Autot vm. 2009

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24381
Mietin tässä tallien voimasuhteita ensimmäisen kisan pohjalta
Australian perusteella:

kärjessä: BrawnGP
pääjoukko: RedBull Sauber Ferrari Toyota Williams (ei mikään erityinen järjestys tässä)
keskijoukko: Renault McLaren
häntäpää: ToroRosso ForceIndia
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8221
Sijainti
Helsinki
Mielenkiintoista mun mielestä, että RB on nyt huomattavasti kovemmassa iskussa kuin TR.

Toki niissä on pieniä eroja, kuten tuo hienon hieno, venytetty hainevä RB:ssä. Ja kuskit tietty ;)

Mutta onko nyt niin, että Renun kone on noinkin paljon parantanut viime kaudesta ajettavuuttaan?

TR:hän oli suorastaan heittopussi ja ajeli siellä FI:n kanssa häntäpäässä, kun Vettel taisteli palkintopallisijoituksesta ja hyvällä vauhdilla eikä pelkällä tuurilla.

Zaikomin kans samoilla linjoilla voimasuhteista. Toki tilanne voi olla täysin toinen Malesian tyyppisellä radalla, jos KERSistä saa enemmän hyötyä ja renkaat toimivat toisin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6747
Sijainti
Vantaa
Australian perusteella:

kärjessä: BrawnGP
pääjoukko: RedBull Sauber Ferrari Toyota Williams (ei mikään erityinen järjestys tässä)
keskijoukko: Renault McLaren
häntäpää: ToroRosso ForceIndia
Itsekin ajattelen juuri näin! Pääjoukon itse laittaisin järjestykseen: Red Bull ,BMW ,Williams ja Toyota. Ferrarin sijoittaminen on vaikeaa, itse veikkaisin jotain Toyotan edellä, voi olla myös Williamsin edellä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Aika-ajossa sai nyt mielestäni aika hyvän kuvan tallien voimasuhteista. Pistän pientä arviota, mikä tilanne tallien nopeuden suhteen tällä hetkellä:

Kärjessä: Brawn GP

Pääjoukko: Red Bull, Toyota, Williams

Ylempi keskikasti: Ferrari, BMW

Alempi keskikasti: Renault, McLaren

Häntäpää: Toro Rosso, Force India

Williamsin ja McLarenin sijoittaminen ei ollut kovin helppoa. Williams on mielestäni pääjoukon ja ylemmän keskikastin välissä ja McLaren puolestaan Alemman keskikastin ja häntäpään välissä. Tulevat kisat tulevat vielä helpottamaan voimasuhteiden arviointia, joten tämä ei ole välttämättä 'se oikea' järjestys.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8221
Sijainti
Helsinki
Eli Neweyn "vanhanaikaisella" tekniikalla toteutettu ja diffutallit kärjessä. Ferrari ensimmäinen KERS talli ja Bemari ensimmäinen ilman KERSiä keskikastissa perus diffulla mut KERSin kans ei tunnu yltävän ku Renun vauhtiin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kun autot ovat tänä vuonna varsin tasaisia pystyy hyvin huomaamaan, että kuskien erot ovat erittäin pieniä. Aika-ajoissa ei käytännöllisesti katsoen kukaan voi olla varma milloin tie seuraavaan nousee pystyyn. Tosi hyvä asia ja parempaa kisaa tälle kaudelle.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8221
Sijainti
Helsinki
Onkos kukaan pistänyt merkille, että McLarenin diffussa on kovasti samantyyppistä muotoa kuin BGP:n käyttämässä?

McLaren:


BGP:


Jos ovat olleet ovelia, niin tuon nykyisen "avaamalla" saavat kärryn kulkemaan ja nousevat haastamaan kärkeä. Tuohan ei ollut alkuperäinen McLarenin käyttämä diffu vaan viimeisissä testeissä käyttöön otettu.

Tietty pohjan virtaukset yms täytyy muuttaa mutta niitä on varmaan tuulitunnelissa tutkittu ahkerasti näiden kisojen välillä, kuten Ferrarillakin.
 
Ylös