Ayrton Senna Memorial

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hyvin pelaa muisti kavereilla. Juuripa tuota Aidan tapausta tarkoitin. Sennan ja Schumin juopa oli alkanut jo itse asiassa 1992 Brasilian kisassa, missä Schumacher arvosteli kovin sanan kääntein Sennan ajamista. Juopa jatkui sitten kesällä Ranskassa ja Hockenheimin testeissä. Kaudella 93 miesten välillä tuli kontaktia Etelä-Afrikassa ja Kanadassa. Lisäksi välejä hiersi Fordin moottoripolitiikka, jota Senna pyrki muuttamaan kiristyksellä ja uhkailulla. Tunnelma pysyi kireänä aivan 94 Imolaan saakka, missä Senna ja Schumacher päättivät pitää suhteensa asiallisella tasolla.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kuka muistaa pätkän jossa Senna kertoilee fiiliksistään kylpytakki päällä jossain Hotellissa ja moneen otteeseen sanoo että autot ovat liian vaarallisia ajettavia ja jotain kamalaa tulee tapahtumaan..

JOS Senna ei olis kuollut niin luultavasti hän oli 4 kertainen mestari jne ja suutari ei olisi niin suuren mestarin maineessa kuin tällä hetkellä on. prkle(ok hiukan turha avautuminen...)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mutta then again. Jos esim. Gilles Villeneuve ei olisi kuollut 1982, niin hän olisi ollut ykkösten nopein kuski vielä vuosia ja Senna ei ehkä olisi niin suuren mestarin maineessa kuin hän nyt on. Eikä Villeneuven maine olisi ollut niin kova, jos Ronnie Petersson ei olisi kuollut 1978 ja toisaalta hänen maineensa ei olisi ollut niin kova jos vaikka Pedro Rodriguez ei olisi kuollut 1971.

Mitä tuohon Sennan päivittelyyn tulee, niin senhän mielestä oli uskomattoman kamalaa, jos jollain muulla oli tehokkaampi ja nopeampi auto.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nyt menee tekstit kyllä niin päin seiniä, että!

Topicciin nähden varsin asiallista kommenttia, juu!

Niinku muut ei haluais parasta mahdollista kalustoa? Niinku muut ei ajattelis toisista, että tuo se ajelee prkl ku hullu!?

Ihme vääntämistä?

:thumbdown
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis Senna itse haukkui Portugalissa 1992 kisaviikonloppuna Alain Prostin pelkuriksi, koska tämä ei sallinut Ayrtonin tulevan tallikaverikseen. Senna sanoi melkoisen sanatarkasti, että "Ei ole reilua, jos toisilla on parempi auto. Se olisi sama kuin toisella olisi juoksukilpailussa juoksukengät ja itsellä lyijykengät". Tämä seikka ei Sennaa tietystikkään haitannut silloin kuin hänellä oli itsellään ylivoimaisesti paras auto.

Sinänsä mielenkiintoista kuulla, että Senna ei viihtynyt Williamsilla ja olisi palannut McLarenille pikaisesti. Mikään ei tue tätä väitettä. Sennan ja Dennisin välit olivat jo kaudella 1993 heikentyneet merkittävästi. Lähinnä siksi, että Senna a)haukkui autoa ja tallia julkisesti, b)haukkui moottoritoimittajaa julkisesti, c) ei testannut juurikaan d) ei tehnyt kauden alussa sopimuksia kuin yksittäisistä kisoista, e) luovutti joissain kisoissa kun Prost tai voitto oli karannut ulottumattomiin f)haikaili Williamsille julkisesti ja vieläpä ilmaiseksi ja g) ei edes neuvotellut tulevaisuudesta Mclarenin kanssa.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
pmv sanoi:
Siis Senna itse haukkui Portugalissa 1992 kisaviikonloppuna Alain Prostin pelkuriksi, koska tämä ei sallinut Ayrtonin tulevan tallikaverikseen. Senna sanoi melkoisen sanatarkasti, että "Ei ole reilua, jos toisilla on parempi auto. Se olisi sama kuin toisella olisi juoksukilpailussa juoksukengät ja itsellä lyijykengät". Tämä seikka ei Sennaa tietystikkään haitannut silloin kuin hänellä oli itsellään ylivoimaisesti paras auto.

