Ay testaa rajoja

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Hesarin pääkirjoituksesta pikkasen selitystä sille, miksi lakkoillaan.... Ehkä puolueettomin tähänastinen selvitys... Saa taas vähemmän ymmärrystä lakkoilijat :nope:
Espoon ja Vantaan seutu- ja paikallisliikenteestä alkanut jatkuvasti laajenevien lakkojen sarja kertoo, miten haavoittuva on työmarkkinoiden neuvottelujärjestelmä ja miten tärkeätä on, että työmarkkinajohtajilla on suhteellisuudentajua.
Laittomien lakkojen sarja alkoi paikallisen liikennöitsijän ongelmasta ja siitä, että valtakunnallisen työehtosopimuksen tulkinta on epäselvä.
Pääkaupunkiseudun paikallisliikennettä kilpailutetaan jatkuvasti. Elokuun alusta lukien bussiyhtiö Concordia voitti 50 linja-autolla ajettavan seutuliikennesopimuksen, ja tämän vuoden lopussa yhtiö puolestaan menettää Vantaan sisäisen liikenteen sopimuksen, jota ajetaan 60 linja-autolla. Elokuussa yhtiö siis tarvitsi kuljettajia lisää, ja joulukuussa yhtiö irtisanoo 70 kuljettajaa. Viiden kuukauden väliaikainen kuljettajatarve hoidettiin palkkaamalla 38 osa-aikaista kuljettajaa, ja tämä soti Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n mukaan työehtosopimuksen sitä säännöstä vastaan, joka rajoittaa osa-aikaisten työntekijöiden palkkaamista. Autoliikenteen Työnantajaliiton mukaan yhtiö noudatti työehtosopimusta.
Ongelma on siinä, miten osa-aikaisten palkkaamista koskeva riita helmikuussa 1995 sovittiin. Tulopoliittinen kokonaisratkaisu oli tuolloin muutoin valmis, mutta kuljetusalan sitkeä riita osa-aikatyöstä uhkasi kaataa sopimuksen. Silloinen valtakunnansovittelija Jorma Reini vei riitelevien liittojen puheenjohtajat sivuun ja saneli ratkaisun, josta jäi jäljelle vain Reinin piirros, joka muistuttaa kolmekorvaista kissaa (HS 17. 11.). Nyt, lähes kymmenen vuotta myöhemmin, riitelevät osapuolet muistavat Reinin saneluratkaisun kumpikin omalla tavallaan eikä Reinin omaa tulkintaa voida enää kuulla, koska hän on kuollut.
AKT:n olisi pitänyt viedä työriita työtuomioistuimeen, mutta liitto arvioi häviämisen riskin liian suureksi ja aloitti siksi lakkojen sarjan painostaakseen työnantajan omalle kannalleen. AKT ei liioin malttanut odottaa, että asia voitaisiin ottaa esille, kun vuoden kuluttua neuvotellaan alan seuraavasta työehtosopimuksesta.
Työnantajien puolella kyse ei ole vain tulkintaerimielisyydestä vaan periaatteesta. Alalla on voimassa oleva työehtosopimus, jonka tulkintaan työntekijät yrittävät vaikuttaa lakkojen sarjalla, jonka he tietävät ja tunnustavat laittomaksi. Keskiviikkona työtuomioistuin tuomitsi AKT:n lakot jo kolmannen kerran laittomiksi. Työehtosopimus on eräänlainen kauppakirja, jossa työnantajat ostavat työrauhan sovittuja korvauksia vastaan. AKT:n tapa toimia on sopimusrikkomus.
AKT on kohtuuttomasti laajentuneeseen yhteenottoon syyllinen ja kantaa siitä vastuun. Liiton on itse osattava ja uskallettava tulla takaisin nurkasta, johon se on itsensä ajanut.
AKT:n laittomien lakkojen sarja osuu keskelle vaikeita tulopoliittisia neuvotteluja. Monesta syystä työmarkkinoiden ilmapiiri on kiristynyt ja monilla tahoilla on halua ottaa vastapuolesta mittaa. On vanhoja kaunoja, joita ei ole osattu sovitella, ja on uusia kasvoja, joilla on tarve näyttää. Vanha työmarkkinaohje pätee tänäänkin: barrikadeille on helppo nousta, mutta sieltä alas tuleminen on jo paljon vaikeampaa. SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen on toiminut johdonmukaisesti sovun puolesta. Näin hän on kantanut sitä vastuuta, joka tämän riidan ratkaisemisessa on nimenomaan työntekijöiden edustajilla.
Että näin...
Ett silleen!!!!!!!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Voi olla, että tuossa puolueettomin tulkinta, mutta Jaska - sun tulkintasi siitä, on sangen yksipuolinen. Tosin se nyt ei liene mikään yllätys.

