Autotoikki v 2.0

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Ei ole yhdessäkään autossani ollut edes 200 hevosvoimaa. Nykyisessä on 115. Lienee tehokkain mitä mulla on ollut. En ole enempää mihinkään kokenut tarvitsevani. Aina olen päässyt ohi kaikesta, mistä on tarvinnut, enkä kenenkään jalkoihin missään jäänyt. Jos en ole ohi jostakin päässyt, niin ei ole sitten tarvinnutkaan.
 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Kävin katsastussedältä kysymässä, kannattaako nykyisen tuulilasin kanssa edes koittaa katsastaa. Halkeama lasissa, tuli jo tuossa n. 1,5 vuotta sitten. Viime vuonna ei katsastusta haitannut, mutta nyt uusien sääntöjen mukaan on rakennetta heikentävä vika. Ei se kuulemma hylkyyn johtaisi, mutta korjauskehoitushan siitä tulisi. Sitten olisi tuurista kiinni jos virkavalta sattuis ratsaamaan. Mun tuurilla ei viitti ottaa riskiä, kuitenkin on hetikohta joku sinivuokko tiellä käpälä pystyssä.

Laittelin juuri muutamaan korjaamoon tarjouspyynnön uudesta tuulilasista. Onhan tässä vielä tämän kuukauden loppuun aikaa vaihtaa lasi ja katsastaa.

Harmittanut muutenkin tuo halkeama, silloin kun tuon auton vajaa 2 vuotta sitten ostin, niin tuulilasi oli juuri vaihdettu. Ehdin muutaman kuukauden ajaa, ennenkuin joku rekka tuli Raahessa vastaan ja lasissa kävi julmettu pamaus. Häränsilmä siinä alkuun oli, mutta kun meni muutama tunti ennenkuin ehdin pajalle ja auto seisoi talvella jäähtymässä parkkipaikalla, niin ehti haljeta kahteen suuntaan. Sinällään ollut halkeama kyllä sopivassa paikassa, kun koko halkeama jää kuskin vinkkelistä juuri taustapeilin taakse.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Toi nyt on aika suoraan suhteessa ajettuihin kilometreihin ja uuden tuulilasin hintaan että kannattaako. Itselläni tulee omalla autolla kilometrejä vuodessa ehkä 10 tuhatta niin rahan polttamistahan tuosta olisi maksaa. Eri asia sitten jollain, joka ajaa 100 tuhatta vuodessa.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Automaatti-ilmastointi. Tässä autossa ei ole ja saa olla kokoajan säätämässä kesken matkaa.
Mulle ei oikein avaudu tuo automaatti-ilmastoinnin toiminta. Miten se ilmastointi on automaattinen? Ja jos automaatti-ilmastointia ei ole, niin mitä ja miksi pitää kokoajan säätää?

Mun autossa on näköjään kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Kun lähden keväällä/kesällä liikkeelle, niin väännän ilmastointinappulasta toivomani lämpötilan autoon. Vaikka +19 ºC. Auton ilmastointi yrittää pitää ohjaamon lämpötilan annetussa lukemassa, on se sitten asennossa Auto-, tai Manual.

Kertokaas nyt tyhmälle automaatti-ilmastoinnin idea. Kiitos.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Mun autossa on näköjään kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Kun lähden keväällä/kesällä liikkeelle, niin väännän ilmastointinappulasta toivomani lämpötilan autoon. Vaikka +19 ºC. Auton ilmastointi yrittää pitää ohjaamon lämpötilan annetussa lukemassa, on se sitten asennossa Auto-, tai Manual.
No tuohan on just automaatti-ilmastointi. Manuaalisessa ei oo mitään astelukuja, siinä voi vaan säätää millä teholla ilmastointi puhaltaa. Samalla tavalla ku puhallin niissä autoissa joissa ei ilmastointia ole. Aika yllättävää että jossain uudessa Skodassa on vielä tollanen.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mulle ei oikein avaudu tuo automaatti-ilmastoinnin toiminta. Miten se ilmastointi on automaattinen? Ja jos automaatti-ilmastointia ei ole, niin mitä ja miksi pitää kokoajan säätää?
Automaatti-ilmastointi pitää asetetun lämpötilan (esim. 21 C) hytissä kesät talvet, ilman, että lämmityslaitteen säätimiin tarvitsee periaatteessa lainkaan koskea.

