Ay testaa rajoja

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17754
Sijainti
East of Eden
Tuntuu se lakkointoilu laajenneen tänne Kuopioonkin. Työntekijäpuoli tekee tässä vaan tahallista haittaa ja kiusaa matkustajille ja itselleen siinä ohessa. Aamuisin Petoseltakin kulkee kaupunkiin vain yksi bussi ja se on, kuten arvata saattaa, ääriään myöten täynnä. Siinä rikotaan törkeästi myös tieliikennelakia; bussiinkaan ei saa ottaa ylikuormaa ja seisomapaikkojenkin määrä on rajoitettu. Odotan vaan, koska poliisi puuttuu tuohon asiaan.

Tämä lakko on muutenkin laiton ja ihmettelen sitä, miksi muidenkin kaupunkien bussiliikenteen sekä nyt jo satamaväenkin pitää lakkoilla vain muutaman kymmenen kuskin aloittaman alun perin paikallisen kiistan vuoksi. Siinä ei todellakaan tehdä haittaa ja kiusaa muille kuin bussia käyttäville ihmisille. Lakon jälkeen ollaan sitten valmiita maksattamaan kaikki matkustajille bussilippujen hinnankorotuksen muodossa.

Olisi syytä kuskien katsoa peiliin ja miettiä sitä, miksi ylipäätään on ammattinsa valinnut. Tällä AKT ja paikalliset liitot ja kuskit osoittavat oman tyhmyytensä ja välinpitämättömyytensä sitä tärkeintä osapuolta kohtaan, nimittäin matkustajia.
 

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12872
Sijainti
Ladon takaa
McMike sanoi:
Aamuisin Petoseltakin kulkee kaupunkiin vain yksi bussi ja se on, kuten arvata saattaa, ääriään myöten täynnä.
Kyllähän niitä linja-autoja pitäisi kulkea Petoselta/Petoselle sentään kerran tunnissa aamulla ja iltapäivällä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jos työnantajat yrittävät muuttaa kokopäivätoimisia osa-aikaisiksi - kuten työntekijät väittävät - niin tottahan työntekijät ovat oikealla asialla.

Vai miltä tuntuisi työskennellä jatkossa esim. 3 tuntia päivässä - ja saada sen mukaiset ansiot ?

Henkilökohtaisesti bussilakko alkaa jo ns. potuttamaan. Saisi jo loppua. Todennäköisesti työntekijät eivät saavuta lakollaan mitään....tai pitää jatkaa TODELLA kauan ja laajalti.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi sanoi:
Jos työnantajat yrittävät muuttaa kokopäivätoimisia osa-aikaisiksi - kuten työntekijät väittävät - niin tottahan työntekijät ovat oikealla asialla.
Kuten todettua, toinen osapuoli väittää toista, toinen toista. Totuus lienee jossain välissä.

Mutta silti, hävyttömän pienestä asiasta lakkoilee. Ruvettiin tuossa miettimään kaveriporukalla mihin tämä voi johtaa (okei tämä on kauhuskenaario, mutta melko ikävä sellainen)

Nythän menee lakkoon nämä kemialliset kuljettajat -> 3-5 päivää ja paperitehtaat joudutaan pysäyttämään. Paperimiehet kuuluu SAK:n (kuten AKT) tämän jälkeen työnantajat lomauttaa paperimiehet, kun ei ole duunia. paperia on varastossa, joten siitä ei heti tule hätä. Toki satamat on lakossa ja varmaan AKT estää kuljetukset tehtailta ulos, joten ei sitä kannata valmistaa muutenkaan.

ja niin edelleen. Tässä on kyseessä monilta kohdin kunnia ja senhän tiedämme mitä käy - suomalainen mies menee mieluummin hautaan, kuin luopuu kunniastaan... EK:n ensimmäinen lakko jne.

Meillä voi olla kohta käsisää kunnon työtaistelu...