Eiköhän vahvistetulla tekstillä tarkoiteta myös työnantajia. Ei yksinomaan työntekijöitä.

AKT:n laittomien lakkojen sarja osuu keskelle vaikeita tulopoliittisia neuvotteluja. Monesta syystä työmarkkinoiden ilmapiiri on kiristynyt ja monilla tahoilla on halua ottaa vastapuolesta mittaa. On vanhoja kaunoja, joita ei ole osattu sovitella, ja on uusia kasvoja, joilla on tarve näyttää. Vanha työmarkkinaohje pätee tänäänkin: barrikadeille on helppo nousta, mutta sieltä alas tuleminen on jo paljon vaikeampaa. SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen on toiminut johdonmukaisesti sovun puolesta. Näin hän on kantanut sitä vastuuta, joka tämän riidan ratkaisemisessa on nimenomaan työntekijöiden edustajilla.
Btw: Off-topiccihan kirjoitti Reinin paprujen tulkinnasta jo aiemmin.

Pidän tollaista irtisanomis-uudelleenpalkkausautomaattia vähintäänkin kyseenalaisena.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Periaatteessa on ihan hvyä, että myös duunarit osaavat näyttää neuvotteluvoimaansa. Viime vuodethan ovat menneet pelkästään työnantajien pillin mukaan. En ihmettelisi vaikka lakkorintamat kasvaisivat entisestään, jos ja kun tupo ei edisty. Firmojen omistajia on toisinaan hyvä muistuttaa siitä kuka tekee työt ja lopulta mahdollistaa miljoonatulokset. Ainoastaan sellainen tasapaino on hyvä, jossa kumpikaan osapuoli (työnantajat vs. työntekijät) ei voi toista jyrätä toimillaan. Viime aikoina on kuitenkin näyttänyt, että voimatasapaino on ollut kovin työnantajapainotteinen.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
varmasti tuo boldattu tarkoittaa molempia. Mutt kyllä tuossakin tekstissä otetaan melko selkeästi kantaa, kumpi puoli on (sanotaan vaikka) 90% syyllinen...

AKT on kohtuuttomasti laajentuneeseen yhteenottoon syyllinen ja kantaa siitä vastuun. Liiton on itse osattava ja uskallettava tulla takaisin nurkasta, johon se on itsensä ajanut.
Että en se vain minä ollut...

Mistäs irtisanomisautomaatista puhut ?


Elokuussa yhtiö siis tarvitsi kuljettajia lisää, ja joulukuussa yhtiö irtisanoo 70 kuljettajaa. Viiden kuukauden väliaikainen kuljettajatarve hoidettiin palkkaamalla 38 osa-aikaista kuljettajaa
Miten tuo pitäisi sitten hoitaa ?
Ett silleen!!!!!!!!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Willer sanoi:
Periaatteessa on ihan hvyä, että myös duunarit osaavat näyttää neuvotteluvoimaansa. Viime vuodethan ovat menneet pelkästään työnantajien pillin mukaan. En ihmettelisi vaikka lakkorintamat kasvaisivat entisestään, jos ja kun tupo ei edisty. Firmojen omistajia on toisinaan hyvä muistuttaa siitä kuka tekee työt ja lopulta mahdollistaa miljoonatulokset. Ainoastaan sellainen tasapaino on hyvä, jossa kumpikaan osapuoli (työnantajat vs. työntekijät) ei voi toista jyrätä toimillaan. Viime aikoina on kuitenkin näyttänyt, että voimatasapaino on ollut kovin työnantajapainotteinen.
Jos se joukkovoiman näyttäminen hoidetaan silloin kuin työrauhavelvoite ei ole päällä. Kuten jo aiemmin totesin, tässä romutetaan täysin suomalaista sopimuksiin perustuvaa yhteiskuntaa. Mitä hyötyä työnantajien on tehdä sopimuksia, jolla työntekijät pyyhkivät persettä kun huvittavat.

