Autotehtaiden sarja

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bambiino sanoi:
Eiks se menny sillee, et Toro Rosso ja Red Bull ostavat auton "kolmannelta osapuolelta". Näin kumpikaan ei osta toiselta tallilta autoa. :p
Joku yhtähieno järjestely on kyseessä. Toro Rosson uusi auto tulee taas olemaan melko suoraan nykynen Red Bull jota Vettel on jo testannutkin...

Mutta minähän en oikeen ymmärrä tätä... No ei esim. Frank hirveästi ole mesonnut hommaa vastaan...
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Leo sanoi:
Sama auto se on. Voi tietenkin olla mahdollista, että osat tuodaan Englannista ja kasataan vasta italiassa.

Spyker veti kaverit oikeuteen, päätös vain taitaa viipyä.
No ei varmasti ole "sama auto", näkeehän sen silmälläkin. Varmasti käyttävät Red Bullin tietotaitoa/tekniikkaa paljon hyväkseen mutta jo eri moottorin vuoksi kaikki asiat ei ole niin helposti siirrettävissä.

Spyker haastoi ainakin ensin homman johonkin FIA:n oikeuteen jossa asialle ei voitu tehdä mitään, vedottiin tallien Concorde-sopimukseen. Liekkö jatkoivat toisessa oikeusjärjestelmässä?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
J.Hunt sanoi:
No ei varmasti ole "sama auto", näkeehän sen silmälläkin.
Voi jessus, mikä pullonpohjarillinörtti-asiapentti! Autot on todellakin lähes täysin identtisiä ellei jotain sun laserkatseen löytämiä mutterin jengoja lasketa.
 

Bambiino

Active member
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
39
Eipä noissa muualla näytä olevan eroja kuin moottorikatteissa. (joka sinäänsä on ymmärrettävää kun autoissa eri valmistajien myllyt)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Bobakki sanoi:
Autotehtaat voivat lähteä sarjasta hyvinkin nopsaan talousongelmien takia tai trendien perässä, mikäli esimerkiksi ekokohkaus paljonkin yltyy. Toisin kuin yksityistalleja, niitä ei ankkuroi sarjaan mikään ja yhden tai kahden lähtiessä muut voivat hyvinkin seurata.
Epätodennäköistä yhtäkkinen kato, mikäli FIA/FOM ei sitten kuse asioita ja aika todella täydellisesti. Ekojuttu kyllä oli hyvä pointti. Tehdastallien lähtiessä tulisi taas sitten yksityistallien vuoro.

Tehdastallilla on talous taatusti vakaampi kuin yksityistallilla, sekä todennäköisesti suuremman budjetin ansiosta myös paremmat edellytykset menestyä (köh... Toyota). Siksi se on parempi kuin yksityistalli.

Mielenkiintoista muuten, että sarjahan on tällä hetkellä periaatteessa suljettu - moottorinkehityken takia. Uusi talli voi tietysti tulla, muttei omalla moottorilla. Vai mitä sääntöraamattu tästä sanoo?

Black Leopard sanoi:
Jos tarpeeksi pitkälle mennään, niin lähes kaikenhan voi maailmassa perustella/selittää rahalla. Tuo on kuitenkin täysin kestämätöntä ja lyhytnäköistä toimintaa. Stora Ensosta ja sen toiminnasta lienee olla parasta lausumatta mitään.
Autovalmistajalle on aivan sama, miten F1:lle käy sen jälkeen kun he siellä eivät enää ole. Vähän niin kuin Stora Ensolle on aivan sama, miten Kemijärven alueelle käy.

