Tämä show alkoi alunperin muutamasta kymmenestä bussikuskista ja on nyt paisunut järjettömiin mittasuhteisiin, jolla on kauaskantoiset vaikutukset talouselämään. Mielestäni tällaiset laittomat lakkoilijat voisi saman tien erottaa ja palkata tilalle ihmisiä, joilla on kunnioitus myös työtä ja työnantajia kohtaan.
Tälä lakolla haitataan vakavasti yksityisiä kansalaisia, joiden yksi työssäkäynnin edellytys on bussiliikenne. Lakon laajeneminen osottaa AKT:n ja sen johtajiston törkeää välinpitämättömyyttä työnantajia ja koko kansaa kohtaan.
AKT on aina ollut lakkoagitaattori no: 1 maassamme ja liiton ainoa tavoite ja toimintamalli tuntuu olevan vain ja ainoastaan lakkohengen lietsominen. Olen itse aikoinaan ollut kuljetusfirmassa rekkakuskina noin viisi vuotta ja myöhemmin autokouluissa liikenneopettajana noin 12 vuotta ja kuulunut AKT:hen koko aikana vain vajaa kaksi kuukautta.
Kysyessäni silloin liiton jäsenenä eduista ja liiton mahdollisesta ammattikoulutuksesta ja -kirjallisuudesta hankkimisesta, oli ainoa vastaus, että ne voipi itse hankkia vaikkapa työnantajalta, liitto ei ammattikirjallisuutta ala hankkimaan eikä hankkimisessa tukemaan. Se jäsenyys osaltani loppui siihen. Ainoa yhteyden otto liitolta minun suuntaani oli, kun kehotettiin lakkoon. Yhteenkään lakkoon en ole koskaan osallisunut vaan olen ollut työssä ja saanut työssä oloajalta asianmukaisen palkan.
Tällainen lakkoilu huonontaa ennestään jo AKT:n surkeaa mainetta ja tämä lakko haittaa vakavasti Suomen kuljetuksia ja kuljetusjärjestelmää sekä nyt myös teollisuuttakin. Tästä lakosta koituvat kustannukset maksamme me, tavalliset kansalaiset, tavalla tai toisella; ehkäpä kohonneiden bussilippujen muodossa, ehkäpä muidenkin kohonneiden hintojen muodossa jne. Siinä on ajateltavaa ihan tarpeeksi.
En ymmärrä sitä asennetta, joiden mielestä tällainen lakkoilu olisi hyväksyttävää. Panen sen osaltaan oman kurjuuden ja omanarvon tunnon piikkin, osaltaan myös oman itseisarvon saamien kolhujen kostamisen piikkin.
Tällainen lakkopelleily pitää loppua ja myös työntekijöiden pitää osata kunnioittaa työtä ja työnantajia. Vain sillä tavalla voidaan savuttaa tasapaino ja molemminpuolinen luottamus työnantajien ja -tekijöiden välille. Suuntaus vaan tuntuu sellaiselta, ettei tuohon mainitsemaani enää koskaan palata. Syyllisiä ovat kaikki osaltaan, kuitenkin enemmän syytä näen työntekijöissä kuin työnantajissa. AKT on mielestäni yksi tämän maan paskimmista ammattiliitoista juuri tuon lakkointoilunsa vuoksi. Onneksi nykyinen työ antaa mahdollisuuden kuulua toisenlaiseen liittoon.