Mitä iloa on tehdä sopimuksia, kun niitä vastaan lakkoillaan laittomasti ja laittomuus todetaan, niin lakko laajenee?
Ett silleen!!!!!!!
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
jaska, periaatteessa olet oikeassa. Toisaalta työnantajat ovat itse näyttäneet viimevuosina sellaista esimerkkiä, että se on ollut omiaan kannustamaan tällaisiin toimenpiteisiin. Tässä on nyt kyse ehkä enemmästä kuin työehtosopimuksen noudattamisesta. Uskoisin että työnantajapuoli haluaa näyttää, että se ei suostu mihin tahansa paskaan, jota työnantajapuoli tarjoaa.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Willer sanoi:
Uskoisin että työnantajapuoli haluaa näyttää, että se ei suostu mihin tahansa paskaan, jota työnantajapuoli tarjoaa.
Tais mennä toinen puoli pieleen ;)
Ett silleen!!!!!!!!!
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Nykyinen kilpailuttaminenhan on hankalaa bussikuskien kannalta. Onneksi näitä siirretään uuteen firmaan, joka nyt on sattunut voittamaan taas yhden tarjouskilpailun, vanhoina työntekijöinä. Alkuvuosina tässä yhteydessä kuskien lomat paloivat, samoin kuin ikälisät. Tilanne ei ole hyvä, mutta minusta tuo lakkoilu tässä vaiheessa on typerää.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Toivottavasti Tupo ei nyt tähän kaadu. Nimittäin siitä tuskin hyötyy kukaan... :(
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
patriot sanoi:
Toivottavasti Tupo ei nyt tähän kaadu. Nimittäin siitä tuskin hyötyy kukaan... :(
Se kaatuu vain siinä tapauksessa, että jokin osapuoli uskoo hyötyvänsä siitä enemmän kuin mahdollisesta sovusta.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Willer sanoi:
Toisaalta työnantajat ovat itse näyttäneet viimevuosina sellaista esimerkkiä, että se on ollut omiaan kannustamaan tällaisiin toimenpiteisiin.
Ja sitä ennen oli ainakin tietyillä aloilla "työntekijoiden" markkinat ja työnantajia vedettiin kuin pässiä narussa. Mutta ylilyöntejä suuntaan ja toiseen.

Hyvä kommentti IS:ssä:

- Nyt vaahdotaan pienen porukan tähden. Heidän takiaan joutuu kärsimään iso osa Suomen kansaa. Onhan meillä paljon osa-aikatyötä tekeviä naisiakin eikä kukaan heidän puolestaan lakkoile, Danouzi sanoi.
:thumbup:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Mutku sanoi:
Ja sitä ennen oli ainakin tietyillä aloilla "työntekijoiden" markkinat ja työnantajia vedettiin kuin pässiä narussa. Mutta ylilyöntejä suuntaan ja toiseen.

Hyvä kommentti IS:ssä:
- Nyt vaahdotaan pienen porukan tähden. Heidän takiaan joutuu kärsimään iso osa Suomen kansaa. Onhan meillä paljon osa-aikatyötä tekeviä naisiakin eikä kukaan heidän puolestaan lakkoile, Danouzi sanoi.
:thumbup:
Kukas sen kissan hännän nostaisi, ellei kissa itse ?
Eli lyhyesti. Jos on tarpeeksi vahva/yhtenäinen ammattiliitto ja sen jäseniä kohdellaan huonosti, niin sitten vain barrikaadeille.

Tämä kuljetusalojenlakko on tosiaan yksilötasolla raivostuttava. Julkisten kulkuvälineiden käyttö on tehty hankalaksi. Totta kai se raivostuttaa.

Minusta on hyvä, että jotkut pistävät nykykehitystä hanttiin. Pidän edelleen peukkuja lakkolaisille, vaikka voi ollakin että näiden lopulliset tulokset jäävät varsin laihoiksi.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Tässä on nyt tilanne, jossa suomalainen työntekijä on kyllästynyt uusliberaaliin tallomiseen ja lakko laajenee askel kerrallaan. Jatkuva leviäminen on osoitus siitä, että kyse ei ole vain muutaman bussikuskin ahdistuksesta vaan paljon suuremmista asioista. On ihmeellistä, että tietyt tahot (Vanhanen) vastustavat lakkoa taloudellisten tappioiden takia. Kuitenkin valtion talous ja yritykset ovat olemassa ihmisiä varten. Tulkoot sitten ne miljoonatappiot, jos toinen vaihtoehto on työläisen aseman jatkuva heikentyminen globalisoituvassa yhteiskunnassa. Lakko on kautta aikojen ollut tärkeä keino yhteiskunnan rakentamisessa. Nyt on kengän alla bussikuski mutta kohta voi pätkätöiden valokeilaan joutua kuka tahansa muukin - jos nyt annetaan periksi.