F1 elää yleisöstään kuten muukin huippu-urheilu. Jos kestävä ja aito fanipohja syödään hiljalleen pois, niin mitä jää jäljelle?
Tämä kysymys mulle? Mielestäni tuo ei liity siihen mitä mä sanoin aiemmin. No kuitenkin, pitkässä juoksussa se että onko talli nimeltään McLaren vai Mercedes, tuskin on merkitystä fanille. Ihan hyvin olisi voinut uudelleen nimetä jo ajat sitten, sikäli ettei Bruce McLaren puikoissa ole ollut enää vähään aikaan...
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Silk Cut Jaguar sanoi:
Mielenkiintoista muuten, että sarjahan on tällä hetkellä periaatteessa suljettu - moottorinkehityken takia. Uusi talli voi tietysti tulla, muttei omalla moottorilla. Vai mitä sääntöraamattu tästä sanoo?
Voisin kuvitella, että juuri nyt ei mitään. Veikkaisin, että mikäli uusi moottorinvalmistaja tahtoisi mukaan, sorvaisi FIA jotkut raamit heidän kehitykselleen. Cosworthilta saa muuten kait edelleen ostaa nykysääntöjen mukaisen moottorisuunnitelman.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Revolt sanoi:
Voi jessus, mikä pullonpohjarillinörtti-asiapentti! Autot on todellakin lähes täysin identtisiä ellei jotain sun laserkatseen löytämiä mutterin jengoja lasketa.
Ai luulet, että eri moottorilla varustetut autot on "lähes identtisiä"?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8454
Sijainti
Vantaa
Toro Rosso 2008

Onko Toro Rosso edes vielä esitellyt tämän vuoden kulkinetta? Muistelin, että ajaavat vanhalla autolla. RB ajaa jo vuoden 2008 versiolla. Mikä siinä kestää, jos ovat moottoria lukuunotamatta samoja?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
JML82 sanoi:
Onko Toro Rosso edes vielä esitellyt tämän vuoden kulkinetta? Muistelin, että ajaavat vanhalla autolla. RB ajaa jo vuoden 2008 versiolla. Mikä siinä kestää, jos ovat moottoria lukuunotamatta samoja?
Turkkiin saavat uuden Red Bul.....eiku siis Toro Rosson...
Ja ainakin Vettelin puheiden perusteella auto olis kokolailla sama kuin RB:llä..

Toki eri moottori varmasti vaikuttaa moneen asiaan.
-moottorin kiinnitys
-moottorin toimiminen rungon osana jne. (ainakin muistaakseni motit olisivat osa runkoa nyky formuloissa)
-moottorin painopiste (varmaan ei suuria eroja enää ole, mutta yhdessä moottorin kiinnityksen kanssa voi eroja löytyäkin)
-vaihteisto (kiinnitys, yhteensopivuus motin kanssa jne.)
-> takajousitus/takaripustus (kiinni vaihdelaatikossa, joten jos vaihdelaatikko ei ole kuoriltaan sama niin eroja tulee varmasti ja paljon)
-jäähdytys

ja niin pois päin.

Eli kyllä eroja sikäli löytyy aika paljon ja kaikki vielä kertaantuvat kivasti.
Esim. jos moottorien jäähdytystarpeissa on suuria eroja niin se vaikuttaa heti etusiivestä alkaen...

Tosin ehkä Torolla ei oo rahaa/mielenkiintoa lähteä RB:n autoa tuunaamaan Ferrarin koneelle täysin sopivaks.........
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitä tulee ketjun alotukseen
Ratman sanoi:
Vuosi pari niin McLarenin tilalla on talli nimeltä Mercedes-Benz.Se merkitsee myös sitä että F1 on sen jälkeen autotehtaiden temmellyskenttä koska ainoastaan niillä on mahdollisuudet menestyä F1:ssä.Ferrari,Mersu,Renault,BMW,Honda,Toyota..voin kristallipallosta nähdä jo Audin havittelevan paikkaa F1 sarjassa.

No,pointti on että aika surkee juttu jos tulevaisuus on toi.
Niin ei tuo musta mitenkään mahdottoman surkee juttu ole...
Toki ymmärrän pointin sikäli, että jos iso tehdas tai pari keksii poistua sarjasta niin onhan se riski... Mutta toisaalta tuskin ne sillonkaan vaan lappua luukulle laittais vaan eiköhän talli myyntiin menis...

