Ay testaa rajoja

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Bussilakko on tapetilla, mutta taitaa vaan olla niin, että kyse ei ole mistään bussikuskien pätkätöistä vaan ay-liikkeen näytönpaikasta. Jäsenistö vähenee, liittoja yhdistyy hädissään jne.
Itselläkin on muistissa viiden vuoden takaa kuinka ei-järjestäytyneen työnantajamme käynnistämien YT-neuvottelujen aikaan ammattiittoja pyöri puolenkymmentä haaskalla. Lupailivat haastaa työnantajaa oikeuteen vaikka ei olisi edes heidän jäsen, kunhan saisivat julkisuutta :frown:

Kuinka laajalle bussilakon nokittelu laajenee. Työnantaja ei neuvottele koska kyse on laittomasta lakosta. Työntekijäpuoli ei voi lopettaa laittomuuksiaan koska näyttäisi nynnyltä vaan yrittää laajentaa lakkoa minkä kerkeää. Parin viikon päästä tukilakoissa puoli Suomea? :confused:
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Tilanne on mielenkiintoinen. Tilanteesta vetäytyminen kasvojaan menettämättä on vaikeaa, vaikka kiistan pitkittäminen ja laajentaminen ei ainakaan helpota asiaa.

AKT on otatellut ennenkin!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mitäköhän tapahtuisi, jos työnantaja rikkoisi (työtuomioistuimen päätöksen mukaan) työehtosopimusta, eikä suostuisi asettumaan takaisin ruotuun :rolleyes:
Ett silleen!!!!!!!!
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Eipä ole toistaiseksi vaikuttanut elämääni millään tavalla.

Ei muutakuin laittomille lakkoilijoille palkanalennukset.
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
:mad_old:

Eipä olisi minunkaan eloon vaikuttanut, mutta kun sattui auton korjaus korjaamolla juuri bussilakon kanssa päällekkäin. On muuten tarkkaa puuhaa ajella töihin pyörällä jäisellä asfaltilla. En onneksi kaatunut.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
jaska sanoi:
Mitäköhän tapahtuisi, jos työnantaja rikkoisi (työtuomioistuimen päätöksen mukaan) työehtosopimusta, eikä suostuisi asettumaan takaisin ruotuun :rolleyes:
Ett silleen!!!!!!!!
Tulils lakkoja ja tukilakkoja. Aivan yhtälailla työnantajat vois tehdä työsulkua tässä tilanteessa, mutta eivät tee. Sinänsä ihan aiheellisesta asiasta työntekijöiden kannalta. Jos työnantaja pyrkii lisäämään tota tuntityöntekijöiden määrää se muodostuu kyllä työntekijöille sellaiseksi, ettei niissä hommissa voi oikeen elämäänsä rakentaa ja suunnitella. Tähän saakkakaan bussikuskien työolot ei oo olleet mitenkään ihanteellisia; suurin osahan niistä ajaa aamu- ja iltaruuhkaa ja on väliajat sitten omalla ajallaan. Eli käytännössä 12 tunnin tai pidempää työpäivää jossa "siesta" välissä.

Tossa on mun mielestä kyllä laajempiakin yhteyksiä nähtävissä, eli onko toi kilpailuttaminen loppujen lopuksikaan aina kovin tervettä? Ei tartte kun katella vaikkapa HKL:n kalustoa, niin aika karuun kuntoon on päässyt, taidettu vähän huolto ja korjaustoimista tinkiä? Mikäs siinä jos tavoitteena on saada kaikki halvalla ja pyrkiä samaan kuosiin kun Botswanan pääkaupungissa. Taitaa olla Sulo Vileenejä kaikki tyynni.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Off-Topic sanoi:
Tossa on mun mielestä kyllä laajempiakin yhteyksiä nähtävissä, eli onko toi kilpailuttaminen loppujen lopuksikaan aina kovin tervettä? Ei tartte kun katella vaikkapa HKL:n kalustoa, niin aika karuun kuntoon on päässyt, taidettu vähän huolto ja korjaustoimista tinkiä? Mikäs siinä jos tavoitteena on saada kaikki halvalla ja pyrkiä samaan kuosiin kun Botswanan pääkaupungissa. Taitaa olla Sulo Vileenejä kaikki tyynni.
Tuosta oli muuten pikkasen aikaa sitten jonkun HKL:n/YTV:n pomon juttu Hesarissa. Jonka mukaan keski-ikä on kilpailuttamisen myötä laskenut. Sillä linjoille annetaan esim. vaatimuksia matalalattiabussien määrästä...

Ja kyllä minusta noita uusia busseja tuolla liikkellä melkoisesti on...
Ett silleen!!!!!!!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Off-Topic sanoi:
Tulils lakkoja ja tukilakkoja. Aivan yhtälailla työnantajat vois tehdä työsulkua tässä tilanteessa, mutta eivät tee. Sinänsä ihan aiheellisesta asiasta työntekijöiden kannalta. Jos työnantaja pyrkii lisäämään tota tuntityöntekijöiden määrää se muodostuu kyllä työntekijöille sellaiseksi, ettei niissä hommissa voi oikeen elämäänsä rakentaa ja suunnitella. Tähän saakkakaan bussikuskien työolot ei oo olleet mitenkään ihanteellisia; suurin osahan niistä ajaa aamu- ja iltaruuhkaa ja on väliajat sitten omalla ajallaan. Eli käytännössä 12 tunnin tai pidempää työpäivää jossa "siesta" välissä.
Mitä tuohon taas tulee, niin tiedä sitten. Työntaja väittää, että osa-aikaset haluaa sitä, työntekijä että ei halua. Totuus lienee jossain välissä (osa haluaa osa ei...)