Ja lopuksi... Tässä romutetaan melkoisesti keskitetyn sopimuksen ideaa. Joista yksi suurimmista on työrauha. Joka ko. yhtiöiden kohdalla on voimassa käsittääkseni tammikuuhun 2006 asti... Lakko on käsitääkseni 3 kertaa todettu laittomaksi - vaikutus lakko laajenee... Joku oikeusoppinut voisi kertoa, että onko tuollaisessa tapauksessa kyseessä laiton poissaolo (joka on irtisanomisen peruste...)

Ei sillä, että bussifirmat sitä haluaisi, sillä kuljettajia ei vain ole. Bussikuskeillahan on sikäli hyvä asema, että ko. duunia ei voi siirtää Kiinaan. Mutta Virosta löytynee halukkaita bussikuskeja tänne.

Mistäs just luin, että SAK oli ahkerin siirymäajan ajaja tuohon virolaiseen työväestöön. Mutta nyt SAK:n hallitsemilla aloilla (käsittääkseni AKT:n on SAKlainen) vuokratyövoima (joka on palvelu, jota virosta voidaan Suomeen tuoda) on suurin kilpailuavääristävä tekijä...

Ei ole mitenkään helppo tilanne ei.
Ett silleen!!!!!!!!1
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Lisätääs vielä, että onkos tässä nyt kyseessä Tupon mahdollistamiseksi "vähättely"

Vai ollaanko SAK:ssakin tajuttu miten hölmösti AKT toimii...

SAK:n sivuilta...
halainen korosti, että Suomessa on harjoitettu jo pitkään erittäin vastuullista työmarkkinapolitiikkaa eikä työnantajien vaatimuksille rajoittaa työtaisteluoikeuksia ole mitään tarvetta. Bussilakkoa on Ihalaisen mukaan käsiteltävä erikseen yksittäistapauksena.
Todennäköisetsi Ihalainenkin tajuaa, että pahin uhka on koko keskitetyn sopimusmallin kaatuminen...

Ehkä tuo kauhuskenaario ei toteudu...
Ett silleen!!!!!!!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Suomessa onkin ollut tällä työtaistelurintamalla melko hiljaista. Yleensä on päästy neuvottelemalla sovintoon.

Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä, että mitta nykykehityksen suhteen alkaa olla täysi ja muissakin kuin eliittiryhmissä (esim. lääkärit, lentäjät) ollaan valmiita käyttämään joukkovoimaa. Lakko ei ole hyvä keino, mutta työnantajia on mielestäni syytä näpäyttää.

Suomessa on nautittu "tupoiluista" pitkään. Mahtaakohan sekään olla aina hyvä asia ? Ainakin jos siitä muodostuu jonkinlainen automaatti.

Nyt kun rakenteet ovat muutenkin muuttumassa on syytä selvittää mikä on työtekijöiden todellinen asema työmarkkinoilla.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Päivällä kuuntelin radiota niin joku lakkoileva bussikuski ilmoitti soittavansa piakkoin akt:hen ja ilmoittavansa heille että hänen nimensä voi pyyhkiä jäsenkirjasta jotta pääsis huomenissa töihin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
ettelbruck sanoi:
Tuollaistahan tapahtuu päivittäin, avaa silmäsi !!!!!!!!!
Esimerkkejä peliin. Varsinkin sellaisia joissa sääntöjen rikkominen jatkuu tuomioistuimen päätöksen jälkeen!
Ett silleen!!!!!!!!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi sanoi:
Suomessa on nautittu "tupoiluista" pitkään. Mahtaakohan sekään olla aina hyvä asia ? Ainakin jos siitä muodostuu jonkinlainen automaatti.
Samaa mieltä. Mutta edelleenkin laiton lakko on laiton lakko, jota ei pidä hyväksyä. Työntekijä mittää oman arvonsa kun sopimus ei ole voimassa, ei kesken sopimuskauden.

