Hesarin pääkirjoituksesta pikkasen selitystä sille, miksi lakkoillaan.... Ehkä puolueettomin tähänastinen selvitys... Saa taas vähemmän ymmärrystä lakkoilijat :nope:
Ett silleen!!!!!!!
Että näin...Espoon ja Vantaan seutu- ja paikallisliikenteestä alkanut jatkuvasti laajenevien lakkojen sarja kertoo, miten haavoittuva on työmarkkinoiden neuvottelujärjestelmä ja miten tärkeätä on, että työmarkkinajohtajilla on suhteellisuudentajua.
Laittomien lakkojen sarja alkoi paikallisen liikennöitsijän ongelmasta ja siitä, että valtakunnallisen työehtosopimuksen tulkinta on epäselvä.
Pääkaupunkiseudun paikallisliikennettä kilpailutetaan jatkuvasti. Elokuun alusta lukien bussiyhtiö Concordia voitti 50 linja-autolla ajettavan seutuliikennesopimuksen, ja tämän vuoden lopussa yhtiö puolestaan menettää Vantaan sisäisen liikenteen sopimuksen, jota ajetaan 60 linja-autolla. Elokuussa yhtiö siis tarvitsi kuljettajia lisää, ja joulukuussa yhtiö irtisanoo 70 kuljettajaa. Viiden kuukauden väliaikainen kuljettajatarve hoidettiin palkkaamalla 38 osa-aikaista kuljettajaa, ja tämä soti Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n mukaan työehtosopimuksen sitä säännöstä vastaan, joka rajoittaa osa-aikaisten työntekijöiden palkkaamista. Autoliikenteen Työnantajaliiton mukaan yhtiö noudatti työehtosopimusta.
Ongelma on siinä, miten osa-aikaisten palkkaamista koskeva riita helmikuussa 1995 sovittiin. Tulopoliittinen kokonaisratkaisu oli tuolloin muutoin valmis, mutta kuljetusalan sitkeä riita osa-aikatyöstä uhkasi kaataa sopimuksen. Silloinen valtakunnansovittelija Jorma Reini vei riitelevien liittojen puheenjohtajat sivuun ja saneli ratkaisun, josta jäi jäljelle vain Reinin piirros, joka muistuttaa kolmekorvaista kissaa (HS 17. 11.). Nyt, lähes kymmenen vuotta myöhemmin, riitelevät osapuolet muistavat Reinin saneluratkaisun kumpikin omalla tavallaan eikä Reinin omaa tulkintaa voida enää kuulla, koska hän on kuollut.
AKT:n olisi pitänyt viedä työriita työtuomioistuimeen, mutta liitto arvioi häviämisen riskin liian suureksi ja aloitti siksi lakkojen sarjan painostaakseen työnantajan omalle kannalleen. AKT ei liioin malttanut odottaa, että asia voitaisiin ottaa esille, kun vuoden kuluttua neuvotellaan alan seuraavasta työehtosopimuksesta.
Työnantajien puolella kyse ei ole vain tulkintaerimielisyydestä vaan periaatteesta. Alalla on voimassa oleva työehtosopimus, jonka tulkintaan työntekijät yrittävät vaikuttaa lakkojen sarjalla, jonka he tietävät ja tunnustavat laittomaksi. Keskiviikkona työtuomioistuin tuomitsi AKT:n lakot jo kolmannen kerran laittomiksi. Työehtosopimus on eräänlainen kauppakirja, jossa työnantajat ostavat työrauhan sovittuja korvauksia vastaan. AKT:n tapa toimia on sopimusrikkomus.
AKT on kohtuuttomasti laajentuneeseen yhteenottoon syyllinen ja kantaa siitä vastuun. Liiton on itse osattava ja uskallettava tulla takaisin nurkasta, johon se on itsensä ajanut.
AKT:n laittomien lakkojen sarja osuu keskelle vaikeita tulopoliittisia neuvotteluja. Monesta syystä työmarkkinoiden ilmapiiri on kiristynyt ja monilla tahoilla on halua ottaa vastapuolesta mittaa. On vanhoja kaunoja, joita ei ole osattu sovitella, ja on uusia kasvoja, joilla on tarve näyttää. Vanha työmarkkinaohje pätee tänäänkin: barrikadeille on helppo nousta, mutta sieltä alas tuleminen on jo paljon vaikeampaa. SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen on toiminut johdonmukaisesti sovun puolesta. Näin hän on kantanut sitä vastuuta, joka tämän riidan ratkaisemisessa on nimenomaan työntekijöiden edustajilla.
Ett silleen!!!!!!!