Autotehtaiden sarja

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eddie Rickenbacker sanoi:
Samaten Tyrrellin annettiin kuihtua tuosta vaan.
Ei kai se nyt ihan tuosta vaan ollut, talli taisteli olemassaolostaan historiansa viimeisen kymmenvuotisen.

Jason Voorhees sanoi:
Muuten hyvä lista paitsi että Fiat tuskin rupeaa panostamaan kolmeen talliin.:p
Olisihan tuossa vielä kaksi tallia niin Toyotalla kuin Renaultillakin. Ja Fordin paluu Volvo-merkillä olisi myös vähintäänkin erikoista. Mitä tulee uusiin tehdastalleihin ihan oikeassa maailmassa, niin Porsche on hankkinut määräävän aseman Volkswagen Groupista ja olisikin mielenkiintoista nähdä saksalaiset mukana jollain urheiluautobrandeistaan, niitähän riittää.

Mitä tulee yksityistalleihin noin laajemmin, niin kuuluisien nimien (Lotus, Brabham, Tyrrell...) säilyminen sarjassa on minusta ollut aikas yhdentekevää sen jälkeen, kun henkilö niiden taustalta on poistunut. Olennaista olisi saada mukaan uusia yrittäjiä, jotka kykenisivät hankkimaan tallilleen samanlaisen aseman kuin edellä mainitut aikanaan. Pelkästään autotehtaiden varaan rakennettu sarja on kuitenkin varsin hankalassa asemassa jatkuvuutensa suhteen. McLarenin liittäminen tuohon listaan on varsin erikoista, se kun ei ole Dennisin aikana ollut yksityistalli "Porsche"-ajan jälkeen kuin vuonna 1993.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Misa1 sanoi:
Miksi esim. McLaren ei voisi jatkaa McLaren-Mercedeksenä vaikka he osake enemmistön ostaisi? Säilyttäisi vähän niitä vanhoja perinteitä. Eihän tuo iso asia ole ja aina niiden nimien perästä on se koneen nimi löytynyt. McLaren-Honda, McLaren-Ford, jne.
Niin kauan kun tiimi on McLaren-Mercedes on se McLaren, joka voittaa kisat. Mersu on suuren yleisön silmissä vain moottorivalmistaja, joka pääsee huomion keskipisteeksi lähinnä silloin kun kone hajoaa. Voittojen yhteydessä puhutaan vain autosta yleensä. Hieman kärjistäen mutta näin se menee. Markkinointimielessä on aivan eri asia, jos koko tiimi on Mercedes. Mielestäni onkin BMW:ltä käsittämätöntä typeryyttä roikottaa Sauberin nimeä mukana. Mutta veikkaanpa, että kun menestystä alkaa tulla, niin Sauber lentää romukoppaan ja hyvä niin.

Ja en tiedä, kuka täällä epäili VW:n mahdollisuuksia suureksi tekijäksi ykkösissä mutta kyllähän asia on niin, että kyllä siitä putiikista kilpa-auto-osaamista löytyy. Jos VW lähtee täydellä panostuksella mukaan niin mahdollisuudet ovat lähtökohdiltaan vähintään samat mitä Bemarilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Revolt sanoi:
Niin kauan kun tiimi on McLaren-Mercedes on se McLaren, joka voittaa kisat. Mersu on suuren yleisön silmissä vain moottorivalmistaja, joka pääsee huomion keskipisteeksi lähinnä silloin kun kone hajoaa.
Lisäksi juuri tällä hetkellä McLaren on myös markkinoinnillisesti riippakivi vakoiluskandaalin takia. Pelkkänä Mersuna talli aloittaisi periaatteessa puhtaalta pöydältä (vaikka käytännössähän henkilöstö olisi jokseenkin samaa).
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Black Leopard sanoi:
Tunteilla ei siis pitäisi olla mitään sijaa autourheilusta puhuttaessa?
Ehkä tönkkö vertaus, mutta onko Stora Enso tunteillut Kemijärven tehtaan lopettamisen perään? Ja niin edelleen. Autourheilussa on lopulta kyse ainoastaan rahasta (siis taustavoiman osalta, kisainsinöörit, kuljettajat ja kaikki muut toki tekevät sitä kutsumuksesta).

Mikä mörkö "vain tehdastallien sarja" on? Muissa sarjoissa (lähinnä urheiluautosarjat) taas sitä toivottavampaa, mitä enemmän valmistajia on mukana tehdastalleina. Ensinnäkin epätodenäköistä, että yhtäkkiä tulisi suurta ryntäystä. Mitä muita uusia tällä hetkellä (realistisia) kanditaatteja edes voisi olla kuin VW tai Audi? Vielä epätodennäköisempää, että ryntäyksen jälkeen tulisikin yllättäen kato (vaatisi että FIA kusisi asiat aika lahjakkaasti).