Sinänsä mielenkiintoista kuulla, että Senna ei viihtynyt Williamsilla ja olisi palannut McLarenille pikaisesti. Mikään ei tue tätä väitettä. Sennan ja Dennisin välit olivat jo kaudella 1993 heikentyneet merkittävästi. Lähinnä siksi, että Senna a)haukkui autoa ja tallia julkisesti, b)haukkui moottoritoimittajaa julkisesti, c) ei testannut juurikaan d) ei tehnyt kauden alussa sopimuksia kuin yksittäisistä kisoista, e) luovutti joissain kisoissa kun Prost tai voitto oli karannut ulottumattomiin f)haikaili Williamsille julkisesti ja vieläpä ilmaiseksi ja g) ei edes neuvotellut tulevaisuudesta Mclarenin kanssa.
Silti Dennis rakasti kuin omaa poikaansa. Kun Senna kuoli Isän jakamattoman rakkauden sai Häkkinen. En valita, mutta kumma juttu. Williamsilla Frank taasen rakastaa autojaan. Syystä tai toisesta Frank ei arvosta kuskia kovinkaan ylös menestystä haettaessa. Heille tuntus olevan aivan sama kuka autolla voittaa kunhan kuski ei ole kallis...

Itse muistan kunnon kilkkailuja Sennan ja Schumin väliltä muutaman, jotka ilmeisesti hiertivät miesten välejä. Esim. Ranskassa 92.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis se täytyy sanoa, että Frank Williamsilla oli erityinen suhde Ayrton Sennaan jo reilusti ennen kuin hän siirtyi Williamsille. Vaikka tuossa olenkin antanut Sennasta aika itsekeskeisen kuvan, niin se ei poista sitä tosiasiaa että Senna oli äärettömän mielenkiinoinen persoona. Frank Williams arvosti Sennaa sekä kuljettajana että ihmisenä erittäin korkealle. Sennan hinku Williamsille oli niin kova, että Frankin mukaan Ayrton saattoi soitella useampituntisia puheluita monena päivänä.

Sinänsä yllättävää, että monivuotinen McLaren-kuski on erittäin hyvää pataa päävastustajan johtajan kanssa! Mutta näin se asia vain oli. En ole aikaisemmin kuullut, että Senna olisi valittanut oloaan Williamsilla 94 alkukauden aikana. Toki hän oli huolestunut siitä että kaksi ensimmäistä kisaa olivat tuottaneet nolla pistettä. Mutta vielä ennen Imolaa Senna kävi Williamsin tehtailla kertomassa kaikille että asiat kyllä järjestyvät kauden edetessä ja hän oli kohtalaisen varma mestaruudesta. Sitä vastoin aikaisemmiin on puhuttu paljon siitä, että Senna olisi halunnut urallaan ajaa vielä Ferrarilla. Brassi arvosti italialaisten kovaa autourheiluperinnettä ja piti tärkeänä että jokainen huippukuski ajaisi jossain vaiheessa uraansa Ferrarilla.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
"The harsh fact is that Ayrton made a mistake
By Damon Hill
After ten years of reflection, Senna's team-mate has his own theory on the death of the driving great



I HAVE listened and read endless theories about why, or how, he could have crashed on such a “simple” corner like Tamburello. No one other than Ayrton Senna and me knows what it was like to drive that car, through that corner, in that race, on that day, on cold tyres. No one, other than Formula One drivers, can appreciate the forces that are at work in the cockpit of those cars. But, ultimately, we will never know what Ayrton was thinking, or what really happened. I am convinced that he made a mistake, but many people will never believe that he could. Why not? He made many mistakes in his career.

