Autot vm. 2009

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ja jos mennään spekuloinneissa vielä pidemmälle, niin en kyllä ymmärrä oikein sitä mitä muut testailee. Mitä Honda hakee uudella etusiivellä, kun muu auto on vanha. Ferrari ilmeisesti testaili moottorin luotettavuutta, mutta mitä Williams haki uudella takasiivellä kun muu auto oli vanha.. BMW:llä on käytössä 2009 renkaat, ilmeisesti KERS, sekä täydellinen (ainakin lähes täysin sääntöjen sallima) aeropaketti. Onhan se selvää että BMW pystyy kerään dataa paremmin kuin muut.

Onhan se totta sekin, että moottorin luotettavuutta voi testata vaikka 2004 autolla jos jäähdytys on 2009 kaltainen..

Mutta: Ferrari testaili KERS:ä vastaavaa juttua vanhalla autolla, siis lisäpaino ja joku jäähdytys oli viritetty, hakivat dataa.. Mahtaakohan data olla samaa jos sitä keräisivät 2009 kaltaisella autolla?? Ihmettelen kyllä muitten hitautta.

BMW voi pudota kauden edetessä kehityksestä, mutta startti on ainakin vakuuttava.
Lähestymistapoja on tietenkin monia...

Kun halutaan verrata tai hankkia tietoa uusista muutoksista osa kerrallaan, niin ainut tapa nähdäkseni on tehdä se todella OSA kerrallaan. :rolleyes: loogista, eikö. Eli jos halutaan verrata uuden etusiiven muutosta viime kauteen, niin heitetään uusien sääntöjen mukainen keksintö vanhaan autoon ja mennään kokeileen.
Vain näin minusta voidaan saada dataa siitä kuinka paljon on eroja verrattuna viime ja edelliskausiin. Sama koskee renkaita ja niin pois päin.
Miksi sitten näin tehtäisiin? Ekana tulee mieleen, että kaikki tietokonemallit ja -laskelmat saadaan helpoiten päivitettyä ainakin "sinne päin" suuntaisiksi, kun on dataa millä korjata aiemmat mallit.

Toki en pidä yhtään pahana Bemarin tyyliäkään ajattaa kerrasta kokonaan uusien sääntöjen mukaista autoa, mutta voi siinä olla huonot puolensakin. Ja juurikin vertailussa aiempiin säätöihin tms. jne.

Ferrarin jäähdytin testistä en sitten tiedä. Ehkä ne halusivat vaan kokeilla, että mikä oikeesti riittää tai jotain. Tuskin kukaan uskoo, että F2009:ssä olis tollanen kyhmy oikeen ponttoonin päällä. Ja kait F2008K:ssa se KERSsi kiinni oli, kun oli tarrat ja hanksatkin käytössä.

Toinen lentävä ajatus mikä tuli mieleen F2008K:n kyhmystä oli se, että sehän on täysin läpireiän näkönen:

Voisko se ollakin joku ponttoonien päällisen virtauksen mittaamis härveli? :tongue:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Toinen lentävä ajatus mikä tuli mieleen F2008K:n kyhmystä oli se, että sehän on täysin läpireiän näkönen
No oletettavastihan tuon murkulan sisällä on jäähdytin (ei kai sitä kukaan muuksi ole väittänytkään) ja jotta se toimisi, pitää ilman luonnollisesti virrata (ja kuljettaa lämpö mennessään). Ja jos sen ilman tahtoo liikkuvan, niin on syytä tehdä reikä paitsi eteen, myös taakse ;)
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Onko tietoo koska muut tallit alkavat käyttää uutta etusiipeä.:cool:
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441

Voisko se ollakin joku ponttoonien päällisen virtauksen mittaamis härveli? :tongue:
Entäpäs jos Maranellossa kehitellään reikäkeulan tyylistä downforcea tuottavaa tunneli ratkaisua myös sivuponttooneihin? Ponttoonin epäedullinen otsapinta-ala hyödynnettäisiin downforcena ja jäähdyttimet totutusta poiketen sijoitettu sinne kanavaan/reikään". Tuolla "postilaatikolla" testaavat soveltuvia jäähdytysratkaisuja sekä aerodynamiikkaa?

Mikä mielikuvitus:D.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Omaan silmään tuommonen näyttäis vähän oudolta, varsinkin kun kerran toisella puolella ei ole vastaavaa. Tuota nyt varmaankin käytetään KERSiin, mutta kyllä seuraavalla kaudella pitää varmaan itse moottorinkin jäähdytystä rukata paremmaksi kolmen kisan keston takia.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Entäpäs jos Maranellossa kehitellään reikäkeulan tyylistä downforcea tuottavaa tunneli ratkaisua myös sivuponttooneihin? Ponttoonin epäedullinen otsapinta-ala hyödynnettäisiin downforcena ja jäähdyttimet totutusta poiketen sijoitettu sinne kanavaan/reikään". Tuolla "postilaatikolla" testaavat soveltuvia jäähdytysratkaisuja sekä aerodynamiikkaa?