Sopimuksilla, joita nyt työntekijät ei noudata sovitaan mm. palkankorotuksista, mitäköhän sanoisimme, jos työnantajat toteaisivat "Sorry, meilllä on sopimus, mutta meitä ei silti huvita maksaa noita korotuksia..."
Ett silleen!!!!!!!!
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
AKT:n elvistely näyttää minun mielestäni olevan sidoksissa siihen, että kun HKL yhtiöitetään, niin halutaan näyttää jäsenille, että meille kannattaa liittyä. Ainakaan työehtosopimukseen lakko ei kohdistu.

AKT murentaa itse toiminnallaan koko työmarkkinajärjestelmän perusteita. Mitä virkaa esimerkiksi työtuomioistuimilla oikein ylipäätään on, jos Timo Räty pyyhkii persettään siltä tulleisiin päätöksiin. Miksi kenenkään enää pitäisi noudattaa pelisääntöjä?

Jos joku haluaa ajaa osa-aikaisesti, niin mitä se AKT:lle kuuluu? Kertoo kyllä kaiken siitä järjestöstä, kun eilisen Iltalehden mukaan agitaattorit huutavat tappouhkauksia ja puhkovat liittoon kuulumattomien renkaita.

Sen Puuliiton lakon UPM:ää vastaan vielä ymmärränkin, kun siinä oli sentään selvä syy. Lakko on OK, jos työrauhavelvoite ei ole voimassa. Tällä hetkellä se on. Tai pitäisi olla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Täysin samaa mieltä VR'n kanssa. Tämän lakon tavoitteet ovat jotain aivan muuta kuin mitä on julkisuudessa väitetty. Seuraamukset voivat olla suomalaiseen tapaan hoitaa asioita todella vahingolliset. Tuskinpa muut SAK'laiset liitot todellisuudessa hyvällä katsovat, mikäli AKT tuhoaa tupon tempauksellaan.

AKT'n toiminta voi olla tuhoisaa myös suurelle osalle jäsenistöään. Matkustajaliikenteen hoitamista ei juurikaan voi siirtää ulkomaille, mutta tavaraliikenteessä kuljetusten siirtäminen ulkomaisille yrityksille on helppoa. Lisäksi satamien lamauttaminen voi tehdä tosi hyvää transitoliikenteelle myös pidemmällä aikavälillä.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
VR sanoi:
Jos joku haluaa ajaa osa-aikaisesti, niin mitä se AKT:lle kuuluu?
Eihän kyse olekaan tuosta....
Lainattu - Oliskohan ollut Etelä-Suomen sanomat:
Työntekijäpuolen mukaan pääkaupunkiseudulla ulkomaisessa omistuksessa olevassa kahdessa bussiyhtiössä yritetään murtaa linja-autonkuljettajien takuupalkkajärjestelmä ja muuttaa työsuhteita osa-aikaisiksi. Sen jälkeen malli vieritetään muualle maahan. Työnantajapuoli on täysin toista mieltä. Sen mukaan osa-aikaisia kuskeja on vain muutamia kymmeniä ja hekin tekevät työtään omasta halustaan. Kaikille kun ei kokopäivätyö sovi.
Eihän työnantajat varmasti myöntäisi missään olosuhteissa muuttavansa työsuhteita osa-aikaisiksi. Jos tuollainen vaara on kuitenkin olemassa totta helvetissä siihen pitää puuttua.

Mitä tulee noihin laiton lakko/laillinen lakko pohdiskeluihin, niin laillisuutta/sopimuksia on helpompi noudattaa kun kaikki osapuolet kunnioittavat toisiaan ja ottavat tosissaan toistensa näkökulmat.