He was identified with pushing to the limit and beyond. He would often prefer to crash into his opponent rather than be defeated. These opinions are sacrilege in the world of driving gods. Ayrton was a great driver and a man with enormous humanity. He was not a god. He was as frail and vulnerable as you or I to the need to show what we are made of, and to whatever personal motives drove him to feel that risking his life was proof of his integrity.



People and the world have made mystery and intrigue out of his death. In Italy, in Formula One, with all the hype, it is manna from heaven. The Italian investigators of the crash seized upon the theory that the steering column had broken, causing Ayrton to become a passenger. They found out about the modifications. They saw the detached wheel and column lying by the car.

But what was not well-known was that this car had power steering. I had tested this system extensively with Williams Grand Prix Engineering, but drove the whole race with it turned off as a safety precaution recommended by the engineers after Ayrton’s accident, as they were unable to be sure at that time what the cause was.

In fact, the column could easily withstand the considerably increased loading for the whole race distance and I only wish the same could be said of me, as I was totally exhausted from trying to turn the wheel and took half an hour to recover in the medical room — such was the difference in effort needed without power steering. It is inconceivable to me that Ayrton’s column could have broken with the power steering working normally, which I believe it was from the data subsequently retrieved from his car.

The popularity of Formula One went through the roof after Imola. Important people have been accused, suggestions have been made, people have protected themselves from lawsuits. Should the race have been stopped? I thought for a long time that the blame lay at the feet of those who make the rules.

But, now, I see it as it is. It is sport. It is entertainment. You don’t have to do it. Ayrton did not have to do it. He had a choice on that Sunday and, incredibly sadly, he made the wrong one.

By his own concerns, expressed in the driver’s briefing, he knew what the implications were of a safety car being deployed. It was not the fault of anyone else that he kept his foot flat when he could have lifted, but Ayrton had to be this demigod “Senna”, and “Senna” does not shrink from fear. And in that moment he fulfilled all our sorry needs for a hero for whom death is just an occupational hazard. "


© Damon Hill 2004.
Uskottavin teoria Sennan kolarin syistä minkä minä olen lukenut.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Finn75 sanoi:


Koko Dennisin kommentti on tyypillistä "dennisiä" eli kaikki jotka ovat vastapuolella, niin niitä dissataan. Ferrarilla esmes arvostetaan Räikköstä, mutta Dennisille Schummeli on kuin punainen vaate härälle. Oon ihmetellyt moista käytöstä vuosia. Inhottavaa että sennan kuoleman vuosipäivääkin käytetään omien katkerien kommenttien viljelyyn.

Mitäs Dennis tuossa väärää sanoi? Sanoi niin kuin Senna oli hänelle sanonut. Itse ihmettelin sitä syytä minkä takia Senna ei muka Schumista pitänyt.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
patriot sanoi:
Mitäs Dennis tuossa väärää sanoi? Sanoi niin kuin Senna oli hänelle sanonut. Itse ihmettelin sitä syytä minkä takia Senna ei muka Schumista pitänyt.
On se Senna "hyviäkin" asioita varmasti Schumista sanonut. Tarkoitan vaan sitä, että jos muistellaan Sennaa niin tuskin kannattaa kaivaa miehen negatiivisiä kommentteja 6 kertaisesta maailmanmestarista... Saa kommenttien levittäjän näyttämään pölvästiltä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Toi Damon Hillin juttu on minusta todella hienosti sanottu. Siinä Hill kertoo asian juuri niin kuin se varmasti on ollut. Onnettomuudenhan jälkeen kukaan ei suostunut sanomaan, että kyseessä olisi ollut kuskin oma ajovirhe. Sen myöntäminen on vielä tänäkin päivänä monelle vaikeaa.