Ja mitä tulee yksityistallien mahdollisuuksiin, niin tuleva budjettikatto vois olla oikein hyväkin homma williamsin kannalta. Ja miksei Renunkin kun ne ovat aina menneet yksityistallien budjetilla vissiin...
Ja jos Renu pärjää pienellä rahalla niin miksei Williamskin vois pärjätä nyky säännöilläkin? Esim. ens vuonna??
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Silk Cut Jaguar sanoi:
Autovalmistajalle on aivan sama, miten F1:lle käy sen jälkeen kun he siellä eivät enää ole. Vähän niin kuin Stora Ensolle on aivan sama, miten Kemijärven alueelle käy.
Tuotahan nimenomaan tarkoitin.

Tämä kysymys mulle? Mielestäni tuo ei liity siihen mitä mä sanoin aiemmin. No kuitenkin, pitkässä juoksussa se että onko talli nimeltään McLaren vai Mercedes, tuskin on merkitystä fanille. Ihan hyvin olisi voinut uudelleen nimetä jo ajat sitten, sikäli ettei Bruce McLaren puikoissa ole ollut enää vähään aikaan...
Ei se ollut kysymys vaan johdattelu. Ja tottahan se on, että McLaren on valitettavasti taipunut jo niin syvälle Mercedes-Benzin syleilyyn, että lopullinen kaappaus ei ole enää kovinkaan suuri muutos.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Revolt sanoi:
Voi jessus, mikä pullonpohjarillinörtti-asiapentti! Autot on todellakin lähes täysin identtisiä ellei jotain sun laserkatseen löytämiä mutterin jengoja lasketa.
Muutama mutteriwiritys: Eri moottori + siihen liittyvät pakolliset erot rungossa ja laatikossa, kokonaan eri ECU, jousituksen erot, ponttoonien ja siipien erot, ...

Paljon on samaa, mutta kyllä sieltä erojakin löytyy.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
WebSlave sanoi:
Ei kun kokonaan sama ECU. :D

Sehän on kaikilla talleilla sama.
Hunt varmaan tässä tarkoitti sitä elektronista rajapintaa joka väkisinkin syntyy täysin standardoidun ECU:n ja esimerkiksi tyyppistandardoidun moottorin välille. Yksinkertaistettuna Mersun moottorissa on jollekin kaapelille neliskanttinen pistoke, Renaultin moottorissa pyöreä jne. tai pistoke on eri puolella moottoria jolloin tarvitaan pidempi kaapeli jne.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
WebSlave sanoi:
Ei kun kokonaan sama ECU. :D

Sehän on kaikilla talleilla sama.
En kai sitten tajunnut oikein. Olikos viime kaudellakin kaikilla sama ECU jos tuo CamoNin pointti jätetään pois?

Toro Rosso: Pi 'VCS' System. Integrated engine/chassis electronic control system.

RedBull: Magneti Marelli Step 11

Nuo edelliset erot siis kauden 2007 autoista.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Hunt sanoi:
En kai sitten tajunnut oikein. Olikos viime kaudellakin kaikilla sama ECU jos tuo CamoNin pointti jätetään pois?
Ei, kun se FIA:n toimittama, MES:n valmistama, kaikille yhteinen luistoneston poistava ECU tulee nimenomaan tälle kaudelle.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
WebSlave sanoi:
Ei, kun se FIA:n toimittama, MES:n valmistama, kaikille yhteinen luistoneston poistava ECU tulee nimenomaan tälle kaudelle.
No sitten siis oli eri ECU viime kaudella. Nuo kaikki mainitsemani erot näppäsin nopeasti viime kauden autoista. Tällä kaudella erot voi olla pienemmät, ainakin se ECU on nyt sama.

Kiitos vaan CamoN:ille, täällä oppii kokoajan uutta.
 
Ylös