Ilman tiettyjen rajojen rikkomista ei varmaan muutenkaan olisi taannoin ollut mahdollista saavuttaa esim. yleislakossa niitä työolosuhteita mistä me kaikki nyt nautimme.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Kuten tuossa jo aiemmin mainitsin. Kohta bussinkuljettajat korvataan virolaisilla... Päivän hesarin mukaan sieltä olisi kuskeja kyllä tulossa...
Ett silleen!!!!!!!!!
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Nyt pysähtyivät kuljetukset satamistakin ja pian saattavat pysähtyä paperitehtaat kemikaalien puutteeseen. Onkohan HKL myös kohta lakossa tai peräti yleislakko?

Nyt kokeillaan panna bussiyhtiöiden ulkomaanpellet polvilleen.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi sanoi:

Eihän työnantajat varmasti myöntäisi missään olosuhteissa muuttavansa työsuhteita osa-aikaisiksi. Jos tuollainen vaara on kuitenkin olemassa totta helvetissä siihen pitää puuttua.
Muuttavatko? Aamun hesarissa oli lukuja, joissa osa-aikaisten määrä oli syksyn tullen lisääntynyt huimasti. Toivottavasti AKT:llä on muutakin tietoa taustalla, kuin tilastot. Millään muulla palvelualalla ei näy opiskelujen alkaminen siinä, että työntekijät haluavat osa-aikasia soppareita - eihän ?

Formulanomi sanoi:

Mitä tulee noihin laiton lakko/laillinen lakko pohdiskeluihin, niin laillisuutta/sopimuksia on helpompi noudattaa kun kaikki osapuolet kunnioittavat toisiaan ja ottavat tosissaan toistensa näkökulmat.
Yleensä sopimuksiakin on helpompi tehdä, kun molemmat osapuolet noudattavat niitä...
Ett silleen!!!!!!!!
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Formulanomi sanoi:
Eihän kyse olekaan tuosta....

Eihän työnantajat varmasti myöntäisi missään olosuhteissa muuttavansa työsuhteita osa-aikaisiksi. Jos tuollainen vaara on kuitenkin olemassa totta helvetissä siihen pitää puuttua.

Mitä tulee noihin laiton lakko/laillinen lakko pohdiskeluihin, niin laillisuutta/sopimuksia on helpompi noudattaa kun kaikki osapuolet kunnioittavat toisiaan ja ottavat tosissaan toistensa näkökulmat.

Ilman tiettyjen rajojen rikkomista ei varmaan muutenkaan olisi taannoin ollut mahdollista saavuttaa esim. yleislakossa niitä työolosuhteita mistä me kaikki nyt nautimme.
Jos se takuupalkkajärjestelmä on kirjattu työehtosopimukseen (niinkuin oletan), niin kai looginen lopputulema on se, että työnantaja olisi hävinnyt työtuomioistuimessa?

Tilanne on nyt kuitenkin vaan se, että työtuomioistuin on todennut moneen kertaan lakon laittomaksi. Minä en nyt tiedä, minkä vuoden yleislakkoa tarkoitat, mutta olikohan silloin työrauhavelvoite päällä?

Työministeriön nettisivuilla ainakin Connex näyttää hakevan kokoaikaisia kuljettajia.

Tuntuu kyllä lievästi sanottuna erikoiselta, kun Lauri Ihalainen paasaa televisiossa harva se päivä "sopimusyhteiskunnasta" ja "yhdessä sopimisesta". Varsinainen sopimusyhteiskunta, todellakin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Formulanomi sanoi:
Eihän kyse olekaan tuosta....

Eihän työnantajat varmasti myöntäisi missään olosuhteissa muuttavansa työsuhteita osa-aikaisiksi. Jos tuollainen vaara on kuitenkin olemassa totta helvetissä siihen pitää puuttua.

Mitä tulee noihin laiton lakko/laillinen lakko pohdiskeluihin, niin laillisuutta/sopimuksia on helpompi noudattaa kun kaikki osapuolet kunnioittavat toisiaan ja ottavat tosissaan toistensa näkökulmat.
Mikäli tässä tapauksessa AKT katsoo näiden kahden yhtiön rikkoneen sopimuksia, miksi niitä ei vedetty oikeuteen ?