Samalla Hill valottaa Sennan (ja kilpa-ajajan ylipäätänsä) sielunelämää ja luonnetta todella mainiosti. Kaasun löysääminen ei ollut optio.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
pmv sanoi:

Sinänsä mielenkiintoista kuulla, että Senna ei viihtynyt Williamsilla ja olisi palannut McLarenille pikaisesti. Mikään ei tue tätä väitettä.
Niin Sennahan halusi Williamsille, koska siellä oli edellisillä kausilla ollut suvereenisti paras auto siis 92 ja 93. McLarenin kehityssuunta oli alaspäin. Mutta kausi 94 Williamsilla alkoi kuitenkin kehnosti joten kai Senna tunsi tehneensä väärän siirron. McLarenilla oli varmasti paljon vanhoja työtovereita joita kaipasi silloin. On hyvinkin todennäköistä, että Senna alkoi jo 94 kauden alussa lämmitellä uudellleen suhteitaan Dennikseen. Pettymys Williamsin alkukauden suorituskykyyn oli suuri ja jos parempaa ei ole luvassa niin on hyvä alkaa jo hyvissä ajoin lämmitellä suhteita McLareniin. Ferrari tuskin Sennaa tuolloin niin kovaa innosti, koska talli oli aallonpohjassa. Olisiko Sennaa kiinnostanut enää uransa huipulla vaihtaa talliin jolla on nimeä, mutta ei tuloksia?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
pmv sanoi:
Toi Damon Hillin juttu on minusta todella hienosti sanottu. Siinä Hill kertoo asian juuri niin kuin se varmasti on ollut. Onnettomuudenhan jälkeen kukaan ei suostunut sanomaan, että kyseessä olisi ollut kuskin oma ajovirhe. Sen myöntäminen on vielä tänäkin päivänä monelle vaikeaa.

Samalla Hill valottaa Sennan (ja kilpa-ajajan ylipäätänsä) sielunelämää ja luonnetta todella mainiosti. Kaasun löysääminen ei ollut optio.
Eikös teikäläinen itse ollut teilaamassa Williams johtoa ja autojen valmistajia yleensä? Muistaakseni syytit talleja hulluudesta, ja että kuskien turvallisuuteen ei oltu kiinnitetty huomiota.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sennan kuoleman jälkeen on väitetty yhtä ja toista. Edelleenkin pysyn kannassani, että mikäli kilpa-ajaja kuolee radalla on auton valmistaja voitava haastaa oikeuteen(ei siis tarkoita että PITÄISI haastaa oikeuteen). Mikäli tutkimuksissa havaitaan että onnettomuus on johtunut auton jonkun osan pettämisestä ja se pettäminen on johtunut huonosta valmistuksesta tai suunnittelusta, niin jonkinlaista tuomiota odottaisin.

Ylipäätänsä kritiikki Senna oikeudenkäyntiä kohtaan on ollut sellaista, että tallin henkilökuntaa ei saisi haastaa oikeuteen missään tapauksessa. Ajatellaan että jos kuljettaja kuolee, niin se on sen hänen omalla vastuulla. Tottahan se näin onkin, jos ulosajo johtuu omasta ajovirheestä.

Mielestäni kaikilla koneitten ja laitteiden suunnittelijalla ja valmistajalla on vastuu siitä että koneet ovat turvallisia. Mikäli kuolemantapaus sattuu, on aivan normaalia että siitä seuraa poliisitutkinta. Tässä tutkinnassa pitää tulla kaikki asiat ilmi. Mikäli tallit hoitavat työnsä niinkuin se pitääkin hoitaa, ei näitä asioita tarvi penkoa sen pidemmälle. Kaikki on ollut kunnossa ja ketään ei voi asettaa syytteeseen saatikka tuomita.