Useat sairaanhoitajat ovat joutuneet olemaan myös pätkäsuhteissa useiden vuosien ajan mutta, koska he ovat ammattiryhmänä kilttejä ja hiljaisia hissukoita, niin kukaan ei ole välittänyt ja vastaavia ryhmiä käytetään helposti hyväksi.Taloudellisesti vahvassa yhteiskunnassa, jossa ihmisiä pistetään jatkuvasti kilometritehtaalle tuhansissa määrin, onkin jo aika, että aletaan vaatimaan oikeuksia.

Aika siis opettaa eliitille nöyryyttä. Jos muutos vaatii koko hoidon polvilleen laittamista niin käykööt niin. Liian kauan on hyssytelty ja katsottu vierestä.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Kysymys F4R:lle. Olisiko sinusta oikein, että työnantaja jättäisi palkankorotukset maksamatta.

Niistä sovitaan työehtosopimuksessa, jolla taataan työrauha. Työntekijät rikkovat nyt tätä sopimusta, mikseivät työnantajat saa rikkoa...

Sikäli hauskaa, että eilen julkaistun tutkimuksen mukaan 43% suomalaisista hyväksyy lakon ... (44 on vastaan)

Kyllä noita kaappi kommareita tähän maahan riittää... Yksikään media ei ole tukenut lakkolaisia, ei edes Yle. AY-liikkeestä Metalliliitto sanoo suoraan, että lopettakaa, SAK ja STTK vihjailee. jne. Mutta kansalla riittää ymmärrystä laittomuuksille "Kun annetaan porvareille kyniin" :nope:

Tässä muutama leikkaus IL:n eilisen ja tän päivän kolumneista...

Nykyisellä työttömyysprosentilla, joka todellisuudessa on noin seitsemäntoista, ei pidetä kauan yllä totuttua sosiaaliturvaa. Suomi on muutosten myllerryksessä. Nyt tarvitaan päätöksiä. Olkoot ne avautumista, veronkevennyksiä tai joustoja, jostain on alettava. Virheet voi korjata, mutta tekemättömyyttä ei saa myöhemmin muutettua. Suomalainen yhteiskunta on jähmettynyt omille rintamalinjoilleen. Nyt käydään viivytystaisteluja, mutta jos linjat pettävät, niin silloin juoksevat kaikki.
Kun kommunistinen satamatyöntekijäin liitto järjesti aikoinaan jatkuvasti lakkoja satamissa, tavarat pakattiinkin jo tehtaalla kontteihin ja ajettiin rekoilla laivoihin. Satamatyöläisten ammattijärjestö kuihtui murto-osaan.

Ennen oli kauppalaivasto jatkuvasti lakossa. Varustamot kyllästyivät esimerkiksi radiosähköttäjien jatkuvaan rettelöintiin, ja heidät rationalisoitiin pois laivoilta. Perämiehille ja konemiehille ei mahdettu mitään, joten kauppalaivat liputettiin ulkomaille. Ei taida enää monta kauppalaivaa purjehtia Suomen lipulla.
Televisiossa kiukkuinen bussikuski kommentoi tilapäistyövoiman käyttöä: "Menköön marketteihin niin kuin muukin tilapäisväki..."

Bussikuskit ovat eräänlainen machomiesten joukko, joka ei voi hyväksyä joukossaan tilapäistyövoimaa, jota he pitävät jotenkin ämmämäisenä.
Kyllä Suomi vähät lakkonsa kestää. Esimerkiksi tähän bussinkuljettajien lakkoon kannattaa suhtautua kuin Vesa Keskisen salarakkaisiin, Juhani Palmun avioliittoihin tai Matti Nykäsen kännäämiseen. Ne ovat samanlaista viihdettä. Jos AKT:n puheenjohtaja Timo Räty ei järjestäisi näitä lakkoja, kuumapäiset kuljettajat erottaisivat hänen kuten monet edeltäjänsä, ja tilalle tulisi vielä hullumpi puheenjohtaja, joka järjestäisi vielä järjettömämpiä lakkoja.
Olen tänne (ja tuohon kusetetaan-toikkiin) liimaillut monia kolumneita, joista oikeastaan kaikki sanoo, että nykyinen meno ei kauaa voi jatkua. Ois kiva nähdä toisensuuntaisia... mutta niitä ei taida olla olemassa :rolleyes:
Ett silleen!!!!!!!!!1
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Olisit laittanut vaan koko kolumnin samalla mutta voinhan minäkin leikellä tuosta näitä kappaleita pois :