Minkä takia merkittävä osa kuskeista lakosta huolimatta jatkaa ajojaan, tiedossahan on että myös laittomassa lakossa paine siihen osallistumattomia kohtaan on erittäin suurta?

Miksi on heitetty väitteitä työsuhteiden muuttamisesta osa-aikaisiksi vastoin kuljettjaien tahtoa, ilman selvästi todettavissa olevia esimerkkejä ?

AKT on esittänyt vaatimuksensa tyyliin suostukaa meidän vaatimuksiin tai lamautetaan koko Suomen liikenne - täysin välittämättä tehdyistä sopimuksista ja seurauksista.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Merimies-Unioni valmis tukemaan AKT:n lakkoa
17.11.2004 09:50
Merimies-Unionin hallitus on päättänyt, etteivät merimiehet tee AKT:n lakon piiriin kuuluvaa työtä Helsingin satamissa. Unioni on valmis myös tukitoimiin, jos tukea pyydetään.

Bussilakko on laajentunut Helsingin satamiin ja tavarakuljetuksiin. Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton tukilakot pysäyttivät aamukuudelta toiminnan Sompasaaressa ja Länsisatamassa sekä ADR-Haanpää-yhtiön kemikaalikuljetukset.

STT:n Helsingin sataman tavaraliikennepäällikön Pertti Neiglickin mukaan liikenne jumiutui lakon takia täysin.

- Satamien kautta hoidetaan iso osa kaupan ja teollisuuden kuljetuksista. Se, kuinka nopeasti tilanne alkaa näkyä näiden alojen yritysten toiminnassa, riippuu toimijoiden varasto- ja tukkutilanteesta, Neiglick sanoo.

Hänen mukaansa pahiten lakko uhkaa kauppojen tuoretuotteita, jotka pilaantuvat herkästi rekkojen konteissa.

- Lakon jatkuessa vaikutukset alkavat näkyä kuluttajille noin viikon kuluessa.

Elinkeinoelämän keskusliitto EK on ilmoittanut, ettei se jatka tuloneuvotteluja niin kauan kuin lakko jatkuu.

(STT)
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Tossahan on kyse siitä Reinin paperin tulkinnasta, eli jonkinlaisesta herrasmiessopimuksesta jonka kirjaus paperille ei ole ollut limeisesti järin onnistunut. Nyt Connex poikkeaa tosta herrasmiessopimuksesta selkeesti. Takana tässä on kuitenkin laajemmat asiat. Se minkä takai tuo osa-aikaisuus työnantajalle sopii on ihan selvää; se tulee halvemmaksi. Ei tartte maksaa sairaspäivistä, lomakertymä on toinen, eikä palkkakaan kerry samaa luokkaa kun vaiknaisilla jne. Kun nuo linjat jaetaan tarjouskilpailujen perusteella, niin se ei parantane niissä sellasten yritysten asemaa jotka tuota porsaanreikää eivät hyväkseen käytä? Eli AY-liikkeen pelkona on saman käytännön leviäminen muihinkin yhtiöihin, ja laajemmin kaikelle tarjouskilpailujen alaiselle sektorille. Se muuten ei loppupelissä tule olemaan kenenkään etu, joten jollain lailla asiasta on sovittava tällä kertaa ilmeisesti selkeesti mustaa valkosella periaatteella. Tähän saakka toi herrasmiessopimus on pitänyt ja koskei sitä ole kirjattu se on jättänyt tilaa myös pienille joustoille. Nyt sitä on selvästi pyritty käyttämään väärin ja hyötymään tilanteesta taloudellisesti, joten se lienee syytä kirjata ylös. Samalla ikävä kyllä katoaa myös järkevän jouston mahdollisuus.
 
Ylös