Se mitä aikaisemmin olen Senna-oikeudenkäynnistä sanonut on vahvasti konditionaalissa. Siis JOS ojausvarsi on pettänyt...
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tuo Hillin juttu oli erittäin hyvä. Itse en ainakaan ole koskaan kuvitellut että onnettomuus olisi ollut Sennan oma ajovirhe, koska mutka oli kuitenkin periaatteessa niin helppo ja uusinnoista näkee kuinka auto yhtäkkiä menee vain suoraan kohti seinää eikä käänny, mutta eihän kukaan muu kuin Hill voi varmasti tietää, millainen auto Williams oli ajaa juuri sinä päivänä. Senna olisi varmasti voinut nostaa kaasua Tamburellossa mutta se ei vain kuulunut hänen tyyliinsä, kuten Hill sanoo. Jos olisi ollut turvallisempaa ajaa mutka läpi vähän hitaammin mutta Senna ei niin tehnyt, voi sanoa, että hän kuoli oman ajattelemattomuutensa (tai ylpeytensä? minkä vaan) takia. Siis jos se ei ollut mekaaninen vika.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kyllä se mekaaninen vika oli, siitä Sennan incar kamerasta näkee kuinka auto yhtäkkiä alkaa meneen suoraan ja Sennan pää retkahtaa vasemmalle, ihan kuin yrittäisi väkisin kääntää autoa mutkan suuntaan....
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kaikesta ylläolevasta on lainattava kirjailija Lasse Lehtistä.

"Kusta tämä viisaus?"

Olkoon niin tai näin Senna on mulle kaikkienaikojen ykköskuski ohi Keken, Häkän tai Jocheninkin.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
FO110K sanoi:
kyllä se mekaaninen vika oli, siitä Sennan incar kamerasta näkee kuinka auto yhtäkkiä alkaa meneen suoraan ja Sennan pää retkahtaa vasemmalle, ihan kuin yrittäisi väkisin kääntää autoa mutkan suuntaan....
Incar kuvista+telemetriasta näkee ,että auton perä lähti ensiksi hiukan irti jolloin Senna teki korjausliikkeen ,jonka jälkeen auto meni suoraan ulos radalta.. Toki saattaahan se olla ,että niissä äkillisissä liikkeissä ohjaus vioittui :(
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
pmv sanoi:
Jos Senna ei pitänyt Schumacherista, niin ei se pitänyt myöskään Prostista, Mansellista, Piquetista, Rosbergista, Hillistä, Irvinestä, Häkkisestä, Laudasta ja muista häntä radalla hänen omasta mielestään kaltoin kohdelleesta kuskista. Sitävastoin Ayrton tuli oikeinkin hyvin toimeen Boutsenin, Gugelminin ja monen muun tusinakuskin kanssa, jotka eivät olleet hänelle minkäänlainen uhka radalla.
Kyllä taisi Häkkisestä kuitenkin pitää. Olisiko esim. Aida-kolarointia antanut anteeksi Schumacherille? Mansellin kanssa oli toki sanaharkkaa silloin tällöin, mutta kyllä Senna ja Mansell halasivat '91-'92 mestaruustaistelujen ratkettua vuoroin toisille. Prostin kanssa Sennalla oli varmasti pahimmat erimielisyydet, mutta kyllähän hekin toimeen tulivat ainakin '93 kauden lopulla.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
pmv sanoi:
Jos Senna ei pitänyt Schumacherista, niin ei se pitänyt myöskään Prostista, Mansellista, Piquetista, Rosbergista, Hillistä, Irvinestä, Häkkisestä, Laudasta ja muista häntä radalla hänen omasta mielestään kaltoin kohdelleesta kuskista. Sitävastoin Ayrton tuli oikeinkin hyvin toimeen Boutsenin, Gugelminin ja monen muun tusinakuskin kanssa, jotka eivät olleet hänelle minkäänlainen uhka radalla.
Näinhän hän myös itse on sanonut, että kovimmat kilpailijat eivät voi olla parhaita kavereita. Hän itse pyrki jo kartingajoista lähtien olemaan omissa oloissaan. Ystävyys kovimman kilpakuljettajan kanssa oli hänen mielestä asia joka voi kostautua radalla taisteltaessa.

Sääli on heikkoutta.
 
Ylös