Mikä mielikuvitus:D.
No niinhän se menee tälläkin hetkellä, että ilma otetaan edestä, jäähdyttimet on välissä ja ilma päästetään ponttoonin päältä pois. Mikä mielikuvitus sulla tosiaan. :thumbup: Ja kun siellä on tosiaan ne jäähdyttimet välissä, niin ei tuota oikein voi mihinkään downforcen lisäämiseen hyödyntää virtausnopeuden hidastuessa radikaalisti.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
No niinhän se menee tälläkin hetkellä, että ilma otetaan edestä, jäähdyttimet on välissä ja ilma päästetään ponttoonin päältä pois. Mikä mielikuvitus sulla tosiaan. :thumbup: Ja kun siellä on tosiaan ne jäähdyttimet välissä, niin ei tuota oikein voi mihinkään downforcen lisäämiseen hyödyntää virtausnopeuden hidastuessa radikaalisti.
Aerodynamiikasta maalaisjärkeä enempää ymmärtämättä haaveilin jostain tämän kaltaisesta. En tiedä tuottaisiko kuvan kaltainen rakenne tippaakaan downforcea, kunhan leikin ajatuksella.

Tietysti tiedän nykyisen ponttoni/jäähdytin konstruktion, joten omaa mielikuvituksen puutettasi, jos ajattelit minun tarkoittavan sitä. Siitähän ajatusleikki lähtikin liikkeelle, kun testeissä nähdyn laatikon arveltiin olevan jäähdytin. Vielä kun sitää ei ole todistettu KERS komponenttien jäähyksi, niin voi haaveilla muustakin.



 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Pohjan pitää olla tasainen, joten aivan tuollainen konstruktio ei olisi mahdollinen.
Entäpä venyttämällä pohjalevyä ponttoonisiivelle ja alaosaan kanavan suu. Maaefekti tietysti häviäisi, mutta aikaansaisiko "siipi" downforcea? Vaatisi varmaan aika avaran tunnelin"?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Entäpä venyttämällä pohjalevyä ponttoonisiivelle ja alaosaan kanavan suu. Maaefekti tietysti häviäisi, mutta aikaansaisiko "siipi" downforcea? Vaatisi varmaan aika avaran tunnelin"?
Hmm, tuo voisi toimiakin. Vähän kuitenkin mietityttää, reikä siellä keulassa toimi sen vuoksi että sinne saatiin laitettua virtausta, joka muuten olisi ehkä jossain määrin ollut ns. roskavirtausta. Ja siihen vaadittiin härpäke viemään virtausta reikään. Jotenkin tuntuu, että tästä ponttoonireiästä koituisi vain liikaa dragia, ja virtaukset kannattaisi viedä ennemmin sieltä ponttonien sivuilta kuten ennenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Aerodynamiikasta maalaisjärkeä enempää ymmärtämättä haaveilin jostain tämän kaltaisesta. En tiedä tuottaisiko kuvan kaltainen rakenne tippaakaan downforcea, kunhan leikin ajatuksella.

Tietysti tiedän nykyisen ponttoni/jäähdytin konstruktion, joten omaa mielikuvituksen puutettasi, jos ajattelit minun tarkoittavan sitä. Siitähän ajatusleikki lähtikin liikkeelle, kun testeissä nähdyn laatikon arveltiin olevan jäähdytin. Vielä kun sitää ei ole todistettu KERS komponenttien jäähyksi, niin voi haaveilla muustakin.

Ei toi tollasenaan varmaan toimis. Mikään ei anna ilmalle syytä lähteä tonne tunneliin. Jos se lähtiskin, niin hidastus ihan sikana, kun törmäis tohon seinään. Tilanne on kohtuu erilainen reikäkeulan kanssa, kun etusiipi ohjasi ilman sinne. Eikä siellä ollut mitään maaefektiä sotkettavana nokkapalan alla.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Aerodynamiikasta maalaisjärkeä enempää ymmärtämättä haaveilin jostain tämän kaltaisesta. En tiedä tuottaisiko kuvan kaltainen rakenne tippaakaan downforcea, kunhan leikin ajatuksella.

Tietysti tiedän nykyisen ponttoni/jäähdytin konstruktion, joten omaa mielikuvituksen puutettasi, jos ajattelit minun tarkoittavan sitä. Siitähän ajatusleikki lähtikin liikkeelle, kun testeissä nähdyn laatikon arveltiin olevan jäähdytin. Vielä kun sitää ei ole todistettu KERS komponenttien jäähyksi, niin voi haaveilla muustakin.




Voisihan tuo periaatteessa jotenkin toimiakin, ajattelin tuon silleen, että osa ilmasta otettaisiin jäähdytysaukkojen alapuolella olevista aukoista ja kennojen läpi menevä ilma antaisi lisäbuustia kanavan loppupäähän?? :rolleyes::doubtful::eek:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ei toi tollasenaan varmaan toimis. Mikään ei anna ilmalle syytä lähteä tonne tunneliin. Jos se lähtiskin, niin hidastus ihan sikana, kun törmäis tohon seinään. Tilanne on kohtuu erilainen reikäkeulan kanssa, kun etusiipi ohjasi ilman sinne. Eikä siellä ollut mitään maaefektiä sotkettavana nokkapalan alla.
- Kyllä se ilma sinne menee kun se sinne ohjataan
- Katso nykyisiä takasiipiä, siinä vasta seinä on
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Niin

Ajattelin siis vain sanoa, että jos nuo uudet autot häiritsevät silmää, niin kokeilkaa laittaa vaikka nyt kuva tuosta uudesta BMW:stä työpöydän taustakuvaksi.
Itse laitoin ja nyt auto näyttää siltä, että olisin katsellut sitä jo vuosia.:ahem:

Ihan vain sen takia, kun näyttäisivät nuo siivekkeet jotenkin häiritsevän teitä.
 
Ylös