Autot vm. 2009

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kuvakulma saattaa vähän huijata enkä kyllä tiedä muun auton suhteen, mutta kyllä tuo nokka näyttää muutenkin erilaiselta verrattuna 2008 williamsiin.
Kyllähän se hieman erilaiselta näyttää, mutta veikkaan, että kyseessä on keskipakoputki-ilmiö. Ehkä nuo hassut siivet saavat koko auton näyttämään erilaiselta.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
662
Eikös tuo nimenomaan ole semmonen reikäkeula :doubtful:?

Varsin mielenkiintoinen ja selventävä muuten tuo keulapalan alapuolen näyttävä kuva.
Kyllä, mutta tuon on tarkoituskin olla :D Viittasin lähinnä tuohon, ettei keskiosassa tule olemaan enään tuota lusikkaa joka edesauttaa tuota reikäkeulan toimivuutta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24381
Kyllä, mutta tuon on tarkoituskin olla :D Viittasin lähinnä tuohon, ettei keskiosassa tule olemaan enään tuota lusikkaa joka edesauttaa tuota reikäkeulan toimivuutta.
No ehkä joku laittaa sen lusikan tilalle alas painuvan murkulakeulan? Ja sen taakse se reikä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Mistäs me saatais se ilma sinne reikään tällä kuuluisan kopealla murkulakeulalla?
Ilmahan pysyy paikoillaan ja auton liikkuessa se ikäänkuin pakotetaan menemään sinne. Pitäisihän sinun aerodynamiikkaexperttinä tietää. :alppu:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
23752
Sijainti
lappeen Ranta
Nyt ei kyllä oikein erota, lukeeko "Autot vm. 2009" vai "Ferrari F2009" -ketjua kun samat lusikat hämmentää kumpaakin soppaa. Eipä pienet "bon voyage" -fiilikset ketjuja selatessa toisaalta isommin haittaa, tuli vaan mieleen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ilmahan pysyy paikoillaan ja auton liikkuessa se ikäänkuin pakotetaan menemään sinne. Pitäisihän sinun aerodynamiikkaexperttinä tietää. :alppu:
Kyllähän minä - luonnollisesti - sen tiedän. Mutta mikä on se innovaatio, jolla se ilma - auton liikkuessa - ikäänkuin pakotetaan sinne. Kysehän on juuri siitä, että kun sitei enää etusiiven käänteisellä lusikalla -saati härpäkkeillä - saa tehdä, niin milläs sitten? Pyhä henki ei nyt riitä. ;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24381
Kyllähän minä - luonnollisesti - sen tiedän. Mutta mikä on se innovaatio, jolla se ilma - auton liikkuessa - ikäänkuin pakotetaan sinne. Kysehän on juuri siitä, että kun sitei enää etusiiven käänteisellä lusikalla -saati härpäkkeillä - saa tehdä, niin milläs sitten? Pyhä henki ei nyt riitä. ;)
Pitäiskö takasiipikin poistaa, kun ei ole mitään ilmanohjainta joka veisi ilmaa sen taakse?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Pitäiskö takasiipikin poistaa, kun ei ole mitään ilmanohjainta joka veisi ilmaa sen taakse?
Elähän liioittele. Tottakai ilmaa vähän menee ja vähintäänkin on siellä reiässä, mutta se ei tee siitä vielä hyödyllistä. Siellä reiässä pitäisi ilman virrata ja sen tulisi mennä sinne reikään loivaa reittiä kuten aiemmin, sitä ei saavuteta muuten kuin tuomalla reikä ulommas ja kaartamalla eteenpäin, eli tekemällä siitä ilmanottoaukko. Tuommosenaan ei taatusti toimi.

Ja muistakaahan vielä se, että reiän tarkoitus ei ollut pelkästään lisätä reiän tuottama downforce, vaa se ohjasi ilmaa johonkin johon se haluttiin (auton päälle). Ensi kauden säännöillä sitä halua ei välttämättä ole. (mikäli olen härpäkkeitä tulkinnut oikein)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Pitäiskö takasiipikin poistaa, kun ei ole mitään ilmanohjainta joka veisi ilmaa sen taakse?
Oberwebel jo tuossa asiaa hienosti havainnollistikin. Takasiipihän kohtaa ilmaa ihan suoraan vapaassa virrassakin. keulan alapuolella sijaitseva reikä sen sijaan ei, joten siihen tarvittaisiin jotain vähän avittamaan sitä virtausta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24381
Oberwebel jo tuossa asiaa hienosti havainnollistikin. Takasiipihän kohtaa ilmaa ihan suoraan vapaassa virrassakin. keulan alapuolella sijaitseva reikä sen sijaan ei, joten siihen tarvittaisiin jotain vähän avittamaan sitä virtausta.
Millä tavalla keulan alapuolinen reikä ei ole vapaassa virtauksessa? Nythän se vasta onkin kun lusikka on poissa ;)

Ja kyllä kait takasiivenkin toiminta vois tehostaa laittamalla alle lisäkauhaa, jos säännöt sallis.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Millä tavalla keulan alapuolinen reikä ei ole vapaassa virtauksessa? Nythän se vasta onkin kun lusikka on poissa ;)

Ja kyllä kait takasiivenkin toiminta vois tehostaa laittamalla alle lisäkauhaa, jos säännöt sallis.

Näkökulmakysymys tietty, mutta sittenhän voitaisiin sanoa, että jokainen kohta autossa on vapaassa virtauksessa. Meinaan siis, että alas laskeva nokkahan siinä on vapaan virtauksen edessä, eikä se ilma sinne reikään muina miehinä mene.

Niinpä, jos säännöt sallis niin vaikka mitä vois tehdä, esim. härpäkkeitä. Oliko tuossa jotain epäselvää? :p
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Millä tavalla keulan alapuolinen reikä ei ole vapaassa virtauksessa? Nythän se vasta onkin kun lusikka on poissa ;)
Tarkoitettiin varmaan sitä, ettei ilmavirta (punainen) "osu" siihen reikään ilman lusikkaa (sininen). Osa ilmasta tietenkin kulkisi reiän kautta, mutta teho on huomattavasti vähäisempi, jokseenkin olematon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lusikan puutetta komensoimaan voisi tietysti tehdä jotain tämän tyylistä:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24381
Lusikan puutetta komensoimaan voisi tietysti tehdä jotain tämän tyylistä:
Itse olen ollut siinä käsityksessä että tällainen reikä toimii parhaiten imemällä ilmaa jostain lusikan tai murkulakeulan takaa kuten NipZyyzn kuvassa.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tarkoitettiin varmaan sitä, ettei ilmavirta (punainen) "osu" siihen reikään ilman lusikkaa (sininen). Osa ilmasta tietenkin kulkisi reiän kautta, mutta teho on huomattavasti vähäisempi, jokseenkin olematon.
Kuva on tosiaan sikäli virheellinen, että se ilma sinne reikään on ainakin Ferrarin sovelluksessa ohjattu etusiiven alta sinne reikään(käänteinen lusikka). Ilman jonkinlaista ohjainta reikä ei todella varmaankaan muuta tekisi kuin turhia pyörteitä ja dragia.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tuo toinen Webslaven kuva havainnollistaa hyvin sitä, mikä Ferrarilla jo oli käytössä lusikan kanssa.
 
Ylös