Kun työnantajaliitto on perinyt pirtukeisarien yrittäjäkulttuurin ja ammattiliitto Amerikan mafian perinteet, on helpompi ymmärtää näitä kuljetusalan käsittämättömiä työtaisteluja. Kun tähän maailmaan vielä osuu joukko tulipalokommunisteja ja kuumapäisiä duunareita, työrauhaa ja järjen käyttöä on turha toivoa.
Jaskan mielestä nämä eliitin juoksupoikien kirjoittamat poskettomat ylilyönnit ovat faktatietoa siitä, että nykyinen yhteiskuntamalli on tuhoon tuomittu. Voit ihan rauhassa laittaa vaikka tuhat samantapaista mielipidettä mutta spekulaatio kymmenen vuoden päästä (tätähän olet jo useampaan otteeseen käyttänyt) tapahtuvista vaikutuksista on äärimmäistä haihattelua ja turhaa pelkokuvien luontia.

Bussikuskit ovat eräänlainen machomiesten joukko, joka ei voi hyväksyä joukossaan tilapäistyövoimaa, jota he pitävät jotenkin ämmämäisenä.
Hyvä vain, että jostain löytyy uskallusta vaatia oikeuksia itselleen.
Sairaanhoitajia on kyykytetty heidän juuri heidän hyväuskoisuuden ja kiltteyden seurauksena.
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Niin onkos Ferrari 4ever ottanut vielä kantaa tämän lakon laittomuuteen? Työnantajan laittomuuksista jaksestaan valittaa, mutta kun ay-puoli ryhtyy laittomaan lakkoon on se oikeutettu. :nope:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Lakko on tietenkin tuomittu laittomaksi, koska sopimus on voimassa. Mutta miksi se on paisunut jo näin mittavaksi kun kyse on vain yhdestä ammattiryhmästä? Nyt ei ole kyseessä vain yksittäinen sopimusrike ja sen seuraus. Naisvaltaiset liitot eivät aikanaan pystyneet estämään alojen vajoamista osa-aikaisuuteen, joka jatkuu edelleenkin. Ei ole ollut järjestäityneisyyttä tahi solidaarisuutta omaa työväkeä kohtaan tarpeeksi. Lopputulos on se, että työnantaja on kyykyttänyt väkeään armotta ja hyssyttely on jatkunut. Nyt tuli vihdoin se kuuluisa mitta täyteen ja työntekijä löi nyrkillä pöytään.

AKT ei kykenisi näin suureen toimintaan, jos sen takana ei olisi suurta kannatusta. Yli 40% kansasta on ilmoittanut, että kansa voi tietyllä tavalla pahoin nykyisessä tilanteessa ja että näihin syihin on puututtava. Yksittäinen työnantaja ei pysty tätä tilannetta korjaamaan neuvottelupöydässä. Yhteiskunnalla on vastuu hoitaa asia.

"Työnantaja yrittää murtaa linja-autonkuljettajien takuupalkkajärjestelmän ja muuttaa työsuhteet työehtosopimuksen vastaisesti osa-aikaisiksi. Linja-autoalan työehtosopimuksessa todetaan, että osa-aikaisten työntekijöiden määrä on rajoitettu yhteen per toimipaikka. Vasta viimeinen työntekijä, jolle ei ole tarjota kokopäivätyötä, voi olla osa-aikainen. Nyt kuitenkin työnantaja on häikäilemättömästi lisännyt osa-aikaisia kuljettajia polkien samalla kokopäiväisten oikeutta työhön."

Lopulta talous ja valtio on kansaa varten, ei toisinpäin. Työntekijällä on moraalinen oikeus mennä lakkoon, jos sopimuksesta on eriäviä mielipiteitä ja linjaus johtaa työntekijän oikeuksien polkemiseen. Näin on selvästi tapahtunut nykyisessä kvartaalitaloudessa.
 
Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Mä olen kyllä täsmälleen samaa mieltä Ferrari 4everin kanssa tästä asiasta. Kyseessä on todellakin isommat asiat ja ne tulivatkin tuossa yllä jo hyvin esille.

Mitta alkaa täyttyä ja oikeudenmukaisuus menee oikeuden edelle.
 
Ylös