Sen sijaan kohta voi olla yksi valmistaja vähemmän (*köh* Toyota *köh*).

ps. Joku mainitsi Porschen ostopuuhat, tässä on aika pitkähkö juttu aiheeseen liittyen. Itse Porsche-merkin intressit tuskin F1:een liittyy.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Silk Cut Jaguar sanoi:
Mikä mörkö "vain tehdastallien sarja" on?
Autotehtaat voivat lähteä sarjasta hyvinkin nopsaan talousongelmien takia tai trendien perässä, mikäli esimerkiksi ekokohkaus paljonkin yltyy. Toisin kuin yksityistalleja, niitä ei ankkuroi sarjaan mikään ja yhden tai kahden lähtiessä muut voivat hyvinkin seurata.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Bobakki sanoi:
Autotehtaat voivat lähteä sarjasta hyvinkin nopsaan talousongelmien takia tai trendien perässä, mikäli esimerkiksi ekokohkaus paljonkin yltyy. Toisin kuin yksityistalleja, niitä ei ankkuroi sarjaan mikään ja yhden tai kahden lähtiessä muut voivat hyvinkin seurata.
Edellisten lisäksi myös heikkojen tulosten takia. Tuskin Toyota pyörii montaa kautta, jos tulokset ovat mitä ovat. Esimerkkinä Williams, joka katsoo myös huonot ajat. Itse kyllä toivon, että Williams pääsisi voittovauhtiin!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Autotehtaat voivat lähteä sarjasta hyvinkin nopsaan talousongelmien takia tai trendien perässä, mikäli esimerkiksi ekokohkaus paljonkin yltyy. Toisin kuin yksityistalleja, niitä ei ankkuroi sarjaan mikään ja yhden tai kahden lähtiessä muut voivat hyvinkin seurata.
Toisaalta yksityistalleilla on huomattavasti rajallisemmat resurssit, mistä johtuen talousongelmat ovat vielä suurempi riski kuin tehdastalleilla. Eiköhän yleisin syy yksityistallien poistumisiin ole juuri ollut rahapula. Autotehtailla syyt ovat tainneet enimmäkseen olla muualla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Toisaalta yksityistalleilla on huomattavasti rajallisemmat resurssit, mistä johtuen talousongelmat ovat vielä suurempi riski kuin tehdastalleilla. Eiköhän yleisin syy yksityistallien poistumisiin ole juuri ollut rahapula. Autotehtailla syyt ovat tainneet enimmäkseen olla muualla.
No joo, mutta menestyksekäs yksityistalli tuskin on ensimmäisenä kärsimässä talousongelmista ja on pelkästään hyvä, ettei huonolla menestyksellä ole mahdollista roikkua mukana loputtomiin. Tehdastallien kohdalla lähtöön johtavat taloudelliset seikat taas olisivat melkoisella varmuudella sarjaan liittymättömiä ja niiden takia saatettaisiin sulkea menestyksekäskin talli. Renaultin jatkohan oli mestaruudesta huolimatta epävarmaa kauden 2005 lopulla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
No joo, mutta menestyksekäs yksityistalli tuskin on ensimmäisenä kärsimässä talousongelmista
Kun rahoitus täytyy hankkia sponsoroinnilla, ahdinko voi tulla nopeastikin. Williams oli BMW:n lähdettyä melkoisissa vaikeuksissa. Joutuivat vielä tyytymään Cosworthin koneisiin, joten näyttöjen anto sponsoreillekin oli hankalaa. Siinä onkin muuten yksi uhkakuva yksityistiimeille. Mitä tapahtuu, jos yksikään moottorivalmistaja ei ole innostunut toimittamaan moottoria?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Kun rahoitus täytyy hankkia sponsoroinnilla, ahdinko voi tulla nopeastikin. Williams oli BMW:n lähdettyä melkoisissa vaikeuksissa. Joutuivat vielä tyytymään Cosworthin koneisiin, joten näyttöjen anto sponsoreillekin oli hankalaa. Siinä onkin muuten yksi uhkakuva yksityistiimeille. Mitä tapahtuu, jos yksikään moottorivalmistaja ei ole innostunut toimittamaan moottoria?
Williams nyt tuskin on kovinkaan hyvä esimerkki. 2006 meni pitkälti Coswortheistakin johtuen reisille, mutta siitä huolimatta tallin onnistui haalia sekä tehdaskoneet että lisärahoitusta jo seuraavalle vuodelle.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Silk Cut Jaguar sanoi:
Ehkä tönkkö vertaus, mutta onko Stora Enso tunteillut Kemijärven tehtaan lopettamisen perään? Ja niin edelleen. Autourheilussa on lopulta kyse ainoastaan rahasta (siis taustavoiman osalta, kisainsinöörit, kuljettajat ja kaikki muut toki tekevät sitä kutsumuksesta).
Jos tarpeeksi pitkälle mennään, niin lähes kaikenhan voi maailmassa perustella/selittää rahalla. Tuo on kuitenkin täysin kestämätöntä ja lyhytnäköistä toimintaa. Stora Ensosta ja sen toiminnasta lienee olla parasta lausumatta mitään.

