http://www.akt.fi
Lehdistötiedote 8.11.2004
Työnantajajärjestöjen räikeää politiikkaa matkustajien kustannuksella
Työnantaja ei edes halua neuvotella pääkaupunkiseudun bussilakosta
Tiistaina-aamuna pääkaupunkiseudulla alkaneen bussilakon taustalla pelataan työnantajajärjestöjen räikeää järjestöpoliittista peliä. - Työnantajajärjestöt pelaavat nyt kovaa järjestöpoliittista peliä pääkaupunkiseudun matkustajien kustannuksella. Työnantajat eivät edes halua ratkaista ongelmaa, kun ne ovat ilmoittaneet neuvotteluhaluttomuutensa, sanoo Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Timo Räty.
Hän viittaa Elinkeinoelämän Keskusliiton EK:n viime viikkoina käynnistämään keskusteluun lakko-oikeuden rajoittamisesta. - Työnantajajärjestö haluaa tehdä tästä lakon, jotta he voivat vaatia lakko-oikeuden rajoittamista. Työnantajat ajavat nyt omia tarkoitusperiään välittämättä vähääkään siitä, että liikenne ja matkustajat kärsivät.
Puheenjohtaja Räty korostaa, että ratkaisun avaimet työtaisteluun ovat työpaikalla. - Työntekijät ovat koko ajan olleet valmiit neuvottelemaan asiasta. Työnantaja kuitenkin sulki neuvotteluoven, korostaa Räty.
Hän arvioi, että Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT haluaa pääkaupunkiseudun bussiliikenteestä koekentän, jossa yritetään ajaa läpi epätyypillisten työsuhteiden käyttö koko maan linja-autoliikenteessä.
- Työnantajapuoli on jo 10 vuoden ajan pyrkinyt kilpailuttamista hyväksikäyttäen huonontamaan työehtoja. Bussiliikenteen kilpailuttaminen on johtanut muun muassa aikataulujen kiristymiseen ja yrityskohtaisten etujen romuttamiseen. Nyt pyritään sitten rikkomaan alan yleissitova työehtosopimus, arvioi Räty.
Hän peräänkuuluttaa uhkaavassa työtaistelussa sekä YTV:n että pääkaupunkiseudun kaupunkien roolia kuljetusten tilaajina. - Kuljetusten tilaajat voivat asiallisten neuvottelujen kautta vaikuttaa uhkaavan työtaistelun alkamiseen.
Työnantaja pyrkii luomaan pääkaupunkiseudulle pätkätöiden markkinat
Connex- ja Concordia-yhtiöt ovat määrätietoisesti pyrkineet palkkaamaan yrityksiin osa-aikaisia, tarvittaessa työhön kutsuttavia ja erilaisia pätkätyöntekijöitä. Tarkoituksena on saada pääkaupunkiseudun bussiliikenteestä pätkätyöläisten markkinat.
Työnantajat ovat neuvottelussa 4.11. myöntäneet suoraan, että pätkätyöläisten käyttö johtuu rahasta. Tällaisten työntekijöiden käyttäminen on työnantajalle huomattavasti edullisempaa kuin vakituisessa, kokoaikaisessa työsuhteessa työskentelevien. Pätkätyöläisille ei tarvitse mm. maksaa sairausajan palkkoja, ei tarvitse antaa pekkasia eikä tarvitse miettiä työvuorolistoja.
Ongelmista on neuvoteltu Connexilla jo puolitoista vuotta ja Concordiallakin kuukausikaupalla. Työnantaja ei kuitenkaan ole luopunut pätkätyöläisten käytöstä.
Viime perjantaina työntekijät kyllästyivät työnantajien vitkutteluun, ja ilmoittivat työtaistelun aloittamisesta tiistaina 9.11. Työnantajat ilmoittivat olevansa tyytyväisiä, kun ennen työtaistelun alkamista oli vielä aikaa neuvotteluille. Kun työnantaja oli keskustellut asiasta ALT:n toimitusjohtaja Hannu Parvelan kanssa, suhtautuminen kuitenkin muuttui. Nyt ei enää ollutkaan neuvotteluhalukkuutta.
Tämä osoittaa, että päätösvalta yritysten henkilöstöpolitiikasta onkin työnantajaliitolla eikä työnantajilla. Vastuuton henkilöstöpolitiikka kohdistuu työntekijöiden lisäksi matkustajiin, joita kuljettajat haluavat palvella, kunhan sen voi tehdä kohtuullisten työehtojen ja työskentelyolosuhteiden vallitessa. Työntekijöiden mielestä kuljettajan työ on erittäin vastuullista, ja se on tehtävä ammattitaitoisen ja vastuunsa tuntevan kuljettajan toimesta, sanoo AKT:n puheenjohtaja Timo Räty.