Autotoikki v 2.0

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3492
Sijainti
Salo
Tulipa tässä mieleen, että nykyisellä autolla on tullut ajeltua kohta kaksi ja puoli vuotta. Pikainen kestotestin arvio, kyseessä siis Mazda 3 sedan 2018 (2.0 SkyActiv G). Perus(valohoito)huoltojen lisäksi tehty vain lasinpyyhkijöiden takaisinkutsuremontti sekä jarrupalat ja levyt vaihdettu eteen ja taakse. 30 tuhatta ajettuna ostin ja 113 xxx on mittarissa tällä hetkellä. Kesärengastuksen osalta ensiasennus-ToyoTiresit vaihtuivat aivan hiljattain hiljaisempiin Michelineihin.

+ Kaksilitraisen, nykymoottoriksi matalavireisen 120 hp moottorin riittävä alakierrosvääntö, moottoritiellä 2500 rpm taulussa eikä jokaista ylämäkeä varten tarvitse etsiä pienempiä vaihteita
+ Selkeä ohjaamoergonomia ja hyvät tilat neljälle aikuiselle
+ Hinta-laatusuhde ja viimeistelylaatu, Mazda ja Honda ovat aina olleet sellaisia "vähän fiinimpiä" japanilaisia, mutta käytetyistä ei nyhdetä samanlaisia hintoja kuin Toyotasta. Lisäksi kokoonpano on oikeasti tapahtunut Japanissa, tosin kuin Toyotan, Hondan tai Nissanin

- Ajovalot ovat ainakin tähän aikaan vuodesta surkeat. Onko sitten joku tyyppihyväksyntäjuttu, kun amerikkalaisissa ja japanilaisissa on omassa kokemuspiirissä ollut aina huonommat valot kuin eurooppalaisissa
- Hyvästä viimeistelylaadusta huolimatta japanilaiselle autolle tyypillinen muovisuus/massatuotteen maku, esim. sisämateriaaleissa. Vrt. jollain Audilla tietääkseni on pelkille nahkapenkeille oma värikarttansa.
 
Viimeksi muokattu:

Alfaukko

asiaa tunteva
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
603
Itsellä siis alla vm 2008 1.4L 5 ovinen Toyota Auris. Niin perusauto kuin voi olla. Maksoi vuonna 2020 lokakuussa merkkiliikkeestä mittarilukemalla 120000km ostettuna 7000€. Miinuksena hankintavaiheessa oli molemmat renkaat joissa jäljellä keskimäärin 25-30%. Sen lisäksi huoltokirjassa oli puutteita. Autoa on huollettu vain 15000km välein, vaikka huoltoväli on 15000km/1v. Myöskin tuulilasi oli luokattomassa kunnossa. Muuten auto tuntuu luotettavalta ja teknisiltä ominaisuuksiltaan olevan kunnossa. Luulisi tällä yli 20 vuotiaaksi ajavan, tosin ruostekorjauksia saattaa olla edessä. Päällisin puolin maalipinta on hyvässä kunnossa. Moottoritiellä ajan laiskalla koneella vain satasta polttoainetta säästääkseni, ja koska kahdesta edellisestä autosta olen saanut kansipahvin rikki. Ajo-ominaisuuksia voisi moittia uraherkkyydestä. Kovassa vauhdissa saa olla tarkkana ohjauksen kanssa. Vakionopeudensäädintä autossa ei ole, mutta ilmastointi toki löytyy. Auton sisätilat tuntuvat hyviltä. Leveyttä, pituutta ja korkeutta riittää ainakin kuskin paikalla runsaasti.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1705
Auris on varsin iso sisätiloiltaan. Polttimoita polttelee varsin paljon, kuten ”japsiautot” yleisesti. Syynä vaeltava jännite.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3492
Sijainti
Salo
Auris on varsin iso sisätiloiltaan. Polttimoita polttelee varsin paljon, kuten ”japsiautot” yleisesti. Syynä vaeltava jännite.
Enpä tiennyt tällaista. Mulla oli peräkkäin kaksi Civiciä ja molempiin joutui polttimoita vaihtelemaan, jälkimmäisessä (FN2 Type R) ne olivat kaiken lisäksi Bi-Xenonit, mitkä eivät olleet erityisen halpoja.

Vertailun vuoksi Chrysler Neoniin ei mennyt polttimon polttimoa, vaikka johdotukset olivat suurin piirtein saman näköisiä kuin omat kuudennen luokan teknisessä työssä tehdyt elektroniikkatyöt.
 

Alfaukko

asiaa tunteva
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
603
Lasinpyyhkijänsulat vaihdettu. Eteen perinteisen malliset halvimmat Valeo Firstit ja taaksekin Valeo (7+5+8€). Polttimoita ei ole vielä tarvinnut vaihtaa kuin yksi takaparkki.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös