Black Leopard
Pantera negra
Jakauman tulisi olisi vähintään 50/50 yksityisten ja autotehtaiden välillä. Pelkästään jälkimmäisten muodostama sarja ei ole hyvä asia autourheilun kannalta. Tehtaista kovin harva on mukana rakkaudesta lajiin.
En tiedä ketkä ovat toivoneet mitäkin, mutta ne, jotka haluavat, ettei teknistä kehittelyä tai rahankäyttöä rajoiteta ja toivovat samalla, että privaattitallit pysyvät sarjassa toivovat mahdotonta yhtälöä. Vain autotehtailla on mahdollisuus syytää lajiin satoja miljoonia vuodessa. Yksityistallit joutuvat jatkuvasti elämään sponsorien varassa, ja loppujen lopuksi taistelu suuren budjetin tehdastalleja vastaan käy mahdottomaksi sponsoritulojen hiipuessa tulosten myötä.Black Leopard sanoi:Jakauman tulisi olisi vähintään 50/50 yksityisten ja autotehtaiden välillä. Pelkästään jälkimmäisten muodostama sarja ei ole hyvä asia autourheilun kannalta. Tehtaista kovin harva on mukana rakkaudesta lajiin.
Tehomylly sanoi:Se joka maksaa myös määrää nimen. Yritykselle on loogista nostaa se oma nimi esiin markkina- ja mainosarvon vuoksi. Jostain rakkaudesta lajiin on ihan turha vikistä kun on tällaiset rahat ja markkinat kyseessä.
Asiaa. Tämä on vain sitä ykkösten kehitystä, mitä kuuluukin tapahtua. Entisaikojen glooriaan ei ole palaamista ilman että formula ykkösistä tehdään muutoksia joidenka jälkeen laji ei enää olisikaan formula yksi.WebSlave sanoi:En tiedä ketkä ovat toivoneet mitäkin, mutta ne, jotka haluavat, ettei teknistä kehittelyä tai rahankäyttöä rajoiteta ja toivovat samalla, että privaattitallit pysyvät sarjassa toivovat mahdotonta yhtälöä. Vain autotehtailla on mahdollisuus syytää lajiin satoja miljoonia vuodessa. Yksityistallit joutuvat jatkuvasti elämään sponsorien varassa, ja loppujen lopuksi taistelu suuren budjetin tehdastalleja vastaan käy mahdottomaksi sponsoritulojen hiipuessa tulosten myötä.
No jaa, Minardi oli leikissä mukana 20 vuotta, ja vaikka tulokset olivat parhaimmillaankin muutamia pistesijoja (palkintokorokkeen ulkopuolella), niin silti homma jatkui sitkeästi vuodesta toiseen.WebSlave sanoi:En tiedä ketkä ovat toivoneet mitäkin, mutta ne, jotka haluavat, ettei teknistä kehittelyä tai rahankäyttöä rajoiteta ja toivovat samalla, että privaattitallit pysyvät sarjassa toivovat mahdotonta yhtälöä. Vain autotehtailla on mahdollisuus syytää lajiin satoja miljoonia vuodessa. Yksityistallit joutuvat jatkuvasti elämään sponsorien varassa, ja loppujen lopuksi taistelu suuren budjetin tehdastalleja vastaan käy mahdottomaksi sponsoritulojen hiipuessa tulosten myötä.
Tunteilla ei siis pitäisi olla mitään sijaa autourheilusta puhuttaessa?Tehomylly sanoi:Kovin on tunnepitoista tämä keskustelu.
Mun mielestä autotehtaiden tallit on vain tämän pitkään jatkuneen kehityksen looginen päätös eikä mulla ainakaan ole mitään rakkautta McLaren, Williams tai mihinkään muuhunkaan yksityistallinimeen vaikka olenkin vuosikymmeniä jo seurannut lajia.
Se joka maksaa myös määrää nimen. Yritykselle on loogista nostaa se oma nimi esiin markkina- ja mainosarvon vuoksi. Jostain rakkaudesta lajiin on ihan turha vikistä kun on tällaiset rahat ja markkinat kyseessä.
Totta, mutta valtaosa Minardin mukanaolosta tapahtui ennen nykyistä tehdastallien valtakautta.Black Leopard sanoi:No jaa, Minardi oli leikissä mukana 20 vuotta, ja vaikka tulokset olivat parhaimmillaankin muutamia pistesijoja (palkintokorokkeen ulkopuolella), niin silti homma jatkui sitkeästi vuodesta toiseen.