F1 elää yleisöstään kuten muukin huippu-urheilu. Jos kestävä ja aito fanipohja syödään hiljalleen pois, niin mitä jää jäljelle?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Williams nyt tuskin on kovinkaan hyvä esimerkki. 2006 meni pitkälti Coswortheistakin johtuen reisille, mutta siitä huolimatta tallin onnistui haalia sekä tehdaskoneet että lisärahoitusta jo seuraavalle vuodelle.
Toki Williams selvisi ahdingostaan nopeasti, mutta se olikin esimerkki siitä, miten helposti saattaa ahdinkoon joutua. Mikä olisi tilanne, jos Toyota ei olisi yhteistyöhön suostunut? Sanoisin, että Williams oli jossain määrin pakkoraossa moottoreiden suhteen ja ilman Toyota-kytkentää Nakajima ei välttämättä ajaisi tallissa. Sponsoreita talli kyllä onnistui haalimaan mukavasti omin päin, mutta kaikista perinteistä huolimatta mikä olisi ollut uskottavuus sponsoririntamallakaan ilman Toyotaa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Toki Williams selvisi ahdingostaan nopeasti, mutta se olikin esimerkki siitä, miten helposti saattaa ahdinkoon joutua. Mikä olisi tilanne, jos Toyota ei olisi yhteistyöhön suostunut? Sanoisin, että Williams oli jossain määrin pakkoraossa moottoreiden suhteen ja ilman Toyota-kytkentää Nakajima ei välttämättä ajaisi tallissa. Sponsoreita talli kyllä onnistui haalimaan mukavasti omin päin, mutta kaikista perinteistä huolimatta mikä olisi ollut uskottavuus sponsoririntamallakaan ilman Toyotaa?
Toyota ei ollut ainut vaihtoehto, vaan myös lopulta RBR:lle menneet Renaultit olivat mahdolliset. Lisäksi Cosworth kehitti nykysääntöjen mukaisen moottorin, jonka käyttö olisi ollut mahdollista. Moottorien jäädytyksen ansiosta sen kanssa olisi todennäköisesti ollut mahdollista myös menestyä kohtuullisesti.

Laajemmin ajateltuna moottorit toki ovat yksityistallien suurin ongelma ja siksi sääntöjen tuleekin pyrkiä riittävä tarjonta turvaamaan esimerkiksi vaatimalla moottorinvalmistajilta toisen tallin moottorointia vaadittaessa tietyllä hinnalla. Mikäli suurin osa valmistajista jättäisi lajin, olisi kattojärjestön toki puututtava tilanteeseen.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Kun katsotaan F1:n historiaa n. puolivuosisadan ajalta yllättävän vähän mikään on muuttunut. F1:ä on hallinnut neljä tallia vuoron perään Mclaren, Ferrari, Williams ja Benetton/reanult. Koko sarja on tosiasiassa perustunut näiden tallien olemassaoloon.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Koko sarja on perustunut kahden maan olemassaoloon. Kun Mercedes lähti jäi jäljelle vain britit ja italialaiset. Ferrari on kyennyt pitempään menestykseen ainoana italialaisista ja loput mestaruudet lähes poikkeuksetta menivät Lontoon edustalla toimiville tiimeille. Samat ihmiset tekisivät töitä jossain muussa tiimissä, jos vaikka williamsia ei olisi. Kun tallilla on vahva johtaja voi nimi säilyä pitkäänkin(esim:Tyrell,Lotus,Williams), mutta jos omistaja vaihtuu, usein vaihtuu myös nimi. Tällähetkellä vain kolme tallia tekee autonsa muualla kuin Englannissa. Siis perus asetelma on vieläkin sama ja parhaat myös voittavat usein.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Koska Toro rosso alkoi tehdä autoja? Minardi toki teki ennen...
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Jaa Red Bull rakentaa nuo Rossotkin kokonaan? Runkojahan ei saa nykyisin ostaa toiselta tallilta.
 

Bambiino

Active member
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
39
Eiks se menny sillee, et Toro Rosso ja Red Bull ostavat auton "kolmannelta osapuolelta". Näin kumpikaan ei osta toiselta tallilta autoa. :p
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Sama auto se on. Voi tietenkin olla mahdollista, että osat tuodaan Englannista ja kasataan vasta italiassa.



Spyker veti kaverit oikeuteen, päätös vain taitaa viipyä.
 
Ylös