Mutta minusta lähtökohta on se, että laittomialakkoja ei saa harrastaa..
Ett silleen!!!!!!!!
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Todennäköisesti kyseessä on taas AKT'n profiilin nosto, se on perinteisesti ollut erittäin lakkoherkkä. Itse en oikein jaksa uskoa muihin motiiveihin, koska Tupo-kierros on juuri alkamassa, ja siellä tämäkin asia olisi voitu käsitellä. AKT sahaa myös tietyllä tavalla oma oksaansa laittomalla lakolla, mitä järkeä on tehdä sopimuksia osapuolen kanssa, josta tiedetään ettei se niitä noudata.
 

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12872
Sijainti
Ladon takaa
jaska sanoi:
Mitäköhän tapahtuisi, jos työnantaja rikkoisi (työtuomioistuimen päätöksen mukaan) työehtosopimusta, eikä suostuisi asettumaan takaisin ruotuun :rolleyes:
Ett silleen!!!!!!!!

Etkö ole koskaan kuullut työnantajien rikkoneen työsopimuksia? :confused:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
arnold sanoi:
Etkö ole koskaan kuullut työnantajien rikkoneen työsopimuksia? :confused:
Olen. Mutta idea on siinä, että ne eivät suotu korjaamaan tilannetta, vaikka oikeus toteaa laittomuuden...
Ett silleen!!!!!!!!
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Nehän maksaa siitä oikeuden määräämiä sanktioita joka päivä. Kyllä mä voin hyvin kuvitella tollasen pattitilanteen, että jos työntekijäpuoli jotain neuvottelua ehdottaa, eikä työnantajapuolella ole mitään mielenkiintoa asiaa kohtaan, niin jollain tavallahan se on se ääni yritettävä saada kuuluviin. On siihen tietysti toinenkin tapa; se, että kuskit vaihtavat maisemaa jos ei työehdot tyydytä. Oliskohan se työnantajalle mielekkäämpi vaihtoehto? Noikin kuskit joille se työnantajan mukaan sopii, on lakossa. Ehkä kulttuuri tuolla on, että hommien on parempi sopia jos meinaa ylipäätään tehdä mitään duunia. Ja kun antaa pirulle pikkusormen, sillä on tapana viedä vähintäänkin koko käsi. Jos työnantaja suhtatutuisi tapaukseen vakavasti, se voisi järjestää työsulkuja. Miseki se tee sitä? Ainakin osaltaan tää on sapelien kalistelua puolin ja toisin. Mä en tiedä onko AKT perinteisesti kovinkaan lakkoherkkä. Ehkä joihinkin aloihin verrattuna, toisiin ehkä ei. Mutta AKT:n lakot tuntuu, sen takia niiden kautta on hyvä ajaa tällaisia yleispätevämpiäkin asioita. Tässä tapauksessahan noi kuskit vaan kuuluu AKT:hen, lakossahan on ollut tähän saakka vain kahden yrityksen bussikuskeja.
 
Viimeksi muokattu:

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
jaska sanoi:
Olen. Mutta idea on siinä, että ne eivät suotu korjaamaan tilannetta, vaikka oikeus toteaa laittomuuden...
Ett silleen!!!!!!!!
Eipä suostu työnantajapuolikaan laittamaan es. laitonta työvoimaa käyttäviä aliurakoitsijoita kuriin, vaikka aivan sataprosenttisen varmasti pääurakoitsijalla olisi halutessaan keinot puuttua aliurakoitsijoiden toimintaan. Osa urakoitsijoista toki on vaatinut jo pitkään tiukempaa kontrollia, mutta eivätpä ole saaneet ääntään kuuluviin EK:ssa tai missään muuallakaan. Aina kun esitetään tarkennuksia vastuukysymyksiin alkaa valitus siitä, että yrittäjien mahdollisuuksia rationalisoida omaa toimintaansa vaikeutetaan.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
jps sanoi:
Todennäköisesti kyseessä on taas AKT'n profiilin nosto, se on perinteisesti ollut erittäin lakkoherkkä. Itse en oikein jaksa uskoa muihin motiiveihin, koska Tupo-kierros on juuri alkamassa, ja siellä tämäkin asia olisi voitu käsitellä. AKT sahaa myös tietyllä tavalla oma oksaansa laittomalla lakolla, mitä järkeä on tehdä sopimuksia osapuolen kanssa, josta tiedetään ettei se niitä noudata.
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Yllättävän hyvin täällä kuitenkin bussit kulkevat lakosta huolimatta.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jaahas, nyt EK sitten murahtaa...
Työnantajia edustava Elinkeinoelämän keskusjärjestö EK aikoo lopettaa neuvottelut keskitetystä tulosopimuksesta, mikäli bussilakkoa ei lopeteta keskiviikkoaamuun mennessä.
"SAK:laisen Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n laiton lakko aiheuttaa meneillään olevien tuloneuvottelujen keskeytymisen, jos lakko laajenee eikä työrauha palaudu bussiliikenteeseen keskiviikkoaamuun mennessä", EK tiedotti tiistaina iltapäivällä.

EK:n mukaan se ei pidä mahdollisena jatkaa tuloneuvotteluja samaan aikaan, kun AKT häiritsee työtaistelutoimillaan kansalaisten elämää ja uhkaa vakavilla häiriöillä myös teollisuuden toimintaa.
AKT on laajentanut pääkaupunkiseutua koskevan bussilakon viiteen muuhun kaupunkiin.
Tätähän pelättiin ja se oli odotettavissa...

edit. lähteenä hesarin tuoreet!
Ett silleen!!!!!!!!
 
Ylös