Manuaalisäätöisessä ilmastoinnissa ei voi asettaa haluttua lämpötilaa, vaan sitä pitää manuaalisesti säätää talvella kuumalle ja helteellä kylmemmälle tarpeen mukaan.

Eli jos ajat autolla -35 asteen pakkasesta (lämmitin täysillä) +35 asteen helteeseen (jäähdytys täysillä), automaatti-ilmastointi pitää halutun lämpötilan automaattisesti hytissä koko matkan ajan.

Manuaali-ilmastointia pitää säätää matkalla käsin, jotta se ei puske kuumaa koko matkaa.



Manuaali-ilmastointi:





Automaatti-ilmastointi:

 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Meikäläisen entinen työkaveri piti kesäisin autossa kaulahuivia kun automaatti-ilmastointi puhalsi niskan jumiin. Meni täysin hämmennyksiin, kun kehotin pienentämään tehoa, nostamaan lämpötilaa tai kääntämään puhaltimia.

Kyllä. Oli sama mies joka käsinpesi yliteipattua työsuhdeautoa, vaikka pesulapalvelut kuuluivat liisariin. Ja kyllä. Oli sama mies joka soitti poliisit paikalle kun ajoi toisen auton perään, myönsi olevansa syyllinen ja peräänajettu ei halunnut poliiseja asialla vaivata.
 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
365€ edullisin tarjous lasinvaihdosta. Edellisen kerran lienen lasin vaihdattanut joskus vuonna 2008, 2009?

Omavastuu ja 9-10 vuoden lasivakuutukset niin liekö olis omilleen päässyt?
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
365€ edullisin tarjous lasinvaihdosta. Edellisen kerran lienen lasin vaihdattanut joskus vuonna 2008, 2009?

Omavastuu ja 9-10 vuoden lasivakuutukset niin liekö olis omilleen päässyt?
Mulla menee melkein lasi vuoteen, hyvällä tuurilla ajaa kaksi. Nyt meni uudessa autossa 9kk, keväällä nasta/kivi alareunaan ja se oli siinä. Aamulla lasi halki. Vaihtoa odottaa. A6:een vaihdatin vakuutuksesta 5-vuoden sisällä ainakin 3 tuulilasia. Ensimmäinen hajosi alle kuukaudessa. Hinta joku 750€++ per lasi. Lasivakuutus ainakin mulle hyvinkin kannattava.

Kahden vuoden jälkeen lasi alkaa olla niin täynnä pientä jälkeä ettei meinaa läpi nähdä. Ja ei ole naarmuja, kun en skrapalla raaputtele - on talviaamuisin sulat lasit. Pientä kiveniskemää täynnä, joista valo heijastaa vmäisesti. Kai se riippuu millasilla teillä ajelee. Moottoritiet ja muut vastaavat kehätiet vihonviimeisiä lasintuhoajia ja pk-seudulla niitä riittää.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Noista lämmönsäätelyistä tulikin mieleen, että edellisessä Ladassa oli semmonen harvinaisempi ratkaisu; automaatti, mutta ei ilmastointia. Eli lämpötilan säätimessä asteet ja puhaltimessa asento A elikkäs avtomat. Siinähän se sitten piti – tai ainakin yritti pitää – valittua lämpötilaa yllä. Jäähdytysilmastoinnin puuttuessa ambienttia kylmemmät lukemat tietty tarkotti vaan ulkoilman puhaltamista kovaa.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Näin parturi-, ja kauppareissulla kaksi Volvo Amazonia. Lie perin harvinainen tapahtuma ja sattumus nykypäivänä, kun ei näillä kulmin ole juuri nyt käynnissä mitään veteraaniautotapahtumaa.

Hassun näköinen ja lyhyt on Volvo Amazonin ohjaamo. Mutta on siihen aikoinaan ja näköjään sovitettu kaksi ovea molemmille kyljille.

Velipuolella oli aikoinaan useampikin Volvo Amazon. En yhtään kyllä muista, notta olivatko kaksi-, vai neliovisia.

Itsehän olen ajanut aikoinani torikauppaa harrastaessani tätini farmari-Amazonia.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tänään yllärinä autokaupoilla. Oli pojan reaktio koeajollaan hyvä - ai niin, hidastetöyssyihin pitääkin hidastaa. Halpa kaupunkikikotin siis kyseessä, kriteerit kuin Alpulla, vaan Golffia ei kuitenkaan.
 
Ylös