Minardin otin esiin lähinnä siksi, että se on paras esimerkki siitä, että menestys tai varallisuus eivät kuitenkaan sanele aivan kaikkea - edes autourheilun kuninkuusluokassa. Minardin loppuvuosista voi joiltain osin olla kovin montaa mieltä, mutta se ei kuitenkaan koskaan vajonnut samalle tasolle kuin esim, Onyx/Monteverdi tai Andrea Moda, mitä surkuhupaisuuteen tulee.WebSlave sanoi:Totta, mutta valtaosa Minardin mukanaolosta tapahtui ennen nykyistä tehdastallien valtakautta.
Enkä muutenkaan pidä Minardia mitenkään loistavana esimerkkinä yksityistallien tärkeydestä ykkösille. Statistit eivät ole lajille olennaisia, vaikka sympatiapisteitä toki keräävätkin. Minardi juuri pitkän mukanaolonsa takia. Minardi oli lähinnä surkuhupaisa loppuaikoinaan, eikä se ole hyvä asia F1:n uskottavuuden kannalta. Minardit eivät tee F1:stä kuninkuusluokkaa.
Missäs vaiheessa ollut puhetta 105% rajasta?Hauki sanoi:Onhan se hieman surkuhupaisaa, kun joudutaan sääntöjäkin venyttämään (esim. 105 % sääntö-->107 % sääntö, kierroslukurajoitetua V10:t), jotta saadaan luvatut 20 autoa radalle.
Taisinpa puhua puutaheinää tuon suhteen . 107 % sääntöhän poistui kaudeksi 2003. Tuota varmaan tarkoitin, mutta muistin sitten väärin.kouvotsvoni sanoi:Missäs vaiheessa ollut puhetta 105% rajasta?
107% rajahan se oli kokoajan, mutten muista että missään vaiheessa olisi ollut puhetta 105% rajasta. Tuohan 107%-sääntö tuli silloin kun lähtöruudukko kävi turhan harvaksi ja haluttiin jottei sinne ihan mitä tahansa Lolia päästetä starttaamaan, jollen omiani höpise.Hauki sanoi:Taisinpa puhua puutaheinää tuon suhteen . 107 % sääntöhän poistui kaudeksi 2003. Tuota varmaan tarkoitin, mutta muistin sitten väärin.
No, tuohon aikaan F1:ssä olikin aivan liikaa talleja aivan liian heppoisin perustein. Jos talleja on lähes yhtä paljon kuin lähtöruutuja, jää puolet autoista rannalle. Se ei ole mielekästä kilpailutoimintaa.Black Leopard sanoi:Minardin loppuvuosista voi joiltain osin olla kovin montaa mieltä, mutta se ei kuitenkaan koskaan vajonnut samalle tasolle kuin esim, Onyx/Monteverdi tai Andrea Moda, mitä surkuhupaisuuteen tulee.
Tuollaiset tapaukset eivät todellakaan olllet hyväksi F1:lle ja luokan uskottavuudelle.
Scuderia Italia sentään antoi selkeästi Minardille päihin. Lotus, Tyrrell ja Brabham kituivat itsekseen pois, kuten Minardikin myöhemmin. Mikä niistä teki elintärkeitä? Kolmen edellämainitun kohdalla puhutaan entisistä voittajatalleista, mutta Minardin kohdalla vain entisestä pikkutallista. Entisellä suuruudellakaan ei ratsasteta ikuisesti. Olisiko noita kolmea tai neljää pitänyt jotenkin tekohengittää, vai kuuluuko se "elintärkeiden osien" poistuminen kuitenkin normaaliin kiertokulkuun? Toisten pitää poistua, jotta uusia nimiä voi tulla tilalle.Jos/kun lähtöruudukosta otetaan pois Lotus, Brabham, Minardi tai Tyrrell, niin sieltä otetaan pois elintärkeitä osia siitä kokonaisuudesta, josta muodostuu F1. Jos/kun lähtöruudukosta otetaan pois Eurobrun, Pacific, Forti tai Scuderia Italia, niin menetys on se, että ruutuja sattuu jäämään tyhjäksi ja mahdollisesti lupaavia kuljettajia jää työttömäksi.
Tarkoitin tuolla toki, että muistin koko 105 % säännön väärin. Eli jotenkin muistin, että sääntöä olisi rukattu 105%-->107%, mutta kysehän oli ilmeisesti juuri tuosta 107 % säännön poistumisesta kokonaan. Mistä lienee moinen muistikuva tullutkaan sitten, tiedä häntä.kouvotsvoni sanoi:107% rajahan se oli kokoajan, mutten muista että missään vaiheessa olisi ollut puhetta 105% rajasta. Tuohan 107%-sääntö tuli silloin kun lähtöruudukko kävi turhan harvaksi ja haluttiin jottei sinne ihan mitä tahansa Lolia päästetä starttaamaan, jollen omiani höpise.
Samalla logiikalla Team Rosbergin olisi jo pitänyt nousta kuninkuusluokkaan. Järki käteen nyt. Ei Kimiä kiinnosta tuo talli hevon paskan vertaa, kunhan lähinnä pitää sitä pelinappulana. IS Urheilun huhut on jo nähty helvetin monta kertaa. Kunhan nyt saataisiin edes A1-sarjaan se suomitalli. MotoGP:ssahan 125-luokassa on toiminut jo useita vuosia Ajon talli.WebSlave sanoi:Jospa sieltä vaikka nousee Räikkönen Robertson Racing? Uusin IS Urheilu huhuaa jo GP2-tallista.
Muuten hyvä lista paitsi että Fiat tuskin rupeaa panostamaan kolmeen talliin.Eddie Rickenbacker sanoi:Ferrari
Renault
BMW
Mercedes-Benz
Toyota
Honda
Isuzu
Maserati
Alfa Romeo
Jordan:thumbup:
Sisu motors :frank:
Volvo:ahem:
No tuosta olemmekin täysin samaa mieltä. Huumoripohjalta kuninkuusluokkaan ei ole tulemista.WebSlave sanoi:No, tuohon aikaan F1:ssä olikin aivan liikaa talleja aivan liian heppoisin perustein. Jos talleja on lähes yhtä paljon kuin lähtöruutuja, jää puolet autoista rannalle. Se ei ole mielekästä kilpailutoimintaa.
Scuderia Italialla oli muutama hyväkin hetkensä, mutta pääosin homma oli melkoista rämpimistä. Minardiin vertaaminen on suhteellisen absurdia; toinen oli sarjassa mukana 20 vuotta, kun toinen jaksoi hädin tuskin kuusi.Scuderia Italia sentään antoi selkeästi Minardille päihin. Lotus, Tyrrell ja Brabham kituivat itsekseen pois, kuten Minardikin myöhemmin. Mikä niistä teki elintärkeitä? Kolmen edellämainitun kohdalla puhutaan entisistä voittajatalleista, mutta Minardin kohdalla vain entisestä pikkutallista. Entisellä suuruudellakaan ei ratsasteta ikuisesti. Olisiko noita kolmea tai neljää pitänyt jotenkin tekohengittää, vai kuuluuko se "elintärkeiden osien" poistuminen kuitenkin normaaliin kiertokulkuun? Toisten pitää poistua, jotta uusia nimiä voi tulla tilalle.
En minä tosissani usko, että RRR olisi lähiaikoina nousemassa ykkösiin. Kunhan heitin, kun sattui IS Veikkaajassa sopivasti olemaan tuollainen huhu. Ihmettelen, etten lykännyt hymiötä perään.Eddie Rickenbacker sanoi:Samalla logiikalla Team Rosbergin olisi jo pitänyt nousta kuninkuusluokkaan. Järki käteen nyt.
RRR ei tarvitse Kimin kiinnostusta, se pyörii omillaan. Juu, tiedän kyllä IS Veikkaajan luotettavuuden. Ei kannata ampua sanansaattajaa.Ei Kimiä kiinnosta tuo talli hevon paskan vertaa, kunhan lähinnä pitää sitä pelinappulana. IS Urheilun huhut on jo nähty helvetin monta kertaa.
Vuoteen 1977, itse asiassa.Renaultinkin juuret ulottuvat syvälle 80-luvulle
No ei kyllä rinnastus Eurobruniin, Pacificiin tai Fortiin kyllä ole yhtään sen vähemmän absurdia. Nuo kolme eivät MM-pisteitä saaneet, kun taas Scuderia Italia vieraili podiumillakin kahdesti.Black Leopard sanoi:Scuderia Italialla oli muutama hyväkin hetkensä, mutta pääosin homma oli melkoista rämpimistä. Minardiin vertaaminen on suhteellisen absurdia; toinen oli sarjassa mukana 20 vuotta, kun toinen jaksoi hädin tuskin kuusi.
Itseasiassa sellainenkin (tässäkin topicissa jo kertaalleen mainittu) mahtitalli kuin Onyx/Monteverdi saavutti yhden korokepaikan. Lähinnä halusin em vertauksella tuoda esiin sen, ettei yksikään mainituista neljästä tallista vienyt sarjasta poistuessaan mitään olennaista.WebSlave sanoi:No ei kyllä rinnastus Eurobruniin, Pacificiin tai Fortiin kyllä ole yhtään sen vähemmän absurdia. Nuo kolme eivät MM-pisteitä saaneet, kun taas Scuderia Italia vieraili podiumillakin kahdesti.
Eihän Lotus, Brabham tai Tyrrelkään vieneet postuessan mitään olennaista. Sarja porskutti eteenpäin entiseen malliin.Black Leopard sanoi:Lähinnä halusin em vertauksella tuoda esiin sen, ettei yksikään mainituista neljästä tallista vienyt sarjasta poistuessaan mitään olennaista.