystyy kerään dataa paremmin kuin muut.
Onhan se totta sekin, että moottorin luotettavuutta voi testata vaikka 2004 autolla jos jäähdytys on 2009 kaltainen..
Mutta: Ferrari testaili KERS:ä vastaavaa juttua vanhalla autolla, siis lisäpaino ja joku jäähdytys oli viritetty, hakivat dataa.. Mahtaakohan data olla samaa jos sitä keräisivät 2009 kaltaisella autolla?? Ihmettelen kyllä muitten hitautta.
BMW voi pudota kauden edetessä kehityksestä, mutta startti on ainakin vakuuttava.
No oletettavastihan tuon murkulan sisällä on jäähdytin (ei kai sitä kukaan muuksi ole väittänytkään) ja jotta se toimisi, pitää ilman luonnollisesti virrata (ja kuljettaa lämpö mennessään). Ja jos sen ilman tahtoo liikkuvan, niin on syytä tehdä reikä paitsi eteen, myös taakseToinen lentävä ajatus mikä tuli mieleen F2008K:n kyhmystä oli se, että sehän on täysin läpireiän näkönen
:tongue: nimenomaan. Varmaan "hiukan" vaikuttaisi mitattavaan ilmavirtaan tuollainen härveli.
Voisko se ollakin joku ponttoonien päällisen virtauksen mittaamis härveli? :tongue:
Varmaan sitten kun ovat valmiita, eivätpä ne varmaan enempää kerro.Onko tietoo koska muut tallit alkavat käyttää uutta etusiipeä.
Entäpäs jos Maranellossa kehitellään reikäkeulan tyylistä downforcea tuottavaa tunneli ratkaisua myös sivuponttooneihin? Ponttoonin epäedullinen otsapinta-ala hyödynnettäisiin downforcena ja jäähdyttimet totutusta poiketen sijoitettu sinne kanavaan/reikään". Tuolla "postilaatikolla" testaavat soveltuvia jäähdytysratkaisuja sekä aerodynamiikkaa?
Voisko se ollakin joku ponttoonien päällisen virtauksen mittaamis härveli? :tongue:
No niinhän se menee tälläkin hetkellä, että ilma otetaan edestä, jäähdyttimet on välissä ja ilma päästetään ponttoonin päältä pois. Mikä mielikuvitus sulla tosiaan. :thumbup: Ja kun siellä on tosiaan ne jäähdyttimet välissä, niin ei tuota oikein voi mihinkään downforcen lisäämiseen hyödyntää virtausnopeuden hidastuessa radikaalisti.Entäpäs jos Maranellossa kehitellään reikäkeulan tyylistä downforcea tuottavaa tunneli ratkaisua myös sivuponttooneihin? Ponttoonin epäedullinen otsapinta-ala hyödynnettäisiin downforcena ja jäähdyttimet totutusta poiketen sijoitettu sinne kanavaan/reikään". Tuolla "postilaatikolla" testaavat soveltuvia jäähdytysratkaisuja sekä aerodynamiikkaa?
Mikä mielikuvitus.
Aerodynamiikasta maalaisjärkeä enempää ymmärtämättä haaveilin jostain tämän kaltaisesta. En tiedä tuottaisiko kuvan kaltainen rakenne tippaakaan downforcea, kunhan leikin ajatuksella.No niinhän se menee tälläkin hetkellä, että ilma otetaan edestä, jäähdyttimet on välissä ja ilma päästetään ponttoonin päältä pois. Mikä mielikuvitus sulla tosiaan. :thumbup: Ja kun siellä on tosiaan ne jäähdyttimet välissä, niin ei tuota oikein voi mihinkään downforcen lisäämiseen hyödyntää virtausnopeuden hidastuessa radikaalisti.
Pohjan pitää olla tasainen, joten aivan tuollainen konstruktio ei olisi mahdollinen.Aerodynamiikasta maalaisjärkeä enempää ymmärtämättä haaveilin jostain tämän kaltaisesta.
Entäpä venyttämällä pohjalevyä ponttoonisiivelle ja alaosaan kanavan suu. Maaefekti tietysti häviäisi, mutta aikaansaisiko "siipi" downforcea? Vaatisi varmaan aika avaran tunnelin"?Pohjan pitää olla tasainen, joten aivan tuollainen konstruktio ei olisi mahdollinen.
Hmm, tuo voisi toimiakin. Vähän kuitenkin mietityttää, reikä siellä keulassa toimi sen vuoksi että sinne saatiin laitettua virtausta, joka muuten olisi ehkä jossain määrin ollut ns. roskavirtausta. Ja siihen vaadittiin härpäke viemään virtausta reikään. Jotenkin tuntuu, että tästä ponttoonireiästä koituisi vain liikaa dragia, ja virtaukset kannattaisi viedä ennemmin sieltä ponttonien sivuilta kuten ennenkin.Entäpä venyttämällä pohjalevyä ponttoonisiivelle ja alaosaan kanavan suu. Maaefekti tietysti häviäisi, mutta aikaansaisiko "siipi" downforcea? Vaatisi varmaan aika avaran tunnelin"?
Ei toi tollasenaan varmaan toimis. Mikään ei anna ilmalle syytä lähteä tonne tunneliin. Jos se lähtiskin, niin hidastus ihan sikana, kun törmäis tohon seinään. Tilanne on kohtuu erilainen reikäkeulan kanssa, kun etusiipi ohjasi ilman sinne. Eikä siellä ollut mitään maaefektiä sotkettavana nokkapalan alla.Aerodynamiikasta maalaisjärkeä enempää ymmärtämättä haaveilin jostain tämän kaltaisesta. En tiedä tuottaisiko kuvan kaltainen rakenne tippaakaan downforcea, kunhan leikin ajatuksella.
Tietysti tiedän nykyisen ponttoni/jäähdytin konstruktion, joten omaa mielikuvituksen puutettasi, jos ajattelit minun tarkoittavan sitä. Siitähän ajatusleikki lähtikin liikkeelle, kun testeissä nähdyn laatikon arveltiin olevan jäähdytin. Vielä kun sitää ei ole todistettu KERS komponenttien jäähyksi, niin voi haaveilla muustakin.
Aerodynamiikasta maalaisjärkeä enempää ymmärtämättä haaveilin jostain tämän kaltaisesta. En tiedä tuottaisiko kuvan kaltainen rakenne tippaakaan downforcea, kunhan leikin ajatuksella.
Tietysti tiedän nykyisen ponttoni/jäähdytin konstruktion, joten omaa mielikuvituksen puutettasi, jos ajattelit minun tarkoittavan sitä. Siitähän ajatusleikki lähtikin liikkeelle, kun testeissä nähdyn laatikon arveltiin olevan jäähdytin. Vielä kun sitää ei ole todistettu KERS komponenttien jäähyksi, niin voi haaveilla muustakin.
- Kyllä se ilma sinne menee kun se sinne ohjataanEi toi tollasenaan varmaan toimis. Mikään ei anna ilmalle syytä lähteä tonne tunneliin. Jos se lähtiskin, niin hidastus ihan sikana, kun törmäis tohon seinään. Tilanne on kohtuu erilainen reikäkeulan kanssa, kun etusiipi ohjasi ilman sinne. Eikä siellä ollut mitään maaefektiä sotkettavana nokkapalan alla.